[Upgrade] Keuze componenten

Pagina: 1
Acties:

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 13:19
Allereerst wil ik even melden dat ik al enkele dagen bezig ben om info te verzamelen, en aan de hand daarvan heb ik enkele specifieke vragen. Als ik de FAQ goed begrijp is dat toegestaan in dit subforum :)

Goed, de kogel is door de kerk, ik ga 1000 euro van mijn spaargeld gebruiken om mijn PC te upgraden. Ik zit aan de volgende componenten te denken:

ASUS A8N-SLI Deluxe mobo
AMD Athlon 64 3500+ Venice core
2 x 1 GB TwinMos PC3200 RAM
ASUS GeForce 7800GTX/TOP videokaart

Puntsgewijs heb ik de volgende vragen:

Moederbord
Ik zie niet gebeuren dat ik nog een 2e GTX in SLI ga gebruiken. 1000 euro is al een hele klap geld, en de helft daarvan gaat al op aan de videokaart, dus nog een keer 500 euro uitgeven vind ik geen optie. Is dit mobo dan wel verstandig, of kan ik dan beter voor de "gewone" A8N-E gaan ? Dit is hetzelfde moederbord volgens mij, maar zonder SLI mogelijkheden. Ik heb voor de Deluxe versie gekozen omdat ASUS daar altijd allerlei stekkertjes/kabeltjes bijstopt die je nodig kunt hebben, daar heb ik bij mijn P4C800-E Deluxe veel plezier en gemak van gehad. Hamvraag: wat is het verschil tussen de A8N-SLI en A8N-E ? Dit werd mij niet duidelijk in topics.

Processor
Athlon 3500+ Venice, omdat deze volgens de Best Buy Guide op dit moment de beste prijs/kwaliteitverhouding heeft. Echter, nu las ik in een ervaringentopic hier op GoT dat alle Venice processors dezelfde core gebruiken, en ik dus een 3000+ makkelijk kan opschroeven naar 3500+ waardes, of zelfs nog hoger. Klopt dit ?

Geheugen
Volgens mij is dit redelijk appeltje eitje, maar ik vraag toch nog even voor de zekerheid: goed geheugen ?

Videokaart
Ik heb voor de ASUS TOP gekozen omdat deze (veel) sneller zou zijn dan de standaard 7800GTX-en. Ik lees hier goede ervaringen over. Ik heb een monitor die 1280*1024 aankan (TFT), ik neem aan dat ik spellen zoals Call of Duty 2 moeiteloos op die resolutie kan draaien met AA en AF aan ? (moeilijk te beantwoorden vraag, maar misschien heeft iemand hier ervaringen met een dergelijke game op die resolutie, en zo ja: hoeveel FPS haal je dan ?)

Algemeen
Ik heb in mei dit jaar een nieuwe voeding gewonnen op een LANparty, een Coolermaster RealPower 450Watt. Is deze krachtig genoeg voor dit systeem ? (Ik heb er 5 harddisks inzitten, nu een P4 3 GHz met 9800 Pro en dat gaat vlekkeloos). En heeft deze voeding de goede stekkertjes voor de videokaart/moederbord/etc ?

Daarnaast ben ik 2 jaar uit het hele nVidia driver gebeuren geweest. Ik las dat je beter niet de IDE driver en netwerkfirewall kon installeren. Klopt dit ? En welke ForceWare driver is op dit moment het beste voor gaming ? Ik las iets over dat de laatste 80.xx FW last zou hebben van "shimming", maar mij werd niet duidelijk wat dit nu is.

Zoals jullie hopelijk kunnen lezen heb ik er al aardig wat lees/researchwerk inzitten. Ik heb echter op een paar punten nog wat advies nodig, ik hoop dat jullie me iets verder kunnen helpen :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Arfman
Bedankt voor de adviezen :P

Ik heb nog enkele aanvullende vragen:
Hoe is het met de leverbaarheid van de TOP op dit moment ? Ik wil het systeem perse deze maand voor elkaar hebben, omdat ik nog een LAN heb + elke vrijdag vrij ben, dan kan ik er lekker van genieten.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
Arfman schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 22:52:
Allereerst wil ik even melden dat ik al enkele dagen bezig ben om info te verzamelen, en aan de hand daarvan heb ik enkele specifieke vragen. Als ik de FAQ goed begrijp is dat toegestaan in dit subforum :)
hij moet denk ik hier staan :P

"Wat kan ik het beste hieraan upgraden" part 11

Verder zien je specs er netjes uit :) mooi uitgezocht _/-\o_ De top is wel te leveren mist je aan het juiste adres aan klopt maar dat is zeker wel te doen. Ik zou ook voor het sli mobo gaan omdat je in de toekomst dan toch altijd de mogelijkheid houd om wat bij te prikken! verder ziet het er allemal netjs uit en over de nvidia drivers weet ik niet veel te melden :P

[ Voor 32% gewijzigd door DaannO op 01-11-2005 23:36 ]

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-02 19:47

Just_I

What did you just say?

Voor het moederbord zou ik, als de prijs een paar euro scheelt, gewoon voor het SLI bord gaan. Daarmee houd je in ieder geval de mogelijk open om later als nog SLI te gaan draaien als de videokaart wat goedkoper is geworden.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

• Arfman
OK, SLI mobo makes sense. En die TOP, wat is het "juiste adres" ? Enlighten me :)

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Arfman schreef op woensdag 02 november 2005 @ 00:19:
OK, SLI mobo makes sense. En die TOP, wat is het "juiste adres" ? Enlighten me :)
Ik neem aan dta je snapt dat een GTX top volgend jaar of over 2 jaar geen klap meer kost? Dus voor 200 euro of minder heb je waarschijnlijk dubbele framerates :)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Arfman
Rey Nemaattori schreef op donderdag 03 november 2005 @ 00:09:
[...]

Ik neem aan dta je snapt dat een GTX top volgend jaar of over 2 jaar geen klap meer kost? Dus voor 200 euro of minder heb je waarschijnlijk dubbele framerates :)
Klopt, ik was ook al tot inkeer gekomen ;)
Blijtk alleen dat die TOP gewoon nergens leverbaar is. Wat is nu wijsheid: een GT nemen (scheelt honderd euro) of een gewone GTX nemen ? 100 euro is best veel geld, hoeveel schelen die kaarten nu echt ?

Verwijderd

Daar voor is een review:
nieuws: GeForce 7800 GT en GTX in het strijdperk

Dus als je die door leest weet je het antwoord op je vraag ;)

• Arfman
Bedankt, die had ik nog niet gezien.
Toch maar de knoop doorgehakt vanmiddag, en zojuist het volgende besteld:
  • Asus A8N-SLI Deluxe
  • AMD Athlon 64 3500+ OEM (Socket 939) *VENICE*
  • XFX Nvidia 7800GTX Extreme 256MB DDR3 (PCI-E)
  • Twinmos 2GB DDR PC3200 CL 2.5 (2x1GB) Dual Channel Kit
  • Zalman CNPS7700-Cu CPU Cooler
  • Zalman ZM-NB47J Northbridge heatsink
Heb veel moeite moeten doen voor een goede GTX die op voorraad was, uiteindelijk een shop gevonden die zegt er nog een paar te hebben. Gelijk maar een "Extreme" gehaald, was maar 2 tientjes duurder dan de "gewone" GTX (hehe, omg :P)

Flink wat euro's armer nu, thank god voor het vrije deel spaarloon :P

Pagina: 1