Hallo,
ik ben bezig met stukje php incl. MySQL database.
De database ziet er als volgt uit:
De TT_id i.c.m. de TA_taalcode is een unieke sleutel, dit omdat het een meertalig systeem is, in deze tabel staan alle woorden en zinnen in alle talen.
Het id zal in alle talen dus gelijk zijn, dit kan zowel een getal zijn, als een woord.
Ik wil hier items aan toevoegen met een uniek TT_id.
Omdat er ook woorden in staan krijg ik het woord 'wijzigen' als resultaat van deze querie:
als ik het volgende doe:
Neemt hij in plaat van '-2' de waarde '-1', hoe kan dit?
Ook als ik de waarde verlaag en insert krijg ik als ik deze querie opnieuw aanroep weer '-1'.
Mijn vraag bestaat eigenlijk uit twee delen:
waarom krijg ik '-1' i.p.v. '-2'?
En hoe kan ik het grootste getal selecteren om vervolgens deze te verhogen.
Het is geen autoincrement omdat het een textveld is en omdat ik voor alle taalcodes hetzelfde id nodig heb.
ik ben bezig met stukje php incl. MySQL database.
De database ziet er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
| tabel: taal_tekst TT_id text TA_taalcode varchar(5) tekst longtext |
De TT_id i.c.m. de TA_taalcode is een unieke sleutel, dit omdat het een meertalig systeem is, in deze tabel staan alle woorden en zinnen in alle talen.
Het id zal in alle talen dus gelijk zijn, dit kan zowel een getal zijn, als een woord.
Ik wil hier items aan toevoegen met een uniek TT_id.
Omdat er ook woorden in staan krijg ik het woord 'wijzigen' als resultaat van deze querie:
PHP:
1
| $maxQ = "SELECT MAX(TT_id) FROM taal_tekst;"; |
als ik het volgende doe:
PHP:
1
| $minQ = "SELECT MIN(TT_id) FROM taal_tekst;"; |
Neemt hij in plaat van '-2' de waarde '-1', hoe kan dit?
Ook als ik de waarde verlaag en insert krijg ik als ik deze querie opnieuw aanroep weer '-1'.
Mijn vraag bestaat eigenlijk uit twee delen:
waarom krijg ik '-1' i.p.v. '-2'?
En hoe kan ik het grootste getal selecteren om vervolgens deze te verhogen.
Het is geen autoincrement omdat het een textveld is en omdat ik voor alle taalcodes hetzelfde id nodig heb.