Toon posts:

PC upgrade

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hey mensen,

ik wil mijn PC een beetje bijwerken want ik wilk er meer uit halen, ik zal aller eerst even neerzetten wat ik nu heb.

CPU = AMD 64 3200+
MOBO = GigaByte GA-K8VT800
RAM = 512mb PC3200 (merk kon ik niet terug vinden)
HDD = Maxtor DiamondMax Plus 9, 250GB (7200rpm, SATA, 8MB)
VGA= ATI Radeon 9600 XT 256MB (AGP)

verder zooi doet er niet toe.

maar nu wil ik dat mijn PC sneller word, want als ik nu data verplaats ratelt hij als een gek en ook bij spellen vind ik hem niet super duurt lang met laden enzo.
Dus ik wil snellere HDD en ook groter, nu zat ik zelf te denken aan 2 IDE HDD''s van 300 gb ofzo die raid te zetten, en een extra scsi HDD waar mijn windows en programma's opstaan. zorgt dit voor een snellere opstart procedure?

En voor mijn geheugen wou ik 512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR, CL3 Kingston doen.

Maar jah ik ben er niet super in thuis dus nu is mijn vraag zorgt dit ervoor dat mijn PC wat sneller kan opstarten en spellen kan laden. en of het wel slim is om te doen? misschien weten jullie ook wel andere dingen die mij kunnen helpen.

greetz tamar

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-03 13:53

Hallo met Tim

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-03 09:45
Voor de HDD kies geen SCSI, maar gewoon een Western Digital Raptor. Dat is onderhand een SCSI schijf (10.000 rpm), maar dan met SATA aansluiting. Scheelt weer een hoop gezeik!

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:41
Waarom zou je IDE HDD's nemem als je een SATA-aansluiting hebt? Mijn vorige HD was ook een Maxtor DiamonMax Plus 9 en ik heb deze vervangen door een T7K250 van Hitachi. Sneller en stiller, een echte aanrader! Het opstarten ging ook iets vlotter, dat had ik niet verwacht.
Een upgrade naar 2 x 512 Mb kan inderaad ook wel schelen in het "ratelen" aangezien er dan minder moet geswapped worden.
Maar je zal altijd wat geduld moeten hebben, zelfs al heb je de snelste HD's ter wereld in RAID staan. HD's zijn nu éénmaal één van de traagste onderdelen in een PC.

[ Voor 21% gewijzigd door D-Three op 31-10-2005 10:30 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-03 10:48

Barrycade

Through the...

Zou 1 GB geheugen met een lage stepping nemen. 2 of 2,5. (En misschien een snellere grafische kaart, maar als je die niet mist op dit moment is dat niet noodzakelijk)

Maar voor de rest zou dit geen sloom systeempje hoeven zijn . Misschien Windows eens opnieuw installeren? Wellicht te veel rommel dat de boel traag maakt?

Verwijderd

Topicstarter
maar kan dat dan wel 3 X 512 in 1 PC.

en over die SATA ik heb geloof ik nog 1 SATA poort vrij, en sata is veel duurder. dus please vertel meer.

want ben echt nog een newbie in dat.

Verwijderd

Topicstarter
littlejoannes schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 10:34:
Zou 1 GB geheugen met een lage stepping nemen. 2 of 2,5. (En misschien een snellere grafische kaart, maar als je die niet mist op dit moment is dat niet noodzakelijk)

Maar voor de rest zou dit geen sloom systeempje hoeven zijn . Misschien Windows eens opnieuw installeren? Wellicht te veel rommel dat de boel traag maakt?
jah ik heb wel heel veel zooi erop staan maar ik gebruik wel alles, en daarom wil ook meer HHD want dan kan ik die als echt opslag HDD's gebruiken terwijl die andere alleen voor porgramma's is en windows.

Is dat misschien een idee??

• D-Three
Het prijsverschil tussen een IDE-schijf en SATA-schijf is bijna verwaarloosbaar. Als je SCSI wil, zal je veel duurder af zijn!
Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 10:37:
[...]

jah ik heb wel heel veel zooi erop staan maar ik gebruik wel alles, en daarom wil ook meer HHD want dan kan ik die als echt opslag HDD's gebruiken terwijl die andere alleen voor porgramma's is en windows.

Is dat misschien een idee??
Dat kan je inderdaad doen. Je kan, zoals Luuk1983 al zei, een Western Digital Raptor als bootschijf nemen en een andere, veel grotere HD als opslagschijf. Let wel dat een Raptor zowat de snelste HD van het moment is maar dat deze toch wel duur zijn!

edit:
Dus deze:
pricewatch: Western Digital Raptor WD740GD, 73GB (10000rpm, SATA, 8MB)
Dan heb je een hele snelle schijf waar je Windows op kan installeren en heb je onmiddellijk 73 GB er bij. Groter kan je de Raptor niet krijgen. En jouw oude Maxtor DM9 kan je dan als opslagschijf gebruiken.

[ Voor 19% gewijzigd door D-Three op 31-10-2005 10:46 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:15

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Luuk1983 schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 10:25:
Voor de HDD kies geen SCSI, maar gewoon een Western Digital Raptor. Dat is onderhand een SCSI schijf (10.000 rpm), maar dan met SATA aansluiting. Scheelt weer een hoop gezeik!
Dit is zeker een aanrader, ook omdat tamar70 veel 'zooi' gebruikt. Hierbij is een lage access time heel erg leuk. Als het even kan, ga dan voor de 74GB versie, deze is nog iets sneller dan de 36GB variant.

Is daarnaast een RAID0 setup met 2x 160GB een idee? Je hebt dan een snelle doorvoer van data voor je spellen en kopiëren van data gaat ook erg vlot. Een nadeel is: wanneer één van je schijven defect/corrupt raakt, de andere 160GB niet meer benaderbaar is.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• D-Three
Prutz0r schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 10:45:
Is daarnaast een RAID0 setup met 2x 160GB een idee? Je hebt dan een snelle doorvoer van data voor je spellen en kopiëren van data gaat ook erg vlot. Een nadeel is: wanneer één van je schijven defect/corrupt raakt, de andere 160GB niet meer benaderbaar is.
Daarom denk ik ook dat dat als "newbie" (zoals hij zelf zegt) af te raden is.

Verwijderd

Topicstarter
dan ga ik idd voor die Western Digital Raptor WD740GD, 73GB (10000rpm, SATA, 8MB) als boot schijf en dan die andere als data schijf. Plus nog 1 schijf je xtra denk voor de rest van mijn "zooi".

alleen dan nog 1 vraagje dat werk geheugen ik heb altijd gehoord dat als je een upgrade aan je geheugen doet je dan zo moetn zetten dat het nieuwe geheugen of gelijk moet zijn aan oude of 2 x zo groot. dus 1 x 512 = of 1x 512 er bij of 1 x 1024 en niet zoals ik wil 2 x512 en dus in totaal 3 x 512 hebben en dus 1500 mb te hebben.??

ik weet niuet wat daar van waar is.
Pagina: 1