Spring is een framework waarmee JEE applicaties een stuk eenvoudiger zijn om te maken. Ten 1e is het een veel minder groot probleem om aan referenties van objecten te komen (dus geen geneuzel jndi/singletons meer nodig). Maar verder heeft het ook grote (positieve) gevolgen. Doordat je een bepaalde omgeving (een context) krijgt waarin je objecten kunt opbouwen en configureren hou je een veel beter overzicht over je systeem, krijg je veel beter te configureren (en daarom ook reusable) componenten en verder is het testen van dit soort componenten ook een stuk eenvoudiger. Spring maakt het mogelijk dat je veel verder gaat dan het klassieke configureerwerk, doordat het nu eenvoudig is om aan dependencies te komen( ze staan in de context) is het ook eenvoudig om te ze injecteren (Dependency Injection). Dependency Injection is voor mij de ontdekking van afgelopen jaren.
Verder is het met Spring eenvoudig om op een declaratieve manier security en transacties op beans te zetten (zoals je ook ziet bij EJB) maar je zit niet vast aan een bepaalde object structuur (in tegenstelling tot EJB). Je hebt dus veel meer vrijheid. Een ander gevolg van Spring is dat veel keuzes (bv middleware keuzes) ineens allerlei implementatie/configuratie details gaan worden ipv architectuur kwesties.
Ik heb intussen al heel wat projecten met Spring gemaakt (in principe alle JEE projecten die ik doe) en ik ben er dus erg over te spreken. Er zijn nog wel een aantal gaten zoals dependencies in domain objects (vanaf Spring 1.3 is dit opgelost) en statatefull services. Maar die zullen naar verloop van tijd ook wel opgelost worden.
Mij leek het wel leuk om een topic te starten waar mensen hun ei kwijt kunnen over Spring. Wat je ervaring ermee is, waarom je het handig vind of waarom je het waardeloos vind.
Verder is het met Spring eenvoudig om op een declaratieve manier security en transacties op beans te zetten (zoals je ook ziet bij EJB) maar je zit niet vast aan een bepaalde object structuur (in tegenstelling tot EJB). Je hebt dus veel meer vrijheid. Een ander gevolg van Spring is dat veel keuzes (bv middleware keuzes) ineens allerlei implementatie/configuratie details gaan worden ipv architectuur kwesties.
Ik heb intussen al heel wat projecten met Spring gemaakt (in principe alle JEE projecten die ik doe) en ik ben er dus erg over te spreken. Er zijn nog wel een aantal gaten zoals dependencies in domain objects (vanaf Spring 1.3 is dit opgelost) en statatefull services. Maar die zullen naar verloop van tijd ook wel opgelost worden.
Mij leek het wel leuk om een topic te starten waar mensen hun ei kwijt kunnen over Spring. Wat je ervaring ermee is, waarom je het handig vind of waarom je het waardeloos vind.
[ Voor 13% gewijzigd door Alarmnummer op 31-10-2005 08:32 ]