SSH sessies tunnelen/mappen

Pagina: 1
Acties:

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 10:48
Hallo,

Ik zit met het volgende probleempje: op de universiteit ben ik bezig met een systeem om software images van Microsoft (via MSDN: Academic Alliance. 100% legaal dus) te distribueren en te beheren. Gewoon met php/sql, maar dat is niet belangrijk. De situatie is zo dat ik via een bepaalde server connectie moet maken met de server waar het systeem opstaat (security redenen). Een situatieschets:

code:
1
Mijn laptop -> [internet] -> tussenserver -> msdnaaserver

Aangezien ik nogal gehecht ben aan kate, mijn favoriete (KDE) editor, wil ik het systeem daar ook graag in developen. Het probleem is dus dat ik niet direct een connectie kan maken met de server, en daarom dus ook niet via de fish/sftp kioslave van KDE mijn files direct op de server kan editten.

Ik heb wat op internet gezocht, maar het enige wat ik kon vinden was het tunnelen van mysql/vnc sessies, voor welke de poorten nogal evident zijn. Maar hoe kan ik een shell sessie tunnelen van de ene host naar een andere? Welke source poort moet ik daarvoor gebruiken?

Wat ik dus wil is een situatie waarin ik via 1 ssh commando op de msdnaaserver kom, want dan doet fish/sftp het namelijk ook goed. Kan iemand me misschien een duwtje in de goede richting geven? Ik kom er namelijk niet echt (echt niet) uit. Bvd!

edit:
Even voor de volledigheid: alles draait op Debian Stable en ik heb root access.

[ Voor 4% gewijzigd door HarmoniousVibe op 31-10-2005 22:08 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Okee. Ff checken of mijn begrijpend lezen OK is:
* Je bent dus van plan om software (php) te ontwikkelen voor het verspreiden van images (iso's ? ) ?
* Je wil een server die niet direct te benaderen is, toch direct benaderen.

Ten eerste.Ik kan het afraden, te proggen op een server die in bedrijf is. Het komt vaak de kwaliteit van je scripts ten goede wanneer je het ontwikkelen op een andere machine doet, dan de bak waar het op moet draaien (foute aannames zijn snel gemaakt en zo kun je direct testen op meerdere configuraties). Bovendien ben je tijdens het proggen voortdurend bezig het werkende te slopen en weer te fixen (wat natuurlijk uiteindelijk moet leiden tot verbetering) en ben je dus de server voortdurend onderuit aan het halen.

Genoeg gezeur, waarom gebruik je geen ssl tunneling? Je mapt de ssh (sftp) poort naar een poort op de tussenserver. Vervolgens kun je overal bij met Kate :) .

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 10:48
irondog schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 22:44:
Okee. Ff checken of mijn begrijpend lezen OK is:
* Je bent dus van plan om software (php) te ontwikkelen voor het verspreiden van images (iso's ? ) ?
* Je wil een server die niet direct te benaderen is, toch direct benaderen.
Sorry als mijn tekst ietwat onduidelijk over komt.

Ja, ik wil een systeempje schrijven om iso's te verspreiden. Deze server wordt via een andere server doorverwezen(??) naar poort 443 van de msdnaaserver. Deze poort staat uiteraard wel open voor die server, maar niet voor de buitenwereld. Dit wordt middels een ProxyPass gerealiseerd.
Ten eerste.Ik kan het afraden, te proggen op een server die in bedrijf is. Het komt vaak de kwaliteit van je scripts ten goede wanneer je het ontwikkelen op een andere machine doet, dan de bak waar het op moet draaien (foute aannames zijn snel gemaakt en zo kun je direct testen op meerdere configuraties). Bovendien ben je tijdens het proggen voortdurend bezig het werkende te slopen en weer te fixen (wat natuurlijk uiteindelijk moet leiden tot verbetering) en ben je dus de server voortdurend onderuit aan het halen.
Ik werk ook wel op een kopie, maar deze kan niet lokaal, omdat er wordt gewerkt met specifieke dingen als ldaps authenticatie e.d. Verder is mijn internetverbinding daar niet snel genoeg voor. Op de uni ligt een x Gigabit lijn, waarover ik de iso's binnen kan trekken. Dat gaat wel even duren met een 8/1mbit lijntje dat ik hier heb liggen.
Genoeg gezeur, waarom gebruik je geen ssl tunneling? Je mapt de ssh (sftp) poort naar een poort op de tussenserver. Vervolgens kun je overal bij met Kate :) .
SSL? Daar kan ik toch geen files mee editten?

Bedoel je msdnaaserver:22 mappen naar tussenserver:xxxx? Hmm... Iemand heeft me verteld dat dat niet ging werken. Maar goed, ik zal het eens proberen?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

LB06 schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 23:03: [...]
Bedoel je msdnaaserver:22 mappen naar tussenserver:xxxx?
Zoiets
Hmm... Iemand heeft me verteld dat dat niet ging werken.
Dies gek ;)
Maar goed, ik zal het eens proberen?
Beter nog: Poort 22 van msdnaaserver via een ssh login op de tussenserver mappen op poort XXXX van je laptop :)

Dus vanaf je laptop:
code:
1
ssh naam@tussenserver -L 8888:ipvanmsdnaaserver:22

Daarna is poort 8888 op je laptop bruikbaar voor sftp naar de msdnaaserver.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:45
@Irondog:
P'cies... helemaal gelijk heb je :)

Andere voorbeelden die ik in het dagelijks leven gebruik:
sudo ssh -L 110:pop.isp.nl:110 cailin@tussenserver.nl
sudo ssh -L 25:smtp.isp.nl:25 cailin@tussenserver.nl
ssh -L 8080:proxy.werkgever.nl:8080 cailin@andereserver.nl

De eerste en tweede zijn zodat ik vanaf kantoor mail kan zenden en ontvangen, ook al worden die poorten hier door de firewall geblokkeerd. De derde is zodat ik vanaf huis via de proxy van m'n werkgever op interne sites kan browsen.

En bij alle drie spreek ik de desbetreffende poorten gewoon aan op localhost.

Dus helaas, maar niet erg helaas, voor de topic starter: het is _niet_ mogelijk om met 1 commando alles gedaan te krijgen (het worden er twee), maar het is wel makkelijk te doen :)

Oh ja... :D Waarom gebruik ik sudo daar boven? Omdat poorten <1024 privileged zijn en alleen door root kunnen worden aangesproken.

Liege, liege, liegebeest!

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-01 13:59
should do the trick, zoals gemeld, en als je echt een luie flikker bent, en het in een commando wil doen, dan moet je het scripten.

ben je helemaal een lui kreng, dan dump je dat script in je crontab die het by default opstart o.i.d. :P

Compromises are for the weak

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
cailin_coilleach schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 08:48:
@Irondog:
Andere voorbeelden die ik in het dagelijks leven gebruik:
sudo ssh -L 110:pop.isp.nl:110 cailin@tussenserver.nl
sudo ssh -L 25:smtp.isp.nl:25 cailin@tussenserver.nl
ssh -L 8080:proxy.werkgever.nl:8080 cailin@andereserver.nl
Je kan meerdere port mappings per ssh-sessie maken.
Oh ja... :D Waarom gebruik ik sudo daar boven? Omdat poorten <1024 privileged zijn en alleen door root kunnen worden aangesproken.
Dan neem je lokaal toch 60110, en 60025? Scheelt je ook nog weer een root process....

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:45
Je hebt in beide gevallen gelijk :)

De eerste was echter ter illustratie en de tweede? Ach, ik vind het nog kunnen dat ik op het werk (tunnel vereist) en thuis (directe web verbinding) in Mail.app de mail hosts moet aanpassen, maar de poorten ook nog eens elke keer aanpassen word me te gortig :D Vandaar dat ik ze op de werkelijke poorten wil mappen.

Liege, liege, liegebeest!

Pagina: 1