[showcase] Een Weekje Keulen

Pagina: 1
Acties:
  • 190 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 19:07

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
Na een drukke periode was het wel weer eens tijd voor wat ontspanning. Dus het autootje van m'n schoonmoeder geleend en met m'n vriendin een weekje naar het apartement van m'n pa. Fotograferen was natuurlijk niet het hoofddoel van deze vakantie, maar voor de ambitieuze amateur is dat alleen een alibi voor je wederhelft. ;)

Hier dus een kleine selectie van mijn foto's.....

Het nieuwe gebouw van Peek & Cloppenburg. Een immens ovaal ding, met als grappig contrast een spiegeling van een oud gebouw:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~akoevoet/GoT/WeekjeKeulen/IMG_4772-border.jpg

De befaamde Dom, gezien vanaf de Kennedy-oever langs de Rijn:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~akoevoet/GoT/WeekjeKeulen/IMG_4795-border.jpg

De kabelbaan die vanaf de Messe over de Rijn gaat:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~akoevoet/GoT/WeekjeKeulen/IMG_4926-border.jpg

De drukke weg voor het Excelsior-hotel, vlakbij de Dom en het station:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~akoevoet/GoT/WeekjeKeulen/IMG_4940-border.jpg

Het prachtige Schloss Augustusburg in Brühl, iets ten zuiden van Keulen. Niet voor niets ook wel het Versaille van Keulen genoemd. Ik wilde persé een symmetrische foto met veel water op de voorgrond, dus moest daarvoor in een blubberige fontein klimmen die gelukkig uit stond. Leverde wat vreemde blikken op van andere toeristen, maar wel de foto die ik in gedachten had:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~akoevoet/GoT/WeekjeKeulen/IMG_4976-border.jpg

Met protserigheid hadden ze vroeger geen problemen:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~akoevoet/GoT/WeekjeKeulen/IMG_4986-border.jpg

Het bekende chocolademuseum, met de boom van vergulde cacaobonen:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~akoevoet/GoT/WeekjeKeulen/IMG_5050-border.jpg

Torentje..... ik stond wat te twijfelen over de compositie, toen ineens dat bootje langs kwam varen. *klik*:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~akoevoet/GoT/WeekjeKeulen/IMG_5084-border.jpg

Trap..... wilde eigenlijk een foto van de lege trap maken, maar vond deze achteraf een stuk leuker:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~akoevoet/GoT/WeekjeKeulen/IMG_5087-border.jpg

Rondom Keulen is veel industrie, zoals ook dit complex van Siemens. Ik had ook nog bij de bruinkoolmijnen willen kijken, maar dat was toch iets te ver weg:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~akoevoet/GoT/WeekjeKeulen/IMG_5098-border.jpg

(de combinatie verkleinen+verscherpen+JPG-compressie gaat niet helemaal lekker in met name #3 en #10 zie ik, sorry)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Echt top foto's heerlijke kleuren mooie reflecties echt prachtig :). Mooie uitznedes gewoon alles top.

[ Voor 24% gewijzigd door Micha op 31-10-2005 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triplefox
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-06 16:25
Hij is lekkáh _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Genoeg om leuke foto's te maken | www.hondenopdefoto.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EEKthecat
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-12-2024
Mooie kleuren gizmo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micha
  • Niet online
Favo hier zijn 9-5-6 helemaal geweldig :). Vaker showcases maken jij!!!!,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 17:20

xces

To got or not to got..

zeker nette platen! Mooie kleuren ook! Nog opgeleukt of rechtstreeks uit de cam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micha
  • Niet online
xces schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 17:27:
zeker nette platen! Mooie kleuren ook! Nog opgeleukt of rechtstreeks uit de cam?
Wat denk je zelf :? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:24
Nouwnouw,
Je had ook even kunnen zeggen van; Ik denk dat ze bewerkt zijn anders zien ze er niet zo uit ;) :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .daan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2023

.daan

{visibility:hidden;}

Mooie foto's!

Favorieten: 1, 2 en 4 vanwege de kleuren en de compositie, 7 vanwege het effect van de gebruikte lens.
3 vind ik zelf de minste, hij haalt het niveau van de rest van de serie niet naar mijn mening.

public void ik()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 22:09

Zoefff

❤ 

Ze zullen zeker opgeleukt zijn, maar met een prachtig resultaat :)

[list=1]• Mooi man! Spiegeling is inderdaad goed gelukt, en de kleuren zijn ook heerlijk. Jammer van het puntje van een gebouw linksonderin, misschien kan je dat nog even weg klussen?
• Werkelijk prachtig. Ik kan me niet van de indruk onttrekken dat je enigzins mazzel had dat de dom zo mooi uitgelicht was, de brug ook goed uitgelicht, en ook nog eens een mooie paarse gloed in het midden had, maar dat maakt het natuurlijk geen slechtere foto. Vooral de bewegende wolken maken het af! Weet meteen weer waarom ik nog een statief moet aanschaffen, om dit soort foto's te maken dus :)
• Valt bij de vorige 2 een beetje in het niet.
• Wederom goed gelukt, auto-strepen doen het vaak erg goed :)
• De modderfontein was het waard. Heb je een pola gebruikt voor het donkere water, of is dat nabewerking? Wel mazzel dat het ding niet ineens aansprong ofzo, hoe snel moet je dan zien weg te komen :X
• Een hoop freubels ja. Mooie symmetrie.
• Misschien interesant als je er geweest bent, maar mij doet het niets.
• Bootje doet de compositie wel afmaken ja, goed gevonden :)
• Prachtig! A stairway to heaven O+ De kleuren & contrast laat de foto echt springen, en het meisje (je vriendin?) doorbreekt de symmetrie ook heel goed, waardoor het een hele mooie foto word :)
• Mwa... Industie ja. Word er niet warm van :P

Goeie serie hoor d:)b

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippevk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-09 10:52
zeer goede showcase (zoals we van je gewend zijn) vooral foto 1 en 2 :9
Foto 1 is een beetje zoals de voorgevel van het glazen gebouw in het straatje naast het harmoniecomplex zou moeten zijn. (voor de Groningen kenners)

voor de rest _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appies
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-07 21:46
Echt goed gelukt, ik ben helemaal van nummer 2 ondersteboven. Wil hem zelfs wel graag als achtergrond op 't bureaublad, want mijn huidige is ook niet alles...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Top foto's! ook fijn dat er 'schietgegevens' :Y) bij staan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-09 10:21

Barrycade

Through the...

Mooie plaaten zeker 1, 2 en 9. Heb alleen (zoals je al aangeeft) wat problemen met de compressie, maar dan op 2 en 5. Het lijkt net lego, ik kan de pixels tellen. Wellicht een iets grotere versie klick-a-ble?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Mooi serie hoor, maar heb je bij foto 2 verschillende foto's gebruikt voor de belichting van de brug, lucht etc. Of is het gewoon 1 foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
Woei, ik ben ff weg en word overweldigd met reacties. Allereerst dank voor de lovende kritiek!

Ff het rijtje af:
Geschoten in RAW, daarna door de CS2 RAW-converter (die dus ook 378 foto's in 1 keer aankan :)). Vervolgens UnsharpMask, Levels en Contrast +5. Eventueel plaatselijke aanpassingen of Curves.
Daantjuh schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 17:36:
Mooie foto's!

Favorieten: 1, 2 en 4 vanwege de kleuren en de compositie, 7 vanwege het effect van de gebruikte lens.
3 vind ik zelf de minste, hij haalt het niveau van de rest van de serie niet naar mijn mening.
Ik was een beetje Fisheye-moe, het nieuwe is er vanaf zegmaar. Maar ik heb nu gemerkt dat als je een beetje nadenkt er erg leuke effecten mee te bereiken zijn.

3 vond ik er zelf ook niet helemaal tussen passen, maar ik zag zo geen betere vervanger. Maakt de rest weer wat beter zegmaar. :)
Zoefff schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 17:41:
[...]

Ze zullen zeker opgeleukt zijn, maar met een prachtig resultaat :)

1. Werkelijk prachtig. Ik kan me niet van de indruk onttrekken dat je enigzins mazzel had dat de dom zo mooi uitgelicht was, de brug ook goed uitgelicht, en ook nog eens een mooie paarse gloed in het midden had, maar dat maakt het natuurlijk geen slechtere foto. Vooral de bewegende wolken maken het af! Weet meteen weer waarom ik nog een statief moet aanschaffen, om dit soort foto's te maken dus :)
Ik heb van m'n zusje een Vanguard statief gekregen voor m'n verjaardag, maar die is 3,5 maand later het huis nog niet uit geweest. Ik heb gewoon geen zin om met zo'n groot ding te slepen. Wat ik wel makkelijk vind is het tafelstatief dat ik heb, een Vanguard VS-86. Niet je gewone mini-driepootje, maar een exemplaar voor camcorders etc. Heb ik voor die 3 tientjes al een hoop plezier van gehad en past prima in de tas van m'n vriendin. >:)

Afbeeldingslocatie: http://www.kalyx.com/store/images/VANVS86.jpg

De Dom is als het goed is iedere avond zo verlicht, dus voordat we naar Keulen gingen wist ik al dat ik een foto vanaf deze kant van de Rijn wilde maken in het donker. Dat paarse licht is van een of ander concertgebouw met een tent-achtige bovenkant, komt enorm veel licht vanaf. Ik had eigenlijk iets eerder willen zijn, zodat de lucht nog wat lichter was, zoals op foto 10. Maar de lichte bewolking en harde wind waren een bonus. :)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~akoevoet/GoT/WeekjeKeulen/IMG_4792-border.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~akoevoet/GoT/WeekjeKeulen/IMG_4793-border.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~akoevoet/GoT/WeekjeKeulen/IMG_4794-border.jpg
5. De modderfontijn was het waard. Heb je een pola gebruikt voor het donkere water, of is dat nabewerking? Wel mazzel dat het ding niet ineens aansprong ofzo, hoe snel moet je dan zien weg te komen :X
De fontein zag eruit alsof ie al een tijdje uitstond, en ik stond in het waterval-gedeelte, dus had dan alleen natte schoenen gehad. Ik heb nog geen passende pola voor m'n Tamron 28-75, dus dit is zonder gemaakt. Ook weinig nabewerking voor nodig geweest. Ik had ook daar weer echt geluk met het licht, er was wel een blauwe lucht maar het was toch enigszins heiïg. Dus zegmaar een natuurlijke diffusor voor de zon. 8)
appies schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 17:55:
Echt goed gelukt, ik ben helemaal van nummer 2 ondersteboven. Wil hem zelfs wel graag als achtergrond op 't bureaublad, want mijn huidige is ook niet alles...
Mail me maar.....
littlejoannes schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 21:34:
Mooie plaaten zeker 1, 2 en 9. Heb alleen (zoals je al aangeeft) wat problemen met de compressie, maar dan op 2 en 5. Het lijkt net lego, ik kan de pixels tellen. Wellicht een iets grotere versie klick-a-ble?
Ik weet niet waar het mis is gegaan, heb dezelfde instellingen als anders gebruikt. Had eerst Photoshop op progressive 3x, maar opnieuw opslaan met normale compressie bracht geen verbetering. Volgende keer nog maar eens naar kijken.
justawitte schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 22:20:
Mooi serie hoor, maar heb je bij foto 2 verschillende foto's gebruikt voor de belichting van de brug, lucht etc. Of is het gewoon 1 foto.
Nee, is gewoon 1 belichting, al zit het paarse licht hier wel achter de pilaar van de brug verstopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 22:09

Zoefff

❤ 

De fontein zag eruit alsof ie al een tijdje uitstond, en ik stond in het waterval-gedeelte, dus had dan alleen natte schoenen gehad.
Oke, dat scheelt dan weer. Ik heb zelf namelijk wel eens midden in een fontein-plein gestaan, wat er echt droog uit zag, maar 1 of andere grapjurk waarschijnlijk op dat moment aanzette. Was behoorlijk nat ;)

Wat betreft de luchten op de nachtfoto's, ik denk dat ze precies goed zijn. Als ze lichter waren geweest was het effect minder geweest denk ik. Van de 3 toegevoegde foto's vind ik #11 en #13 erg mooi, nummer 12 slaat imho net de plank mis door de enorme paarse vlek, veel te afleidend. Vind hem in #2, met de pilaar ervoor, veel beter. Maargoed, het illustreert wel hoeveel licht er van dat concertgebouw afkomt ja :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Mooie pics... Maar ben ik nou de enigste die juist de foto's van de Dom totaal fucked-up vind, omdat
ze overbelicht zijn? Kan mischien een verschil in smaak zijn hoor, ofzo... ;)
Foto 13 komt meer in de richting.

Om die lucht zo te krijgen had ik deze foto zo geschoten en de Dom/brug wat minder belicht.
(Dubbele opname, of wat met de RAW spelen.)

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadro!
  • Laatst online: 15-09 13:34
Echt prachtige foto's over het algemeen, maar -Blackbird-: je bent niet de enige die die dom iets te overbelicht vind. Zonder dat zouden die dom-foto's nog mooier zijn :D Het effect met die wolken (die beweging) vind ik ook erg geslaagd.

[ Voor 24% gewijzigd door Quadro! op 01-11-2005 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:53

Pelle

🚴‍♂️

-Blackbird- schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 22:10:
Mooie pics... Maar ben ik nou de enigste die juist de foto's van de Dom totaal fucked-up vind, omdat
ze overbelicht zijn
Nee, dat was ook mijn eerste gedachte ;)
Leuke serie op zich, maar die night-pics verdienen net iets meer aandacht de volgende keer. Als je daar de goeie belichting kiest (of idd voor een dubbele belichting gaat), dan heb je een killerplaat.

Overigens heeft vanDaal ooit vrijwel eenzelfde plaat geschoten. Z'n site is nu even offline, dus ik kan 'm niet opzoeken voor je ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Pelle schreef op woensdag 02 november 2005 @ 09:36:
[...]
Overigens heeft vanDaal ooit vrijwel eenzelfde plaat geschoten. Z'n site is nu even offline, dus ik kan 'm niet opzoeken voor je ;)
En natuurlijk een fraaie op de Tweakers.net photo contest 2004 alhier:
http://tca.gathering.tweakers.net/PrePhotoDetail.do?id=875

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:53

Pelle

🚴‍♂️

Die bedoelde ik ja :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
Toen had ik nog niet eens een eigen camera. :P Die bezit ik pas sinds 5 maanden, dus er valt nog genoeg te leren ja. Begin volgend jaar gaan we weer een weekje, kijken of er dan nog wat te proberen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een panorama van Keulen

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/g.foppen1/GoT/Keulen_Thumb.jpg
*Clickque-baar

Been there, Done that... Maar ik wou er niet meteen mee patsen ;)
Bovendien is hij al een paar keer hier langsgekomen.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-09 20:56
WAUW! Die panorama! Die is echt grooooot man! Hoe krijg je in godsnaam zoveel op 1 foto?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
Heaget schreef op woensdag 02 november 2005 @ 16:28:
WAUW! Die panorama! Die is echt grooooot man! Hoe krijg je in godsnaam zoveel op 1 foto?!
[rml][ verzamel] Panorama's - deel II[/rml] en er gaat een wereld voor je open. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:03

vanDaal

-ismeereentje

Nette foto's hoor! :7

Ik zie dat je de mooie plekken van Keulen te pakken hebt gekregen. Ja, de overkant van de Rijn is één van de hotspots. Dat vind ik ook de mooiste platen. Zeker omdat je toch wel een geslaagde belichting en bewerking hebt gevonden. Okee, de Dom is een beetje overbelicht geraakt. Echter zit er daardoor wel veel meer kleur en effect in de lucht. En dat is echt een heel mooi effect _/-\o_ (tevens inspiratie voor mijn volgende avondfoto's).

Qua compositie is er imho nog wel wat verbetering mogelijk.

Dit zijn mijn Keulen foto's trouwens. Overigens wel jammer dat de Dom nog steeds (is al een behoorlijk tijdje inmiddels) in de steigers staat :/

[ Voor 22% gewijzigd door vanDaal op 02-11-2005 17:08 ]

Pagina: 1