Toon posts:

[GPS, RTK]Trimble RTK string uitlezen.

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een applicatie in Delphi die de compoort uitleest en de GPS-data die zo binnenkomt opslaat in een bestandje.
Dit werkt allemaal prima. Nu zijn er verschillende soorten strings die een GPS-unit kan uitsturen.
De meest gebruikten zijn GGA en GGL.

Mijn applicatie kan met de meesten prima overweg.

Alleen nu gaan we met een veel preciezere GPS werken, het zogenaamde RTK-systeem. En uiteraard stuurt die weer een andere string: GGK

Nu hebben we niet de beschikking over dat systeem (het is nl. erg duur en we huren het voor een dag), maar onze 'oude' GPS heeft ook de mogelijkheid om GGK strings uit te sturen.

Dus heb ik de applicatie aangepast en geprobeerd om de GGK string uit te lezen.

Nu blijkt dat er helemaal geen strings worden verstuurd.

Ik heb het vermoeden dat dat komt omdat onze 'oude' GPS geen verbinding heeft met een basisstation en daarom niets uitstuurt.
Maar ik kan helemaal nergens vinden of dat inderdaad zo is.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

Groeten,
Paul

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:20
Misschien moet je dan wat meer informatie geven over de hardware die je gebruikt

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Verwijderd

Topicstarter
OK
PC is een standaard pc met win2000sp4.
De GPS waar ik mee test is een Trimble agGPS 124.
Het RTK-systeem zal een Leica zijn.

Het gaat mij erom of het inderdaad zo is dat er pas een GGK string wordt verstuurd als er een verbinding met het basis station (van de RTK) is gemaakt.
Indien dit nl. niet zo is, dan is er wat anders aan de hand.

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:20
Hmm heb even gekeken in de operation manual van dat ding, maar die is me te groot :) Misschien dat je daar zelf wat kunt vinden.

Er zijn nogal wat settings die met dgps te maken hebben nl ....

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels van iemand anders begrepen die zo'n ding heeft dat standaard GGA-string worden verstuurd en op het moment dat het basisstation bereikt kan worden en er dus nog maar een afwijking op centimeter niveau is de string wordt omgezet in een GGK-string.
Toevallig woont die gast redelijk in de buurt en hij komt woensdag met dat ding om te testen.

Bedankt voor het meedenken.

Groeten
Paul

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels heb ik een werkende versie.
Mocht iemand ook hierin geinteresseerd zijn dan wil ik de code wel geven.

Voor nu. Hartelijk dank voor het meedenken.
Wat mij betreft mag dit draadje gesloten worden.

Paul
Pagina: 1