[Info & Ervaringen] AMD Turion 64 MT Serie

Pagina: 1
Acties:
  • 423 views sinds 30-01-2008

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:57
Afbeeldingslocatie: http://img310.imageshack.us/img310/1948/amdturion4rp.gif
Ik open dit topic omdat ik graag meer wil weten en ook ervaringen en infomatie wil delen met de rest van het forum. Waarom? Omdat ik ook een laptop wil gaan kopen en die moet zuinig zijn en ook 64-bit en een goede grafische kaart (6600 a x700 Mobility).
De ML serie is voor mij geen goede keuze omdat ik wil gaan gamen met de laptop en daarom een zuinige laptop wil. Voor simpele dingen gaat een ML best lang mee heb ik gelezen. Maar owee als je de cpu op full load draait. Dan schijn je er 1 uur en 50 minuten mee te kunnen doen wat ik dus te weinig vind. Mijn eisen zijn zeker 2 a 2,5 uur en hoger. De pentium M bied mij geen goed keuze omdat deze laptop 32-bits is en er dus een lange tijd van me laptop wil gaan genieten (zeker 4 a 5 jaar als dat even gaat) Ik ben een beetje het nieuws aan het volgen over de MT serie van de Turion64. Het schijnt dus de ietsie duurder versie te zijn en dat heb ik er eigenlijk wel er voor over
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De modellen

*MSI Megabook M635

Afbeeldingslocatie: http://www.msi.com.tw/images/product_img/nb_img/M635_big.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.msi.com.tw/images/product_img/other/nb/1029/M635_02.jpg

De Specificaties:
  • Microsoft® Windows® XP Home
  • AMD® Mobile Processor Turion64 MT-30, MT-32, MT-34, MT-37, MT-40, MT-42, MT-44
  • ATi RX480 + ATi SB400 Chipset
  • Two SO-DIMM Sockets for expansion up to 2 GB
  • LCD Display 15.4" WXGA(1280 X 800)
  • ATi Mobile X700 with 128/256MB
  • AC'97 and SoundBlaster compatible
  • Supports 2.5" 9.5mm IDE HDD with Ultra DMA ATA-100 40GB (Up to 120GB)
  • COMBO/DVD Dual/DVD Dual Layer
  • Built-in 10/100Mbps Ethernet LAN and Modem Module
  • Bluetooth Supported (Optional)
  • PCMCIA 2.1 Compliant TypeII X 1
  • 4-in-1 Card Reader, SD/MS/MMC/MS Pro
  • Monitor(VGA) Port X 1 (15-pin mini D-Sub)
  • USB2.0 Port X 4
  • Mic-in Port X 1
  • IEEEE 1394 X 1
  • Headphone Out X 1
  • RJ-11 Port X 1
  • RJ-45 Port X 1
  • TV-out Port X 1
  • AC Adaptor 19V DC, 90W / Input: 100~ 240V AC, 50/60Hz universal
  • Battery Pack & Life Li-Ion 8 cells, 4400mAh, 65W
    The battery's life span has been tested with Mobile Mark 2002 software; however, the actual battery run time may still depend on the OS and software.
  • Dimension & Weight 355(L) X 255(D) X 30(H)mm
    2.8KG
  • Hot Keys 5 buttons, e-mail, Internet, Wireless, Bluetooth, Program
Actuele prijzen:
pricewatch: MSI M635 (Turion ML-30; 512MB; 60GB; DVD+/-RW; 15,4"TFT; WXP Home)

Extra info:
http://www.msi.com.tw/pro...pro_nb_detail.php?UID=610

* ASUS A7D-R001H

Afbeeldingslocatie: http://www.laptops4u.nl/images/thumbnails_200/a7vc.jpg

De Specificaties:
  • Display: 17", WXGA+ Resolutie 1440x900 Color Shine
  • Processor: Mobile AMD Turion MT34
  • Bussnelheid: 400Mhz
  • L2 Cache: 1MB
  • Geheugen: 512MB (1x512MB) DDR
  • Videokaart: ATI Mobility Radeon X700 128MB
  • Harddisk: 80GB 5400rpm
  • Optische drive: 8x DVD-/+RW Dual Layer
  • LAN 100Mbit
  • WLAN 54Mbit
  • Webcam 1.3 Megapixel
  • Bluetooth
  • Microsoft Windows XP Home
  • Inclusief draagtas en muis
Deze blijkt toch een nieuw aankomend model te zijn.

Aktuele prijzen:
pricewatch: Asus A7D-R001H (Turion 64 MT34, 512MB, 80GB, DVD+/-RW, 17" TFT, WXP home)

Foto`s van de laptop.
Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.no/tester/laptop/asus/a7v/intro.jpg

Notebooks met MT processor met slechtere videokaarten
De volgend laptop`s hebben ook een MT processor alleen hebben deze laptop dus een iets minder videokaart of zelf intergrated graphics adapter.
  • MSI Megabook S270-07SNL - Turion 64 MT 30, 512 MB, ATi RS480M, ATi RS480 (Integrated Graphics) vanaf 1254 euro
  • Asus A6K-Q013H - Turion 64 MT30, 512MB, SIS 756+SIS 964L, NVIDIA GeForceT Go 6200 256MB TC vanaf 1089,98 euro
  • Asus Z92K-B020H - Turion 64 MT30, 512MB,
Waar gaat dit topic over?

Eigenlijk alleen over de AMD Turion64 MT processors en Notebooks of laptops met deze processor en een goede videokaart zoals 6600GO of x700 waar je best goed op kan gamen. En dus verder geen offtopic geblaat graag

Wat is het verschil dan tussen de MT en de ML serie

De ML serie is volgens mij wat goedkoper en verbruikt 35Watt maximaal
De MT serie is volgens mij wat duurder en verbruikt 25 Watt maximaal en is door zuiniger dus een langere accu duur tot gevolg
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik weet zelf natuurlijk ook niet alles.
En eigenlijk wil ik het volgende ook weten. Weet er iemand wanneer er meer van dit soort laptops komen en misschien ook weet welke fabrikanten zo`n notebook/laptop gaan launchen of binnenkort al op de markt zal komen.

Zijn er misschien ook nog mensen die mij kunnen vertellen wanneer er losse AMD TURION64 MT processors los te koop zal zijn?

Heb je ideeen of tips of informatie, dan zet ik het erbij in dit topic.
Post edit 11-11-05 om 21:32

[ Voor 105% gewijzigd door Robin4 op 20-11-2005 19:15 ]

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03-2025
Ik denk dat 4 of 5 jaar gamen op je laptop er sowieso niet in gaat zitten. Op het gebied van verder gebruik gaat het prima (mijn laptop van bijna 4 jaar oud kon in principe alles nog aan, alleen geen ingebouwde wifi, geen USB 2.0 en geen dvd-brander). Maar 4 jaar gamen lukt al niet op een desktop, laat staan een laptop.

• Robin4
Ik snap ook wel dat je na 4 jaar geen nieuwste games meer kan spelen, maar onder gamen versta ik nou de nieuwste spellen nog, En eventueel wat oudere games zoals AOE II. En later natuurlijk wat oudere games. Of de games die tegen die tijd niet meer zo zwaar zijn voor de laptop.

Ik hoop dat er nog meer mensen zijn die ook zo`n zelfde laptop willen of van plan zijn om te gaan kopen, dat die mensen hopelijk ook dit topic willen ondersteunen. En eventueel willen helpen.

[ Voor 41% gewijzigd door Robin4 op 31-10-2005 19:00 ]

• Robin4
Zijn er misschien mensen die nog meer infomatie hebben?

• eltinio
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:08
Ik zou iedereen afraden om een msi megabook m635 te kopen.
Heb last van een probleem dat wanneer hij een nacht uit heeft gestaan hij niet meer aan gaat behalven als je de accu eruit haalt en er weer in stopt.
En het was niet echt een probleem met 1 maar heb een nieuwe mobo gehad en een nieuwe laptop en die hadden het ook.

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

Hier een Asus A6K met Turion MT-30 erin. Opzich, afgezien van de schreeuwerige topictitel, een prima notebook hoor. Geen zwaar grafisch geschut, maar dat hoeft voor mij als non-gamer niet zo. Trekt onder Linux 2 uur en n kwartier op een batterij, moet onder Windows dus de 2 uur 45 minuten wel redden bij normaal gebruik.

Schaadt het niet, dan baat het niet

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-02 15:00

EaS

Coolmaster schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 19:44:
Zijn er misschien mensen die nog meer infomatie hebben?
Misschien heb je hier wat aan, overzicht van een hele lading Turion Notebooks. Maar er zullen er vast nog meer zijn, dan in het volgende rijtje:

http://www.amdboard.com/turion_64_notebook.html

• Robin4
Is er helemaal niemand geintresseerd in de MT serie?

• m_a_rnix
Jawel, maar mijn laptop (MSI S270) is onderweg.

Verwijderd

eltinio schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 19:45:
Ik zou iedereen afraden om een msi megabook m635 te kopen.
Heb last van een probleem dat wanneer hij een nacht uit heeft gestaan hij niet meer aan gaat behalven als je de accu eruit haalt en er weer in stopt.
En het was niet echt een probleem met 1 maar heb een nieuwe mobo gehad en een nieuwe laptop en die hadden het ook.
Vaag, ik had dit probleem ook maar MSI heeft het netjes gerepareerd en sinsdien heb ik het probleem nooit meer. Ben voor de rest erg tevevreden over m'n laptop, lekker snel ding en een mooi scherm.

Verwijderd

http://www.laptops4u.nl/info/a7d-r001h.html

Is dit iets om op te gamen? Fear bijvoorbeeld?

Ik wou eigenlijk een FS m3438 maar die heeft maar 1 jaar garantie.. deze is ook cheaper.

• Robin4
Wow he, die is echt wel vet. Bedankt trouwens. Ik denk dat ik voor die dan ga. Het enigste wat ik me daarvoor nog afvraag is het volgende?

Zijn er al extra accu`s voor leverbaar.
Hoelang gaat de accu mee met belast / idle

Startpost heb ik even bijgewerkt!

[ Voor 20% gewijzigd door Robin4 op 01-11-2005 18:54 ]

Verwijderd

Jah is een mooi dingetje. Ik ben alleen bang dattie x700 niet snel genoeg is. Vandaar wou ik ook een geforce go 6800 .. mja deze is wel errug goedkoop. En pluspunt is gegarandeerd geen dode pixels, en 2 jaar garantie.

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:57

mr_petit

opperprutser

heb je dat probleem nog steeds? (/me heeft gelukkig nergens last van)

heeft iemand eigenlijk al ervaring met het undervolten van een turion MT?

Misschien is het ook noemenswaardig dat mensen die een turion notebook hebben vermelden of er WinXP64 drivers voor zijn (als ze daar ervaring mee hebben).

Voor een MSI m635 zijn er dus drivers te krijgen voor alle hardware (nog niet via de msi site though)

[ Voor 34% gewijzigd door mr_petit op 01-11-2005 19:10 ]

"man is not truly one, but truly two,"

• RSpliet

RSpliet

*blink*

mr_petit schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 19:06:
[...]

heb je dat probleem nog steeds? (/me heeft gelukkig nergens last van)

heeft iemand eigenlijk al ervaring met het undervolten van een turion MT?

Misschien is het ook noemenswaardig dat mensen die een turion notebook hebben vermelden of er WinXP64 drivers voor zijn (als ze daar ervaring mee hebben).

Voor een MSI m635 zijn er dus drivers te krijgen voor alle hardware (nog niet via de msi site though)
64-bit Linux draait heerlijk op de A6K iig, de processor is het probleem niet, en de drivers waarschijnlijk ook niet. Alleen voor de Broadcom wifi chip is t ff zoeken, die is wel te vinden op t internet (Ubuntu forums had ik ze dacht ik vandaan, die heb ik voor Linux nl. ook nodig :p)

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Seven of Nine schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 19:16:
[...]

64-bit Linux draait heerlijk op de A6K iig, de processor is het probleem niet, en de drivers waarschijnlijk ook niet. Alleen voor de Broadcom wifi chip is t ff zoeken, die is wel te vinden op t internet (Ubuntu forums had ik ze dacht ik vandaan, die heb ik voor Linux nl. ook nodig :p)
hmm hopelijk zit die broadcom dan ook in de z92k want ik was in de veronderstelling dat er een asus wireless lan adapter inzat, of is die gewoon van broadcom die asus?

• Robin4
Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 19:02:
Jah is een mooi dingetje. Ik ben alleen bang dattie x700 niet snel genoeg is. Vandaar wou ik ook een geforce go 6800 .. mja deze is wel errug goedkoop. En pluspunt is gegarandeerd geen dode pixels, en 2 jaar garantie.
Een x700 is toch ook wel snel zat hoor voor de meeste mensen, je kan er dan toch best een goede game erop spelen.

• RSpliet

RSpliet

*blink*

Dnc1n schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 20:32:
[...]

hmm hopelijk zit die broadcom dan ook in de z92k want ik was in de veronderstelling dat er een asus wireless lan adapter inzat, of is die gewoon van broadcom die asus?
De Asus is Broadcom, en nee, Linux users zijn daar niet blij mee :p. Voor de broadcom zijn nl. Windows drivers nodig icm de NDISWrapper. Voor Atheros, Prism en Intel zijn er al (semi)native Linux drivers. Nadeel van NDISWrapper is dat Kismet niet werkt, en dat je geen indicatie krijgt van de signaalsterkte (onder anderen).
Men is trouwens wel bezig aan broadcom drivers. op http://bcm43xx.berlios.de/ om precies te zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door RSpliet op 01-11-2005 21:59 ]

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Seven of Nine schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 21:57:
[...]

De Asus is Broadcom, en nee, Linux users zijn daar niet blij mee :p. Voor de broadcom zijn nl. Windows drivers nodig icm de NDISWrapper. Voor Atheros, Prism en Intel zijn er al (semi)native Linux drivers. Nadeel van NDISWrapper is dat Kismet niet werkt, en dat je geen indicatie krijgt van de signaalsterkte (onder anderen).
Men is trouwens wel bezig aan broadcom drivers. op http://bcm43xx.berlios.de/ om precies te zijn.
hmm ja dat is wel vervelend dan, ik d8 dat de meeste wireless chipsets al linux drivers in ontwikkeling waren, naja dat is dan maar even proberen dan

• Robin4
Ik hoop dat er snel nog meer modellen gaan komen met MT.

• D3NN1S
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb vandaag de ASUS A7D-R001H besteld bij pcsnel.nl :) levertijd is een kleine week en ik verwacht hem 10 nov. binnen :)
Als je nog zolang wil wachten met beslissen of kopen wil ik hem wel even voor je benchmarken e.d. hoor ;) en even kijken hoe lang de batt. het volhoud.

• Robin4
@ D3NNS1

Ja als je even een reviewtje dan wilt maken met foto`s, benchmarks, batterij tijd idle / full load
ect ect. Dan zou ik dat erg top van je vinden.

BTW is dat de enigste winkel die hem al heeft, of staat ie daar ook in de pre-order.

• D3NN1S
  • Niet online
Coolmaster schreef op donderdag 03 november 2005 @ 16:32:
@ D3NNS1

Ja als je even een reviewtje dan wilt maken met foto`s, benchmarks, batterij tijd idle / full load
ect ect. Dan zou ik dat erg top van je vinden.

BTW is dat de enigste winkel die hem al heeft, of staat ie daar ook in de pre-order.
Ik heb geen idee? :? er werd mij verteld dat ie een levertijd van ongeveer een week had en dat ik hem de 10e kon verwachten :) dus echt op vooraad hebben ze hem nu niet.

• Amiet01
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-02 09:49

Amiet01

Master_A

Bestaan er voor laptops tegenwoordig ook uitbreidingsmogelijkheden voor de grafische kaart? Een soort van PCMCIA-slot, maar dan voor een extra grafische kaart. Ik d8 dat ik ergens zoiets gelezen had, maar weet niet of dat wel kan.

Master_A

• Robin4
@ Amiet01

Waar jij het over hebt is MXM, dan kan je makkelijker een andere videokaart vervangen, maar het nadeel is dat die MXM videokaart niet of nauwlijks in de winkel te koop zijn, en daarmee gaat het voordeel niet echt in op. MXM krijgt ook nog nieuwere versies zoals MXM II en MXMIII enzvoorts.
Over een paar jaar zal het waarschijnlijk wel mogelijk zijn om losse videokaart te kopen voor je laptop. Ik vind het wel leuk dat je het hier vraagt, maar daar gaat dit topic helaas niet over.
Het gaat over de AMD Turion 64 MT serie de energie zuiniger notebook processor en notebooks.
Nou graag weer ontopic, wil wel dat er zo min mogelijk offtopic gezeur komt en dus meer infomatie over deze notebooks en of Turion MT serie.

Alle belangrijk infomatie zal ik in de begin post zetten zodat je niet heel het topic hoeft door te lezen.
Ook problemen zal ik dan vermelden.

Ik zit zelf ook te denken om die asus te kopen. Ik moet zeggen dat ie er goed eruit ziet en goede specs. De videokaart is goed zat voor een redelijke zware game. En die extra muis erbij zie ik ook wel zitten en je hebt geloof ik ook nog dode pixel garantie op het TFT scherm.
Het enigste wat ik echt wil weten is hoe lang de batterijen mee gaan met games, en in de zuinigste stand.
D3NN1S schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 17:09:
[...]

Ik heb geen idee? :? er werd mij verteld dat ie een levertijd van ongeveer een week had en dat ik hem de 10e kon verwachten :) dus echt op vooraad hebben ze hem nu niet.
Ach ja dan wacht ik nog wel een weekje, het topic is toch nog niet echt bepaald levendig. Maar ik hoop dat dit nog komt.

[ Voor 54% gewijzigd door Robin4 op 04-11-2005 20:10 ]

• Hertog
  • Laatst online: 22:30

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Zijn er eigenlijk al plannen voor Turion-systemen in een desktop? Het lijkt me wel een leuk alternatief voor een Pentium-M mATX systeempje eigenlijk.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• Robin4
Zo ver ik weet niet, want turion64 is eigenlijk alleen bedoeld voor notebooks in eerste instantie.
Misschien dat er in de toekomst nog iets komt om met de pentium M te concureren. Zo ver ik weet komt er nog niks of niks in de planning.

[ Voor 42% gewijzigd door Robin4 op 04-11-2005 20:58 ]

• Jorco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-02 19:10
Ik ga dit topic ook meer eens in de gaten houden aangezien ik toch van plan ben om binnen een maand een laptop van ongeveer 1200 euro aan te schaffen. En dit ziet er wel heel interessant uit!!

PSN ID = Jorco

Verwijderd

Ik wist helemaal nie van het bestaan af van de Asus A7, in stilte gekomen?

Ik was van plan de A6Km te kopen maar aangezien de A7 effe betere videokaart erin heeft zitten, is de keus duidelijk.

Ik zie graag foto`s van de asus!

EDIT: Weten jullie of er ook kans is dat de A7Dc ook DDR400 gaat ondersteunen? Aangezien de 5024WLMI wel de 200mhz kan halen met de nieuwste bios, slim om ddr333 module bij te kopen of (lijkt mij) later als upgrade als het mogelijk is ddr400 kopen.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2005 21:56 ]

• m_a_rnix
Zuinigste stand en gamen gaat niet opschieten natuurlijk. Processor op 600 mhz is niet echt een optie als je een heftige game wil spelen denk ik. Dus accuduur wschl. om te huilen.

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025

TetsuoShima

low energy output

In principe zou het geen groot probleem mogen zijn om een Turion in een desktop te plaatsen. Het is in principe gewoon een aangepaste Athlon64 zie je. Hij past in dezelfde socket en heeft dezelfde stroomlijnen. Zijn stroomeisen zijn lager dus elk moederbord gaat daar zeker aan voldoen. De hoogste kans op compatibiliteit zal je waarschijnlijk hebben met een ATI chipset. Je zal wel voor een eigen koeloplossing moeten zorgen (een beetje modden) omdat er geen heatspreader zit op een Turion processor... BIOS support zou een klein probleem kunnen zijn voor de geavanceerde functies, maar werken doet ie waarschijnlijk wel...

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• Robin4
@TetsuoShima.

Het probleem blijft dan altijd nog de koeling, Er zijn geen desktop koelers voor de turion64.
En de koelers die er zijn passen niet met een turion64

• Robin4
Verbal_Kint schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 22:30:
Zuinigste stand en gamen gaat niet opschieten natuurlijk. Processor op 600 mhz is niet echt een optie als je een heftige game wil spelen denk ik. Dus accuduur wschl. om te huilen.
Onzin, volgens mij weet jij niet hoe een laptop werkt. Als een laptop een hoger klok nodig hebt zal de snelheid ook oplopen net zo lang dat de cpu genoeg kracht leverd om de applicatie of spel te draaien.
Hij zal bijvoorbeeld niet op 1,8GHz hoeven te lopen als de load van de cpu een stuk minder is. Dan klokt te cpu terug.
De ML serie verbruikt 35 watt voor alleen de cpu, de MT serie maar 25 watt. Dit schilt dus 10 watt per zoveel gebruik van de cpu. Dus het systeem zal dan dan idd wel juist zuiniger zijn dan, dus dat zal die zeker ongeveer 20 minuten a 30 minuten langer mee moeten gaan.

• m_a_rnix
Coolmaster schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 20:56:
[...]

Onzin, volgens mij weet jij niet hoe een laptop werkt. Als een laptop een hoger klok nodig hebt zal de snelheid ook oplopen net zo lang dat de cpu genoeg kracht leverd om de applicatie of spel te draaien.
Hij zal bijvoorbeeld niet op 1,8GHz hoeven te lopen als de load van de cpu een stuk minder is. Dan klokt te cpu terug.
De ML serie verbruikt 35 watt voor alleen de cpu, de MT serie maar 25 watt. Dit schilt dus 10 watt per zoveel gebruik van de cpu. Dus het systeem zal dan dan idd wel juist zuiniger zijn dan, dus dat zal die zeker ongeveer 20 minuten a 30 minuten langer mee moeten gaan.
Ik weet prima hoe een laptop werkt. Maar met een potje Unreal Tournament (oude shit) schiet de load van een pentium-m 1,6 ghz gewoon naar 100 % bij 1600 Mhz hoor. Dus dat energie besparen valt vies tegen. Dat de MT versie langer mee gaat dan de ML, tuurlijk.

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025

TetsuoShima

low energy output

Coolmaster schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 19:16:
@TetsuoShima.

Het probleem blijft dan altijd nog de koeling, Er zijn geen desktop koelers voor de turion64.
En de koelers die er zijn passen niet met een turion64
Klopt inderdaad, maar bijvoorbeeld de zalman koelers (7000-serie) modden om hem passend te maken is een eitje als je een beetje met metaal kunt werken of iemand kent die dat kan, wel moet je erop letten dat je geen te zwaar model neemt, best de CuAl versie, omdat je anders kansloopt dat je bij installatie de core kraakt.
Verbal_Kint schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 21:09:
[...]

Maar met een potje Unreal Tournament (oude shit) schiet de load van een pentium-m 1,6 ghz gewoon naar 100 % bij 1600 Mhz hoor. Dus dat energie besparen valt vies tegen. Dat de MT versie langer mee gaat dan de ML, tuurlijk.
Als je gaat 3d-gamen loopt de processor bij de meeste spellen inderdaad op 100% als je grafische kaart snel genoeg is. Het kan natuurlijk ook van scene tot scene afhangen. De MT versie verbruikt maximaal 25W dat is als alle transistor die tegelijketijd stroom kunnen trekken dat doen, de ML 35W. Onder het gamen zal je dus met de MT een merkbaar langere accuduur hebben.

Als de processor op minimaal verbruik lopen, 800MHz, dan is het verbruik van de ML versie bijna gelijk aan de MT versie, scheelt maar ongeveer 0.1W. Op alle tussenliggende niveaus (1.6; 1.8; 2.0;...) is de MT wel merkbaar zuiniger. Uit tests blijkt verder (merkwaardig genoeg) dat de 1MB versies zuiniger zijn dan de 512kB versies met dezelfde kloksnelheid. Blijkbaar komt dit omdat de 512kB versies sneller moeten opklokken naar een hogere klok en dus een hoger verbruik dan de 1MB versies.

De interessantste keuzes voor een Turion processor beginnen dus pas vanaf de MT-34. Verder kan ik ook nog vermelden dat de MT-37 als die op 1.8GHz draait, zuiniger is dan de MT-34 op 1.8GHz (=maximale klok voor dit model). Verder is de MT-37 op 1.6GHz zuiniger dan de MT-34 op diezelfde snelheid en die is op zijn beurt weer zuiniger dan de MT-30 op 1.6GHz... De MT-32 heb ik niet vermeld omdat dit een 512kB model is...

Ook noemenswaardig is dat onder effectief reëel gebruik van een laptop, de Pentium-M met 400MHz bus het zuinigst is, gevolgd door de Turion MT-serie, gevolgd door de Pentium-M serie met 533MHz bus (=zoals de meeste dus die op dit moment verkocht worden), gevolgd door de Turion ML-serie. De Pentium-M hebben als voordeel dat ze een deel van hun level2 cache geheugen kunnen uitschakelen als dit niet in actief gebruik is, bij de Turions draait dit constant aan processorklok, in gebruik of niet.

Rekening houdend met je zoektocht naar de zuinigste 64-bit processor, kan ik alleen maar zeggen dat je best een laptop met een MT-40 processor koopt als die uitkomt (de processor wordt al wel appart verkocht, maar heb hem nog niet in een laptop gezien, hoogste dat ik in een laptop gezien heb is MT-37). Je kan natuurlijk ook zelf je laptop-processor vervangen, maar dan ben je wel meteen ook de garantie kwijt, dus dat zou ik eigenlijk niet aanraden...

Hoop dat ik hier iemand mee van dienst ben geweest... :)

EDIT: bij wat oudere spellen kan je trouwens zonder problemen de kloksnelheid van de core manueel beperken door de juiste energie-instelling te kiezen onder windows. Goed, je haalt dan geen 200fps meer, maar met 50 kom je ook wel toe lijkt me. Bij recente veeleisende spellen is dit natuurlijk geen optie, tenzij je 10fps speelbaar vindt... >:)

[ Voor 6% gewijzigd door TetsuoShima op 05-11-2005 22:29 ]

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

Verwijderd

@TetsuoShima: Mooi overzicht.
Bij veelal kantoorwerk kun je idd net zo goed een Turion ML nemen.

Een IMO erg goede review van de Turion is op laptoplogic te vinden.
http://www.laptoplogic.com/resources/detail.php?id=17

Ben zelf erg happy met m'n Turion ML-34 (HP NX6125 met vele toeters en bellen en SXGA+ scherm)

Bij VoodooPC hebben ze een mediacentre met Turion. Het gekozen mobo ( ASUS K8N4-E Deluxe ) zou je dus zelf kunnen nemen om een Turion desktop systeem te bouwen
http://www.voodoopc.com/s...tchen.aspx?productID=1076

Hier http://www.matbe.com/arti...ns-les-desktops/page3.php wordt hetzelfde moedeboard gebruikt met een Turion. Wordt netjes herkend http://www.matbe.com/dive...-bios-2/000000021271.jpg/

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2005 22:47 ]

• Robin4
@ D3NNS1

Heb jij die laptop al binnen?

• D3NN1S
  • Niet online
Coolmaster schreef op woensdag 09 november 2005 @ 23:37:
@ D3NNS1

Zo zo jij bent er vroeg bij! :D
Ik had gezegd dat ik hem de 10e verwachte en dat is vandaag :P maar de pakketdienst komt hier meestal pas rond 15:00.
Echter heb ik nog geen verzend bevestiging gehad van mn leverancier dus ik heb weinig hoop dat ie vandaag komt. :)

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

titel even wat ontcapst :P

Probeer het topic wel een beetje centraal te houden, voor slowchat etc kan je beter icq/msn/irc gebruiken ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• D3NN1S
  • Niet online
@ D3NNS1

Ik heb de laptop vandaag binnen gehad! Damn dat ding is Huge! en zwaar!! maar oh zo mooi!! :)
Ik zal hem straks even installeren en dit weekend even mooie pics maken en benchmarken! :)

• Robin4
Wil je dan ook even laten weten hoe lang de batterij mee gaat:

Als je alles op de zuinigste stand draait.
Als je op de normale stand dingen doet
Als je gaat gamen.

Ik wil weten of de laptop wel degelijk zuiniger is dan een ML laptop.
Kan je nou al niet van foto`s regelen? Dan zet ik dat in de begin post.
Waar had je hem BTW besteld? En had je dode pixels?

• D3NN1S
  • Niet online
Coolmaster schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 17:42:
Wil je dan ook even laten weten hoe lang de batterij mee gaat:

Als je alles op de zuinigste stand draait.
Als je op de normale stand dingen doet
Als je gaat gamen.

Ik wil weten of de laptop wel degelijk zuiniger is dan een ML laptop.
Kan je nou al niet van foto`s regelen? Dan zet ik dat in de begin post.
Waar had je hem BTW besteld? En had je dode pixels?
Helaasch.. mn baas moest een presentatie geven en had zn eigen laptop vergeten :( ik heb hem dus niet mee naar huis kunnen nemen want toen ik naar huis ging was hij nog bezig.
De benchmarks moeten dus nog even op zich laten wachten helaas.
Pics heb ik wel gemaakt even vanmiddag voor de fun maar die zijn met een brakke foon gemaakt ;)

• Robin4
Wanneer heb je hem dan weer thuis?Lukt het morgen misschien nog?

• D3NN1S
  • Niet online
Coolmaster schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 19:49:
Nope maar dit gaat zo meer op een slowchat lijken en dat is niet de bedoeling.
Maandag ga ik pas weer naar mn werk.

Heb hier wel wat pics van het apparaat vanmiddag geschoten op mn werk met mn foon:

Afbeeldingslocatie: http://www.d3nn1s.nl/laptop1%20(1).jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.d3nn1s.nl/laptop1%20(2).jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.d3nn1s.nl/laptop1%20(3).jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.d3nn1s.nl/laptop1%20(4).jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.d3nn1s.nl/laptop1%20(5).jpg

Van de week volgen de tests + resultaten 8)

• Robin4
Ziet er goed uit, heb je misschien MSN ofzo voor de communicatie?
Wat was trouwens je eerst reactie toen je de notebook zag? En wat had je er al meegedaan?

[ Voor 42% gewijzigd door Robin4 op 11-11-2005 21:13 ]

Verwijderd

Coolmaster schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 21:09:
Ziet er goed uit, heb je misschien MSN ofzo voor de communicatie?
Wat was trouwens je eerst reactie toen je de notebook zag? En wat had je er al meegedaan?
Houd het het liefst op forum want ben ook van plan deze laptop te gaan kopen dus wil er alles van weten :9~

• Robin4
Als deze laptop aan mijn accuduur voldoet ga ik hem over 2 weken bestellen. Dan zal ik ook eerst gaan vertellen wat ik van die dikke laptop vind.

*Coolmaster heeft er nou al zin in, MT processor *kwijl* X700 *kwijl* 17inch TFT *kwijl* 80GB 5400rpm *dikke kwijl

[ Voor 22% gewijzigd door Robin4 op 13-11-2005 13:40 ]

• D3NN1S
  • Niet online
Nou ik ben vandaag weer op mn werk en meteen maar even aan het testen geslagen.
Wat ik tot nu toe kan vertellen is dat het geluid wat uit deze laptop komt echt subliem is! damn wat een mooi zuiver geluid komt eruit zeg! dat mag ook wel met 4 speakers en ingebouwde subwoofer maargoed ;)

De battery time valt me op dit moment zeer tegen! hij staat hier nu idle 2 uur aan (alle energie opties uit btw) en daarmee red hij het dus net 2 uur en 15 minuten mee.
Ik zal zo de energie opties op max instellen en dan kijken wat ie daarmee doet :) i'll keep you informed! :)

• Robin4
Is die 2 uur en 15 minuten gewoon met gamen ofzo, of alleen als die idle draait.
Slaat eigenlijk nergens op waar die MT serie ineens minder zuinig is. Ik vind het wel een beetje vreemd.
Maar jij hebt het getest dus dan weet je het.

Weet je misschien hoeveel cells die accu is? En het maH?

Maargoed ik kan je wel zeggen dat die 2uur en 15 minuten wel zuiniger is dan de Acer 5024. Want die gaat vol belast maar 1 uur en 50 minuten mee. En dan voldoet ie eigenlijk wel aan me eisen. Zolang het dan wel vol belast is gemeten. Je moet wel weten dat je met een 17 inch te maken hebt en niet een 15,4 inch want die was zoiezo zuiniger geweest.

Kan je misschien ook battery mark draaien speciaal voor de notebooks.

[ Voor 43% gewijzigd door Robin4 op 14-11-2005 17:34 ]

• D3NN1S
  • Niet online
Coolmaster schreef op maandag 14 november 2005 @ 17:31:
Is die 2 uur en 15 minuten gewoon met gamen ofzo, of alleen als die idle draait.
Slaat eigenlijk nergens op waar die MT serie ineens minder zuinig is. Ik vind het wel een beetje vreemd.
Maar jij hebt het getest dus dan weet je het.

Weet je misschien hoeveel cells die accu is? En het maH?

Maargoed ik kan je wel zeggen dat die 2uur en 15 minuten wel zuiniger is dan de Acer 5024. Want die gaat vol belast maar 1 uur en 50 minuten mee. En dan voldoet ie eigenlijk wel aan me eisen. Zolang het dan wel vol belast is gemeten. Je moet wel weten dat je met een 17 inch te maken hebt en niet een 15,4 inch want die was zoiezo zuiniger geweest.

Kan je misschien ook battery mark draaien speciaal voor de notebooks.
Je moet wel gewoon mn posts lezen he? :? je hebt al bijv. tot 2x aan toe gevraagd waar ik hem besteld had terwijl ik dat al 2x gemeld had.. en zoals nu ook weer.
In mijn post zeg ik dat ie gewoon idle staat met alle energie besparingen uit!! dus idle!! betekend niet gamen!! :?
Hij heeft het gewoon 2 uur en 15 minuten uitgehouden met puur op mn windows bureaublad staan.

• Robin4
Dat is idd niet erg veel. Denk dat het scherm dan de grootste energie vreter is.
Zelf lees je ook half over me post heen.

Ik vroeg namelijk ook het volgende:

Weet je misschien ook hoeveel cells je accu heeft. En het aantal Mah.
Wat ik vaag vind is dat asus mooie notebooks maakt maar die geen niet echt lang mee kwam accu duur. Zo is er ook nog de Asus A6VA. Maar die ging ook maar 3 uur mee. En dan op de zuinigste stand. Terwijl de Acer 1692 volgens de geruchten zelf 3.5 tot 4 uur meeging.

Kan het niet zijn dat de accu gewoon nog niet 100% is en dus bij de volgende x opladen wel langer mee gaat? Welke bus speed draait die laptop op? Op 333mhz of 400mhz?

[ Voor 15% gewijzigd door Robin4 op 14-11-2005 22:43 ]

Verwijderd

Met een notebook processor telt de rest echt heel veel mee.
WLAN/BT uitzetten en scherm op de zwakste stand scheelt HEEL veel.

Moet je maar eens Mobilemeter (http://www.wintotal.de/softw/index.php?rb=1038&id=2637)
starten - voeding eruit en dus alleen op accu.
En vervolgens scherm donkerder zetten en/of apparaten uitzetten etc
Mobilemeter geeft dan heel mooi het "stroomverbruik".

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2005 22:39 ]

• Robin4
@D3NN1S

Heb je misschien ook al andere batterij testen gedaan?

• D3NN1S
  • Niet online
Coolmaster schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 16:42:
@D3NN1S

Nee nog niet gedaan en ga ik ook niet meer doen.
Ik ben al dat gehaast zat en al die vragen die je stelt mbt hoeveel cels en hoeveel mah etc etc kan je allemaal gewoon netjes op de asus site zien!
Ik heb er totaal geen behoefte aan om een vraagbaak te zijn voor standaard vragen die je gewoon netjes van de asus site af kan halen.
En in al dat gepush en vertellen wat ik wel en niet allemaal moet testen en de manier waarop heb ik al helemaal geen zin in!
Zoek maar een ander slaafje welke alles voor je wil voorkouwen :w

Hiero een c/p van de asus site welke al 99% van je vragen beantwoord:
Processor & Cache Memory -
AMD Turion™ 64 Mobile Technology 1MB L2 cache 35W ML-30/34/37/40; 25W MT-30/34
Microsoft® Windows® XP Home,
Chipset ATI Radeon® Xpress 200M
Main Memory DDR333MHz SDRAM, up to 2G
Display 17.1"(WXGA+) wide Color Shine LCD
Video Graphics & Memory ATI Mobility™ Radeon™ X700 128MB GDDR3
Hard Drive 2.5" 9.5 mm IDE HDD with Ultra DMA100 supported
80 GB
Optical Drive COMBO
DVD-Dual Double Layer
Internal DVD+/-R/RW
Fax/Modem/LAN/WLAN Intel High Definition audio modem and 10/100/1000 Base T
Pass and support worldwide regulation
MiniPCI 802.11/a/b/g, b/g (Optional)
Built-in Bluetooth V2.0+ EDR (Optional)
Video Camera 1.3M Megabyte Pixels
LED Status Indicator Power-on/Suspend
Battery Charging/full/low
Storage device access
Capital / Scroll / Number Lock
E-mail in box
Wireless indicator
Buletooth indicator
Interface 1 x EPP/ECP Parallel port
1 x Headphone-out jack /SPDIF
1 x Microphone-in jack
1 x Line-in Jack
1 x RJ11 Modem jack for phone line
1 x RJ45 LAN Jack for LAN insert
5 x USB 2.0 ports, 1x IEEE 1394 port
1 x TV Out (S-Video composite)
1 x VGA out
1 x Type II PCMCIA 2.1 compliant
1 x SIR-115.2Kbps supported
1 x CIR for remote control
Hot Keys Instant launch Keys
4 buttons: Power4 Gear +, Email, Internet, Touchpad Lock

Function Keys:
Fn+F1 Suspend switch
Fn+F2 Wireless Switch
Fn+F5 Brightness down
Fn+F6 Brightness up
Fn+F7 LCD on/off
Fn+F8 LCD/CRT switch display
Fn+F10 Volume on/mute
Fn+F11 Volume down
Fn+F12 Volume up

Audio Built-in Azalia audio compliant audio chip, with 3D effect & full duplex
Built-in dual stereo speakers
Audio DJ play/pause, stop, forward, rewind
KeyBoard 19 mm full size 88key with MS-Windows function keys
Battery Pack & Life 8 cells 4800mAh, 71Whrs
Charging time: 4hrs/2.5hrs (System On/ Off) to 95%
AC Adapter Output: 19V DC, 4.7A, 90W
Input: 100-240V AC, 50/60Hz universal
Dimension & Weight 405 x 314 x 38.2 mm (W x D x H)
4.1 Kg (8 cell battery pack)
Security BIOS Booting / HDD User Password Protection and security lock
Kensington lock hole
Supplied Accessories Optical Mouse
Carrying bag
Multimedia Software ASUSDVD XP 6.0
Power Director V3.0 DE
Medi@Show V2.0 SE
Game Face
Virus & Tool Software Symantec Norton™ Internet Security 2005
Adobe Acrobat Reader 7.0
NERO Express V6.0
ASUS Utility ASUS NB Probe
ASUS Live Update
ASUS ChkMail
ASUS Hotkey
ASUS Power4 Gear+
Warranty & e-support 2-year limited global hardware warranty
1-year battery pack warranty
On-line problem resolution through web interface (BIOS, Driver update)
OS (Microsoft Windows XP) install/uninstall consultation
Bundled software install/uninstall consultation
ASUS software supporting (Liveupdate, Power 4 Gear+, ASUS Probe)
Card Reader SD/MMC/MS/MS PRO

[ Voor 68% gewijzigd door D3NN1S op 15-11-2005 17:53 ]

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Verwijderd schreef op maandag 14 november 2005 @ 22:37:
Met een notebook processor telt de rest echt heel veel mee.
WLAN/BT uitzetten en scherm op de zwakste stand scheelt HEEL veel.

Moet je maar eens Mobilemeter (http://www.wintotal.de/softw/index.php?rb=1038&id=2637)
starten - voeding eruit en dus alleen op accu.
En vervolgens scherm donkerder zetten en/of apparaten uitzetten etc
Mobilemeter geeft dan heel mooi het "stroomverbruik".
Misschien een beetje offtopic, maar ken je ook zo'n tooltje voor winXP 64 bit?

• Robin4
D3NN1S schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 17:46:
[...]

Nee nog niet gedaan en ga ik ook niet meer doen.
Ik ben al dat gehaast zat en al die vragen die je stelt mbt hoeveel cels en hoeveel mah etc etc kan je allemaal gewoon netjes op de asus site zien!
Ik heb er totaal geen behoefte aan om een vraagbaak te zijn voor standaard vragen die je gewoon netjes van de asus site af kan halen.
En in al dat gepush en vertellen wat ik wel en niet allemaal moet testen en de manier waarop heb ik al helemaal geen zin in!
Zoek maar een ander slaafje welke alles voor je wil voorkouwen :w

Hiero een c/p van de asus site welke al 99% van je vragen beantwoord:

[...]
Hoezo gehaast? Je kan toch zelf bepalen wanneer je iets test. Ik vroeg alleen of je die andere batterij test heb gedaan of kan doen.. Je hoeft je toch niet gelijk meteen aangevallen te voelen. :>
Waarom zou ik niet op dit topic reageren dan? Daar is hij toch voor bedoelt. En als ik niet reageer verouderd dit topic alleen maar en hebben mensen er ook niks aan. Maargoed dan reageer je toch lekker niet moet jij weten. Ik zit er toch niet mee..

[ Voor 3% gewijzigd door Robin4 op 15-11-2005 19:12 ]

• D3NN1S
  • Niet online
@ D3NNS1

Coolmaster schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 19:49:
Coolmaster schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 16:42:
@D3NN1S

Coolmaster schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 19:07:
[...]

Hoezo gehaast? Je kan toch zelf bepalen wanneer je iets test. Ik vroeg alleen of je die andere batterij test heb gedaan of kan doen..
Waarom zou ik niet op dit topic reageren dan? Daar is hij toch voor bedoelt. En als ik niet reageer verouderd dit topic alleen maar en hebben mensen er ook niks aan. Maargoed dan reageer je toch lekker niet moet jij weten. Ik zit er toch niet mee..
DAT bedoel ik met gehaast en daarbij al die vragen die je verder hebt over de bussnelheid, het type baterij, het aantal cellen/MAH etc etc kan je allemaal gewoon vinden! niet alles hoeft je voorgekouwd te worden en elke keer je topic omhoog schoppen met de vraag of ik al wat getest heb is puur en alleen om je eigen topic hoog te houden.
Als je zelf geen nieuwe info hebt en alleen maar vragen vraag ze dan in 1 post en schop niet elke keer je topic omhoog met nutteloze vragen welke je zelf kan vinden of of ik het e.a. al voor je heb uitgezocht!! :w

• Robin4
Ik weet niet wat jij allemaal lult hoor. Maar op de ene site staat er 333mhz bus en de andere site weer 400mhz. En die 333mhz staat volgens mij ook op de asus site. Dan weet ik toch ook niet welke busspeed hij dan werkelijk draait.

Ik kom misschien gehaast over, maar dat wilt niet zeggen dat jij ook moet haasten. Of wel dan?
Maargoed reageer je toch lekker niet. Zal me toch niets verbazen.

BTW zoveel infomatie heb je ook niet eens gegeven, Net of jij alles verteld hebt. Je hebt alleen plaatjes gepost. En even snel de accu tijd gemeten van 2uur 15 volgens jou. En je hebt gezegd wanneer je hem heb ontvangen. En je wilt niet eens een review posten terwijl ik het gewoon netjes vroeg.
Maar goed het doet er niet meer toe met jou valt gewoon niet te praten..

Als iemand deze notebook heeft gekocht of een ander model dan hoor ik het wel.

* Coolmaster word gewoon spuigziek van mensen die alleen aan hun eigen denken,
ik probeer hier niet alleen infomatie voor mij zelf te verschaffen maar voor iedereen die infomatie zoeken en wilt delen. Maar als je dan als dennis in eens zo verrot gaat lopen doen, rot dan toch een eind op want ik wil iedereen er mee helpen en niet alleen mezelf. :|

[ Voor 57% gewijzigd door Robin4 op 15-11-2005 19:35 ]

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Coolmaster schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 19:28:

* Coolmaster word gewoon spuigziek van mensen die alleen aan hun eigen denken,
ik probeer hier niet alleen infomatie voor mij zelf te verschaffen maar voor iedereen die infomatie zoeken en wilt delen. Maar als je dan als dennis in eens zo verrot gaat lopen doen, rot dan toch een eind op want ik wil iedereen er mee helpen en niet alleen mezelf. :|
Het is mij om het even, maar meestal zijn dit soort opmerkingen niet bevordelijk voor de loop van het topic (of voor de hosting van de foto's :P)
Ik geef D3NN1S ook wel een beetje gelijk dat het op slowchat begon te lijken omtrent de ASUS A7D-R001H, terwijl je TS een ander doel van het topic impliceert. (dit doel is sowieso een beetje dubbel; het is een verkapt "welk notebook heb ik nodig" en natuurlijk een Turion MT ervaringen topic)

• Robin4
Iemand anders die een ASUS A7D-R001H heeft gekocht of een andere laptop met MT processor.

Verwijderd

Hoi allemaal. Ik ben pas nieuw op het forum en zocht eigenlijk ook een notebook. Nou zat ik zelf te denken om die asus a7D te gaan kijken, maar ik zou net als coolmaster toch wel willen weten hoelang die notebook mee zou gaan. En nou las ik dat dennis deze notebook net gekocht heeft. Dennis wat vind je van de notebook en hoe lang doet deze het over de batterij?

Je hoeft het coolmaster niet te vertellen hoor van mijn part, want ik vind wel dat hij wat te ver gaat.
Beter mail je mij even een klein test reportje wat je al ontdekt hebt van de notebook. En wat infomatie over de accu duur als je dat wilt doen.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2005 23:09 ]

Verwijderd

Houd het dan graag op het forum :P

Ben ook van plan deze laptop te kopen, als ie word goedgekeurt door mn werk!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Dit topic is inmiddels een beetje geworden tot een 'wat moet ik kiezen topic', daar zijn er al genoeg van en maakt dat eigenlijk geen 'Info & Ervaringen' topic meer is.
Daarom doe ik dit topic op slot :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.