Maar moet ik dan eerst de schijf formateren
Dat lijkt me een zeer slecht plan als je je data nog wilt houden. Niet formatteren (tot alles is gered, knikker na backup dan even alle partities van de hele schijf weg).
Gewoon de software er op los laten van bootCD of waarschijnlijker vanaf een ander OS. En dan natuurlijk schrijven naar een andere, bij (mijn) voorkeur lege partitie. (Zie dus de handleidingen van de software).
Toch echt data recovery software kopen (vaak kan je met een trial versie eerst zien wat er te redden valt, dan weet je dat je niet bekocht wordt). Als je per se gratis wilt en al de verschillende opties kent: zeg dat er dan even bij in de topicstart, hoeven mensen geen overbodig "werk" voor je te doen
Maar probeer natuurlijk eerst de zaken die zijn genoemd in de FAQ's van
Software Algemeen en
Opslagmedia & I/O Controllers. Maak eventueel eerst een backup van de huidige staat van de hDD (al betekent dat Ghost oid. kopen).
edit:
Ah, dat die FAQ kende je al uit je vorige topic.
Maar ik snap de reden van dit topic niet? Je bent nota bene al op de opties gewezen in je eerdere topic. (En trouwens was je in
[rml]sanfranjake in "[ 2000] Chkdsk /f niet herkend in recover..."[/rml] gevraagd om een volgende keer o.a. even op je topictitel te letten. Ik pas het nu aan, maar doe dat de volgende keer zelf even wat duidelijker dan het wat schreeuwerige maar nietszeggende 'Formateren???'

)
Overigens is het (mij) nog steeds niet duidelijk over welk bestandssysteem we het hebben, dat lijkt me zwaar relevant. En klinkt je schijf niet helemaal lekker meer. Ik zou een nieuwe kopen en alles overzetten of in ieder geval alles backuppen & er opnieuw opzetten.
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)