[HDD] Maxtor lijkt onstabiel

Pagina: 1
Acties:

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:58
Vorige week heeft de Maxtor 80gb schijf van de pc van m'n ouders de geest gegeven, althans er kwam een SMART Failure tijdens het opstarten in beeld. Backup gemaakt en een nieuwe Maxtor 120GB voor ze gekocht.
Ding geinstalleerd, alles leek ok. Na een paar dagen ineens m'n ma aan de lijn, dat 't ding weer dezelfde melding gaf. En inderdaad, er stond weer een SMART Failure melding. Een restart leverde zelfs op dat de Primairy Master niet herkend werd (!).

Vervolgens MaxBlast gedraaid, de quick version. Die gaf geen fouten. En daar was de SMART Failure weer. Zojuist de MaxBlast uitgebreide scan gedraaid, en ook deze geeft geen fouten. Nu wordt er ineens ook geen SMART Failure meer gegeven.

Welk instituut in de PC is verantwoordelijk voor SMART Failure meldingen? Kan het zijn dat deze is verdwenen omdat MaxBlast niks gevonden heeft? Of heb ik hier met een onstabiele schijf te maken?
Wat is er nog aan te doen als MaxBlast geen fouten ziet?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:46
Ehmm... je moederbord?
Als 2 schijven dezelfde problemen geven, dan stem ik op de IDE controller.
Dan zal er dus niets mis zijn met de schijven zelf.

• coelho
NielsOveres schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 15:47:
Ehmm... je moederbord?
Als 2 schijven dezelfde problemen geven, dan stem ik op de IDE controller.
Dan zal er dus niets mis zijn met de schijven zelf.
Heb je enig idee of ik dat kan testen?

Schijf wordt nu het ene moment wel herkend als Primairy Master, en het andere moment helemaal niet. (Check = none tijdens opstarten). Kan ik de HD eventueel als Secundairy Master instellen, want DVD en recorder geven nooit problemen.

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Misschien dat de ide aansluiting niet helemaal lekker meer is.
Heb je een bios reset geprobeerd?

• coelho
ShellGhost schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 16:48:
Misschien dat de ide aansluiting niet helemaal lekker meer is.
Heb je een bios reset geprobeerd?
Ik ben nooit zo'n held als het op het bios aankomt. Hoe kan ik dit veilig doen zonder dat de pc er helemaal aan gaat?

• FulmeN
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:59
Welk moederbord gebruiken ze

Had zelfde problemen bij me ouders met Asus A7V600
Ide controller leek niet echt heel stabiel te zijn

S-ata schijf later gekocht en geen problemen (hier zit dan wel sata op weet niet in jouw situatie)

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Stroom eraf, batterij eruit en een jumpertje even verplaatsen.
Waar die jumper zit verschilt per moederbord zowat.
Dus even goed kijken op je bord, staat er meestal wel naast of erboven of eronder geschreven.

• coelho
Het gaat om een Asus P2B. Schijf is een 100GB met Ultra ATA

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-02 10:15

NBK

Weercam-Avatar

ShellGhost schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 16:54:
Stroom eraf, batterij eruit en een jumpertje even verplaatsen.
Waar die jumper zit verschilt per moederbord zowat.
Dus even goed kijken op je bord, staat er meestal wel naast of erboven of eronder geschreven.
Eh... dat jumpertje disconnect de batterij. Dat is gedaan zodat je niet steeds de batterij eruit hoeft te halen, daar kan het houdertje niet zo goed tegen. Jumpertje omzetten en weer terugzetten is het beste, alleen loshalen en weer terugzetten is vaak al voldoende.
Wel ff helemaal de stroom eraf, dus stekker uit stopcontact.

ontopic:
Denk niet dat bios reset veel zal helpen, behalve als SMART bij default op disabled staat. Bios opnieuw flashen misschien wel, nieuwere versie bevat wel eens wat bugfixes. IDE kabel lijkt mij niet het probleem omdat ie dan vaak helemaal niet gevonden word en niet de ene keer wel en andere keer niet. Mijn ervaring met bepaalde moederborden is dat je gewoon een nieuwe moet.

[ Voor 36% gewijzigd door NBK op 01-11-2005 17:06 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
voordat je dit alles gaat doen.

check het verhaal eens met een andere ide kabel
het kan maar zo dat deze niet lekker meer is

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
In je startpost was het nog een 120 GB :/ .

Ik heb iets dergelijks met een maxtor 80 gb. Smart meldingen gingen weg na een low level format. Installeren van windows wil alleen als ik tijdens de setup de partitie aanmaak, anders boot hij niet. Partition magic kan er niks mee, maar ik gebruik de schijf nu wel al een jaar zo :P.

Rare dingen, die maxtors...

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

NBK schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 16:59:
[...]

Eh... dat jumpertje disconnect de batterij. Dat is gedaan zodat je niet steeds de batterij eruit hoeft te halen, daar kan het houdertje niet zo goed tegen. Jumpertje omzetten en weer terugzetten is het beste, alleen loshalen en weer terugzetten is vaak al voldoende.
Wel ff helemaal de stroom eraf, dus stekker uit stopcontact.

ontopic:
Denk niet dat bios reset veel zal helpen. Bios opnieuw flashen misschien wel, nieuwere versie bevat wel eens wat bugfixes. Mijn ervaring met bepaalde borden is dat je gewoon een ander moederbord zult moeten zoeken.
In de mobo boekjes staat meesteal dat je de batterij eruit moet halen en dan het jumpertje om moet zetten. Volgens mij maakt dat jumpertje kortsluiting waar normaal de batterij zou zitten.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-02 10:15

NBK

Weercam-Avatar

fsfikke schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 17:04:
[...]

In de mobo boekjes staat meesteal dat je de batterij eruit moet halen en dan het jumpertje om moet zetten. Volgens mij maakt dat jumpertje kortsluiting waar normaal de batterij zou zitten.
Wanneer heb jij voor het laats een moederbord boekje gelezen? Vroeger moest je de bios resetten door de batterij eruit te halen. Tegenwoordig hebben ze daar een jumpertje voor.

Het jumpertje maakt normaal verbinding tussen de batterij en de voeding van de CMOS. Trek je deze los krijgt de CMOS geen voeding meer en vergeet alles. Bij sommige moederborden (en als je de stekker van de voeding niet uit het stopcontact haald) kan er wat restspanning op de CMOS blijven staan en wordt ie niet (of niet volledig) gewist. Daarom kun je het jumpertje vaak van 1-2 naar 2-3 verplaatsen. De voedingslijn vanaf de CMOS komt dan direct aan de gnd te liggen waardoor de CMOS zeker gewist word. Je kunt hierbij geen kortsluiting maken/veroorzaken op de batterij of met de voeding tenzij je rare dingen doet.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Pagina: 1