Toon posts:

Intel moederbord en geen Intelchipset... wel of niet doen ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een budget-servertje in elkaar bouwen met een Celeron-D processor erop. Om toch enige "kwaliteit" te hebben en geen ASrock erin te bouwen wilde ik een "goedkoop" Intel-bordje nemen ivm de intelchipset. Er zijn, zoals hier al opde FP heeft gestaan, tekort aan chipsets geweest voor Intel dus zie je ook andere chipsets erop zitten als ATI en consorte.

Mijn vraag is nu: Heeft het dan wel zin om een Intel bordje te nemen ?

Het OS wat ik erop wil zetten is natuurlijk in dergelijke maten van belang. Het zal Linux zijn.

Het gaat mij hier echter de kwaliteitsvraag van het MB.

(een toelichting qua geheugen 333/400/533 mag men ook even toelichten met betrekking tot de Celeron-D)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:24

Thandor

SilverStreak

Welke Intel Celeron 'D' heb je in gedachte ?
De 3xx of de 3xxJ (Ofwel, S478 of LGA775)

In plaats van een Intel bord zou je ook kunnen kijken naar MSI, EPoX, ASUS (e.d.) borden.

Qua budget server kun je ook altijd een AMD Sempron S754 incl. bijpassend moederbord met een nForce chipset nemen. Scheelt meteen enorm in de energiekosten :)

[ Voor 34% gewijzigd door Thandor op 31-10-2005 16:39 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-05 20:24

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Ik zou zeker voor een servertje voor intel gaan. Ervaring leert dat dit meestal de stabielste oplossing bied.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:24

Thandor

SilverStreak

martinvdm schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 16:58:
Ik zou zeker voor een servertje voor intel gaan. Ervaring leert dat dit meestal de stabielste oplossing bied.
Ik denk dat dat tegenwoordig wel meevalt ;)
De 'Prescotts' worden veel warmer waardoor andere onderdelen in een PC het ook warmer krijgen. Tevens moeten die onderdelen op het moederbord een stroomvretende CPU voeden.

Mijn ECS K7S6A met een SiS745 chipset draait (opgevoerd en wel) 24/7.
Super stabiel dus. Huidige nForce systemen voor zowel S754 als S939 draaien ook stabiel.

Live Stress Test Rundown: AMD vs. Intel
Uit de conclusie :
Buying Tips: AMD More Efficient

So what should you be buying if you're about to shell out a large sum of money for one of the top systems? In the business sector, an Intel system would be the better choice, especially considering the better availability and service offered by partners and solution providers. As far as power goes, Intel is an inefficient energy-guzzler with up to 30 percent more power consumption than the AMD system.

For enthusiasts, meanwhile, the choice is clear: The Athlon 64 X2 system has the best performance when running individual power-hungry applications and shines with exemplary stability. Generally, the same cannot be said for the Intel system: it only worked without a problem with boards with an Intel chipset - the nForce4 SLI setup for the Intel platform still causes difficulties.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Hey, rond de tachtig euro heb je wel een Asus moederbord welke, de north en soutbridge,i915G, uit intelchipsets bestaat. Diegene die ik heb kost nu 80 euro P5GD1-VM, ik weet niet of zoiets geschikt is voor jou doel.... Maar er zijn toch wel meerdere moederborden die Intel chips gebruiken?

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
martinvdm schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 16:58:
Jij verdient een Ban op dit forum, wat een onzin 8)7.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:47
- Je wilt een stabiele server en dan pak je maar een desktop chipset?
- Je wilt een stabiele server en dan pak je maar een nieuwe chipset (RC410) dat net op de markt is en zich nog moet bewijzen?
- Je wilt een stabiele server en dan pak je maar een ATI chipset voor Intel waar in het verleden (RS300) enorm veel problemen mee waren.

Kun jij mij uitleggen welk gedeelte hiervan logisch is ?

Verwijderd

Topicstarter
The Source schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 00:18:
- Je wilt een stabiele server en dan pak je maar een desktop chipset?
- Je wilt een stabiele server en dan pak je maar een nieuwe chipset (RC410) dat net op de markt is en zich nog moet bewijzen?
- Je wilt een stabiele server en dan pak je maar een ATI chipset voor Intel waar in het verleden (RS300) enorm veel problemen mee waren.

Kun jij mij uitleggen welk gedeelte hiervan logisch is ?
Redelijk stabiel... maar met de middelen war ik van denk dat het budget blijft wil ik kijken of het problemen op kan leveren, dat was de vraag ;)

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als je voor budget zou willen gaan zou ik eigenlijk zeggen pak een AMD Athlon 2800 S754(de procesor kan je zelf aanpassen qua stroomverbruik, snelheid en ga zo maar door met een Asus of Gigabyte moederbord(Asus K8V-MX(ben zelf niet helemaal over het bord te spreken maar je kan prima een server op bouwen)). dat scheelt je wat stroomverbruik(wat denk je wat mijn W2003 server hier energie vreet(Intel Pentium 2,8 ghz, 4x512mb ddr2, 3x300gb, losse vga kaart, isdn adapter).

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:33
Imo is de chipset veel belangrijker dan het merk moederbord, hardwarematig is het tegenwoordig allemaal redelijk goed in orde, maar drivers e.d. zijn bij fatsoenlijke chipsets meestal net wat beter.

Ik heb het persoonlijk ook niet zo gezien op ATI chipsets, het kan best zijn dat ze nu goede chipsets hebben, maar in het verleden toch wat nare ervaringen mee gehad.

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-05 23:37

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Ik denk dat je met in intel bordje (ook met ati chipset) zeker wel goed zit. Intel test en controleert echt wel zelf de ATI driver, en garandeert de stabiliteit die jij van een Intel bord verwacht...
Anders kan je natuurlijk vast ook wel voor een intel/intel bordje gaan, is alleen iets duurder. Of je pakt een ander A-merk bord met intel chipset. De intel chipsets mogen dan wel slecht leverbaar zijn, ze worden nog wel geleverd/verkocht hoor. (misschien iets duurder)

Als je écht een stabiele oplossing wil, zul je naar serverhardware moeten, maar dat is niet wat je zoekt, begrijp ik.

[semi-offtopic]Ik heb de Asus P5GPL (i915PL) samen met een CeleronD 330j, en dat is best betaalbaar super stabiel. De 533Mhz FSB maakt het gebruik van sneller geheugen dan DDR266 nauwelijks sneller, maar aangezien DDR400 net zo duur is, zou ik gewoon daar voor gaan.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Verwijderd

Topicstarter
Luxx schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 00:34:
....

[semi-offtopic]Ik heb de Asus P5GPL (i915PL) samen met een CeleronD 330j, en dat is best betaalbaar super stabiel. De 533Mhz FSB maakt het gebruik van sneller geheugen dan DDR266 nauwelijks sneller, maar aangezien DDR400 net zo duur is, zou ik gewoon daar voor gaan.
Wij begrijpen elkaar. Ik ben voor een Intel/Intel bordje gegaan vandaag, dit omdat deze ook een Intel netwerk chipset heeft en geen brakke EchteTechniek ;)

Ik heb ook gekozen voor een Celeron-D 2,8 en DDR400 mem.

Je bent een man van m'n hart :>

Verwijderd

wat is er mis met asrock? das het budget merk van asus juist zoals lite-on het budgetmerk is van plextor daar is echt nix mis mee, ik heb hier ook een intel bordje liggen in ik vind dat die veeeel trager is dan een ander mja da zijn ook mijn enige ervaring met intelbordjes, nu amd verbruik minder en ik denk niet dat ge elk jaar 200€meer wilt betalen aan energie dus kies mss voor een mobile processor? en waarvoor moet de server dienen? een P2 is dan meestal ook genoeg

Verwijderd

neem intel neem intel!!!! :P :+

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2005 15:47 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:55
Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 08:18:
lite-on het budgetmerk is van plextor
Lite-on een budgetmerk van Plextor ? How the hell kom je daar bij?

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

Termi schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 23:24:
[...]

Jij verdient een Ban op dit forum, wat een onzin 8)7.
beetje tragische opmerking als je het mij vraagt. die jongen geeft gewoon z'n mening. mensen met dit soort opmerking verdienen een ban imo. de discussie ging over de vraag of een intelboard met intelchipset beter is/was voor servertoepassingen als een ander brand met intelchipset. mijn ervaring is namelijk precies hetzelfde als de zijne. amdgebruiker zeker? beetje jammer dat je dat hier zo aankomt pakken. zeg dan niets.

Aunt bunny is coming to get me!

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12:08
Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 16:17:
Er zijn, zoals hier al opde FP heeft gestaan, tekort aan chipsets geweest voor Intel dus zie je ook andere chipsets erop zitten als ATI en consorte.

Mijn vraag is nu: Heeft het dan wel zin om een Intel bordje te nemen ?
Ik snap je vraag niet helemaal. Ben je bang dat Intel een bord verkoopt met daarop een Ati chipset zonder dat aan de klant te vertellen? Dat zal niet zo snel gebeuren. Als je een Intel bord met Intel chipset koopt, dan zit er een Intel chipset op. Als je een Intel bord zonder Intel chipset koopt, dan koop je deze. Op de site van Intel staat netjes vermeld dat het een Intel moederbord met een Ati X200 moederbord betreft.

• Gaming247
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-05 21:06
Hij wil een Intel kopen voor de kwaliteit/betrouwbaarheid, zo lees ik het in iedergeval, maar als hij nu een Intel koopt heeft hij geen 100% Intel moederboord (dus ook geen "Intel kwaliteit/betrouwbaarheid").

Maar zo duur zijn de 915 of 875(of 865) moederboorden toch niet meer? Aangezien je veel waarde hecht aan Intel zijn die paar euro's niet zoveel toch?

[Updated spec's]

Verwijderd

Topicstarter
Gaming247 schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 18:24:
Hij wil een Intel kopen voor de kwaliteit/betrouwbaarheid, zo lees ik het in iedergeval, maar als hij nu een Intel koopt heeft hij geen 100% Intel moederboord (dus ook geen "Intel kwaliteit/betrouwbaarheid").

Maar zo duur zijn de 915 of 875(of 865) moederboorden toch niet meer? Aangezien je veel waarde hecht aan Intel zijn die paar euro's niet zoveel toch?
Jawel, ik heb een Intel/Intel besteld... type: D915PGN

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-05 21:19
Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 18:33:
[...]

Jawel, ik heb een Intel/Intel besteld... type: D915PGN
Erg goed bordje, alhoewel ik een stuk of 10 doa's van de 100 had (productiefout ?) in ieder geval draait de rest probleemloos, wel even opletten dat er maar 1 ide controller op zit.

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

Topicstarter
KaMiKaZe schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 18:35:
[...]

Erg goed bordje, alhoewel ik een stuk of 10 doa's van de 100 had (productiefout ?) in ieder geval draait de rest probleemloos, wel even opletten dat er maar 1 ide controller op zit.
Dank je wel. Prijs was goed en dergelijke, prima dus. Ik ga voor SATA :D
Pagina: 1