Toon posts:

Archiveren en backuppen Windowsplatform icm Veritas

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aloha,

Wat is de situatie:
Meerdere fileservers die nu backuppen naar Tape gaan we veranderen naar backup op disk (grote storagebak). Op de storagebak wil ik 2 raid5 sets maken waarvan 1 als backup en de andere als archief. Aan de storagebak komt een tapedrive zodat ik ook nog een tape heb. We hebben een windows (vooral 2003) platvorm en gebruiken Veritas software (Nu overgenomen door Symantec) wat we willen blijven gebruiken. Voor de storagebak zit ik te denken aan een MSA20 van HP welke we aan een bestaande server hangen.

We kijken nu naar Symantec Backupexec 10d en naar CPS (continious protection server) en DPM (data protection manager) van Windows. We willen dat de fileservers gaan repliceren met de storagebak en van de storagebak gaan we naar tape. Het idee hierachter is dat we onze schijfcapaciteit van de servers beter gaan benutten door een grote hoeveelheid data er af te halen en te archiveren op de storagebak. Wat ik nu vooral zoek is software die je netwerkservers scant op data (mapniveau) die bv al een half jaar niet meer benaderd is en zo weet je wat je kan archiveren. Wel willen we de orginele databoom zoveel mogelijk behouden ivm bv een projectenboom met een duizend mappen welke we dus op mapniveau willen gaan archiveren

Ik krijg van leveranciers het ene na het andere mooie pakket aangeboden met prijzen waar je van achterover valt. Ik denk persoonlijk dat je bij de root moet beginnen en dat is archiveren. Je hebt bv 20 servers staan met allemaal scsi schijven er in en die lopen zoetjes aan allemaal vol en dan worden er nieuwe servers besteld met nog grotere scsi schijven terwijl je alle data maar laat staan. Ik denk met archivering 40% data van de serevers af te kunnen halen. Ik zoek dus een pakket (liefst Veritas) wat dus kan archiveren/repliceren en backuppen en daarbuiten wil ik eerst het netwerk scannen met een pakket wat mij duidelijk maakt welke mappen naar het archief kunnen volgens de voorwaarde die ik vooraf in geef.

Wie heeft ervaring met dit verhaal en kan mij advies geven welk pakketje ik moet hebben voor het scannen van het netwerk voor archivering ? Ik wil dit pakketje in eerste instantie kunnen testen om niet de bekende kat in de zak te kopen.
Het liefst gebruiken we dus Veritas (symantec) en Microsoft.

Ik hoop wat ervaringen te horen van jullie.

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Collega. ;)

Misschien kan een modje een kick geven naar PNS? Daar dit toch een niet alledaagse constructie is....

It’s the economy, stupid!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-02 15:25

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Om in kaart te kunnen brengen wat de laatse access-date van files is, ben ik bang dat je zelf een klein scriptje zal moeten bouwen. Met Robocopy zal dit wel lukken. Robocopy heeft oa de volgende opties:
/MAXLAD:n :: MAXimum Last Access Date - exclude files unused since n.
/MINLAD:n :: MINimum Last Access Date - exclude files used since n.
Door nu Robocopy te laten draaien met deze opties (met "list only, do not copy") en Robocopy een logfile aan te laten maken, kom je al een heel eind. In de logfile staat nl. een overzicht van aantal files, grootte van de job, etc.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Nee lijkt me niet de bedoeling.
EMC heeft ook een progje "Storage Recource Management Software" en "visualSRM" wat dit schijnt te kunnen. Echter ik krijg dat pakket niet draaien.

www.emc2.nl

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-02 15:25

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 16:44:
Nee lijkt me niet de bedoeling.
EMC heeft ook een progje "Storage Recource Management Software" en "visualSRM" wat dit schijnt te kunnen. Echter ik krijg dat pakket niet draaien.
En wat zijn dan precies de foutmeldingen en wat precies lukt er niet :P

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Nou het is al weer een paar maand geleden dat we dat getest hadden en toen kon er geen contact met de SQL database gemaakt worden. We hebben het toen op diverse systemen getest maar kregen het niet aan de gang.
Maar ik neem aan dat er ook wel andere pakketjes zijn ?
Of dat er iemand is die met dat pakket al getest heeft ?

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik denk ook dat dit topic in PNS wat beter tot zijn recht komt; ik verplaats je topic even :)

SA > PNS

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Een kickje

Verwijderd

Probeer robocopy toch maar eens een keer.
Het kan eigenlijk alles wat jij wil.

Hier staat een overzicht van alle opties:
http://www.ss64.com/nt/robocopy.html

Het enige 'nadeel' is dat je geen mooi overzicht krijgt (alles komt in een tekst bestand), maar je kunt wel instellen dat alle data die al x maanden niet gebruikt is gemoved (of gekopieerd) wordt naar een andere server. En dit met behoud van rechten en file structuur.

Een ander programma wat niet duur is, en iets meer kan is secure copy:
http://www.pnltools.com/p...sp?productid=48&refid=132

Verwijderd

Topicstarter
Ja oke,

Heb ze even bekeken maar krijg het idee dat ze toch nogal beknopt of juist te bewerkelijk zijn.
Ik moet echt simpel aan kunnen geven dat bv data die de laatste 6 maanden niet benaderd is in een lijst (op mapniveau) naar voren komt en dus gearchiveerd kan worden.
Dus dat er duidelijk een lijst uitrolt van data die op mijn criteria naar het archief kan.
Het liefst dat ik daarna in de aangeboden lijst (directory) kan aanklikken welke mappen ik naar het archief wil.
Ik kan me niet voorstellen dat er zoiets niet is.....anders gat in de markt.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:47
Kon windows zo iets niet standaard?

Verwijderd

Als je dat archiveren niet elke dag hoeft te toen, kun je misschien de tool "Treesize pro filesearch" gebruiken. De gevonden bestanden kun je vervolgens verplaatsen met behoud van de mappen structuur.

[ Voor 180% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2005 00:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Treesize ken ik en is opzich wel makkelijk maar is volgens mij meer een hulpmiddel. Een slim pakket kan continu archiveren. Als je een regel in stelt dat data van een jaar oud (op map niveau) naar het archief word gezet dan is er dus dagelijks archivering.
Oude data van de schijf af richting archiefbak
Replicering van de data richting backupbak
Tapebackup van backup/archief bak
Resultaat is dat de schijven van de servers niet uit hun jastje groeien en je hebt een centraal archief/backup

Verwijderd

aangezien je een veritas product wilt >> storage central (dit heeft al meerdere namen gehad en het zou me niet verbazen als het alweer van naam veranderd is). Dit is een quotaproduct, maar kan veel meer. Qua rapportage en scripting veruit de beste tool die ik ken. Of het precies kan wat jij wilt geen idee, even de specs doorlezen op de veritas site zou ik zeggen.

Verwijderd

Microsoft is momenteel bezig met een pakket: Data Protection manager.

Data Protection Manager (DPM) is a server software application that optimizes disk-based backup and recovery.

Meer info hier:
http://www.microsoft.com/.../evaluation/overview.mspx

Het zal je alleen wel tegenzitten met de prijs......

Verwijderd

Topicstarter
DPM zijn we nu aan het testen maar dat is een replicatieprog, is niet voor archiveren...tenminste niet in beginsel.
Werkt tot nu toe heel lekker moet ik zeggen. Synct elk uur de data die veranderd is en verplaatst of verwijderd die van de DPM dataschijf.

Maar ja nu mijn programma nog om te archiveren

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2005 10:52 ]

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Om even verder te bordureren op Data Protection Manager van Microsoft:

Probleem:
In principe is dit heel simpel te configureren, en ik heb ook alles werkend gekregen, behalve de end-user recovery. Synchroniseren werkt, Shadow Copy werkt, End-user Recovery lijkt ook te werken, echter zie ik in de eigenschappen (tabblad 'vorige versie') van een document geen enkele versie staan.

Situatie: 2 testservers, waarvan er 1 een 2003 DC is, evenals de testshares welke gepubliceerd zijn in AD. De andere server draait 2003 i.c.m. DPM. Geen errors in de eventviewer van beide systemen. De client draait XP SP2.

Iemand een idee? Op internet kom ik alleen tegen hoe je de End-user Recovery moet activeren. :)

[ Voor 3% gewijzigd door dawg op 14-11-2005 11:45 ]

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Niemand?

Verwijderd

Topicstarter
Het is vrij stil hier

En dat is het nog steeds.
Geen DPM gebruikers hier? en/of CPS (symantec) ?

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2005 13:36 ]

Pagina: 1