Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

hoe groot is de kans dat er DVI op je scherm zit

Pagina: 1
Acties:
  • 164 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11 22:17
Ik heb hier een Philips 170 C met standaard geen DVI ingang op het scherm.
Nu weet ik dat er ook een bijna gelijke 17" was met wel dvi erop...

Nu ik net een nieuwe videokaart heb met een dvi uitgang, zit ik erover te denken mijn scherm open te maken en te kijken of die DVI ingang erop zit, enkel niet de connector er niet opgesoldeerd zit.

Hoe groot is de kans dat dit zo is, of heb ik hier dan compleet andere software in mijn tft voor nodig (het onscreen display menu dus).

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

De enige reden dat er geen DVI op je monitor zit is echt niet een connectortje van een paar centen ;)
De benodigde componenten die nodig zijn om een digitaal ipv een analoog signaal te ontvangen zullen er wel niet allemaal inzitten.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:51
Als de DVI poort ontbreekt zullen er ook wel wat andere componenten ontbreken (SMD's bijvoorbeeld). Dus tenzij je al die ontbrekende componenten kent, en hebt, kun je niet veel.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:10
fsfikke schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 23:42:
De enige reden dat er geen DVI op je monitor zit is echt niet een connectortje van een paar centen ;)
De benodigde componenten die nodig zijn om een digitaal ipv een analoog signaal te ontvangen zullen er wel niet allemaal inzitten.
Alhoewel het logisch klinkt wat je zegt zou ik het toch niet te hard roepen, kan me een bericht herinneren dat de EU meer importheffing heeft staan op een scherm met DVI dan op een scherm zonder DVI. Voor hetzelfde geld is het gewoon 1 productielijn waar ze of die connector er op zetten of hem er af laten.

Maar ik denk dat er maar 1 manier is om het uit te vinden: proberen

• elmer25
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-12-2021

elmer25

ooit was ik 25

Schroef hem open en laat ons weten wat erin zit. Ik geef je 20% kans dat het gaat lukken B)

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

GH45T schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 23:44:
[...]

Alhoewel het logisch klinkt wat je zegt zou ik het toch niet te hard roepen, kan me een bericht herinneren dat de EU meer importheffing heeft staan op een scherm met DVI dan op een scherm zonder DVI. Voor hetzelfde geld is het gewoon 1 productielijn waar ze of die connector er op zetten of hem er af laten.

Maar ik denk dat er maar 1 manier is om het uit te vinden: proberen
Nu je het zegt kan ik me ook zoiets herinneren:
http://tweakers.net/nieuws/31251/?highlight=dvi+eu maar dat bericht is van 1.5 jaar geleden, kan al weer anders zijn dus :)
De vraag is dan of het voor de fabrikanten voordelig is om de DVI componenten weg te laten of dat het makkelijker is om alleen de connector weg te halen.

[ Voor 12% gewijzigd door fsfikke op 31-10-2005 23:51 ]

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06 15:52

JvW

On my way home...

Precies... Met dat ik dit las dacht ik aan dat importheffingsverhaal. Waarom zouden de fabrikanten een wezenlijk andere productielijn maken als ze het ook af kunnen met een ontbrekende connector?

Aan de andere kant zal er wel meer hardware bij komen kijken dan alleen een connector, dus dat durf ik niet te zeggen.
Misschien kun je technische data-sheets vinden over het binnenwerk van de monitor?

Mocht je ernaar gaan kijken, houd ons dan op de hoogte.

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:48

TheBorg

Resistance is futile.

Voor een VGA ingang is juist meer electronica nodig dan voor een DVI ingang. Het analoge signaal moet namelijk eerst digitaal gemaakt worden voordat een LCD er iets mee kan. Het zal me daarom niets verbazen dat bij een groot aantal schermen de connector het enige is dat ontbreekt.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
* SA007 heeft wel 's gezien dat zelfs de connector er zat, alleen er zat een stuk plastic voor (6)

Maar hoe wou je aan de dvi plug zelf komen ;)

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Kabeltejs solderen :Y)

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:10
TheBorg schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 23:55:
Voor een VGA ingang is juist meer electronica nodig dan voor een DVI ingang. Het analoge signaal moet namelijk eerst digitaal gemaakt worden voordat een LCD er iets mee kan. Het zal me daarom niets verbazen dat bij een groot aantal schermen de connector het enige is dat ontbreekt.
Precies! Dat dacht ik dus ook al!

Als Philips bijna dezelfde schermen in het assortiment heeft welke wel DVI hebben dan lijkt me de kans best aanwezig dat het aan de praat is te krijgen.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:54

• JvW

JvW

On my way home...

Nog geen 3 Euro voor een connector.... Je hoeft je er financieel in ieder geval geen buil aan te vallen.

Ik ga dit topic zeker in de gaten houden. >:)

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:54
Zelfs al is het verschil enkel de connector, dan is er nog kans dat het niet werkt omdat bijvoorbeeld de software in het scherm anders is. Dat gebeurt regelmatig met hardware. Zo weet ik van bepaalde producten dat de koper opties kan krijgen waarvoor dik betaald moeten worden terwijl het grootste verschil software is. Dus of die klant nu een basisversie, full-option of iets tussenin wil, de sturing die de klant koopt is altijd hetzelfde. Alleen weet hij het niet :D

• Ottie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 10:44
Ik heb een tijdje bij philips gewerkt en het is zo dat het enige verschil tussen bepaalde modellen alleen maar een connectortje is van een paar cent terwijl de overige elektronica er gewoon in zit.

--[SPECS]--

• Cramthabam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-11 20:13

Cramthabam

Leef en laat leven

Dit heb ik al veel vaker gezien. Veel bij iets ouedere moederborden. Hier zat dan geen netwerk aansluiting op. Na enige inspectie kwam ik er achter dat alleen de connector ontbreekt. De rest was aanwezig. Ook bij siemens hmi panelen heb ik dit gezien. De drivers hiervan waren zelfs geinstalleerd alleen de connector ontbrak. Leuk detail. Het paneel met netwerk aansluiting kost 100 euro meer.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
@Ottie: ik loop nu bij philips stage, en je ziet ook dat alles er is maar dat de firmware anders is.

En idd het is goedkoper om alle systemen hetzelfde te maken en de software aan te passen.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik denk dat het soms wel mogelijk is ja. Kijk alleszins al eens in de OSD van je scherm, meestal kan je ergens een "input" kiezen. Bij mijn BenQ en Daewoo schermen kan ik ook voor DVI kiezen hoewel de connector niet aanwezig is.

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:01

bakvis

Tweakers.Nerd

SA007 schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 09:02:
@Ottie: ik loop nu bij philips stage, en je ziet ook dat alles er is maar dat de firmware anders is.

En idd het is goedkoper om alle systemen hetzelfde te maken en de software aan te passen.
Hmm jij loopt ook al stage bij philips :) bekend gezicht mischien :)

Mijn Specs

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:46
Volgens mij is het ingangscircuit in zo'n monitor een scaler-chip die zowel analoog (VGA) als digitaal (DVI) signaal aankan. Hardwarematig zou het mij niet verbazen als er alleen een connector ontbreekt, maar ik verwacht dat het grootste probleem wel eens de firmware kan zijn.

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-11 20:43
En ik neem aan dat Philips zelf niet zn firmware op het internet laat slingeren. Maarre, ik ga toch even rondneuzen, ik heb zelf namelijk een Philips 170S2 :)

• Acid_Schnitzel
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:07
Ik weet dat het een beetje offtopic is, maar dit topic doet me een beetje denken aan:

[rml][ onboard vga] zelf AGP-slot op mobo solderen?[/rml]

You only need 2 tools, WD40 and Ducttape. WD40 when something doesn't move and it should, ducttape when something moves and it shouldn't.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
josvg schreef op woensdag 02 november 2005 @ 10:54:
Ik weet dat het een beetje offtopic is, maar dit topic doet me een beetje denken aan:

[rml][ onboard vga] zelf AGP-slot op mobo solderen?[/rml]
Een AGP slot zit technisch wel iets ingewikkelder in elkaar dan een DVI connector op een TFT scherm. Zo'n scherm is namelijk standaard al digitaal dus een signaalverwerking zit er bijna niet bij. En aangezien de EU een heffing heeft op schermen met DVI wordt vaak gewoon de connector weggelaten en soms de firmware aangepast maar ik heb al meerdere schermen gezien waarbij je gewoon DVI als input kunt kiezen hoewel de connector fysiek niet aanwezig is.

• mydogisgone
  • Laatst online: 00:14

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

hmmz moet mijn iiyama ook maar eens open slopen, kijken of er een aansluiting voor DVI op zit :)

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

• Acid_Schnitzel
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:07
Admiral Freebee schreef op woensdag 02 november 2005 @ 10:59:
[...]

Een AGP slot zit technisch wel iets ingewikkelder in elkaar dan een DVI connector op een TFT scherm. Zo'n scherm is namelijk standaard al digitaal dus een signaalverwerking zit er bijna niet bij. En aangezien de EU een heffing heeft op schermen met DVI wordt vaak gewoon de connector weggelaten en soms de firmware aangepast maar ik heb al meerdere schermen gezien waarbij je gewoon DVI als input kunt kiezen hoewel de connector fysiek niet aanwezig is.
Dat weet ik, daarom zei ik ook dat het offtopic was ;) maar ik dacht zomaar aan dat topic :)

You only need 2 tools, WD40 and Ducttape. WD40 when something doesn't move and it should, ducttape when something moves and it shouldn't.

• JvW

JvW

On my way home...

Ok... Het zou dus wellicht mogelijk moeten zijn. Hmmmm.
Wie-o-wie gaat het proberen?

* JvW bezit helaas geen TFT, dus kan weinig meer doen dan dit topic in de gaten houden.
:)

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-10 11:15

BruT@LysT

Fear and Loathing

Tjah sjonge jonge... ik heb geen flatpanal, maar waarom duurt het zo'n eeuwigheid voordat iemand zijn schermpje even openmaakt. Ik had het bij de eerste post al geprobeerd want ik ben benieuwd.
De kans is zeer groot dat je er zo een DVI connector aan kunt maken, lijkt mij ook erg logisch.
Wat heeft het voor nut om eerst nog eens 100 berichten van anderen die het ook niet weten af te wachten. DOEN DOEN ! :P

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

BruT@LysT schreef op donderdag 03 november 2005 @ 12:11:
Tjah sjonge jonge... ik heb geen flatpanal, maar waarom duurt het zo'n eeuwigheid voordat iemand zijn schermpje even openmaakt.
Ik schat zo in dat de meeste tweakers met een flatpanel al een dvi aansluiting hebben. Bovendien is het een kleine moeite voor de TS om ZELF zijn panel te open en wat pics te posten, dus waarom zou een echte goter die moeite doen als de TS zelf nog alleen maar een kans vraagt.

affijn, het probleem is dus waarschijnlijk niet de hardware (50% kans) maar de firmware (hoe moet je firmware van een flatpanel vinden & aanpassen???)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• FiXeR.nl
  • Niet online
elmer25 schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 23:45:
Schroef hem open en laat ons weten wat erin zit. Ik geef je 20% kans dat het gaat lukken B)
Dit doet mij erg denken aan mythbusters... It's plausible :)

Maargoed, als je goed kan solderen, probeer.. !

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/402afd38fe86dd2b21502949099e57fb/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/443207f98dcd77f53d5c042d58c300b0/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bdad9f26ef90cfef32df0056b6f848f6/thumb.jpg

er missen wel onderdelen net boven de dvi connector.
Dit gaat om een iiyama e430s :)

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
En juist omdat je de waardes niet weet van de missende onderdelen is dit niet mogelijk. Ja tenzij je een scherm met DVI (de iiyama e431 bv.) hebt en alles gaat overnemen, maar das wel erg ghetto terwijl je dan ook niet zeker weet of het werkt.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

The Widow Maker schreef op donderdag 03 november 2005 @ 19:27:
En juist omdat je de waardes niet weet van de missende onderdelen is dit niet mogelijk. Ja tenzij je een scherm met DVI (de iiyama e431 bv.) hebt en alles gaat overnemen, maar das wel erg ghetto terwijl je dan ook niet zeker weet of het werkt.
eventueel kapot scherm opzoeken, zou wel kunnen.
maar goed moet je ook de cmos chip ff overzetten en zo.
dan zou het misschien wel gaan werken.

• Brammel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:39
mydogisgone schreef op donderdag 03 november 2005 @ 19:29:
[...]

eventueel kapot scherm opzoeken, zou wel kunnen.
maar goed moet je ook de cmos chip ff overzetten en zo.
dan zou het misschien wel gaan werken.
Moet je al toevallig tegen zo'n kapot scherm aan lopen. Denk dat het uiteindelijk makkelijker is om gewoon +/- 30 euro meer te betalen en een scherm met dvi te kopen. Dit gaat natuurlijk niet op als je al een tft hebt zonder dvi.

Verwijderd

Waarom zijn er geen schermen met only dvi die evenveel kosten als een vga only scherm ?
Alleen dvi lijk me goedkoper dan dat je zo anloog to digitaal chip moet toepassen op je scherm.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
DVI only schermen zijn er wel maar niet in de consumentenklasse. Denk dan aan professionele CAD schermen en dergelijke. Maar die zijn vanwege hun grootte al niet goedkoop :/

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• TafkaP
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 16:14
Buiten het feit of het wel of niet kan... Is een DVI aansluiting dan zo ongelooflijk geweldig, om een dusdanig risico uberhaupt te nemen? Lijkt me niet, eerlijk gezegd

King of Cod

Verwijderd

Ik denk niet dat het gaat werken eigenlijk, het is een beetje vreemd, maar in de datasheet van die gm2120 chip staat wel iets over dvi, maar de pinnen waar die printbaantjes op zitten aangesloten staan allemaal als reserved in de datasheet, misschien is dat voor een snelle uitwisseling, dat een gm21** chip maar dan de dvi versie erop geprikt kan worden, lijkt mij meest logische verklaring.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
mydogisgone schreef op donderdag 03 november 2005 @ 19:21:
[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]

er missen wel onderdelen net boven de dvi connector.
Dit gaat om een iiyama e430s :)
offtopic:
Links werken niet als je er op klikt :/

U vraagt, wij antwoorden.

• SOEFuture
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
MeMoRy schreef op donderdag 03 november 2005 @ 23:38:
[...]

offtopic:
Links werken niet als je er op klikt :/
Bij mij werken ze hoor....