Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

AMD64 3500+ koeling probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik zal eerst mijn specs posten:

Processor: AMD 64 3500+
Mobo: MSI K8N Ne0 2 Platinum
Video: MSI 6800GT AGP
Geheugen: Crosair pc 3200 1024 mb (2 x 512 mb)
Voeding: Thermeltake butterfly edtion 480 watt

andere specs:
Windows XP Prof SP2

Nu zal ik proberen mijn probleem te beschrijven het luidt als volgt:
Ik heb deze pc nieuwe gekocht en nooit problemen gehad behalve 1 x de videokaart, heb toen een nieuwe gekregen. Nu heb ik pas mijn pc schoongemaakt aan de binnenkant, nieuwe koelpasta ertussen gedaan etc etc, toen ben ik weer gaan game en alles ging goed, tot vandaag. Ik starte BF 2 op en ik zat nog een 3 min in het spel en bam totale system freeze ! Dus hij doet helemaal niks meer behalve reset knop en dan start hij weer op. Dus ik dacht nou kan ik keer gebeuren dus ik probeer het opnieuw, alles weer na enkele minuten vast. Ik dacht ik controleer de temps even maar niks vreemds ( niet warmer als 53 graden op full load). Dus ik even PRIME geinstalleerd en getest maar ook weer niet hoven de 54 graden. Dus ben ik alle drivers gaan vervangen, dus nforce drivers - video drivers ( oude en nieuwe en beta geprobeerd ) nu heb ik op dit moment die van MSI zelf zodat ik ook D.O.T heb etc ( versie nummer: 77.72 ) . Dus ik alles geprobeerd en wat blijkt, nee hoor het doet het nog steeds niet goed, ( wel aquamark etc.. ) maar als ik BF 2 opstart loop hij gewoon weer vast, ik ging toen kijken in mijn bios, stond er ineens dat mijn fan maar 1600 toeren maakt, dat is dut niet genoeg bij deze temps, dus ik dacht laat ik mijn CMOS resetten om te kijken of het helpt, nou het heeft 300 toeren geholpen hij draait nu rond de 1900 maar hij blijft dus vastlopen.

Ik zal ook even mijn volt lijnen posten:
Vcore: 1.50 / 1.49
3.3 V: 3.41
+5V: 5.08
+12V: 12.08

Allemaal voldoende dacht ik dus zo?
Ik hoop dat ik voldoende info heb gepost zo niet laat hem me even weten en ik zal het erinzetten.

EDIT 1: Nu ik mijn pc opstart komt het volgende in een flits voorbij:

Have Option ROM can not be invoke ( Vendor ID: 10DEh, deivce: ID 00DFH)
nu denk ik dat deivce device moet zijn maar de fout ken ik verder niet

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2005 17:02 ]

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08-2021
die option rom hoeft in principe geen probleem te zijn, als jij geen opties extra hebt toegevoegd die je bios moet laden ,of bijv een raid controller die je niet gebruikt dan kun je dat krijgen.
Het moet in ieder geval niet van invloed zijn op de fan snelheden.
Mijn vraag aan jou, heb je de cpu fan wel in de cpu fan aansluiting op het mobo en niet die van chassis of van psu fan gedaan?
en wat voor cooler heb je, een zalman 7700 komt bijv bij maar op 1000toeren 1900 toeren zou dan prima zijn. Als je een stock cooler hebt zal ie toch iets hoger moeten uitkomen.
Heb je speedfan al geprobeerd om de fan speed van de cpucooler omhoog te krijgen?
Staat coolnquiet aan, zoja schakel het eens uit, in windows of in bios.

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:22

Syzzer

Prutser

Controleer ook eens de temps van je videokaart, zou me zo maar kunnen voorstellen dat dat de boosdoener is als Prime wel zonder problemen draait.

Verwijderd

Topicstarter
De koeler die er opzit en altijd goed heeft gedraait is de gene van AMD zelf, de boxed cooler dus, ja hij is aangesloten waar hij hoort ( CPU pinnetjes naast de socket, staat er ook bij )

Speedfan al geprobeerd ja, maar de fan wordt alleen aangesloten met een stroom draadje (* toch ? ) en hij staat daar op 40 % zet ik hem op 100 % gebeurd er niks..

Cool and Quit staat standaard altijd uit bij mij ..

De temps van mijn videokaart zijn eigelijk zoals ze altijd zijn ( rond de 48 / 50 graden > na aquamark is hij 50 graden ) Nu zat ik daar dus ook aan te denken dat het mijn videokaart is, maaar ik kon eigelijk nergens een stress test voor mijn videokaart vinden, zodat ik mijn temps kan zijn zeg maar als hij helemaal bezig is .

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2005 18:08 ]

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00
55 graden is warm, maarn og geen reden voor vastlopers :?
Doet ie dat ook bij andere spellen dan?

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Topicstarter
Heb net 15 min BHD gespeelt ( Black Hawk Down ) en daar was alles goed bij, de video kaart wel is waar 55 graden maar verder niks ( bij BHD kan ik wel switchen tussen MS en BHD ) en bij BF2 niet.
Iemand nog een idee ?

• 3Tone
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09-2024
Misschien BF2 gewoon opnieuw installeren, zou wel eens kunnen helpen.
Heb je onlangs patches voor BF2 geïnstalleerd?

Verwijderd

Topicstarter
Nee alleen de update naar 1.3 meer niet

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 15:43
Heb je met die update nog wel kunnen draaien in BF2 dan?
Zo niet, zou ik daar eerder het probleem zoeken...

Systemspecs

• 3Tone
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09-2024
Bij mij zorgde dit niet voor problemen, maar zoals ik al zei kan je misschien BF2 opnieuw installeren.
Je kan er toch niets fout mee doen.

Verwijderd

Topicstarter
ja draai die update al sinds hij uit is, sinds vandaag pas problemen met mijn systeem, weet iemand hij ik het zweet aan de schoenen van mijn video kaart kan leggen zonder dat ik in een spel zit zodat ik dat niet kan controleren?

• IRCfreAk
mja ik weet dat je bij cs of hl2 video stress test kan doen, daar kun je zowiezo uit met alt tab naar windows om die temps te checken maar de test duurt niet zo lang, mijn 6600GT heeft als max temp 150 ofzo staan dus 50 lijkt me niet zo hoog.

• mcB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11 13:55

mcB

Ik had iets soortgelijks. Al enige jaren draait een client voor DPC op mijn systemen. Ik had hier nooit problemen mee tot mijn huidig systeem. De specs komen grotendeels overeen met die van de TS.

3500+, corsair 2 * 512, MSI Neo2 Platinum.

Ik had ook systemfreezes zonder extreem hoge temperaturen (50 graden onder 24/7 full load). De fanspeed van mijn cpu fan was echter wel ok. Het herinstalleren van drivers en OS heeft niets opgeleverd. Iedere andere distributed computing client draait zonder problemen op mijn systeem, op die ene na.
Niets aan te doen, probleem is nooit opgelost. Ik heb die client gewoon nooit meer gedraaid.
Een mooie game niet kunnen spelen lijkt me iets frustrerender. Ik wilde mijn ervaring toch even melden zodat de TS weet dat hij niet de enige is met dit soort problemen.

[ Voor 3% gewijzigd door mcB op 31-10-2005 22:26 ]

Strix (Skullflame)

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb CS:S zal hem straks gelijk installeren en dan de stress test doen,

Reactie op mcB, dat is zwaar klote, ik heb hier ook nog wat andere koelers liggen die ik met de hand kan aansturen dus dat ga ik ook proberen, maar hij loopt echt tot nu toe alleen vast bij Bf 2,

Even nog over de Fan Speed in core center, lavalys - sisoftware geeft hij aan dat mijn fan toch echt maar 1900 toeren draait en dat is denk ik toch echt te weining, bij 60 graden gaat mijn systeeem neer ( ingesteld in het bios ) dus ik denk misschien dat hij dat wel haalt bij BF 2, maar dan is het weer raar dat hij het niet bij Prime haalt :S

EDIT 1:
Heb net CS:S video stress test gedaan, het loopt als een zonnetje zowel de CPU als GPU komen niet boven de 55 graden ( GPU 55 graden ) (CPU 53 graden ), hardeschijf niet hoger als 30 graden, had een everage FPS van rond de 95, dat moet ook goed zijn lijkt mij.

Iemand anders nog een idee ?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2005 13:01 ]

• IRCfreAk
ik zou die smart fan speed in de bios al bij 40 graden in laten gaan, zien of het dan beter werkt ofzo.
verder zou ik ook eens kijken naar je northbridge, doet die koeler het wel goed en hoe warm word ie?

Verwijderd

Topicstarter
De northbridge cooler heb ik pas nieuwe pasta op gedaan, Everest geeft aan dat die 1 graad is :S !!! Maar de temp is rond de 35 graden, niks mis mee lijkt mij ?

Heb net een tijd lang CS:S gespeeld en mij videokaart werd 70 graden MAX !!!
DAt is wel hoog vindt ik zelf maar niet schadelijk, hij zet zichzelf uit bij 120 graden, maar zou hij dan bij BF 2 zo warm worden ?

• -Sir_Killalot-
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-08 23:30
Probeer es AGP Fast Writes uit te zetten in je BIOS.

[ Voor 4% gewijzigd door -Sir_Killalot- op 01-11-2005 15:37 ]

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00
Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 19:23:
ja draai die update al sinds hij uit is, sinds vandaag pas problemen met mijn systeem, weet iemand hij ik het zweet aan de schoenen van mijn video kaart kan leggen zonder dat ik in een spel zit zodat ik dat niet kan controleren?
3dmark 2k5? Aquamark?

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Kan j niet gewoon proberen om de cpu fan aan te sluiten op een andere 3pins connector van je mobo of via een verloopstukje op een molexconnector? Want 1900 toeren lijkt me echt wel te weinig. Ik dacht dat die dingen tot minstens 3500 rpm gingen op 12V.

Verwijderd

Topicstarter
Aqua mark kan je niet lekker switchen, heb trouwens net een fress reinstall gedaan van windows ( was er toch wel aan toe stond veel te veel zooi op ) maar ga nu weer alles bekijken, zal ook is naar de fastwrites kijken en naar een andere aansluiting voor de cooler !!

• Galvatron
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-11 09:58
Have Option ROM can not be invoke ( Vendor ID: 10DEh, deivce: ID 00DFH)
Deze melding kreeg ik ook bij het OC'en. (Bios 1.B), Daarna weer standaard instellingen en cool 'n quite aan en de vermelding verdween.

Je rpm van je cooler is denk ik niet het probleem, je temperatuur vind ik wel aan de hoge kant, die van mij loopt tussen de 35 en 40 graden stock cooling. (AMD 3200+).

Je Videokaart heeft wel uitschieters wat temperatuur betreft.

Zelf zou ik alles op standaard zetten (Bios mobo en graka) en BF2 testen op lage resolutie zonder AA en AF etc. en dan stap voor stap de settings veranderen. En check ook je voeding (voldoende en stabiel stroomtoevoer).

BF2 mag een leuk spel zijn, het is ook een spel met veel issues en vraagt veel belasting van je geheugen. Dus je geheugen kan ook nog eens de bottleneck zijn. Voor dit spel wordt 2 Gb geadviseerd.

Verwijderd

Topicstarter
Nou vandaag ben ik al meer dan 3 uur CS:S aan het spelen en NIKS aan de hand, ALLES op full met video stress test ( na een clean XP install haal ik nu ) 103 FPS 10 meer als gisteren, BF2 loopt ook weer als een zonnetje, de fout melding staat er echter nog steeds :S

Al sla je me dood wat er met mijn pc is / was !! Heb totaal geen idee, toeren van de CPU fan: 1600, mijn moederbord is volgens dat ding 1 graad, het zal wel iets vaags zijn van het mobo, alles werkt in ieder geval weer !!!

Thanks any way voor alle tips heren !!!

• nielsdegrave
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-01-2024
Volgens mij komen deze problemen door je voeding!

Ik heb deze voeding oog gehad maar dan met deze config.

amd3500+
2X512MB hyperx (kingston
6800ultra
a8v delux
2x sata hdd
2x optical
1x sblive

deze voeding veroorzaakte naar mijn idee soortgelijke problemen als die jij hebt.
deze voeding geeft ook maar 18amp. op de 12volt lijn en dat is voor jouw setup niet veel.

heb tegenwoordig een ocz powerstream 520 en heb nooit meer problemen.

Verwijderd

Topicstarter
denk je echt? Mijn voeding is echt altijd stabiel, maakt niet uit wat ik er instop, ( heb ook verlichting etc.. etc... Hij heeft al bijna een heel jaar stabiel gewerkt, nu ineens zou hij storing krijgen? Heb hem pas nog schoongemaakt van binnen etc...

Maar ik zal zeker bij mijn nieuwe pc een tagan of OCZ nemen :)

De foutmelding : Have Option ROM can not be invoke ( Vendor ID: 10DEh, deivce: ID 00DFH)

Is trouwens van de nVidia Netwerk controler !! Die ik gebruik. zal hem is uitzetten in het bios.

Bron: http://www.nforcershq.com...2005-844-pm-vp505071.html

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2005 15:44 ]

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-11 13:50

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

480 watt moet wel voldoende zijn hoor. weinig verschil met 520. en bekijk de aanradingen van je moederbord eens. FX-57 plus 6800 Ultra in SLI+ 4 geheugenbanken vol + 2 sata harddisks is 500+, alles daaronder is 450-500. ik denk dat zijn voeding dit moet kunnen trekken hoor. lijkt me het punt niet. Is platgezegd maar de strekking is duidelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door DualDevil op 02-11-2005 16:24 ]

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Verwijderd

Ik heb 300 watt voedinkje, is weinig, maar nog geen problemen mee gehad en mn voltages zijn niet buiten de normen.

• nielsdegrave
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-01-2024
weinig verschil tussen 480 en 520 - bekijk het aantal ameparge is wat de thermaltake kan leveren en wat de ocz kan leveren.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Spontane freezes zijn volgens mij altijd een voeding of geheugen probleem.

Gezien jouw symptomen, zou ik het op het geheugen gokken. Als BF2 net een sectortje beschrijft welke andere spellen niet nodig hebben, zul je er ook geen last van hebben in andere spellen.
Draai memtest maar eens

Verwijderd

mijn cpu fan speed komt ook niet boven 1600 toeren, en niet boven de 45 graden ongeveer met boxed koeler, al heb ik er wel een casefan op gericht
Pagina: 1