Windows steeds beschadigd -> Harde schijf?

Pagina: 1
Acties:

• Tarzan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:48
Ik heb vermoedelijk een probleem met mijn gloednieuwe (met recente productiedatum) Maxtor schijf van 160 GB (SATA). Hieronder mijn probleem:

:? Probleem
Meerdere malen heb ik de afgelopen dagen windows xp moeten installeren omdat deze beschadigd was. Foutmeldingen varieerden van helemaal niets tot aan beschadigde bestanden. Tevens heb ik tijdens het werken op die PC (zaterdag) meegemaakt dat ik een videobestand niet kon openen en er een kort krassend geluid uit de PC kwam. Dit geluid heb ik hierna niet meer gehoord, maar ik begin toch te vermoeden dat de harde schijf wel eens de oorzaak zou kunnen zijn.

:? Wat heb ik geprobeerd
Omdat ik twee maanden geleden een soortgelijk iets heb meegemaakt, heb ik gelijk Powermax (tooltje van maxtor) gedraaid. Bij mijn vorige schijf leverde dit een fout op, en heb toen een nieuwe gekregen. Maar deze keer leverden de verschillende testen geen fouten op en ik kan dus niet met zekerheid vaststellen of inderdaad de HD defect is.

Om het geheugen uit te sluiten heb ik ook Memtest gedraait, waarbij geen fouten geconstateerd zijn. Daarnaast heb ik op GOT/Google gezocht naar soort gelijke gevallen, maar dit zonder resultaat.

:? Mijn vraag
Kan het inderdaad zo zijn dat mijn HD defect is, zonder dat het tooltje van de fabrikant dit bevestigd, of zou de ookzaak ook ergens anders kunnen liggen. En als de HD defect mocht blijken, is het dan niet een beetje vreemd dat twee schijfen in drie maanden kapot gaan?

Pc is opgebouwd uit A-merk componenten (voor wat het waard is :p), en de voeding geeft slechts kleine afwijkingen in haar voltages (+/- 0,2 volt)

..:: ::..

• voort4444
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-10-2025
Heb zelf ook wel eens dezelfde problemen gehad. Ik had destijds geen a-componenten, en werkte zelfs met een, bij "grof vuil" gevonden, p3 moederbordje. Door stomweg een maand vanalles te proberen ben ik er toen achtergekomen dat het primaire ide-aansluitding niet goed functioneerde.....op beide kanalen. Door stom toevel ben ik er toen achter gekomen dat als ik mijn cdrom aansloot op de primaire ide kabel (maakte niet uit welke van de 2 aansluitingen) en mijn HD(die overigens gloednieuw was) op de secundaire kabel het in een keer wel allemaal goed werkte.
Het was zelfs zo erg dat, met mijn HD op de primaire kabel, ik er een(western digital cavia 40 gb, 7200rp,, 2mb cache) zo beschadigd heb dat ze bij paradigit niets (had alleen eindeloos geprobeerd windows xp pro te installeren) meer met de schijf konden (zelfs niet met alle beschikbare tools, formats, etc). Ondanks een ontbrekend bonnetje (serienummer kon gelukkig gechecked worden, prima service dus!), meteen een nieuwe meegekregen.

Heb daarna het hele zaakje prima draaiend gehad als mijn multimediasetje, alleen de 150 wat voeding crashte vaak als ik bij een koude start MSN startte...jaja echt waar, bij andere programma's met koude start nooit problemen gehad..

Mako4444

• Tarzan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:48
mako4444, bedankt voor je tip. Het betreft echter een SATA schijf, dus niet aangesloten op de IDE-kabel.

Ik ben van plan om gewoon een extra schijfje aan te schaffen, en ondertussen de defecte schijf RMA te doen. Ik krijg echter geen error uit het diagnostische tooltje, dus dat kan nog wel een probleem worden. Daarnaast ben ik er niet zeker van dat een evt. nieuwe schijf het lang uit zal houden.

..:: ::..