Video - Camera met goede lens gezocht

Pagina: 1
Acties:

• MoZe
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:29
OK, ik ga mijn best doen hier geen "zoek voor mij de beste camera"-topic van te maken.
Ik ben al aardig aan het surfen geweest, maar heb nog niet echt bevredigende antwoorden kunnen vinden. Ook hier op GoT zijn niet veel topics over videocamera's geweest voor zover ik heb kunnen achterhalen. Goede vergelijkingssites zijn zeldzaam. De enige manier om aan goede informatie te komen is om de sites van de diverse fabrikanten helemaal uit te pluizen, wat ik nu ook ongeveer aan het doen ben.

Het probleem: ik zoek een digitale videocamera van goede kwaliteit.
Wat ik al weet:
  • Ik heb niet meer dan VHS-resolutie nodig, dus .8 MPixels is genoeg.
  • Ik wil m'n filmpjes zelf nabewerken, dus een camera met DVD-brander ingebouwd is niet echt nuttig, maar Firewire is wel een eis.
  • Beeldstabilisatie is een noodzaak met mijn trillende handen, zeker als er gezoomt gaat worden.
  • Een systeem met 3 CCD's is superieur in kleur en lichtgevoeliger (beter binnen filmen).
  • Camera's met veel zoom zijn er zat, camera's met een goede groothoek zijn zeldzaam.
  • Het budget: ca. 600 euro.
Wat ik dus nog niet weet: Welke merken hebben goede lenzen? Ik weet dat Sony Carl Zeiss gebruikt, maar over het algemeen ben ik niet zo'n Sony-fan. Panasonic heeft (had?) camera's met Leica lenzen. Ook mooi spul, maar lijkt boven mijn budget te zitten. Van Canon, Samsung en JVC kan ik niet echt een goed beeld krijgen. Het ziet er allemaal wel mooi uit en is redelijk betaalbaar, maar is het ook goed?

Kan iemand mij hier een beetje bij helpen/eigen ervaringen delen/goede links geven?

[ Voor 9% gewijzigd door MoZe op 31-10-2005 14:56 ]

VAO: K'nex Big Ball Factory 63045

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13-02 09:56

Metten

ik hou het graag simpel

3CCD is inderdaad superieur, maar met een budget van 600 euro niet nieuw te krijgen.

Wellicht op marktplaats kijken voor een goede gebruikte 3CCD camera? Je komt dan al gauw uit bij Panasonic of Sony trouwens en ik denk niet dat die in kwaliteit voor elkaar onder doen.

- edit -

ik zie hier al dat je voor dat bedrag best een 3CCD camera kan krijgen. Lijkt me een prima ding op het eerste gezicht.

[ Voor 26% gewijzigd door Metten op 31-10-2005 14:26 ]

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:48
Sony gebruikt geen echte Carl Zeiss lenzen, alleen lenzen met Carl Zeiss coating, wil niet zeggen dat ze slecht zijn. Die Panasonic Leica lenzen weet ik niet zo, maar ik geloof ook niet dat dat de echte goede Leica's zijn. Niet slecht, maar niet zoals de Jena serie van CZ.

Canon maakt opzich ook goede lenzen, rest weet ik niet.

|>

• trigger808
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
toevallig zag ik vanmorgen de consumentengids en daar stond een test in voor camcorders! ik heb zelf al 3 jaar een sony (was ook geen sony fan) maar ben er hardstikke tevreden over, ik mis alleen de optie om mijn bewerkte filmpjes terug op mini-dv te zetten, dus als je dat wil moet je daar op letten dat je cam dat heeft (is duurder door invoerheffingen of zoiets)

• Ejorne
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024

Ejorne

Twisted Pairs

trigger808 schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 14:23:
dus als je dat wil moet je daar op letten dat je cam dat heeft (is duurder door invoerheffingen of zoiets)
Of dat je dat alsnog kunt activeren...

Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...

• MoZe
Ejorne schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 14:24:
[...]

Of dat je dat alsnog kunt activeren...
Leg eens uit? Kan dat (=DV in) over dezelfde firewire kabel? Moet ik dan firmware updaten ofzo?
* MoZe is altijd in voor een beetje tweaken :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door MoZe op 31-10-2005 14:27 ]

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

MoZe schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 14:27:
[...]

Leg eens uit? Kan dat (=DV in) over dezelfde firewire kabel? Moet ik dan firmware updaten ofzo?
* MoZe is altijd in voor een beetje tweaken :Y)
Je kunt verschillende camera's dv-in actief maken.
Het gaat dan inderdaad via hetzelfde firewire kabeltje:

http://www.dv-in.com/

Ik zie overigens... nu ik weer eens op die site kom, dat er overal geld voor gevraagd wordt.
Ik kan mij herinnneren dat dat voorheen niet zo was...
Er zijn verschillende freeware software pakketjes waarmee je de camera dv-in actief kunt maken.

Voor mijn JVC camera moest ik de software laten connecten met de camera middels een seriele kabel
(vrij makkelijk zelf te maken zo'n kabel)

[ Voor 34% gewijzigd door Ejorne op 31-10-2005 14:32 ]

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13-02 09:56

Metten

ik hou het graag simpel

tja, je moet je wel heel goed afvragen of je wel DV-in nodig hebt, want het lijkt mij persoonlijk niet erg nuttig om je bewerkte filmpjes op DV te bewaren. Op HD of DVD gebrand kan je er toch meer mee? Als backup is DV natuurlijk wel geschikt want duurzamer dan DVD.

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Metten schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 14:32:
Als backup is DV natuurlijk wel geschikt want duurzamer dan DVD.
Daar heb je de voornaamste reden al te pakken...
En daarbij kun je natuurlijk altijd nog een dvd-tje bakken of wat dan ook...

• MoZe
Hmm... een blik op de laatste 2 nieuwsberichten op die site leert me dat ze niets meer met/voor Sony, Sharp, JVC en Panasonic doen.
edit:
En die laatste 2 nieuwsberichtjes zijn van 3 jaar geleden...

[ Voor 23% gewijzigd door MoZe op 31-10-2005 14:39 ]

• MMach
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:48
Ik heb een Canon MV600i. De lens is héél goed. Geen supergrote groothoek, maar ruim voldoende om heel deftig te kunnen filmen. 0.8MP, dus voldoende voor jouw eisen blijkbaar. Goede autofocus. Enig nadeel, ik vind de beeldkwaliteit iets minder van kleuren en ruis (ivgl met een vergelijkbare Sonycam), en hij neemt zijn eigen geluid op (het gezoem van de motor). Stoort niet bij gewone opnames, maar eens het stil is, is het helaas wel goed te horen. Oplossing zou een externe mic kunnen zijn.
Ik ben er wel heel tevreden over (als je het beeld op TV toont is het gewoonweg perfect, alleen op pc schermen met veel hogere resolutie zie je wel dat .8 MP te weinig is).
Ik ga toch overschakelen op een duurder geval binnen anderhalf jaar of zo.
Afbeeldingslocatie: http://images.google.be/images?q=tbn:mAEfN2-XKIQJ:www.rumag.ru/images/product/big/5022.jpg

En DV in gaat gewoon hoor, geen probleem. Je kan je montage in Pinnacle Studio (Plus) wegschrijven naar band. Werkt perfect.

[ Voor 8% gewijzigd door MMach op 31-10-2005 14:44 ]

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

MoZe schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 14:38:
Hmm... een blik op de laatste 2 nieuwsberichten op die site leert me dat ze niets meer met/voor Sony, Sharp, JVC en Panasonic doen.
edit:
Nee zij misschien niet meer... maar dat maakt ook niet uit, want ik zie dat je daar grof geld moet betalen... Dan kun je misschien nog beter de "rechten van opname apparatuur" betalen...

Er is volgens mij, althans destijds ca 2 jaar geleden, zat "freeware" te vinden.
Moet nu nog wel lukken lijkt mij...

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

MoZe schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 14:38:
edit:
Mmmm... ja ik zie ook dat die site wel heel erg verouderd is...
Ik dacht dat ik van die site destijds al mijn gebruikte info vandaan had...
Kennelijk zit ik hierin fout...

Maar er zijn volgens mij genoeg alternatieven, ff googlen moet wel positieve resultaten opleveren volgens mij...

ik schreef hiervoor dat het voor mij twee jaar geleden is dat ik hiermee bezig ben geweest... maar realiseer me net dat de tijd wel snel gaat... volgens mij is het al bijna 4 jaar geleden...
:o

• MoZe
Ejorne schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 14:44:
[...]

Mmmm... ja ik zie ook dat die site wel heel erg verouderd is...
Ik dacht dat ik van die site destijds al mijn gebruikte info vandaan had...
Kennelijk zit ik hierin fout...

Maar er zijn volgens mij genoeg alternatieven, ff googlen moet wel positieve resultaten opleveren volgens mij...

ik schreef hiervoor dat het voor mij twee jaar geleden is dat ik hiermee bezig ben geweest... maar realiseer me net dat de tijd wel snel gaat... volgens mij is het al bijna 4 jaar geleden...
:o
OK, dat soort dingen wordt ook niet echt het probleem denk ik. Grootste probleem is het lastige vergelijken, er zijn niet echt goede sites waar je dit soort dingen op een rijtje kan zetten.
Ik denk dat ik binnenkort gewoon een speciaalzaak binnenstap, maar dan is het wel prettig om alvast een beetje te weten waar je over praat.

Pagina: 1