[Raid0] Array Kapot, Partitie Tabel kwijt

Pagina: 1
Acties:
  • 216 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-02 11:32
Ok het volgende probleem:

Ik heb een raid0 array van 2x300gb sata disks.

Even een tip tussendoor voor de mensen thuis: Draai GEEN powermax als je schijven in RAID staan

iig, dit heb ik dus wel gedaan en resulteerde in een schijf die niet meer detected werd door mijn onboard raid controler (Sil 3112 op A7N8X).

- Recovery Stap1:
De schijven los gehaald en één voor één aangesloten om de raid array te verwijderen.

- Recovery Stap2:
Schijven niet in raid gezet, windows geboot, Runtime Raid Reconstructor gedraait zodat ik de goede block-sizes weer had. (was de instellingen vergeten op te schrijven |:( )

- Recovery Stap3:
Raid Array aangemaakt met de (advies) waardes van Raid Reconstructor. (128KB) De bios noemt het echter "Chunk Size" ipv "Block Size". Ik ga er van uit dat dit een vertaal foutje is, "chunk size" is ook de enige optie die ik kan kiezen (als ik manual kies).

- Recovery Stap4:
Windows herkent echter nog steeds geen partitie en wil maar al te graag handtekeningen uitdelen, ik heb liever geen handtekening van windows :)

- Recovery Stap5:
Met Runtime DiskExplorer for NTFS, zie ik dat de sector 0-61 volledig leeg zijn. in sector 63 zie ik het begin van de partitie gemarkeerd door "N T F S".
Met Runtime GetDataBack for NTFS, worden zoals verwacht, keurig alle files/directorys herkent, echter heb ik geen plaats om 600GB aan data ergens naartoe te kopieren...

- Recovery Stap6:
Ik wil graag jullie ervaring met recovery tooltjes die "actief" te werk gaan. Tot nu toe zijn mijn ervaringen met Runtime's producten erg goed, echter maakt deze alleen maar "passieve" tooltjes en daar heb ik nu helaas geen ruimte voor.

Mijn eerste ingeving was "Norton Disk Doctor", aangezien die mij in het verleden (Fat32) een aantal keer heeft geholpen bij het repareren van een Partitie Tabel, echter heb ik niet meer zon vertrouwen in norton zijn programmas, aangezien ze de laatste jaren alleen maar GUI's (en dure licenties) updaten en geen onderliggende code vernieuwen....

Nog even ten overvloede: De data is niet belangrijk (je bent gek als je belangrijke data op één schijf zet, laat staan op een halve). Maar het zou aardig zijn om met weinig moeite (door niet te kopieren naar ander schijf) de data terug te krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door Jimbolino op 30-10-2005 22:33 ]

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-02 11:32
Na een uurtje of 2 zoeken en lezen gelukkig zelf een oplossing gevonden:

Testdisk
Ik had er weinig vertrouwen in toen ik zag dat het een cygwin-applicatie was, maar dat vertrouwen kwam terug toen ie binnen 2 tellen mijn partities had gevonden en had hersteld.
Het enige wat je moet doen is 5x op enter te drukken en 1x met Y te bevestigen, ideaal dus.

Om toch nog even te reflecteren:
- Raid data (de parameters van je raid array) wordt opgeslagen op je schijf.
- Bij het verwijderen van een array gooit de raidcontroller deze data weg, met alle gevolgen van dien.

Wat mij betreft slotje, en een betere vermelding van Testdisk (freeware) in de recovery FAQ

[ Voor 7% gewijzigd door Jimbolino op 31-10-2005 02:05 ]

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Spaarpott
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-02 17:44
Dat progje zet ik gelijk op me pc.

Heb ooit ook wel eens partitie's kwijt geraakt, toen altijd alles gerecovered naar andere harde schijf.
Denk dat dit progje me wel 48 uur tijd had kunnen besparen.

Naja, voor de toekomst.

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-02 15:11
Tnx Man! Progje is echt een aanrader. Perongeluk door wat gekloot was ik net me MBR kwijt. Met dit progje had ik binnen 5 minuten mijn pc weer draaien :). Aanrader dus!

Specs!