[ubuntu] AGP uitschakelen om kaart eruit te trekken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tja, zie topic titel.

Om een kort verhaal lang te maken:
Ben een servertje aan 't bouwen die in een mooi klein kastje moet komen. Videokaart is vanzelfsprekend niet nodig. Sterker nog, het agp kaartje dat ik nog heb liggen en dus eventueel zou kunnen gebruiken is veel te groot voor in een mooi klein kastje. Bovendien verbruikt zo'n loze videokaart nog onnodig stroom ook.

In het kort:
PC'tje moet opstarten zonder videokaart. Dit doet ie niet. Desnoods met isa kaartje uit 't jaar 0. Doet ie ook niet. Uitschakelen in BIOS zeggen jullie? Kan niet.

Oplossing:
Nou heb ik 't vermoeden dat dit mogelijk is: 't bakje draait nu Ubuntu linux (had ik nog een install-cdtje van liggen, mag ook iets anders zijn). Is het mogelijk om in linux AGP volledig lam te leggen? Dan kan ik opstarten met kaart en 'm er vervolgens veilig uittrekken. Heeft iemand enig idee of dit uberhaupt mogelijk is? bvd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Volgens mij moet je in je bios kunnen inschakelen dat je computer ook zonder videokaart kan starten. Vaak heb je de keuze uit: halt on all error, all but keyboard, all but video, enz.
O, Ik lees net dat volgens jou niet kan. Hoezo niet?
AGP, hotpluggen klinkt mij niet logisch in de oren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnny7
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-11-2023
Je moederbord zal het niet leuk vinden als je je videokaart eruit trekt terwijl er stroom op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoeveel stroom gebruikt de videokaart als deze niet "gebruikt" wordt?
m.a.w. als er niets naar het scherm geschreven wordt (afgebeeld dus) dan verbruikt je grafische kaartje ook (bijna) nix.. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-09 19:03
* simon heb wels videokaart losgetrokken als pc draait, ding crasht meteen, veilig eruit trekken kan niet.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:02
ook al zou je hem na installatie kunnen verwijderen, na de eerste de beste reboot (en ja mensen ook linux moet eens gereboot worden, na bv kernel upgrade) start je server niet meer op

[ Voor 7% gewijzigd door Zwelgje op 31-10-2005 16:05 ]

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:54
S3Virge (oid) is je "oplossing". Voor EUR 5 uit de grabbelbak van je lokale dubieuze PCwinkel (of kijk op zolder). Mooi compact PCI kaartje. En veel te weinig heatsink om een serieuze hoeveelheid energie te gebruiken.
Zoals Zwelgje zegt, geen video is -zelfs als het je lukt- helemaal niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:01
Hier kan Linux vrij weinig aan doen, het is je BIOS dat het booten zonder scherm niet toestaat.

Het zal Linux echt worst wezen of er een videokaart in je systeem zit.

Een AGP-kaart er uit trekken terwijl de computer draait zou ik "niet aanbevelen" :P

Kun je niet beter een simpel mobo met crappy integrated chipset kopen? Dat is wat ook vrijwel alle "echte" servers hebben (die crappy integrated chipset, wel te verstaan)

[ Voor 7% gewijzigd door Wilke op 31-10-2005 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Er zijn maar weinig moederborden die zonder videokaart willen draaien. Er uit trekken terwijl de PC draait is al helemaal lastig, dan zou je een kernel moeten maken zonder console drivers etc. erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ Sir Isaac: zeker, halt on: no errors kan ik inschakelen. Zonder kb start ie prachtig op. Maar voor de videokaart gaat die niet op helaas.

@ Jeroenvw: de kaart wordt goed warm (als in: warmer dan de pII 333@120 passief gekoeld). Afgezien daarvan heb ik nog steeds die enorme kaart die boven de rest uitsteekt.

@ Simon: thx, dat ga ik dan iig niet proberen :z

@ Zwelgje: ja ok, da's waar. Maar voor die 3x per jaar dat dat misschien nodig is kan ik de kaart er wel weer ff inprikken.

Jammer maar helaas. Bedankt voor de info, ik weet genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-05 17:04
Hoe ziet de Pc er verders uit? Kan je niet gewoon voor twee tientjes mobo kopen met onboard video?

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:45
Heb hier tot nu toe de meeste systemen met award BIOSsen zo ver gehad dat ze gewoon doorstarten na een flinke pieppartij. Tuurlijk, je ziet niet dat ie opstart, maar na een tijdje begint de disk gewoon te rammelen en start linux op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:37

Sosabowski

nerd

Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 16:02:
Hoeveel stroom gebruikt de videokaart als deze niet "gebruikt" wordt?
m.a.w. als er niets naar het scherm geschreven wordt (afgebeeld dus) dan verbruikt je grafische kaartje ook (bijna) nix.. :?
offtopic:
Alle wat oudere precessoren gebruiken gewoon constant hetzelfde ongeacht of je ze nou belast of niet. Past sinds de komst van technologieen als 'Cool n quiet' is dat veranderd. Volgens mij is het dus ook onzin dat een videokaart die een zwart beeld produceert 0 watt gebruikt.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

wat voor moeder bord is het dan WEL?

want het probleem is neem ik aan dat je niet de bios voorbij komt.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elwood Blues
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-08 21:19

Elwood Blues

87167191

IorGie schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 17:43:
[...]

offtopic:
Alle wat oudere precessoren gebruiken gewoon constant hetzelfde ongeacht of je ze nou belast of niet. Past sinds de komst van technologieen als 'Cool n quiet' is dat veranderd. Volgens mij is het dus ook onzin dat een videokaart die een zwart beeld produceert 0 watt gebruikt.
Cool'n Quiet / terugclocken is weliswaar iets van de moderne processoren, maar hoe verklaar jij dan dat (onder verder gelijke omstandigheden/instellingen) een GPU/CPU warmer wordt als je hem stresst en koeler als ze idle draaien? Warmteproduktie is evenredig aan energieverbruik. 0 Watt is inderdaad een utopie, maar bij geringe belasting verbruikt ie ook echt minder stroom toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parasietje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-06-2024

Parasietje

linux-geek

Je zou ook een speciaal Linux-BIOS erop kunnen flashen. http://www.linuxbios.org/index.php/Main_Page

Of een S3 Virge kaartje kopen, heel makkelijk ook als je server eens OOPS'd, dan kan je simpel een scherm inpluggen en kijken wat er misgelopen is.

WebDAV in Vista is horribly broken. Ik wil het fixen, maar ben nog steeds op zoek naar de tarball met de source...

Pagina: 1