[XP] Alle bestanden van zomer- naar wintertijd*

Pagina: 1
Acties:

• Malloot
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-03 16:33

Malloot

bekijk eens wat anders

Topicstarter
Windows XP:

's avonds laat nog even snel een backupje maken met SyncBack. Externe HD aansluiten en hop. Ik krijg het overzicht te zien: 39 Pagina's. Alle bestanden dus. Ik kijk naar de bestandsdatum (de "gewijzigd" datum) en zie dat alle datums precies één uur terug zijn gezet op de interne HD, net als de de tijd automatisch 1 uur is teruggezet. Checken in verkenner, yep het is echt zo.

Na een tijdje met opengesperde ogen "watteffak" gezegd te hebben de tijd maar weer een uur vooruit zetten en opnieuw opstarten. Zonder resultaat. Alle datums blijven een uur jonger. Uiteindelijk maar handmatig gekopieërd.

Doet Windows XP dit expres? Dat bestaat toch gewoon niet, een bestand mag toch niet van datum veranderen, wat ik ook wijzig aan te tijd en datum van de computer ?

[ Voor 4% gewijzigd door Malloot op 31-10-2005 13:02 ]

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:20
Waarschijnlijk gaat dit automatisch, omdat anders de tijd niet klopt met het terugrekenen. Als de tijd staat op vrijdag 18:31, en het is nu maandag 18:30, dan is het dus niet precies 3 dagen geleden, omdat de klok een uur terug is gezet.

Maar volgens mij kan je ook niet echt vertrouwen op die datums, echt betrouwbaar zijn ze niet. Ik verneem uit je post namelijk dat je die data nogal belangrijk vind :)

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Staat het vinkje aan bij "Automatically adjust clock for daylight saving changes" in je datum- en tijdinstellingen? Verder even [XP] in en een tikfoutje uit de titel :P

[ Voor 20% gewijzigd door sanfranjake op 31-10-2005 13:33 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-03 17:36

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Als ik gauw even met Google zoek op Syncback & Time kom ik een document tegen, waarin staat dat vanaf versie 3.1 een optie zit, om in te stellen om GMT/UTC of local time gebruikt moet worden. Controleer dit maar even...

zomertijd = GMT + 2 (timezone + uur voor zomertijd)
wintertijd = GMT + 1 (alleen timezone)

Waarschijnlijk gebruikt Syncback GMT-tijd, terwijl je computerklok de local time weergeeft. Dit resulteert nu dus in een uur verschil.

[ Voor 30% gewijzigd door Question Mark op 31-10-2005 13:41 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Malloot

Malloot

bekijk eens wat anders

Topicstarter
sanfranjake schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 13:30:
Staat het vinkje aan bij "Automatically adjust clock for daylight saving changes" in je datum- en tijdinstellingen? Verder even [XP] in en een tikofutje uit de titel :P
Ja dat wilde ik ook al wijzigen maar dat gaat niet :/

Maar "Klok automatisch aanpassen aan zomer-en windertijd" staat aangevinkt ja. Toen ik de datum wijzigde had ik het ook een keer met dat vinkje uit geprobeerd en opnieuw opstarten maar neen.. Hm, ik zou misschien de datum een paar dagen terug kunnen zetten, maar dan veranderd hij dat daarlijk ook nog in de bestanden.. Liever niet..

De data zijn allemaal foto's in dit geval, dus best belangrijk ja :)

• Malloot

Malloot

bekijk eens wat anders

Topicstarter
Question Mark schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 13:37:
Als ik gauw even met Google zoek op Syncback & Time kom ik een document tegen, waarin staat dat vanaf versie 3.1 een optie zit, om in te stellen om GMT/UTC of local time gebruikt moet worden. Controleer dit maar even...

zomertijd = GMT + 2 (timezone + uur voor zomertijd)
wintertijd = GMT + 1 (alleen timezone)

Waarschijnlijk gebruikt Syncback GMT-tijd, terwijl je computerklok de local time weergeeft. Dit resulteert nu dus in een uur verschil.
Dit staat in de help-file:
"NTFS records times on disk in UTC (GMT). This can cause problems when the local time is changed for daylight savings, i. e. the difference in date & time between files will be one hour or more."

Een oplossing geven ze niet. Dat de mensen van Microsoft zo dom/stom zijn zeg, goh. (Oh, dat mag ik niet zeggen :o )

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Staat je pc we op de tijdzone Nederland ingesteld dan? Want er zijn gebieden (bijvoorbeeld Arizona, USA) die niet aan zomer- en wintertijd (daylight savings) doen.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-03 17:36

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Malloot schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 13:50:
[...]
Dit staat in de help-file:
"NTFS records times on disk in UTC (GMT). This can cause problems when the local time is changed for daylight savings, i. e. the difference in date & time between files will be one hour or more."

Een oplossing geven ze niet. Dat de mensen van Microsoft zo dom/stom zijn zeg, goh. (Oh, dat mag ik niet zeggen :o )
Da's toch geen MS probleem? Juist als je vanuit verschillende timezone's aan de dezelfde data werkt is dit ideaal. Je pc maakt automatisch de vertaalslag wel van GMT-time naar local time.

Als jij het vinkje zo hebt staan, dat Syncback de lokal time gebruikt, was er niets aan de hand geweest....

[ Voor 6% gewijzigd door Question Mark op 31-10-2005 14:05 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Malloot

Malloot

bekijk eens wat anders

Topicstarter
sanfranjake schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 13:51:
Staat je pc we op de tijdzone Nederland ingesteld dan? Want er zijn gebieden (bijvoorbeeld Arizona, USA) die niet aan zomer- en wintertijd (daylight savings) doen.
Staat Stond op Nederlandse tijd ingesteld ja.
Question Mark schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 13:56:
Als jij het vinkje zo hebt staan, dat Syncback de lokal time gebruikt, was er niets aan de hand geweest....
ALS ik maar een vinkje aan kon zetten...

Ik heb het nu zo opgelost (is niet een echte oplossing maargoed):
Ik heb de tijdzone een uur vooruit gezet naar GMT +2 (ipv. +1, Nederland). Vervolgens een uur van de tijd af getrokken zodat de tijd wel juist is. Dan kloppen de tijden (datums dus) wel weer, en werkt de backup dus weer normaal 8)7

Dan moet ik dat komende zomer waarschijlijk weer andersom doen. Maarja het werkt nu in iedergeval weer. Bedankt voor de reacties!
Pagina: 1