Toon posts:

6800Ultra / X800XT Toekomst

Pagina: 1
Acties:
  • 189 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb vrijwel alle documenten en reviews doorgelezen, ook hier @ forum.
Veel duiden nog een paar maanden/jaren terug maar er zat nuttige informatie in.
Benschmarks e.d. hebben me geholpen en ik heb bij alternate 2 kaarten gekozen;

Deze;

http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=JAXN14&

en Deze;

http://www.alternate.nl/h...urce=highlight&pid=44808&

De Ati is goedkoper, maar ik ben van plan niet over een paar maanden weer een nieuwe te kopen, mensen vertellen me dat de 6800 meer toekomst gericht is.

Mijn vraag ? klopt het dat de 6800 meer naar de toekomst richt?
Is het het extra bedrag waard tegenover de ATI X800XT?

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik denk dat men dan vooral doelt op de SLI mogelijkheden van nVidia. Je zou dus (mits je een SLI moederbord hebt) later alsnog een tweede 6800 ultra erbij kunnen nemen voor extra prestaties.

ATi heeft ook iets dergelijks (Crossfire) maar daarvan is nog niet helemaal zeker welke kaarten daarmee overweg kunnen.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

6800 ondersteund SM3.0, en de x800 2.0, maar eiglijk is de 6800 toch te traag voor die geavanceerde opties, dus ik zou gwn voor de goedkoopste gaan

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-07 16:21
Kwa snelheid zitten beide kaarten zeker wel goed. Waar je vooral naar moet kijken is de hardwarematige support voor o.a de pixel-shaders. Ik meen me te herinneren dat de 6800 Shader Model 3.0 ondersteund waar de X800XT deze ondersteuning mist.

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:14

Wildfire

Joy to the world!

Dr.Q schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 16:42:
Kwa snelheid zitten beide kaarten zeker wel goed. Waar je vooral naar moet kijken is de hardwarematige support voor o.a de pixel-shaders. Ik meen me te herinneren dat de 6800 Shader Model 3.0 ondersteund waar de X800XT deze ondersteuning mist.
Terwijl ATi met Shader Model 2.0b eigenlijk hetzelfde kan als Shader Model 3.0 :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

Topicstarter
De kaarten zitten elkaar idd flink op de hielen.
Daarom zijn dus de toekomistige voordelen van toepassing.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Dr.Q schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 16:42:
echter is de X800XT aardig sneller dan de Ultra, ik zou de X800XT gewoon nemen, SM3.0 tov SM2.0b is niet wereld schokken zoals het verschil tussen DirectX8 en 9 (en zal dat ook in de toekomst niet worden)

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

Verwijderd

Topicstarter
Wildfire schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 16:43:
[...]

Terwijl ATi met Shader Model 2.0b eigenlijk hetzelfde kan als Shader Model 3.0 :)
Zowel nu als in de toekomst?

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 16:44:
[...]

Zowel nu als in de toekomst?
SM3.0 geeft een iest mooier beeld maar het zal je X800XT niet zwaar verouderd maken en je 6800Ultra redelijk uptodate :) de X800XT is een betere keuze, meestal ruim sneller en veel voordeliger

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• The Mystic
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-06 21:37
How It Works
To build your own latest generation multi-GPU system, start with any existing Radeon® X800 or Radeon® X850 graphics card and a CrossFire Ready motherboard, such as those based on the ATI Radeon® Xpress 200 CrossFire chipset. Then add a Radeon CrossFire Edition co-processor board and plug in the external cable to unite multi-GPU power.

The result is multi-GPU power with maximum performance and game-conquering compatibility.

www.ati.com

Dus als je een moederbord hebt die crossfire ondersteunt dan kun je de x800 xt in crossfire opstelling plaatsen. De Asus MVP moederbord bijvoorbeeld. http://www.asus.com/searc...tem=1&searchkey=crossfire

• martijn_tje
  • Laatst online: 19-07 08:41
als SM3.0 echt zwaar gebruikt gaat worden is de 6800Ultra te langzaam. Voor de rest is de X800XT ietsje sneller en goedkoper dus dat lijkt me een betere aankoop. Beide kaarten zullen naar verwachting even lang mee kunnen wat betreft snelheid en features.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

Ik zou zeker voor de ati gaan, sneller en goedkoper. Wat betreft toekomst, zoals eerder gezegd.. waneer je het echt nodig hebt is de kaart toch al niet snel genoeg ervoor.

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-08 22:17

HeepH

Dope Rapper

ati sneller ?

http://www.theinquirer.net/?article=17130

http://www.digital-daily....s-radeon800xt/index06.htm

[img]http://www.ixbt.com/video2/images/rx800-2/cd-aaa.png[img]

het hangt echt af van de games die je speelt. en 6800 ultra sli is natuurlijk iets voor de toekomst terwijl dat bij x800 nog steeds twijfelachtig is.

persoonlijk zou ik nog ff doorsparen en een 7800gt halen,maar das maar voor weinige haalbaar,maar wel the best of both worlds.

het is uiteindelijk toch een keus die je zelf moet maken.

[ Voor 22% gewijzigd door HeepH op 31-10-2005 17:23 ]

http://specs.tweak.to/16495

Verwijderd

Topicstarter
Is de 7800GT zoveel sneller dan ?

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

ja.

modewoord : benchmarks zoeken ;)

• Kakaroto
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-07 22:15
Als je SLI wilt zou ik een 6800 Ultra kopen. Wanneer je gewoon voor single GFX setup gaat zou ik de X800XT nemen. Beide zijn erg snel en zijn aan elkaar gewaagd. SM3.0 is met de 6800Ultra zeker goed te doen. (Splinter Cell CT)
Speel je veel Doom 3/Quake 4 zou ik ook een 6800Ultra nemen :P

Als je met dat geld nog ff doorspaart voor een 7800GT, heb je wel een stuk betere kaart die beter geoptimaliseert is met HDR en SM3.0 in spellen.

[ Voor 22% gewijzigd door Kakaroto op 31-10-2005 19:41 ]

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:34

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik zou je zowiezo niet blindstaren op SLI. Tegen de tijd dat je daar aan toe bent (als je het niet gelijk gebruikt) is ten eerste jouw grafische kaart alweer verouderd en zijn er ten tweede GPU's die de SLI opstelling van de huidige kaarten zo uit het water blazen. SLI is imho alleen interessant als je daar direct gebruik van wilt maken. Gezien de kaarten die jij uitzoekt (en het bijbehorende budget) vraag ik mij af of SLI wel iets voor jou is. In mijn ogen is het niet meer dan een dure marketing truc als je het niet gelijk gebruikt.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

ik heb ook precies http://www.alternate.nl/h...ils.html?artno=JAXN14&; besteld !! ;) !!!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:17

XanderDrake

Build the future!

Ik raad aan om nét dat beetje geld erbij te leggen, en een 7800GT kopen.
Deze kaart heeft wel SM3.0 en laat qua snelheid de 6800Ultra en X800XT ver achter zich. Dat is pas toekomst gericht :) .
Een X1800XL is ook wel leuk, zeker gezien zijn clockbaarheid, maar de beschikbaarheid en de prijs zijn niet echt aantrekkelijk.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Verwijderd

Topicstarter
Eventjes wat geld extra en een 7800GT kopen lijkt me een goed plan.

Zijn er onderling nog beduidende snelheids veranderingen ?
Denk aan ; XFX , Gigabyte, MSI, Asus e.d. ???

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2005 22:28 ]

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

Rechtstreeks uit een ander topic, live, een post van mezelf (welke je dus had kunnen vinden als je had gezocht)
HeefStan schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 14:21:
[...]

[...]

Even voor jullie allebei, alle geleverde kaarten zijn (op de kleur na ;) ) identiek, een xfx is gelijk aan een asus aan een point of view. je moet gewoon kijken welke garantie jij het aantrekkelijkst vind (als er uberhaupt al spraken van verschil in garantie, je kijkt bij welk bedrijf je het beste gevoel hebt, en jij kijkt welke spellen erbij geleverd worden die jij leuk vind. Alle 7800gt's en gtx worden dus op met hetzelfde procede en dezelde core gemaakt, alleen leveren sommige bedrijven de videokaart met de garantie dat je hem kunt overclocken, of met zelfs een standaard overclock vanuit de fabriek. Ikzelf heb een asus 7800gtx omdat ik die goedkoop kon krijgen, en heb deze van 430 mhz core naar 520 mhz core overgeclockt. Er is geen garantie, en mijn oc is op waterkoeling.

en dan voor olle nog eens :

het gaat niet over het verschil in mhz'en bij een 7800 gt en gtx, maar over het verschil in ''pipelines'' waar een gtx er 24 heeft, heeft een gt er ''maar'' 20. pipelines zeggen veel,maar niet alles,over de perfomance.
graag gedaan ;)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt ! :>

• ibrator
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07 13:24

ibrator

ondertitel

Ook niet geheel onbelangrijk om in je overweging mee te nemen: de 6800 en met name de 6800ultra maakt aanzienlijk meer db's dan een X800XT.....
Maar ik maak uit je topictitel op dat het je er meer om gaat met welke kaart je een tijdje vooruit kan.

signature

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:17

XanderDrake

Build the future!

ibrator schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 14:17:
Ook niet geheel onbelangrijk om in je overweging mee te nemen: de 6800 en met name de 6800ultra maakt aanzienlijk meer db's dan een X800XT.....
Maar ik maak uit je topictitel op dat het je er meer om gaat met welke kaart je een tijdje vooruit kan.
Een 7800GT is koel en stil, dus daar raad ik em ook voor aan ;)

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:35

bakvis

Tweakers.Nerd

ibrator schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 14:17:
Geen goed argument vind ik, er zijn voldoende koelers te krijgen die de kaart koel en stil houden (zalman vf700 cu) voor een redelijke prijs..

Mijn Specs

• Satch
  • Niet online
bakvis schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 15:41:
[...]

Geen goed argument vind ik, er zijn voldoende koelers te krijgen die de kaart koel en stil houden (zalman vf700 cu) voor een redelijke prijs..
Ben ik gedeeltelijk met je eens, aangezien je garantie vervalt indien je de koeler verwijdert en vervangt. Niet iedereen zit hier op te wachten. ;) (en dat je ook je koeler terug kan zetten voor rma praten we nu niet over)

• Man on Fiya
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-09-2025
Pak gewoon net als ik een Asus Radeon X850XT PE. Heeft een Default clock van 1.18GHz (das wel het effectieve he :)) das dus standaard 540 Mhz. Je kunt de sapphire versie voor iets van 366 kopen. Das geloof ik ongeveer de prijs van een 6800Ultra. In sommige benchmarks haal je hiermee zelfs de 7800GT in :D :D :D . Maar ik zou persoonlijk als de keuze tussen een nVidia 6800 Ultra en een X800XL voor de Ati gaan. Maar het vervelende is dat ik een beetje een Ati fanboy ben geworden. Dus ik mag eigenlijk niks zeggen :X

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-08 14:00
kheb gisteren nog een ati x850xt besteld bij alternate, maar dat was wel de agp versie (289 euro). Van Powercolor, die was erg goed over te clocken tot verder dan de x850xt PE (wat een afkortingen allemaal :P).

Hij klopt in de meeste games wel de 6800gt en ultra, in opengl alleen minder vaak. Als je veel OpenGl games speelt kan je over het algemeen beter voor nvidia gaan. (Doom3, Quake4 en natuurlijk afgeleide spellen van die engines) Als je meer Directx speelt (Halflife 2, World of warcraft, meeste strategiegames) zou ik gaan voor de ati.

• KappeNou
  • Laatst online: 22-03 07:09
als eerste.. Je zegt in je start post dat je vrijwel alles :? hebt doorgelezen en alles vergeleken hebt? denk het niet eerlijk gezegd anders kwam je niet met zo'n standaard vraag..

Tis idd net zoals al die andere posts voor me.. verschil die shader model.. maja IMO kan dat niet echt op tegen de snelheid en prijsverschil van de XT tegenover de ultra.. Als je zoveel geld wilt uitgeven zou ik persoonlijk de 7800GT nemen (als je tenminste PCI-e hebt) Anders de X800XT

>PC specs<

• KappeNou
DarkShadow schreef op woensdag 02 november 2005 @ 11:41:
kheb gisteren nog een ati x850xt besteld bij alternate, maar dat was wel de agp versie (289 euro). Van Powercolor, die was erg goed over te clocken tot verder dan de x850xt PE (wat een afkortingen allemaal :P).

Hij klopt in de meeste games wel de 6800gt en ultra, in opengl alleen minder vaak. Als je veel OpenGl games speelt kan je over het algemeen beter voor nvidia gaan. (Doom3, Quake4 en natuurlijk afgeleide spellen van die engines) Als je meer Directx speelt (Halflife 2, World of warcraft, meeste strategiegames) zou ik gaan voor de ati.
Uhmm :? volgens mij ben je in de war m8 :P bij alternate zie ik hem toch echt voor 350€ staan..

Op pricewatch is daar in tegen de goedkoopste X850XT 308€ (die uitverkocht is) maar die is PCI-e en niet agp :) Daarna is de goedkoopste de Club3D Radeon X850 XT voor 310€ maar die is tevens redelijk uitverkocht, dus niet voor de prijs te krijgen.

Edit: sorry foutje bij alternate is er idd een power color X850Xt maar als nog voor 319€

[ Voor 24% gewijzigd door KappeNou op 02-11-2005 11:57 ]

>PC specs<

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-08 14:00
nope, dat is trouwens de asus, maar ik zie net dat de powercolor sinds gisteren ook 30 euro is gestegen :? Heb hem iig wel voor 289 euro, net gebeld en die prijs blijft gewoon staan >:)

http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=JAGO60&

• KappeNou
DarkShadow schreef op woensdag 02 november 2005 @ 11:55:
nope, dat is trouwens de asus, maar ik zie net dat de powercolor sinds gisteren ook 30 euro is gestegen :? Heb hem iig wel voor 289 euro, net gebeld en die prijs blijft gewoon staan >:)

http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=JAGO60&
Mja ik zag het, khad ook al ge edit in me post ;)
Zal wel weer zo'n "klanten aantrek" stunt zijn :P tegenwoordig heel standaard bij die pcwinkels en web shops, ze draaien dan net aan kiet.. En Naarmate ze meer gaan verkopen worden ze duurder

Ik zou persoonlijk voor in die prijsklasse voor 7800GT gaan (mits die dan natuurlijk nog voor rondt de 350€ verkrijgbaar is) Want ik zie in alle benchmarks op tomshardware de 7800GT de X850XT PE zelfs redelijk makkelijk voorbij gaan, en de 7800 heeft daarbij ook nog meer nieuwe technieken in huis..

[ Voor 38% gewijzigd door KappeNou op 02-11-2005 12:12 ]

>PC specs<

Pagina: 1