Toon posts:

Risico verbonden aan langdurig werken op laptop HDD?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de lange title, maar korter kon niet :+

Wat ik me afvraag: ik laat mijn laptop gedurende lange periodes (meer dan 10u) per dag aanstaan aan één stuk door. Om een of andere bizarre reden wil die harde schijf niet in zijn standby gaan. De pc doet dit ook niet. Nou goed, mij geen probleem, maar waar ik wel mee zit is of die harde schijf daar niet vlugger kapot zal van gaan?
Dus: stel ik gebruik mijn laptop gelijk de 'gewone mens' voor een 500 tal uur. Daar zitten pak 'm beet 150 keer opstarten bij. Got it?
Nu kom ik af, de tweaker die lui is en z'n laptop één maal per dag opstart. Ik gebruik hem ook voor 500 uur. Maar dan start hij maar 50 keer op bijv.
Welke verslijt er vlugger?

Ik weet dat server-hd's bedoeld zijn om 24/7/12/356 gebruikt te worden, maar ik kan me goed inbeelden dat dit niet het geval is voor een laptop. De laptop is wel zodanig gebouwd dat de temperatuur van de HD nooit boven de 40°C bovenkomt.

Het gaat hier dus over een laptop HD van Hitachi, een TravelStar 80GN. De datasheet vermeldt hier niets over.
Lijkt me wel een interessante vraag, is het niet?

• smimic
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
en het antwoord is *kijkt in zijn magische bol*...

maak je geen zorgen. sommige hd's gaan kapot .. anderen blijven leven. alleen omdat je je laptop wat langer aanlaat staan slijt hij niet harder door. en vaker rebooten zal het ook niet doen.

zorg gewoon dat je belangrijke zaken backupped. en cross your fingers.. :)

i5-2500k /MSI GTX 1080 8 GB X Gaming / 8GB Mem / 6TB storage/ B&Q 32 inch WQHD/

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-02 13:11

itsalwaysme

Graast voor DB

ik heb mijn laptop al een jaar of 2, elke dag gemiddeld meer dan 12 uur per dag aan staan,
en mijn ervaring is dat hij het nog steeds goed doet

dus het zal wel niets uitmaken

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:18
In mijn werkomgeving werkt iedereen op laptops, met redelijk zwaar ontwikkelwerk (Eclipse, Oracle, lokaal draaiend) en de hd's stoppen toch wel na een jaar of 2 a 3. De oudste generatie machines die nu nog leven zijn wel van een nieuwe generatie dan alle gestorven exemplaren, dus of het nu door de leeftijd en het gebruik komt, of gewoon door een slechte generatie kan ik niks over zeggen.

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
De normale harde schijven zijn inderdaad niet ontworpen voor 24/7 gebruik, alhoewel ik nog nooit problemen heb gehad met HD's. Hoe het met laptop HD's zit, ik weet het niet. Ik gebruik zelf een laptop voor ongeveer 8 uur per dag (Hitachi schijf), dus dat valt nog redelijk mee. Wel zijn laptop schijven van iets betere kwaliteit dan de desktop versies tot zover ik weet. Ze zijn onder andere beter bestand tegen schokken.