Toon posts:

SATA niet herkend tijdens windows installatie

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Probleem met herkenning SATA schijf tijdens de Windows XP Pro installatie:

Afgelopen vrijdageen nieuwe pc aangeschaft met de volgende relevante specificaties:
Asus a8v moederbord
AMD 3200+ venice
2x512
Maxtor Diamond 9 200GB SATA harde schijf (type 6B200MO)

Mijn huidige IDE schijf stond op primary master, mijn CDrom station nog op slave (anders kreeg ik mijn pc niet aan de praat). Ik kreeg de SATA schijf niet geinstalleerd. Ook niet met de makedisk optie, die op de CD van Asus staat (378sata driver zet je op diskette, tijdens installeren windows druk je op F6 en dan kies je die driver voor windows XP).

Dus bedacht ik de volgende tussenoplossing: installeer windows op een gewone IDE schijf, daarna het programma Maxblast 4 van maxtor.com gedownload en de geïnstalleerde windows XP versie kon je m.b.v. dit programma over zetten op de SATA schijf. Dit gedaan en bij het opnieuw opstarten heb ik de SATA schijf als bootable gezet in mijn BIOS.

Maar nu wil ik op de SATA schijf een 'verse' installatie van WinXP installeren. CD-rom als bootable gezet en vervolgens wil ik nogmaals Windows XP installeren (ik had nog niet SP2 geinstalleerd, die heb ik nu geslipstreamed op CD). Het gekke is dus, dat hij als ik hem normaal opstart wèl aangeeft (via de VIA RAID TOOL van asus) dat er een sata schijf aanwezig is:
- physical position: controller 0, channel 0, master
- array position: not in any disk array
- device status: normal
- general config: SATA device
- serial number: B487ZHP
- firmware revision: BANC1B10
- model name: Maxtor 6B200MO
- etc.
- capacity: 194,481 MB (398,297,088 sectors)
- current transfer mode: DMA

Chip name: VT8237 SATA RAID controller
Manufacturer: Via Technologies
Supported mode: 0,1,2,3,4
Supported multiword dma: 0,1,2
supported ultra DMA: 0,1,2,3,4,5,6
Channel number: 2

Het probleem is dus dat tijdens het installeren van windows (via boot en dan op f6 drukken) deze de bijgeleverde driver/controller niet goed geladen wordt?

Wat ik wil: deze SATA schijf als hoofdschijf blijven houden (zonder IDE), met daarop windows XP, vanuit een verse installatie. Dus dat je boot vanaf de windows cd, vervolgens f6 driver laden en daarna de sata schijf kiezen.

Maar daar loop ik vast, windows herkent dan geen schijf waarop je de installatie kunt doen!

Wat doe ik fout? Instellingen in bios soms niet goed? :'(

Wie heeft een oplossing? (heb al veel ge-google-d en op dit forum gekeken maar kom er niet uit)

Thnx!

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2005 19:19 . Reden: per ongeluk te vroeg verzonden ]

Verwijderd

Probeer het eens zonder IDE schijf.
Kijk ook of de instellingen van je BIOS goed staan (Sata port enabled etc.).

Verwijderd

Topicstarter
Zie aangepast openingsbericht.

De IDE schijf heb ik nadat ik de Maxblast heb geinstalleerd volgens de aanwijzingen verwijderd. Dus de computer start nu gewoon op (nadat ik in de bios de SATA schijf als 1e opstarten had gezet).

Maar ik wil windows opnieuw erop zetten en dan vertikt hij het om tijdens de installatie de schijf te vinden.

In Bios (via DEL), kun je daar dit op enabled zetten? Want ik heb al gekeken, maar zie het over het hoofd, want ik heb al wel eerder gelezen dat je dit moest doen.

Ik heb ook nog twee anders opties tijdens het opstarten:
1. op F8 drukken tijdens de installatie: dan kun je via een soort voorzetscherm een bootdevice kiezen (bijv. cd of de harde schijf)
2. op tab drukken, dan kom je in de VIA Tech Raid Bios, maar daar werkt alleen de knop 'Escape'

Verwijderd

Channel number: 2
Ik ben ook maar een leek maar heb je andere channels al geprobeerd?

• unimatrix zero
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-03 19:15
Ik heb hetzelfde een paar keer gehad, tijdens windows XP installaties. Ik drukte keurig op F6, en had de diskette met de sata/raid drivers in het diskette station, maar er gebeurde niks. Windows bleef vragen om de drivers.
Ik heb toen nogmaals de installatie gestart, dus vanaf het "begin", het werkte na twee keer proberen wel ineens!
Dus misschien een paar keer achter elkaar proberen, ik weet niet of je dat hebt gedaan. Het werkte bij mij in ieder geval wel.

Succes in ieder geval!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of dat channel er iets mee te maken heeft.
Had net al plezier van een aantal virussen, vandaar dat ik nu reageer. Mijn vraag is waar je precies de SATA op enable kunt zetten (staat dit niet standaard?).

@unimatrix zero : ja ik heb het al meerdere keren geprobeerd.....

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 22:08

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Ik heb 2 maanden geleden ook nieuwe PC gekocht. Alles in elkaar gebouwd. Opgestart SATA-RAID uitgeschakeld in de BIOS omdat ik toch maar 1 hardeschijf heb (Maxtor Maxline III 300GB SATA :P)... WinXP Pro (SP1) en hij vindt gewoon de hardeschijf zonder dat ik drivers in moet laden. Heb ook geen diskette ofzo gehad bij mij moederbord :? Heb een Gigabyte K8NF-9, daar zit dus een NForce 4-4x controller op. Misschien dat die über goed is ofzo? 8)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net SP2 geïnstalleerd. Is weer een stuk veiliger.
Maar het probleem blijft: opnieuw geprobeerd te booten van cd, f6 en laden. Geen resultaat. Ik kan dus geen nieuwe installatie doen (wil dat nu helemaal nadat alle virussen en trojan weer gewist zijn met hitman pro2)......
Het ligt aan de bios denk ik, maar waar????

• mheikens
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 17:23

Verwijderd

Topicstarter
Na veel te hebben gezocht, ook gevonden: mijn asus moederbord bevat alleen een Via controller. Dus de oplossing was heel simpel: installeer de Via driver van de meegeleverde CD op een diskette, alleen het mapje winxp is voldoende (en TXTSETUP.OEM op de root). Dan bij F6 selecteer je de optie windows xp via (is eigenlijk het bestand viasraid.sys).
Eindelijk gelukt, ik had de hele tijde promise controllers blijkt achteraf...... 8)7
Pagina: 1