Stof voorkomen in nieuwe pc-kast

Pagina: 1
Acties:
  • 981 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:20
Ik heb hier een nieuwe kast staan voor me pc, want de huidige maakt teveel herrie (gemod met goedkope fans). Nu ga ik ook deze modden, maar dan met stille fans.

De kast is de AOpen H600B.
Ik wil op de bodem een 12cm fan kwijt, aan de achterkant 1 en aan de voorkant 1 (beide 80mm). Maar mijn vraag is, hoe voorkom ik dat er stof in de pc komt door die fan op de bodem (er zitten pootjes onder de pc, dus de luchtaanvoer is voldoende ;)). Ik heb vloerbedekking, dus er is altijd aardig wat stof in mijn kamer.
Mijn vaders idee was, om de pc hoger te plaatsen of in een kast te zetten. Kast valt denk ik af, vanwege de slechte airflow die je dan krijgt (aan de achterkant kan het dan niet zomaar weg en moet het weer aan de voorkant naar buiten).
Mijn idee was een stoffilter. Maar zou dat niet de luchtaanvoer teveel belemmeren?

En hoe stil zal dit zijn? Bedoel, ik heb een hele stille fan genomen (120mm Nexus met 22dB geloof ik), maar omdat het op de bodem zit, zal dit geen extra trillingen veroorzaken? Zijn rubberen ringetjes tussen de fan en de kast misschien een oplossing? Is dat niet slecht voor de luchtaanvoer (dat ie door die kieren tussen kast en fan lucht aan gaat zuigen)?

Kan wel een schets van de opstelling maken, maar kan nu even niet, zit op school ;).

[ Voor 4% gewijzigd door The__Virus op 31-10-2005 12:23 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het beste zou je gewoon een stoffilter erin kunnen maken, evt erg makkelijk te maken met een panty die je voor de fan spant. Moet je alleen eens in de zoveel tijd eens schoonmaken, maar dat houd je toch. Zeker met vloerbedekking dat stof aantrekt.
Ik denk niet dat dit je airflow echt flink zal belemmeren, zeker niet als je een redelijk fijn stoffilter gebruikt.

• The__Virus
Het lijkt me toch hoe fijner hoe minder lucht er doorheen komt? Maar is een panty dan net zo goed en handig als bijv. een stoffilter dat je bij de pc-zaak koopt?

En zijn die rubberen ringetjes aan- of af te raden?

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:48

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

ik zou alleen onderin dan gewoon een rooster erin doen, en zorgen dat hij makkeljik schoon te maken is, maak ik hem wel 1x in de 3 maanden schoon van binnen. ook geen punt.

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

• The__Virus
Wat bedoel je met rooster? Gewoon zo'n filter/panty?
Maar nogmaals: zijn die rubberen ringetjes aan- of af te raden?

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-12 22:13

Syzzer

Prutser

Rubberen ringetjes zorgen voor minder resonantie, over het algemeen kosten ze bijna niet en alle beetje helpen, dus ja, die zijn aan te raden.

Je PC niet direct op de grond plaatsen gaat _veel_ helpen tegen stof, zet hem op een houten verhoginkje of iets dergelijks, gelijk op de vloerbedekking is het stof nauwelijks tegen te gaan.

Vergeet echter niet het stoffilter regelmatig schoon te maken, anders wordt je airflow erg slecht.

• The__Virus
En anders gewoon een plaat eronder, die iets groter is dan de pc zelf? Zal dat ook helpen? Heb namelijk zelf geen zin dat ding hoger te zetten, dat ziet er gewoon niet uit :). En is overdruk aan te raden? Heb straks 120mm en 80mm in en 120mm en 80mm uit. Zou 1 in erbij misschien ook tegen stof helpen?

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:48

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

wat je zou moeten doen, even puur natuurkundig bekeken..is gewoon een houten balk maken, met een open bovenkant, maak een hoop gaten in de zijkanten en plaats op de zijkant (open kant dus) je systeemkast zelf met de fan(s) onderin. Je houd heel veel stof buiten zonder veel airflow teniet te doen lijkt me...(burn me als ik onzin l*l..)

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

• The__Virus
Zal vast geen onzin zijn, maar voor mij niet echt een alternatief. Ik zet de pc gewoon op zijn eigen pootjes met de fan aan de onderkant met daarover een filter. En ik zal bij alle fans maar eens ringetjes eromheen doen :). Iig bedankt allemaal.

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-12 22:13

Syzzer

Prutser

Overdruk is handig als je met stoffilters gaat werken. Bij onderdruk wordt er namelijk door alle gaatjes lucht de kast in gezogen -> stofvorming bij alle gaatjes. Bij overdruk wordt daar juist de lucht naar buiten geblazen en kun je de (enige) inlaat met een stoffilter beschermen.

Verwijderd

Toevallig was ik vanmiddag bij mij eigen pc een panty aan het monteren bij de intake...

Ik heb 1 intake en 3 autotake. (voeding ook) Wat dus het probleem is dat is dat de ene intake niet voldoende lucht naar binnen blaast als de out take fans lucht weg zuigen. Dus je krijgt dus dat er meer lucht weg wil als dat er in kan door die ene intake fan.

Wat je dan krijgt is dat de pc door kleine kiertjes lucht gaat zuigen. Tussen je 5,25" bays en scroefgaten (achter je front pannel)

Waar ik dus aan dacht is om een grote panty (of meerdere aan elkaar maken) te kopen en deze in zijn geheel om je pc heen te trekken. voor tijdelijk. Wat je dan gaat zien is de plekjes op de panty waar stof word aangezogen. Die plekjes kun je dan makkelijk afdichten met tape of lijm..

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2005 00:45 ]

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11 02:50

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Edwin van Cleef ziet The__Virus morgen panty's kopen bij de hema :P

[ Voor 8% gewijzigd door Edwin van Cleef op 01-11-2005 00:45 ]

computer voor alle werkzaamheden

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-12 20:17
Ik gebruik filter voor de afzuigkap, haal je gewoon bij de onderdelen winkel (Handy o.i.d.). Kost bijna niets, en je kunt er een jaar filters van knippen :)

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik heb zelf ook een Aopen H600B kast.
Ik zou graag foto's willen zien als je het af hebt, aangezien ik zelf nu 4 x een 80 mm casefan er in heb, (jij hebt denk ik de nieuwe versie met 1 x 120 mm achterin) en er ook 120 mm fans in wil gaan zetten. :)

• The__Virus
Nee ik heb ook de oude versie. Ik ga de 120mm op de bodem plaatsen (wordt morgen een gat in de bodem gemaakt).

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 00:43:
Waar ik dus aan dacht is om een grote panty (of meerdere aan elkaar maken) te kopen en deze in zijn geheel om je pc heen te trekken. voor tijdelijk.
Haha een grote panty over je pc, daar wil ik dan wel een foto van zien: de grote panty-mod... :+

• Peter_italia
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-11-2024
Thermaltake heeft ook van die air cleaning dingen.
Volgens mij ook om te filteren

• The__Virus
Ja maar dat kost veel meer geld en hoe lang gaat dat mee? Ik jat wel wat panties van mijn moeder. En de panties zitten aan de onderkant van de pc, dus het is niet te zien ;).

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

The__Virus schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 17:45:
Ja maar dat kost veel meer geld en hoe lang gaat dat mee? Ik jat wel wat panties van mijn moeder. En de panties zitten aan de onderkant van de pc, dus het is niet te zien ;).
Moeder: verrek wist toch zeker dat ik zaterdag panty's had gekocht

The__Virus : klopt ik heb er een paar geleend :P

Post ook even de reactie >:)

*ontopic*
Ben bang dat al dat spul negatief zal zijn voor je airflow en stof blijf je toch altijd wel houden het komt door de kleinste kieren naar binnen toe.

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-11 11:37

McGryphon

Veul vrouwkes!

stof uit de pc houden = (bijna) onmogelijk :)

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Verwijderd

geforce guy schreef op woensdag 02 november 2005 @ 20:42:
stof uit de pc houden = (bijna) onmogelijk :)
Hoe verklaar je een stofvrij datacenter dan?...

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:39

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2005 @ 00:06:
[...]

Dat heeft weinig met een panty-filter te maken, en een datacenter bevat volgens mij ook niet heel veel personal computers :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-12 13:14
Simpel filtertje lijkt genoeg, zolang er maar genoeg airflow is. Ik heb twee 120mm fans en een extra intake zij-90mm fan (thermaltake kast) en beide intakes zijn licht gefilterd. De 90mm zelfs alleen metalen roostertje die ik zo nu en dan afveeg, maar na half jaar draaien was alleen de al redelijk stoffige zalman cpu koeler stoffiger geworden (zal het wel beeetje statisch aantrekken) maar de rest.... geheel stofvrij wat mij ook behoorlijk verbaasde. Ook stoffen vloer, kast op 20cm hoogte.

Puur mijn ervaring...

pepernooot

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

dinkelover schreef op donderdag 03 november 2005 @ 00:15:
Simpel filtertje lijkt genoeg, zolang er maar genoeg airflow is. Ik heb twee 120mm fans en een extra intake zij-90mm fan (thermaltake kast) en beide intakes zijn licht gefilterd. De 90mm zelfs alleen metalen roostertje die ik zo nu en dan afveeg, maar na half jaar draaien was alleen de al redelijk stoffige zalman cpu koeler stoffiger geworden (zal het wel beeetje statisch aantrekken) maar de rest.... geheel stofvrij wat mij ook behoorlijk verbaasde. Ook stoffen vloer, kast op 20cm hoogte.

Puur mijn ervaring...
Ik heb op mijn pc geen stoffilter zitten of panty's of iets dergelijks gebruikt om het tegen te gaan.
Wat mij eigenlijk wel interesseert is wat de eventuele temperatuurverschillen zullen zijn met of zonder filter cq panty.
Ik ben momenteel met mijn pc VERPLICHT ieder half jaar een soort onderhoudsbeurd te geven om hem schoon te maken wat best veel werk is.
Met 4 fans (2 intake 2 outtake) verzamelt hij hier best veel stof mischien mede omdat hij onder het bureau staat op een stoffen vloerbedekking.
Het is werkelijk ongelovelijk wat voor rommel je in die kast,op de fans en tussen de koelribben tegenkomt.
ik ben daarom ook altijd genoodzaakt ook de cpukoeler en de koeler van de videokaart te demonteren om alles goed schoon te krijgen.
Als alles dicht begint te zitten kan ik het merken aan de hoger oplopende temperaturen van zowel de cpu als de gpu.

Het reinigen doe ik meestal met een luchtpistool welke in in mijn vrachtwagen heb zitten waar dus een kleine 8bar druk op staat.
Dus neem ik mijn onderdelen mee ik blaas ze schoon en vervolgens monteer ik alles weer zoals het hoort met natuurlijk wat AS5 tussen de koelblokken.

Dus als de TS zin heeft ben ik benieuwd naar zijn bevindingen mischien dat het mij ook heel veel werk uit de hand kan nemen.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:53
Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2005 @ 00:06:
[...]

ooit in een data-center geweest?

In een normaal huis wordt geleefd. Dagelijks meerdere mensen in een kamer. Die mensen hebben kleren aan dat stof loslaat, roken wellicht, laten huidschilvers los etc etc. Daarnaast is een datacenter beter geventileerd en zijn de racks afgesloten.
Pagina: 1