Toon posts:

van 256 MB naar 1 Gig en dan vastlopende progs en pcrestarts

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de search gebruikt maar tevergeefs....
Ik heb/had een pc met 256 mb ddr geheugen, werkte allemaal leuk alleen na 3 jaar wil je wel es wat meer.
Nou heb ik 2 reepjes gekocht (2ehands, maar met memtest getest) van 512 per stuk pc3200 geheugen (vorige was ook pc3200) alleen deze lopen niet helemaal lekker. Eerst had ik ze erin en toen wou de pc al amper opstarten. Alle datum instellingen stonden anders en veel programmas dachten dat ze nog maar net geinstalleerd waren. Toen heb ik de 2 reepjes van plek laten wisselen. Een stuk stabieler alleen lopen nu heel veel progs nog zomaar vast (windows foutmelding) en heel soms start ie nog zomaar eens opnieuw op.
Zou het kunnen dat het nieuwe ddr geheugen eerst gewist moet worden ofzo? of dat de swapfile niet correct meer is ( ik draaide eerst 256mb ddr dus dat was wel swappen standaard)...
Ik vind het echt zeer bizar... Misschien doe ik wel iets fout... Hebben jullie hier ervaring mee?

a7n8x moederbord van Asus
2600+ athlon
de rest vraag je maar als het relevant is ... hoop dat jullie me kunnen helpen tweakers!

• telefoontoestel
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-06-2024

telefoontoestel

Maak me gelukkig....Bel!!

Probeer je systeem eens op te starten met enkel de noodzakelijke stukken hardware en kijk of het dan beter gaat. Ik heb zo'n zelfde probleem en bij mij heb ik mn tv-kaart eruit moeten halen :(

Ik ben zelf nog aan het wachten tot mijn MCE terug komt van RMA ( 8)7 ) en dan ga ik eens kijken wat een reinstall doet voor mijn systeem.

[ Voor 4% gewijzigd door telefoontoestel op 31-10-2005 19:02 ]

telefoontoestel

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:33

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Heb je die reepjes zelf grondig met memtest getest, of zei de verkoper dat ie ze getest had?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• n1ck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-05 21:57
Probeer dit eens :)
Bios updaten
Herinstallatie Windows

Verwijderd

Wat voor merk geheugen is het? Dit moederbord is soms moeilijk met geheugen(heb er zelf ook mee gezeten :( ) Op de asus site kun je kijken welke merken aangeraden worden.

P.S. Een biosupgrade al geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Mijn systeem start ik altijd op met alleen de nodige hardware meer is er niet @ telefoontoestel...
Ik heb de reepjes zelf goed getest met memtest. geen fouten...
Bios is al geupdate met een nieuwe bios. probleem blijft bestaan. Overigens draai ik met 512mb wel goed welk reepje ik dan ook probeer. t gaat pas fout als ze er beiden in zitten.
Ik wil liever mijn systeem niet opnieuw installeren. Maar misschien is het toch dat ik al 2 jaar met deze xp draai en dat ik altijd te weinig geheugen heb gehad dat ie alles op de pagefile ofzo heeft gedaan maar die heb ik ook al verwijderd. Draai nu zonder swapfile dus.
het merk geheugen is trouwens veritech... geen bekend merk denk ik...
Maar zou het kunnen dat een herinstallatie alle problemen verhelpt? Dat windows een beetje kan wennen aan het geheugen zegmaar.

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-05 12:48
1 van je dimm-sloten zou ook kaduuk kunnen zijn.. probeer eens in de andere 2?

Systeem Specs

• DaViDoViTsCh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09-2025

DaViDoViTsCh

Frans-Nederlandse Duitser

clear cmos en dan default bios instellingen?

Ici kann uw Werbung staan

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Psboy schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 19:05:
Probeer dit eens :)
Bios updaten
Herinstallatie Windows
Een herinstallatie van je OS is wel erg drastisch :).

Draai MemTest es. Dat zou wat opheldering moeten geven (vanaf cd wel te verstaan, of van floppy of USB-stick).

[ Voor 21% gewijzigd door Borromini op 01-11-2005 20:06 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Topicstarter
defoult bios instellingen heb ik wel gedaan. maar clear cmos? wat is dat...

Verwijderd

Topicstarter
memtest draai ik zelf nu nog een keer voor de zekerheid maar tot nu toe 55% geen fouten. Ik vertrouw er trouwens erg op dat het geheugen wel goed is

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 20:07:
defoult bios instellingen heb ik wel gedaan. maar clear cmos? wat is dat...
Je batterij van je mobo halen nadat je de stroomkabel hebt afgekoppeld van je pc.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Topicstarter
heb ik idd gister geprobeerd. bios batterij eruit, stroom eraf, en voor de zekerheid dan nog even de powerknop.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Minimum 5 seconden, tien is beter :).

Verwijderd

Topicstarter
reken maar. wel 15 seconden

Verwijderd

misschien heb ik eroverheen gelezen; maar welk OS wordt er gedraaid ?

nm; zie net xp staan.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2005 20:24 ]

• Arjenn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-05 14:24
Het probleem is volgens mij dat de Nforce 2 chipcet soms niet overweg kan met 2x 512mb geheugen, een heel specifiek probleem...
Heb zelf ook een nforce2 mobo en heb me georiënteerd hierin een paar maanden geleden en kan me herinneren dat dit een redelijk vaak voorkomend probleem is. Vandaar ook dat beide reepjes apart wel werken...

Een quote van de site van Twinmos:

"Please be aware that there could be compatibility problems with 2 times 512MB modules for Dual-Channel on nForce2 chipset mainboards."

http://www.twinmos.com/dram/dram_compatibility.asp

Verwijderd

Topicstarter
nou leuk :( na 60 procent ineens 150000 errors ... dat word geheugen even omruilen met mn collega.
Ik hoop dat na memtest ik te zien krijg welke geheugen bank fouten heeft. Wie weet gaat het slechts om 1 kapotte bank. of moet ik ze dan appart testen?

Verwijderd

Topicstarter
tevens heb ik geen dual channel. maar wel vreemd idd dat ze appart wel van elkaar werken... en goed ook. strange

• Arjenn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-05 14:24
Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 20:35:
tevens heb ik geen dual channel. maar wel vreemd idd dat ze appart wel van elkaar werken... en goed ook. strange
Hoezo geen Dual Channel? Heb je beide reepjes in de slots van memory channel 1 gedaan?

Verwijderd

Topicstarter
nee maar ken je het begrip dual channel niet?
als ik me niet vergis heeft dual channel mobo 2 memory controllers ipv 1

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Arjenn schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 20:34:
Het probleem is volgens mij dat de Nforce 2 chipcet soms niet overweg kan met 2x 512mb geheugen, een heel specifiek probleem...
Heb zelf ook een nforce2 mobo en heb me georiënteerd hierin een paar maanden geleden en kan me herinneren dat dit een redelijk vaak voorkomend probleem is. Vandaar ook dat beide reepjes apart wel werken...

Een quote van de site van Twinmos:

"Please be aware that there could be compatibility problems with 2 times 512MB modules for Dual-Channel on nForce2 chipset mainboards."

http://www.twinmos.com/dram/dram_compatibility.asp
A7N8X-* series staan ook bekend dat ze picky zijn mbt geheugen. De TS had misschien eerst de compatibility list op de Asus site moeten checken :).

Verwijderd

Topicstarter
en hoe zit het dan met die errors? kan dat ook komen door het moederbord?

Verwijderd

Ik heb even wat gegevens van jou md opgezocht.

Je hebt een dualchannel mogelijkheid met 3 slotjes.
Ik zou eerst 1 voor 1 elk dimmetje testen. Doet ie het dat die ander. De eerste die je had was goed, doe die er niet in.
Als beide gekochte dimmetjes het goed doen dan kun je dualchannel testen. Dus 1 in het zwarte slot en ander in blauwe slot. Je moet ook testen of elk slot goed werkt. doet een goede dimm het niet in 1 van je slots dan is die dus brak.

Er staat dat al je dimms van dezelfde fabrikant en dezelfde grote moeten zijn (bij voorkeur) druk die oude 256 er eerst eens niet in.Ook staat er dat DDR400 niet echt stabiel is op je moederbord. Probeer eens een lagere snelheid.

http://www.ocworkbench.com/2002/asus/a7n8x/a7n8xp1.htm
If you want to take advantage the Dual Channel DDR, just ensure that have one DDR in the black slot and the other in the blue.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

I heb nooit problemen gehad met DDR400 :? Heb al twee smaken Twinmos gedraaid, op CL2,5, en nu Corsair XMS Pro 2 GB 2-3-3-6...

Edit: in dual channel, en MemTest hebben ze allemaal overleefd :). Dat is standaard wanneer ik nieuw geheugen erin prik.

[ Voor 33% gewijzigd door Borromini op 01-11-2005 20:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
errors van memtest... kunnen die door foute settings ofzo voorkomen? of dat de bios het niet ondersteund

Verwijderd

Topicstarter
of is het geheugen dan gewoon vanzichzelf echt brak

• e-boy
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-11-2025

e-boy

en ooit komt hier iets nuttig!

Ik (nuja, een vriend van mij, maar hij heeft zijn pc bij mij laten upgraden) heb precies hetzelfde probleem gehad. Met precies hetzelfde moederbord.
Ik weet zo niet meer direct of het nu 2x 256 of 512 MB latjes waren,
maar het waren alleszins apacer reepjes.

Probleem was identiek aan wat jij beschrijft: beide latjes werkten perfect in alle sloten,
samen gaven ze echter fouten, maakt niet uit in welke sloten ze staken.

Na veel rommelen heb ik uiteindelijk het moederbord doorverkocht aan iemand die slechts 1x 512MB nodig had, en heb een nieuw moederbord gehaald en dit in combinatie met de reepjes gebruikt.

Misschien niet de best oplossing maar noch bios-updates, bios settings of iets anders wou lukken.

Succes dus :/ :)

Verwijderd

Topicstarter
okdan... maar heel appart. nu ik ze apart test leveren ze geen problemen op. individueel dus...
hoe kan dat nou

Verwijderd

Topicstarter
dus individueel in memtest geen problemen... test ik ze als ze samen in het moederbord zitten. 300000 fouten...
is zoiets mogelijk?

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-05 19:46

voz

De echte kenner

Ik heb hetzelfde bord maar geen problemen met corsair XMS 2x512... het bord is inderdaad wel erg picky wat geheugen betreft, ook kan het geheugen instabiel worden bij meerdere DIMMs op een FSB van 200MHz, dit zou bij revisie 2.0 van het bord verholpen moeten zijn, maar mocht je FSB 200 draaien, verander de FSB dan eens. Ook moet je zorgen dat het geheugen op dezelfde snelheid loopt als de FSB, dus Memory Speed op 100% in het BIOS. Ook memory timings relaxen kan wel eens helpen...

Systeemspecs
PV Installatie

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:03

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik had op een Asus A7N8X-E Deluxe ook problemen als ik 2 van mijn DIMM's er in stak. Met eentje er in werkte het systeem prima, met 2 kreeg ik soms zomaar reboots, soms startte het systeem niet eens :/ Het lijkt er dus op dat je moederbord niet van dit geheugen houdt..

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Topicstarter
jow gangsters.... het geheugen gelijk laten lopen met de FSB heeft de truuk gedaan. Weten jullie toevallig ook ff snel hoever ik nu de fsb nog kan klokken? nah jah zal wel ingewikkeld zijn... maar iig bedankt , speciaal die ene met de 100% aanbeveling

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-05 19:46

voz

De echte kenner

Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2005 @ 21:02:
jow gangsters.... het geheugen gelijk laten lopen met de FSB heeft de truuk gedaan. Weten jullie toevallig ook ff snel hoever ik nu de fsb nog kan klokken? nah jah zal wel ingewikkeld zijn... maar iig bedankt , speciaal die ene met de 100% aanbeveling
Ok dan! Ff snel overklokken: ligt aan de revisie van je moederbord, 1.04 mag je blij zijn als je 200MHz haalt, rev. 2 moet hoger kunnen. Maar ga anders eerst even een overklok guide lezen ofzo.

Systeemspecs
PV Installatie

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Asus mobootjes zijn idd picky qua geheugen. Alles wat niet op hun Qualified Vendor List staat kan wel werken, maar is 100% zeker.

Heb dit boardje ook kort gehad en zelf ook meegemaakt met Corsair geheugen. Asus & Kingston gaat goed samen leert de ervaring!

Instagram / YouTube

Verwijderd

Topicstarter
heb em stabiel op 180 mhz gekregen. hoger dan starte die ook niet meer op. dat was op 185 mhz het geval

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:03

Demo

Probleemschietende Tovenaar

aramdin schreef op donderdag 03 november 2005 @ 12:58:
Asus mobootjes zijn idd picky qua geheugen. Alles wat niet op hun Qualified Vendor List staat kan wel werken, maar is 100% zeker.

Heb dit boardje ook kort gehad en zelf ook meegemaakt met Corsair geheugen. Asus & Kingston gaat goed samen leert de ervaring!
Bij mij was het Kingston HyperX KHX3500 met BH-5 chips en dat werkte dus voor geen meter..

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Pagina: 1