ECC RDRAM, welk merk?

Pagina: 1
Acties:

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-11-2025
Een collega van me heeft gevraagd zijn geheugen te upgraden. Specs:

Pentium4 s423 1,4Ghz Williamette
Asus K4T-M
2x 64MB ECC RDRAM
Seagate 40GB schijf
GeForce2 MX400

Een PC van Vobis, uit 2002. Het lijkt me duidelijk dat het geheugen de bottleneck is. Het systeem is geleverd met ME, vervolgens geformatteerd en XP erop gezet. Waarom er RDRAM inzit is me een raadsel. Ik wil dus zijn geheugen gaan upgraden met 1 of 2 reepjes 128MB 800Mhz ECC RDRAM van Dane-Elec. Er zitten nu Samsung reepjes in, 800Mhz ECC RDRAM, 2,5V. Zou dat een probleem kunnen vormen? Samsung ECC reepjes zijn niet meer leverbaar.

Bedankt :)

[ Voor 7% gewijzigd door Tim_R op 01-11-2005 16:17 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
RAM FAQ » RDRAM:
Rambus DRAM. Ook wel DRDRAM (Direct Rambus DRAM) genoemd. Een techniek die afwijkt van alle eerder genoemde geheugensoorten. Het basisprincipes van data opslaan en adresseren is hetzelfde, echter, alle overige zaken verlopen anders. Het grootste verschil is dat er van het parallelle principe is afgestapt. In het geval van (DDR)SDRAM vullen meerdere chips het 64bits geheugenkanaal op (bijvoorbeeld 8 chips met elk 8 datalijnen is 64 lijnen totaal). In het geval van RDRAM vult één chip voorzien van 16 datalijnen het 16bits Rambus kanaal op. Daarnaast bestaat een RDRAM chip (ook wel Rambus device genoemd) met 32 stuks uit veel meer interne banken dan een (DDR)SDRAM chip (4 banken). Hierdoor zijn veel hogere snelheden te bereiken; 400MHz met het DDR principe (800MHz effectief) en zelfs 533MHz DDR (1066MHz effectief). De overige RDRAM chips sluiten als een ketting gewoon aan op de eerste RDRAM chip (serieel principe). Het grote voordeel is dat er een hoge theoretische bandbreedte beschikbaar is, de keerzijde van de medaille zijn de hogere latenties. Deze hoge latenties worden ondermeer veroorzaakt door het lange Rambus kanaal. Door het seriële principe zit er een behoorlijke fysieke afstand tussen de eerste RDRAM chip die de geheugencontroller tegenkomt en de laatste, en omdat de overdracht zo enorm snel gaat (800MHz effectief = 2.5ns) zal de laatste chip in het kanaal relatief veel later antwoorden op een leesopdracht dan de eerste chip, wat enorme datachaos met zich meebrengt. Hiertoe wordt bij elke chip een vertragingstijd ingeprogrammeerd. Deze kunstmatige rem zorgt er voor dat de antwoordtijd van alle afzonderlijke chips zodoende is dat alles in de juiste volgorde en binnen het juiste tijdsbestek bij de geheugencontroller aankomt. Een ander vertragend aspect is de hitte. De RDRAM chips zijn heethoofden zodat er meerdere bedrijfsmodi in het bestaan zijn geroepen om het hoofd koel te houden: Active, Stand-by, Nap en Power-down. Van Stand-by naar Active overschakelen kost enkele kloktikken, maar van Nap (dutje) naar Active (weer wakker) kan duizenden kloktikken tijd kosten. Daarenboven kan een chipset niet alle RDRAM chips continu Active houden (de i820 chipset kan b.v. maar 4 chips tegelijk Active houden).
Zie ook de Tweakers.net Pricewatch :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

Kijk gewoon even op de geheugen shop: http://shop.tweakers.net/geheugen

Dit heeft mij nog nooit in de steek gelaten. Let er wel op dat je ze per 2 plaatst dus in paren.

(die 2x 64 Mb reepjes werden toen der tijd bij de proccesor geleverd)

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12:08
Timmyboy_ schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 15:55:
Waarom er RDRAM inzit is me een raadsel.
Omdat het moederbord alleen dat geheugentype ondersteunt? RDRAM is moeilijk te krijgen en niet echt goedkoop. ECC RDRAM is niet persé nodig. Gewoon RDRAM volstaat ook mits ze maar per 2 geplaatst worden. Ik zou overwegen om die P4 overboord te gooien en voor het geld dat je nu kwijt bent aan het upgraden van het kansloze RDRAM platform een moederbord, Sempron en wat DDR geheugen te kopen.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:00

Thandor

SilverStreak

Als de upgrade enorm duur wordt (en relatief gezien wordt 'ie dat waarschijnlijk wel) is het verstandiger om het systeem te verkopen en er een nieuw, budget systeem voor weer te kopen.

Ook met meer geheugen is een Intel Pentium4 1,4GHz 'Willamette' traag. De goedkoopste budget systemen van tegenwoordig zijn veel en veel sneller :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:51
Meer dan €100 voor geheugen zou ik in ieder geval nooit doen. Voor minder dan €200 heb je een leuk moederbordje, Sempron 3000+ en 512MB geheugen...

Ik zie overigens nog wel samsung rdram reepjes in de pricewatch staan. Maar €40 voor 128MB is een beetje euh, veel...

[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 31-10-2005 16:49 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
* IRCfreAk heeft nog 4x256mb pc800 rdram liggen in een p4 1.7ghz waarvan het mobo raar doet, cpu is ook nog prima, contact me ff zou ik zeggen:D

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-05 20:35

Bene

list incomprehension

Kijk even in Vraag & Aanbod, daar staan er ook nog een paar. En een stuk goedkoper (die 2x512 voor 140 is voor Rambus goed te doen!)

• Tim_R
OK, bedankt voor de info. Ik zal hem ervan proberen te overtuigen een nieuw systeempje te kopen, RDRAM is idd erg duur.

• Tim_R
biobak schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 16:43:
[...]

Omdat het moederbord alleen dat geheugentype ondersteunt?
Bijdehandje :P
IRCfreAk schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 17:38:
* IRCfreAk heeft nog 4x256mb pc800 rdram liggen in een p4 1.7ghz waarvan het mobo raar doet, cpu is ook nog prima, contact me ff zou ik zeggen:D
Ik zal hem eerst een ander systeem aanraden, anders hoor je nog van me ;)

Sorry dubbelpost O-)

[ Voor 50% gewijzigd door Tim_R op 01-11-2005 16:11 ]

Pagina: 1