[fileserver] waar op te letten bij aanschaf?

Pagina: 1
Acties:

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-01 21:57

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik zit op dit moment te kijken naar een klein servertje om als backup/ opslag te gebruiken.Ook de RAID configuratie is gekozen: RAID 1. Ik heb al een keuze voor de HD's gemaakt (2x 250 GB Maxtor Maxline, rendabel plus goede ervaring met Maxtor) maar verder moet ik eigelijk nog alles uit zoeken. Ik heb al wat bij elkaar gezocht maar het leek mij beter om eerst eens uit te zoeken naar wat belangrijk is bij opslag. Zo vroeg ik me het volgende af:

1. Maakt de CPU uit?
2. Is het voor mij verstandig om juist de controller onboard of echt als PCI insteek kaart te pakken?
3. Maakt het uit of er 1 GB geheugen in zit of 512 mb?
4. waar moet ik verder opletten?

Natuurlijk doe ik eerst zoeken voordat ik jullie ga lastig vallen :9
Ik heb even gezocht in de product survey voor vraag 2 alleen daar is er nog geen 1 ingevuld. verder heb ik wat informatie gezocht in de FAQ voor vraag 1 maar ook daar werdt ik niet veel wijzer van.

De configuratie die ik in gedachte had:

AMD Athlon 64 2800+ (S754, 1,8GHz, 512KB) € 99,90
Asus K8N-E Deluxe, nForce 3 (Sound, LAN, SATA-RAID, 1394)
512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR, CL2 (Corsair TWINX1024-3200C2)
Maxtor MaxLine III, 250GB (7200rpm, SATA, 16MB)
Cooler Master CM Stacker STC-T01 (E-ATX/BTX, Geen PSU, Zilver)
ATi Radeon 7000 64MB

Deze is op dit moment te duur maar wel redelijk in mijn richting. Ik wil iig 250 GB schijfruimte in RAID 1 hebben verder heb ik nog niet echt gekeken hoe en wat.

Misschien kunnen jullie hier wat tips over geven.

Alvast bedankt voor de hulp.

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ligt er een beetje aan wat je aan performance wil. Een PCI kaart is vaak wel sneller, mede omdat een onboard controller van je cpu snoept. En als je louter filestorage wil lijkt me een 2800+ voldoende..

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Topicstarter
Ik vind op dit moment de configuratie aan de dure kant. ik zit op dit moment op bijna 700 euro en dat vind ik toch een hoop geld voor een servertje.
Ik zat dus te denken om te bezuinigen op de Processor. Ik weet niet wat goedkoper is: onboard RAID of als PCI kaartje.
ik ben trouwens vergeten te melden dat het om SATA schijven gaat.

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Voor fileserver is een piii 500 nog genoeg.

Maar het OS is wel een belangrijk gegeven.Mis ik hier ;)

Kijk ook eens naar een sempron, is ook al zwaar zat.
256 mb ram kan zelfs.

Videokaart kan net zo goed onboard zijn, scheelt weer wat geld.
(hoewel dan misschien 512mb ram plezieriger is)

Virusscanner?
Dvd brander met NeroNet ?
Fatsoenlijke switch ?

Abort, Retry, Quake ???

• Vizorium-5
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-02 20:45

Vizorium-5

Framerate = Life

Nog wat ideetjes:

- Ik zie nog geen voeding staan, misschien handig
- Je zou kunnen besparen op je videokaart. Server installeren en configureren, VGA kaart gebruiken van je huidige systeem.
- misschien het RAM. Hoe groot zijn de bestanden?

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Topicstarter
Ik ben beta tester van windows 2003 r2 en die wil ik er dan ook graag op hebben. ik heb gekeken naar onboard maar dan krijg je een mini atx boardje. ik heb zo'n raar gevoel dat dat niet geweldig past met een ATX kast. zou kunnen maar ik wilde er niet op gokken. Ik kan van iemand een voeding krijgen en een cd rom drive pak ik even uit mijn gewone pc voor het instaleren. verder is het netwerk 100mbit dus dat zit wel goed. Verder gaat het om grote bestanden. denk aan cd en dvd images:)
hoe groot zou die voeding moeten zijn? ik dacht een 300 watt maar zou 250 al genoeg zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door wvdburgt op 30-10-2005 23:47 ]

• Vizorium-5
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-02 20:45

Vizorium-5

Framerate = Life

Ik zou toch wel voor een 300+ voeding gaan. Mocht je er nog meer schijven later bij willen zetten. qua prijs zal het niet veel uitmaken.

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:25

TGEN

Hmmmx_

mATX past in bijna alle ATX chassis, ik ben er iig nog geeneen tegengekomen waar dat niet in past.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
als je voor betrouwbaarheid gaat, zou ik er geen beta-os op zetten, maar dat is mijn persoonlijke mening.. Ga je er louter via een lan verbinding naar connecten en hoeftie verder weinig te doen? Dan is een XP 64 misschien overdreven. En het stroomverbruik ligt dan ook een stuk hoger dan noodzakelijk. Weet niet of je zelf de stroomrekening betaald, maar daar zou ik wel ff rekening mee houden

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Het zal denk ik niets uitmaken of er 1gb of 512 mb geheugen in de fileserver zit. Ik heb toevallig vorige week een fileserver met samba gemaakt van een k6-2 300 Mhz met debian linux met 256 mb en een 250 GB hitachi harde schijf en een 2.1 GB quantum harde schijf. Dat gaat prima in een 100 mbit netwerk, de doorvoersnelheid is ong. 6.5 mb/sec. Hoe het met raid en met windows 2003 zit weet ik niet, maar mijn fileserver lijkt het goed te doen en dat is zonder raid en een pentium 2 met 256 mb en linux.

verder is gigabit ethernet wellicht handig voor als je vaak grote bestanden moet transporteren.

[ Voor 9% gewijzigd door Salvatron op 31-10-2005 00:32 ]

In an age that prizes truth our greatest obstacle may be the very mind that seeks it.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

RAID kan je af laten handelen door Windows, dat scheelt je ten eerste al centen.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/798aca50392aa8220f94c8cf1b833f38/full.png
De donkerrode schijven staan in RAID1. Dit werkt verder prima.

Ten 2e heb je helemaal geen 1GB geheugen nodig. 512 MB is ruim voldoende.

En wat moet je met een Athlon64? Al die snelle componnenten maken het onnodig duurder terwijl je er kwa snelheid niets mee wint. Ga gewoon voor een simpele Celeron/Sempron(64) , dat is snel zat.

Mijn server kostte een paar jaar geleden 250 euro.

En om ook te laten zien dat dit uitsluitend presteert:
Een serie Girls gone Wild kopiereen naar m'n server (4 gig):
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4ffebff86f03fbde12ab4039f5b071b1/full.png
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/e17035bac03764ce8e288b7326ce3c54/full.png

Dit is wel met een 3Com netwerkkaart. Maar zoals je ziet zal je niets aan de kracht van een Athlon64 hebben. Dit is een Duron 1300.

[ Voor 26% gewijzigd door Glashelder op 31-10-2005 00:52 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:46

Valkyre

Kitesurf FTW!

ik denk zoals gezegd dat de CPU en het mobo een beetje over kill zijn.

als je in mijn specs kijkt zie je ook mijn filserver.

wat eigenlijk belangrijk is is een 3com netwerkkaart, als er veel geleeched word is dat gewoon belangrijk.
en ik heb laatste van 256mb ram naar 512mb ram geupgrade, wat ook erg fijn werkt.
en voor raid heb ik zelf een Promise kaartje erin gedaan.

(het onderstaande weet ik niet zeker bij RAID 1wellicht weet een andere tweaker hier het antwoord op)
houd er ook rekening mee dat wanneer je mobo defect gaat, je je RAID config niet meer kan gebruiken, en kans op dataverlies ook groot is.
gebruik je een pci kaartje kan je op het nieuwe mobo het kaartje + de HDD's overzetten.

iRacing Profiel

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
kan je niet beter XP pro op die server zetten voor thuis :? die kost in oem formaat niet zoveel

2003 server is nogal prijzig voor thuis (particulier gebruik) tenzij je het illegaal wilt natuurlijk, maarja waarom zou je dan wel betalen voor je pc onderdelen :? dan kan je die ook wel gaan jatten bij de leverancier :? ;)

A wise man's life is based around fuck you

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Kan je veel beter linux nemen. Stuk goedkoper, sneller en gratis.
offtopic:
Doch moet ik zeggen dat ik me irriteer aan dergelijke reacties. Je weet dondersgoed dat mensen niet betalen voor zo'n dure windows versie. Die provocatie is dan wel een beetje vervelend ..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• TheZoo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-02 14:07

TheZoo

Animals Behind Bars

Zwelgje schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 08:59:
kan je niet beter XP pro op die server zetten voor thuis :? die kost in oem formaat niet zoveel

2003 server is nogal prijzig voor thuis (particulier gebruik) tenzij je het illegaal wilt natuurlijk, maarja waarom zou je dan wel betalen voor je pc onderdelen :? dan kan je die ook wel gaan jatten bij de leverancier :? ;)
Dat illegale zal wel meevallen.
lammmetak schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 23:47:
Ik ben beta tester van windows 2003 r2 en die wil ik er dan ook graag op hebben. ik heb gekeken naar onboard maar dan krijg je een mini atx boardje.
Maaruh, W2K3 onboard? :P

We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.

• Zwelgje
Glashelder schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 09:10:
Kan je veel beter linux nemen. Stuk goedkoper, sneller en gratis.
offtopic:
Doch moet ik zeggen dat ik me irriteer aan dergelijke reacties. Je weet dondersgoed dat mensen niet betalen voor zo'n dure windows versie. Die provocatie is dan wel een beetje vervelend ..
vindt je dat dan niet tegenstrijdig :? wel betalen voor hardware maar de software illegaal gebruiken :?

dat probeer ik even aan te kaarten :)

btw: sommige mensen betalen gewoon voor hun software, de TS zou dit ook kunnen doen door XP pro te nemen (aangezien hij toch geen ActiveDirectory gaat gebruiken op die server, tenminste dat denk ik niet aangezien het voor thuis is)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ste·len (ov.ww.)
1 (iets) heimelijk wegnemen om zich wederrechtelijk toe te eigenen => bietsen, dieven, gappen, jatmouzen, jatten, kapen, klauwen, ontvreemden, pikken, ratsen, rausjen, raven, scheefslaan, schoepen, snaaien, vaandelen, weghalen
Nee dat vind ik niet tegenstrijdig. Denk je overigens echt dat MS het erg vind dat mensen XP/2k/2k3 illegaal gebruiken? Daar zijn ze groot mee geworden. Maar verder denk ik dat we het hier maar bij moeten laten, als je verder wilt discussieren moet dat maar in een apart topic.

Maargoed als hij de server functionaliteit niet gebruikt dan moet je abosluut geen XP Pro nemen. Gewoon Linux. Opzetten is echt een makkie tegenwoordig.

[ Voor 14% gewijzigd door Glashelder op 31-10-2005 09:40 ]

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-03 23:09

Stewie!

Keen must die!

Glashelder schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 09:39:
[...]
Denk je overigens echt dat MS het erg vind dat mensen XP/2k/2k3 illegaal gebruiken? Daar zijn ze groot mee geworden. .
Oooh dus Microsoft moedigt illegaal gebruik nu opeens aan? :?

@TS: laat even weten welke processor je erop zet, Windows XP heeft wat andere eisen dan een gestripte Linux, maar kan dan ook een stuk meer op het HT gebied. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Stewie! op 31-10-2005 09:44 ]

Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam
Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-02 09:49
Ik zou voor een simpele fileserver voor thuis gaan voor een PIII-500MHz of hoger. Kijkend naar hoeveel users je hebt en hoe je in de toekomst wil uitbreiden zou je zou je opzoek kunnen gaan naar een moederbord met PCI-X sloten, zodat je er later een hardware Raid-controller op kan zetten.

Blijft het bij een pure backup/opslag server dan zou ik zeker geen dure hardware nemen. Koop een PIII met onboard VGA, neem een S-ATA controller, eventueel afhangelijk van je netwerk een 10/100/1000Mbit netwerkkaart en klaar.

Dit is trouwens ook wel een leuk mobo, weinig geld (rond de 60euro), DDR mem, laag stroomverbruik:
http://www.pcchips.com.tw...&DetailName=Specification

[ Voor 18% gewijzigd door Underground75 op 31-10-2005 10:08 ]

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
lammmetak schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 23:34:
AMD Athlon 64 2800+ (S754, 1,8GHz, 512KB) € 99,90
Asus K8N-E Deluxe, nForce 3 (Sound, LAN, SATA-RAID, 1394)
512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR, CL2 (Corsair TWINX1024-3200C2)
Maxtor MaxLine III, 250GB (7200rpm, SATA, 16MB)
Cooler Master CM Stacker STC-T01 (E-ATX/BTX, Geen PSU, Zilver)
ATi Radeon 7000 64MB
Waarom kies je voor zo veel en zo snel RAM?
Ook is een Sempron van 60 euro voldoende.
De nF3 is oud, waarom geen nF4?
Ook die case is redelijk prijzig. Als je een goedkopere oplossing wil, is een goedkopere case natuurlijk ook mogelijk.

• Zwelgje
veel ram is handig als je veel users hebt (=veel caching) scheelt je weer seektimes op je hdd :)

maar goed als je maar 5 users hebt die weinig doen dan heb je er niet veel aan nee

Verwijderd

Wat ik nog een beetje mis in het hele verhaal is voor wie dat servertje bestemd is, en wat voor performance je wil? Als dit gewoon een thuis servertje is, neem dan een 2dehands P2/P3 machine met linux erop. Thuis heb ik een P3/733Mhz machine met 512 MB RAM, 3x200 GB HDs in RAID 5 (software) draaiend op Debian (Linux). Gaat als een tierelier, de load heb ik nog niet boven de 0.10 zien uitkomen..

Kosten van dit alles: bijna niets. Het enigste waar kosten aan zaten waren de 3 HDs.

• Michael
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 19:22
Ik zelf zou zoeken naar een tweedehands bord met pci-x sloten. Daarin dan een gbit nic, want dat wil je wel als je redelijk vaak 4Gb kopieert.

Daarop is inderdaad FreeBSD/linux met samba een goede keus.

Overigens wat ik zelf afgelopen maand heb gedaan: asus a7m266-d moederbord tweedehands a 40 euro. 2x athlon 1600mp voor 60 euro. Heb je dus voor 100 euro een systeem met 2 pci-x/66mhz sloten.

[ Voor 33% gewijzigd door Michael op 31-10-2005 12:50 ]

• aZuL2001
  • Laatst online: 31-01 11:11
Guys (m/v) : TS wil beta testen met windows 2003 r2.

Hoewel linux een prima keuze is voor zijn fileserver voldoet het niet aan zijn wens om windows 2003 r2 te beta testen :X

Abort, Retry, Quake ???

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Ik heb dus ook een fileservertje draaien thuis en dat is een P3 800mhz. Voor FTP en webserver is dat snel zat, maar voor gigabit LAN is de CPU niet snel genoeg. Zo haal ik maar 20% van mijn Gigabit (20MB/s) terwijl de CPU continu op 100% staat.

De schijf is een Samsung 200GB ATA133 die aan een onboard ATA100 poort hangt.

Het ligt er dus maar net aan waar je de server voor gaat gebruiken. Voor lokaal filestreamen en data overzetten zou ik dus voldoende CPU kracht achter de hand houden. (dual P3 of een snelle P4).

[ Voor 9% gewijzigd door frankknopers op 31-10-2005 12:57 ]

Goud is geen geld

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Michael schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 12:46:
Ik zelf zou zoeken naar een tweedehands bord met pci-x sloten. Daarin dan een gbit nic, want dat wil je wel als je redelijk vaak 4Gb kopieert.
Waarom? Het kopieeren kun je toch gewoon in de achtergrond doen terwijl je zelf wat anders doet?

• Michael
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 19:22
OlafvdSpek schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 13:05:
[...]

Waarom? Het kopieeren kun je toch gewoon in de achtergrond doen terwijl je zelf wat anders doet?
In theorie wel ja, in de praktijk ben ik daar te ongeduldig voor :+ En zeker als je weet dat het gewoon sneller kan, voor niet veel geld (kaartjes beginnen bij 20 euro?)

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:08
Frank_Knopers schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 12:56:
Ik heb dus ook een fileservertje draaien thuis en dat is een P3 800mhz. Voor FTP en webserver is dat snel zat, maar voor gigabit LAN is de CPU niet snel genoeg. Zo haal ik maar 20% van mijn Gigabit (20MB/s) terwijl de CPU continu op 100% staat.

De schijf is een Samsung 200GB ATA133 die aan een onboard ATA100 poort hangt.

Het ligt er dus maar net aan waar je de server voor gaat gebruiken. Voor lokaal filestreamen en data overzetten zou ik dus voldoende CPU kracht achter de hand houden. (dual P3 of een snelle P4).
Dan heb je toch echt geen goede netwerkkaart.

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Topicstarter
ok over dat onboard: ik bedoelde de videokaart. windows 2003 onboard klinkt als windows embedded en dat hoef ik niet. Over de keuze van een beta voor de software kan ik simpel zijn: ik mag die testen, is voor mij gratis en ik heb er al wat ervaring mee als systeembeheerder. vandaar de keuze voor windows 2003 r2 beta.ik kies zulke snelle schijven omdat ik daar niet op wil bezuinigen. de server wordt voor thuis gebruik. er zullen hooguit 2 personen op zitten maar ik wil hem ook gebruiken om mee te downloaden. Ik ga even kijken of ik een andere kast, andere cpu en mobo beter uit komt. Alvast bedankt voor de informatie.

• GH45T
Als je socket 754 wilt gebruiken neem dan in ieder geval een sempron en geen athlon, de athlons zijn nog 130 nm en de semprons inmiddels 90 nm. Let wel op dat je een sempron met cool & quiet en 64 bits ondersteuning neemt. Dit vanwege het verschil in energieverbruik. Of je nu onboard video of een radeon 7000 achtig iets gebruikt zal volgens mij kwa energieverbruik vrij weinig uitmaken. Neem zeker een goede netwerkkaart en niet een of ander realtek ding, je zult het in zowel processor belasting als snelheid op het netwerk merken.

Als je een 100 Mbps netwerk hebt hoef je je niet druk te maken dat je HD's de bottleneck gaan vormen, het zal uiteindelijk echt je netwerk zijn. Zorg ook dat als je veelal van 1 computer af verbinding maakt met de server dat deze computer dan ook een goede netwerkkaart heeft.

Let verder vooral op stabiliteit en goede driversupport.

[ Voor 6% gewijzigd door GH45T op 31-10-2005 20:11 ]

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Topicstarter
Ik heb even mijn configuratie herzien:
amd sempron 64 s754 1,4 ghz 256 kb boxed
gigabyte ga-k8vm800m matx
2x 512 mb pc3200 corsair cl 2,5 vs512 mb 400 ( voor mijn goede pc, die van mijn goede pc in deze server)t
2x maxline 250 gb
kast centurion 5 cac-t05 (zonder voeding maar ik kan er eentje krijgen van een maat van me)
kom ik al op een schappelijkere 500 euro.

ik denk dat tich een stuk beter voor me is.

• GH45T
lammmetak schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 22:15:zonder voeding maar ik kan er eentje krijgen van een maat van me
Neem wel een goede, stabiele voeding, kijk anders eens naar een Aopen 300 watt voeding, niet te duur, stabiel, enz

Verder heeft dat moederbord een onboard netwerkkaart van Via. Misschien is het verstandig om hier een 3Com (of een ander goed merk) netwerkkaart in te zetten om bovengenoemde reden? Ik heb zelf laatst nog 4 gebruikte 3Com 10/100 Mbps kaartjes gekocht (3 905TX en 1 905TXM) voor 3 euro per stuk.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:55
418O2 schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 23:36:
Ligt er een beetje aan wat je aan performance wil. Een PCI kaart is vaak wel sneller, mede omdat een onboard controller van je cpu snoept. En als je louter filestorage wil lijkt me een 2800+ voldoende..
Ehm, dikke onzin dus. Je hebt PCI controllers en je hebt PCI controllers. Jij gaat me niet vertellen dat een PCI promise kaartje het beter gaat doen dan een onboard Nforce controller. Een losse PCI controller heeft alleen voordeel als het 64bit PCI of PCI-E is, in alle andere gevallen zou ik gewoon voor een onboard controller geintegreerd in de north/southbridge van een chipset gaan, of zelfs voor geen RAID en dan met software RAID, afhankelijk van het OS, de boel regelen.

Overigens is niet elke onboard controller voordelig: als je een silicon image controllertje onboard hebt is dat ook gewoon een PCI controller die de 133MB/s snelheid van je hele PCI bus moet delen met alle andere apparaten (apparaten zoals je onboard Gbit controller die theoretisch 100MB/s op kan vreten bijvoorbeeld :P)

Verwijderd

ik zou zeggen lees dit eens op je gemak door :P

nieuws: Vijf high-end Serial ATA RAID-controllers getest

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

koop een tweedehands pentium II/III voor 100 euro. Klaar is kees.

• GH45T
Zolang TS niet van plan is om zijn hele netwerk naar Gigabit om te gooien zijn die controlertjes allemaal heel leuk en aardig maar ze bieden weinig meerwaarde.

Verwijderd

Okej het ligt er maar net aan waarvoor je hem gaat gebruiken.

Ik heb zelf ook vorige maand een servertje gehaald en die bestaat uit;
- Coolermaster stacker kast (Geweldige en ruime kast) 130 euro
- tagan 480 u22 Watt voeding (lekker stabiel en heel stil) 80 euro
- Gigabyte GA-K8NE socket 754 (zit alles op ook 1 Gbps lan) 70 euro
- Sempron 2600+ 64 bit (erg snelle proc moet ik zeggen ook met uitpakken) 66 euro
- 512 Mb ram twinmoss (komt bij maar tot 400 mb met alles aan. 45 euro
- GigaByte ATi Radeon X600 Pro 128 MB (voor 80 euri gehaald en erg rap)
- 80 Gb maxtor sata had ik nog
- 200 Gb maxtor ide had ik nog
- Nec ND3540 brander had ik nog
- Floppy had ik nog
- cd brander Liteon 52 speed had ik nog

Zo kun je voor minder geld bijna een evensnel systeem halen met alles wat jij wenst omdat het mobo ook raid 0 en 1 ondersteund.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
_JGC_ schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 22:39:
Ehm, dikke onzin dus. Je hebt PCI controllers en je hebt PCI controllers. Jij gaat me niet vertellen dat een PCI promise kaartje het beter gaat doen dan een onboard Nforce controller. Een losse PCI controller heeft alleen voordeel als het 64bit PCI of PCI-E is, in alle andere gevallen zou ik gewoon voor een onboard controller geintegreerd in de north/southbridge van een chipset gaan, of zelfs voor geen RAID en dan met software RAID, afhankelijk van het OS, de boel regelen.
Dat geldt voor 0 en 1, maar niet direct voor 5 volgens mij.

• GH45T
Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 23:01:
Okej het ligt er maar net aan waarvoor je hem gaat gebruiken.

Ik heb zelf ook vorige maand een servertje gehaald en die bestaat uit;
- Coolermaster stacker kast (Geweldige en ruime kast) 130 euro
- tagan 480 u22 Watt voeding (lekker stabiel en heel stil) 80 euro
- Gigabyte GA-K8NE socket 754 (zit alles op ook 1 Gbps lan) 70 euro
- Sempron 2600+ 64 bit (erg snelle proc moet ik zeggen ook met uitpakken) 66 euro
- 512 Mb ram twinmoss (komt bij maar tot 400 mb met alles aan. 45 euro
- GigaByte ATi Radeon X600 Pro 128 MB (voor 80 euri gehaald en erg rap)
- 80 Gb maxtor sata had ik nog
- 200 Gb maxtor ide had ik nog
- Nec ND3540 brander had ik nog
- Floppy had ik nog
- cd brander Liteon 52 speed had ik nog

Zo kun je voor minder geld bijna een evensnel systeem halen met alles wat jij wenst omdat het mobo ook raid 0 en 1 ondersteund.
Jij hebt een server met een X600Pro? Voor de rest net servertje maar die x600Pro kan ik echt niet thuisbrengen in een server...

Verwijderd

GH45T schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 23:26:
[...]
Jij hebt een server met een X600Pro? Voor de rest net servertje maar die x600Pro kan ik echt niet thuisbrengen in een server...
haha ja klopt. Mocht er iets gebeuren met mijn normale pc dan kan ik die altijd gebruiken en zo nu en dan ff gamen. Mobo is pci-e en een ati x300 koste toen 50 euri en een x600 pro koste mij 80 euri. Voor de rest een stabiele server en ook nog aardig snel en lekker stil. Maar wel bijna 30.000 punten in aquamark!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

j-w schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 22:47:
koop een tweedehands pentium II/III voor 100 euro. Klaar is kees.
Dan kun je net zo goed nieuw een via c3 gebaseerd systeem bouwen. Bovendien moet er ook nog een sata controller in.

In an age that prizes truth our greatest obstacle may be the very mind that seeks it.

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Dit doet me een beetje denken aan dit topic:
Met een ferrari over het fietspad (PC's Fixen)

waar veel mensen een veel te dure PC kopen om te MSNen.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 23:36:
[...]

haha ja klopt. Mocht er iets gebeuren met mijn normale pc dan kan ik die altijd gebruiken en zo nu en dan ff gamen. Mobo is pci-e en een ati x300 koste toen 50 euri en een x600 pro koste mij 80 euri. Voor de rest een stabiele server en ook nog aardig snel en lekker stil. Maar wel bijna 30.000 punten in aquamark!
Besef je je wel dat die nu nutteloos extra stroom loopt te zuipen?

Verwijderd

Glashelder schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 15:56:
[...]

Besef je je wel dat die nu nutteloos extra stroom loopt te zuipen?
Terug geklocked en de cooler uitgezet. Proc cooler is ook uit. Er draait alleen maar 1 12 cm fan om de graka en de proc te coolen. Proc zit cool en Quiet ingeschakeld. Dus valt op zich wel mee.
Pagina: 1