Advies inzake Athlon64 PC

Pagina: 1
Acties:

• pandit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-01 14:24
Hi allemaal

Net als Jape1985 ben ik ook voornemens om een PC te bouwen, Daar mijn uitgangspunt anders is open ik toch een nieuw topic. Ik doe normaliter ca 5 jaar met een PC. Bij de aanschaf bespaar ik niet op het moederbord, in de loop van jaren vervang ik componenten zoals de processor. Mijn huidige systeem is een ASUS A7V (SocketA) die ik 5 jaar terug met een duron650 heb aangeschaft, deze heb ik later vervangen door een Athlon1200 cpu. Ik constateer nu dat ik een hoop zaken niet meer of moeizaam kan doen.

Ik wil op deze machine wat videobewerking doen (homevideo etc), Met VMware omgevingen gaan bouwen en af en toe gamen. Als hoofd OS wil ik Linux gebruiken, maar sluit XP en VISTA niet uit op een extra partitie cq schijf.

Vooralsnog wil ik voor socket939 kiezen, Gezien de grote interesse in de pricewatch gaat de voorlopige keuze van het moederbord uit naar de Asus A8N-E, nForce 4 Ultra, deze lijkt me zeer compleet en prettig geprijst, Ik heb de volgende vragen.

Ik lees dat Windows98 niet op Nforce MB draait, Geldt dit ook voor Linux? (lijkt me niet, maar vraag het voor de zekerheid).
Er zijn moederborden in de handel die een veelvoud van de A8N kosten, waar zit dit in, Zoals de LANparty MBen?

Als geheugen dacht ik aan 1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR, CL2.5 (TwinMos), dan heb ik 2GB, later kan ik altijd de overgebleven bankjes met een tweede set volstoppen.

Als CPU kies ik evenals Jape1985 voor een AMD Athlon 64 3000+ Venice (S939, 1.8GHz, 512KB) om later wil vervangen door een dualcore CPU, als deze betaalbaar worden, Kan de ASUS dit aan?

De CPU wil ik koel houden met de Zalman VF700-Cu of de duurdere Zalman CNPS9500 LED
Heeft de CNPS9500 meerwaarde op de VF700-Cu ?

De Chipset wil ik koel houden met een pasieve Zalman ZM-NB47J.

Als opslag lijkt me de Maxtor DiamondMax 10, 300GB (7200rpm, SATA, 16MB, NCQ) een goede keuze,

Wat de videokaart betreft heb ik geen keuze kunnen maken, Ik heb nog wat APG kaarten liggen, maar die passen niet op de A8N. Ik wil rond de 100 euro uitgeven voor een PCI-x videokaart, heb ik hier iets voor? of moet ik toch wat omhoog gaan. Doom3 moet speelbaar zijn.

Wat gaat dit spul allemaal trekken? Ik heb een flink aantal ATX voedingen liggen, Ik meen zelfs een stille 300Watt voeding.

Een hoop vragen, ik hoop dat ik met jullie antwoorden aan de slag kan, alvast bedankt

• thumblex.
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-01 18:19
Een stabiele voeding is imo vereist, dus ga eens kijken wat je nog hebt liggen en welke merken ed.
Linux draait gewoon op s939 systemen dat is geen probleem. Aangezien je over een tijdje wilt upgraden is een 3000+ een goede keuze kijk ook eens naar Arctic koelers, alleen nu de videokaart.
Je asus mobo heeft geen PCI-x sloten, alleen PCIe. Voor rond de 100euro heb je 6600 kaartje met 256 MB, hier kun je Doom3 niet echt lekker meespelen imo.
Als je zolang vooruit wilt gaan is 2gb geheugen zeker aan te raden.
Denk dus eens even na over de graka, als gamen redelijk belangrijk voor je is zal dit budget toch wat uitgerekt moeten worden

• ZaNe88521
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
Een Zalman VF700-Cu als CPU koeler???
Dat is een videokaart koeler. Je bedoelt zeker de Zalman 7700-Cu.

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-02 23:09
Is het niet verstandiger om nu 1GB (is nu voldoende om allegame's te spellen mits op een niet al te hoge resolutie) geheugen te kopen, en dan iets meer te inversteren in je videokaart.

Dan kan je later altijd nog 1GB geheugen bij kopen.

Bijv een 6600GT zou ik dan kiezen...... :)

Misschien is een SLI plankje wel iets voor jou, dan kan je later weer een 2e kaart bijzetten ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Dubbel Fristie op 31-10-2005 23:06 ]

• pandit
Allemaal bedankt voor de antwoorden

Aan Thumblex:

Ik bedoelde PCIe, Ik wist even de naam niet. Met welk kaartje kan je DOOM3 wel kunnen spelen. Ik wil eventueel tot € 150,-- gaan.

Aan ZaNe88:

SLip of the keyboard , ik bedoelde de Zalman 7700-cu. maar mijn vraag was. Kan ik hier de CPU koel houden zonder teveel lawaai, of kan ik beter voor de 2 keer zo dure CNPS9500 LED gaan?

Aan TrisTan-tDb15:

Ik heb begrepen, correct me if I'm wrong, dat je in een Nforce mobo geheugen per paar moet aanschaffen. Wil ik uiteindelijk de maximale 4GB erin hebben zonder reepjes te wisselen wou ik beginnen met een 2x1GB paar , of sta ik onzin uit te kramen. Ik ben geen gamer, maar wil de mogelijkheid hebben om de wat nieuwere games te spelen, een SLI plank lijkt voor mij overkill.

Ik hoop dat iemand me kan uitleggen waar de enorme prijsverschillen liggen in de mobo's, de A8N-E komt me compleet over, terwijl ASUS ook 3 keer zo dure planken in het assortiment heeft.

Ik ben in ieder geval weer een stukje wijzer geworden..

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Je hoeft natuurlijk niet per paar te kopen. Wanneer je echter een (matched) paar koopt, dan kan het in dual channel draaien en dat lever beter prestaties op.

Aangezien je lang met een pc wilt doen, zou ik inderdaad gaan voor een SLI moederbord, omdat je dan later nog een kaartje erbij kunt prikken. Met de nieuwe drivers zijn zelfs verschillende merken geen probleem.

De 9500 biedt wel meerwaarde, maar er zijn zeker ook andere koelers die je kunt overwegen. Onlangs is er nog een roundup geweest van een aantal heatpipe coolers.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• Erikdevries
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-01 00:26
Ik ben zelf in het bezit van een A8N-E met een AMD X2 4200+ erop (dual core). Als cpu cooler heb ik een zalman V7700-CU en moet zeggen dat dat ding me prima bevalt, lekker stil en de cpu blijft ook perfect koel. Zou zelf dan ook geen voordeel van CNPS9500 weten, behalve dat 'ie minder ruimte inneemt, wat in bepaalde situaties misschien handig kan zijn (voor de temperatuur hoef je het niet te doen aangezien de V7700 dat dus al perfect onder controle houdt).

Als videokaart heb ik zelf gekozen voor een asus 6600GT, een aardige "middenklasser" maar kost wel iets meer dan 100 euro (staat nu voor rond de 170 euro in de pricewatch). Zou persoonlijk toch minimaal voor een kaart als dit gaan om de huidige spellen en met name de spellen die de komende tijd uitkomen normaal te kunnen spelen (ik heb er overigens een VF700-CU koeler opzitten).

Zelf heb ik gekozen voor een 450W voeding in m'n kast, aangezien dat toch wel prettig is als je wat meer harddisken, koelers etc. gebruikt (ookal zal een 300W het vast en zeker ook trekken).

En nog over Linux, uit ervaring kan ik vertellen dat het als een trein draait met dit moederbord, heb geen enkel probleem ondervonden.

• pandit
Aan marcieking

Wat het geheugen betreft. Daar ik wat meer met VMware wil gaan doen (voor studie is 2 GB geen overbodige luxe kan ik zeggen uit ervaring, daarbij is het geheugen best betaalbaar. SLI mobo's lijkt me meer voor de Die hard gamers. Ik speel nog Duke Nukum en Quake 1 :-) Maar ga denk ik voor een 6600GT, als ik zo lees een leuke middenklasser.
Wat de coolers betreft, dat ertikel heb ik inderdaad gelezen. het enige wat ik wil is niet naast een stofzuiger zitten...

Aan Erik de Vries

Als ik jouw ervaringen lees heb je aan een V7700 CU voldoende. De Asus 6600GT 256 zie ik niet voor ca 170 in de pricewatch, wel de 128MB uitvoering , maar dat is volgens een reactie op het tweakers nieuws bericht gisteren over de 6600GT niet verstandig, althans het geeft prestatieverlies. Ik denk dat ik er toch maar voor ga, en met een VF700-CU cooler. Ik heb nog een 300 Watt voeding liggen en ben vooralsnog niet van plan om naast een HD, DVD-speler, DVD brander veel extra meuk in die kast te douwen.

Fijn te horen dat Linux goed draait op deze hardware. Welke distributie gebruik je, Ik gebruik voornamelijk Suse voor Clients en Redhat voor servers, en een laatste vraag wat voor een harddisk heb je erin hangen. Ik wilde voor een MAXTOR 300 GB gaan met NCQ, maar las op GOT dat er isues zijn.

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
marcieking schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 22:04:
Je hoeft natuurlijk niet per paar te kopen. Wanneer je echter een (matched) paar koopt, dan kan het in dual channel draaien en dat lever beter prestaties op.
Oh? Ik dacht dat dual channel geheugen alleen marketing was en dat het geen prestatie winst opleverd. Je kan makkelijk een niet dual pakketje kopen (als het maar hetzelfde geheugen is). Dus bijvoorbeeld 2x Twinmos Speed Premium 3500+ (Als voorbeeld!)
pandit schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 10:55:
Aan Erik de Vries

Als ik jouw ervaringen lees heb je aan een V7700 CU voldoende. De Asus 6600GT 256 zie ik niet voor ca 170 in de pricewatch, wel de 128MB uitvoering , maar dat is volgens een reactie op het tweakers nieuws bericht gisteren over de 6600GT niet verstandig, althans het geeft prestatieverlies. Ik denk dat ik er toch maar voor ga, en met een VF700-CU cooler.
Hij bedoeld een normale 6600 met 256mb. Ik persoonlijk zou een 6600GT 128mb nemen of x800GT van rond de 150 euro. Want die scoren een stuk beter als een 6600 256mb en zijn maar 20 of 30 euro meer!

[ Voor 14% gewijzigd door tdn135 op 04-11-2005 11:06 ]

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Pas trouwens op als je Twinmos geheugen koopt samen met een ASUS moederbord. Die combinatie schijnt niet altijd te werken, alhoewel ik gevallen heb gehoord waar het wel zonder problemen werkt.

Verwijderd

nljagfan schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 11:03:
[...]

Oh? Ik dacht dat dual channel geheugen alleen marketing was en dat het geen prestatie winst opleverd. Je kan makkelijk een niet dual pakketje kopen (als het maar hetzelfde geheugen is). Dus bijvoorbeeld 2x Twinmos Speed Premium 3500+ (Als voorbeeld!).....

[...]
Hij bedoeld denk ik, dat je het geheugen per paar erin moet zetten. Om je voordeel uit dual channel te halen, moet je 2 dezelfde reepjes geheugen in je moederbord zetten. De marketing truuc is dan weer dat men dual channel kits verkoopt, welke niet meer zijn dan gewoon 2x hetzelfde reepje geheugen :)

• Erikdevries
Ik had het overigens wel over de 6600GT met 128 mb (die kwam in de meeste tests die ik heb gelezen een stuk beter uit de test dan een normale 6600 met 256 mb). Heb 'm zoals ik zei dus zelf ook en de meeste spellen draaien perfect in hoge kwaliteit en op 1280x960 (crt monitor dus geen 1280x1024). Voor mij voldoende.

Als linux distributie gebruik ik Debian (maar heb ook Gentoo uitgetest, aangezien ik die op m'n laptop draai).

Als harddisk heb ik er een Western Digital WD2000 in hangen (200 gb, sataII). In de meeste reviews die ik las toen ik 'm kocht kwam deze er naar mijn mening als een van de beste uit. Niet het allersnelst, maar wel behoorlijk stil. Voor mij de perfecte tussenweg (had hiervoor een zooi maxtors en die maken mij toch net wat te veel herrie, ookal kan dat tegenwoordig best anders zijn).

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Uhm k las hier net op GoT ergens 'n in topicje over verschillen tussen de 6600GT en 6800

dat de 6800 sneller is via AGP
en dat de 6600GT sneller is via PCI

Ikzelf heb 'n 6600GT PCI-kaartje en werkt verdomd goed hoor:
GTA; SA, COD II, Fable, AoE III draaien supersweet qua graphics

[ Voor 7% gewijzigd door CLB op 06-11-2005 16:51 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Erikdevries
Ik heb zelf vooral de PCI-express test van tomshardware als uitgangspunt genomen (en natuurlijk nog wel meer tests, maar de meeste bevestigde deze test alleen maar).

http://graphics.tomshardware.com/graphic/20050524/index.html

Erg handig vind ik, alle huidige (misschien niet de alleraller laatste modellen, maar die vallen toch buiten je budget) kaarten zijn er snel en overzichtelijk te bekijken. Je hebt ook een overzicht voor agp kaarten, maar zou zelf toch altijd voor pci-express gaan (met oog op de toekomst, als je over bijv 1 a 2 jaar je kaart wil vervangen ben ik bang dat je geen agp meer vindt).

• blombo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09-2021

blombo

Get drunk or die trying

Kijk dat is nog is handig.

Ik ben namelijk ook op zoek naar precies dezelfde specificaties voor in mijn computer (hoewel het woord kast in dit geval meer zal volstaan). Grafische kaart is inderdaad gewoon duidelijke koek. De 6600GT is op dit moment gewoon een goed ding, nergens slechte recenties erover gelezen.

Moederbord A8N-E was mijn oog ook op gevallen. Alleen is het in een tijdbestek van 2 jaar verstandig om toch maar SLI aan te schaffen of niet? Of is het tegen die tijd gewoon een kwestie van toch maar nieuwe betere grafische kaart te kopen? Scheelt een eurotje of 30 meen ik. En is een extra cooling op de kaart nog belangrijk? Geluid is verder geen probleem voor mij.

Geheugen moet 1 GB voorlopig genoeg zijn. Zijn daar nog haken en ogen aan van verschillende merken? Behalve de timing dan. Wat betreft Wat is beter 2X512 of 1X1GB

Als laatste vraagje, of een box cpumet cooler voldoende is? Of is het meer aan te raden cooler en cpu los van elkaar aan te schaffen?

In ieder geval, bedankt voor het starten van deze topic :P

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
boxed bij amd is 3 jaar garantie, los kopen is 1 jaar
de boxed voldoet prima, al zijn ze niet altijd even stil

aanrader voor een athlon 64 is de arctic freezer 64

PSN: djmurcielago

Pagina: 1