Toon posts:

Is er 4:3 naar 16:9 software?

Pagina: 1
Acties:
  • 543 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een DVD gekocht die de aspect ratio van 4:3 heeft.
De DVD opname was origineel 16:9 en de dvd heeft standaard dus zwarte randen boven en onder, dit is zwaar irritant als ik dit op een breedbeeld tv kijk en vind dat zo de DVD niet tot zijn recht komt.

Nu heb ik meerdere zoek pogingen gedaan op GOT en google uiteraard maar helaas zonder resultaat.

Ik ben op zoek naar een stukkie software waarvan ik dus zo de zwarte balken kan weghalen en optimaal van de DVD kan genieten. Ik weet dat dit kan met het omzetten van DVD naar XviD en ik geloof ook wel dat het kan dat je gewoon op DVD kwaliteit zit maar met welke software?

heb tmpgenc dvd author geprobeerd maar dit werkte helaas niet.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:45

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

TV op 16:9 zetten en klaar ben je? Dan wordt het beeld zo vergroot dat de balken eraf vallen en je hele scherm gevuld is met film. Heb je geen software voor nodig :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• dawuss
  • Laatst online: 03-12 13:40

dawuss

gadgeteer

Onder Windows? VirtualDub :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Topicstarter
Gizz schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 22:30:
TV op 16:9 zetten en klaar ben je? Dan wordt het beeld zo vergroot dat de balken eraf vallen en je hele scherm gevuld is met film. Heb je geen software voor nodig :)
Dit werkt dus niet, omdat de DVD 4:3 is.

Verwijderd

Topicstarter
Kan die ook DVD aan? :P ff proberen

heb geprobeert maar hij leest geen MPEG2 in :|

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2005 22:43 ]

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 22:38:
[...]

Dit werkt dus niet, omdat de DVD 4:3 is.
huh. bij mijn 16:9 TV gaat dat prima. Kijk anders nog even in de handleiding van je TV voor de zekerheid.

Verwijderd

Topicstarter
j-w schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 22:40:
[...]

huh. bij mijn 16:9 TV gaat dat prima. Kijk anders nog even in de handleiding van je TV voor de zekerheid.
het licht niet aan de TV, kijk deze DVD heeft standaard 2 ZWARTE BALKEN dus dan zie je ook met breedbeeld die omdat ze erin zitten gebakken, normaal bij 16:9 heb je de balken niet als je de film afspeelt alleen als je hem op volledig scherm zet in windows

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

j-w schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 22:40:
[...]

huh. bij mijn 16:9 TV gaat dat prima.
Ja precies, bij mij ook. Bij 16:9 films die anamorphic zijn (dus volledige pal-resolutie gevuld met film, uitgerekt), moet ik de "breedbeeld" stand kiezen. Voor 16:9 op een lage resolutie (dus deel van pal-resolutie wordt voor balken gebruikt) moet ik 16:9 kiezen.

TS: hoe doe jij het dan met breedbeelduitzendingen op tv? Die zijn ook gewoon 4:3, maar dan met balken.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-12 07:25

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 22:43:
[...]

het licht niet aan de TV, kijk deze DVD heeft standaard 2 ZWARTE BALKEN dus dan zie je ook met breedbeeld die omdat ze erin zitten gebakken, normaal bij 16:9 heb je de balken niet als je de film afspeelt alleen als je hem op volledig scherm zet in windows
Ja, maar die 2 ZWARTE BALKEN snijdt hij ook af als je naar een BB uitzending op TV kijkt, teminste dat doet onze TV die ZWARTE BALKEN af kan snijden, de TV zoomt er gewoon op in dus dan kijk je gewoon vol beeld zonder ZWARTE BALKEN....

je hoeft geen hoofdletters te gebruiken, we snappen je wel, jij snapt ons niet ;)

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Heb je nergens een zoom functie? Op je dvd-speler of je tv? Hiermee kan je dan inzoomen en de zwarte balken vallen weg, althans hier.

Kijk dus eens of er nergens die zoom optie staat.

just my 2 cents

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-12 20:42

ThaHandy

Discovery Channel

Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 22:39:
[...]

Kan die ook DVD aan? :P ff proberen

heb geprobeert maar hij leest geen MPEG2 in :|
echt wel :)
http://fcchandler.home.comcast.net/stable/

Verwijderd

Topicstarter
MaCe1337 schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 22:46:
[...]

Ja, maar die 2 ZWARTE BALKEN snijdt hij ook af als je naar een BB uitzending op TV kijkt, teminste dat doet onze TV die ZWARTE BALKEN af kan snijden, de TV zoomt er gewoon op in dus dan kijk je gewoon vol beeld zonder ZWARTE BALKEN....

je hoeft geen hoofdletters te gebruiken, we snappen je wel, jij snapt ons niet ;)
ik snap jullie wel maar jullie mij niet, het gaat mij om de software zodat ik dit kan veranderen en niet de zoom functie van mijn tv oid anders had ik dit niet onder software gezet? Ik zoek dus de software die dit kan en niet een oplossing van mijn tv

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01 00:03

under-world

ooh-la dots

adobe after effects kan het. canopus procoder. Zijn alleen dure paketten. Waarom zou je dit willen. Je vervormt het beeld ermee tenzij je gaat croppen. Ik snap ook 1 ding in je verhaal niet. Je zegt dat de DVD 4:3 is maar met randen en de originele opname 16:9 ? IS het beeld nu vervormt dan ?

[ Voor 33% gewijzigd door under-world op 30-10-2005 23:00 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:25
Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 22:56:
[...]

ik snap jullie wel maar jullie mij niet, het gaat mij om de software zodat ik dit kan veranderen en niet de zoom functie van mijn tv oid anders had ik dit niet onder software gezet? Ik zoek dus de software die dit kan en niet een oplossing van mijn tv
Ok. Veel plezier met zoeken naar de software. Maar het lijkt me érg sterk dat je tv het niet gewoon kan. TV uitzendingen zijn altijd zo opgebouwd als deze dvd, die kun je toch ook wel in breedbeeld bekijken. :?

En als je persé moeilijk wil doen: VirtualDub.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
under-world schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 22:59:
adobe after effects kan het. canopus procoder. Zijn alleen dure paketten. Waarom zou je dit willen. Je vervormt het beeld ermee tenzij je gaat croppen.
ik wil juist croppen >:)

Verwijderd

Topicstarter
hehe thx! nu heb ik alles gecropped enz met als filter deinterlace maar hij kan alleen als avi opslaan he? :'(

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2005 23:05 ]

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 22:56:
[...]

Ik denk dat de zoom functie van je tv en de een stuk software dezelfde kwaliteit beeld generen.
De software zal namelijk de balken eraf halen en de rest van het beeld groter maken (waarbij er dus tussenpixels berekend moeten worden)

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01 00:03

under-world

ooh-la dots

Precies er klopt iets niet in je verhaal. JE kan ook op pan en scan kijken dan blaast de TV hem op voor je.
Ik heb een DVD gekocht die de aspect ratio van 4:3 heeft.
De DVD opname was origineel 16:9 en de dvd heeft standaard dus zwarte randen boven en onder, dit is
Leg dit nog eens uit, want met 4:3 op een breedbeeld heb je juist randen aan de zijkant ipv boven en onder.

[ Voor 58% gewijzigd door under-world op 30-10-2005 23:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
under-world schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 23:05:
Precies er klopt iets niet in je verhaal. JE kan ook op pan en scan kijken dan blaast de TV hem op voor je.
[...]
Leg dit nog eens uit, want met 4:3 op een breedbeeld heb je juist randen aan de zijkant ipv boven en onder.
kijk als jij een 16:9 DVD afspeelt met powerdvd bijvoorbeeld he in windows, dan als jij hem niet heb gemaximaliseerd krijg je in een venstuur puur de film de zien zonder zwarte randen.

ik heb een 4:3 DVD die origneel zwarte randen heeft dus als ik hem niet gemaximalieerd heb ook zwarte randen erbij terwijl het beeld wat je ziet 16:9 is, ik maak ff een screen shot van hoe ik het wil hebben

Verwijderd

Topicstarter
Hier virtualdub met MPEG2 inlezende functie maar nu zit ik met het probleem dat ik hem niet als DVD op kan slaan maar AVI.

links is de standaard dvd en rechts hoe ik hem graag wil hebben (streepjes maakt nie uit dat kom door dat ie interlaced is)

Afbeeldingslocatie: http://kabel.netvisit.nl/~graaf01/voorbeeld.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2005 23:14 ]

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 23:11:
[...]

kijk als jij een 16:9 DVD afspeelt met powerdvd bijvoorbeeld he in windows, dan als jij hem niet heb gemaximaliseerd krijg je in een venstuur puur de film de zien zonder zwarte randen.

ik heb een 4:3 DVD die origneel zwarte randen heeft dus als ik hem niet gemaximalieerd heb ook zwarte randen erbij terwijl het beeld wat je ziet 16:9 is, ik maak ff een screen shot van hoe ik het wil hebben
Volgens mij snapt iedereen wat je bedoeld ondertussen. Het beeld is 16/9 in een 4/3 venster. Normale dvd's zijn 16/9 in een 16/9 venster.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ja, ik snap wel wat je wilt, maar op je tv zullen beide er hetzelfde uitzien.

Verwijderd

Topicstarter
-Rob- schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 23:15:
[...]

Volgens mij snapt iedereen wat je bedoeld ondertussen. Het beeld is 16/9 in een 4/3 venster. Normale dvd's zijn 16/9 in een 16/9 venster.
juist dat bedoel ik _/-\o_

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ja snap het maar die kan je tv met pan&scan toch zo zoomen?

Of wil je op de pc in een venstertje kijken?

[ Voor 31% gewijzigd door Fairy op 30-10-2005 23:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Fairy schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 23:18:
Ja snap het maar die kan je tv met pan&scan toch zo zoomen?

Of wil je op de pc in een venstertje kijken?
ik weet zo niet of ik ut goede beeld krijg met zoomen, maar k wil eigenlijk gewoon standaard de goeie dvd hebben, dit is voor het eerst dat ik dit met een originele dvd heb

Verwijderd

Topicstarter
under-world schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 22:59:
adobe after effects kan het. canopus procoder. Zijn alleen dure paketten. Waarom zou je dit willen. Je vervormt het beeld ermee tenzij je gaat croppen. Ik snap ook 1 ding in je verhaal niet. Je zegt dat de DVD 4:3 is maar met randen en de originele opname 16:9 ? IS het beeld nu vervormt dan ?
Ik ga ff adobe effects installeren ff kijken of die mij kan helpen ermee, heb beeld is dus met zwarte randen op breedbeeld volgens mij is dat dan vervormt ja

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

virtualdub kan helaas alleen avi uitspugen :|
4:3 16:9 converter?

[ Voor 4% gewijzigd door ThaHandy op 30-10-2005 23:25 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

kan nerovision dit niet ?

Verwijderd

Topicstarter
hmm die Adobe Encore lijkt ut te kunnen, ik ga die ff proberen :P

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Denk toch dat je het niet helemaal snapt Kamicolo. Een dvd heeft een PAL-resolutie, deze is 4:3. Als jij daar de zwarte balken van weghaalt, mis je iets in het plaatje. Wat wordt daarvoor in de plaats gemaakt? Jawel, 2 zwarte balken.

De enige manier om in je 4:3 frame geen zwarte balken te krijgen is het uitrekken in verticale richting. Op dit plaatje is dat gebeurd. Een tv drukt het weer samen, zodat je de goede verhoudingen hebt en weer zwarte balken.

Wat jij nu hebt is een letterbox 16:9 film. Zie ook dit voorbeeld. Daar kun je wel anamorphic van gaan maken, maar dan verzin je softwarematig pixels bij, en daar schiet je niks mee op.

Maar als jij je film wilt bewerken en opnieuw wilt comprimeren voor extra kwaliteit :P , dan ga ik je natuurlijk niet tegenhouden.

• j-w
  • Niet online

j-w

Je TV moet dit echt voor je kunnen doen. Ik raad je aan om de handleiding nog eens goed te lezen en/of alle knoppen van je afstandsbediening eens uit te proberen...

• mace

mace

Sapere Aude

Ik denk dat je het beste met dvd2avi een d2s project file kan maken, en deze als source in een avisynth script kan zetten, in dat avisynth script vertel je hoeveel er gecropt moet worden (hoeveel pixels) en hoe hij geresized moet worden, vervolgens gebruik je tmpegenc, of cinema craft encoder 2.50 (nieuwere versies doen moelijk over AVS files).

lees dit eens

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-10 13:02

Technicality

Vliegt rechtsom...

Je tv moet dit inderdaad kunnen doen, ik ben nog geen enkele breedbeeld tv tegengekomen die dat niet had, dus het nu van het afknippen van die zwart randen ontgaat mij volledig. Vertel eens wat jouw merk tv is?
offtopic:
MaCe1337: het is "I reject THE reality and substitute my own" (ik hoor zijn stem het al zeggen)

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

Gizz schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 23:40:
Denk toch dat je het niet helemaal snapt Kamicolo.
[..]
eerder jij ;)

TS heeft:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/thahandy/got/43.jpg
16:9 film in een 4:3 verhouding (vandaar die zwarte balken, dat zit in het beeld en komt niet voor de DVD speler of TV!)

als je dit op een breedbeeldschern bekijk wordt dat zo:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/thahandy/got/43.jpg
dit kan je corrigren met de zoom functie... }:O

19:6 staat op 4:3 formaat op de DVD (PAL resolutie) maar komt als breedbeeld op de TV
Afbeeldingslocatie: http://www.db.cs.ucdavis.edu/kevin/16-9.JPG

breedbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://www.db.cs.ucdavis.edu/kevin/16-9.JPG

en bij een 4:3 tv komt er een letterbox bij(boven en onder)

de TS probeerd dus de ingebakken letterboxen eruit te halen en als 19:6 weer op de DVD te zetten

[ Voor 7% gewijzigd door ThaHandy op 31-10-2005 00:22 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

ThaHandy schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 00:14:
[...]
TS heeft:
http://members.home.nl/thahandy/got/43.jpg
16:9 film in een 4:3 verhouding (vandaar die zwarte balken, dat zit in het beeld en komt niet voor de DVD speler of TV!)
Dat noemen we dus letterbox, de tegenhanger is inderdaad anamorphic. Bij de TS is dit het geval, en dus kan hij het oplossen met de zoomfunctie van zijn tv. De tv zoomt dan in zodat de balken wegvallen, en het filmframe beeldvullend is.

Maar goed, ik verspil m'n tijd in dit topic. De TS heeft al van genoeg mensen te horen gekregen dat hij alleen op een knopje van de afstandsbediening hoeft te drukken, maar hij heeft niet eens zin om het te proberen als ik zo lees dat hij denkt (en dus niet weet) dat zoom niet werkt :P

Nog 1 stukje tekst, en dan kap ik ermee:

TV modes:
# Stretch. This mode will stretch the image horizontally. The result is that people will look fat and circles will look like wide ovals. This mode is to be used for "16:9 Enhanced" DVDs. (See below for more information.)

This can also be used to counter-act the actions of some cable channels who attempt to show widescreen shows, often documentaries, that are filmed in 16:9 but are left horizontally compressed because they want to show the full frame but without fear of a backlash because of the "dreaded black bars".

# Zoom. This mode will proportionally zoom in on the frame so that the width of the image matches the width of the screen. This will result in the top and bottom of the frame getting cut off. This mode is used with DVDs that are not 16:9 enhanced* and widescreen movies that are shown by regular TV stations.
* met enhanced bedoelen ze anamorphic.

De TS heeft een dvd van de categorie Zoom. Ik zie ook maar nergens een woord over croppen en re-encoden met software voordat je ze goed op een breedbeeld tv kunt kijken :P

En al mijn 4:3 breedbeeld dvd's doen het heel goed zonder balken op de zoomstand ;)

[ Voor 113% gewijzigd door Gizz op 31-10-2005 00:30 ]

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

breedbeeld en gewoon beeld hebben geen letterboxen IN het beeld (op 1:85:1 films na dan) die worden nl. aangemaakt bij het bekijken op een 4:3, TS heeft het al in het beeld wat er uit moet dus
Gizz schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 00:16:
[...]

De TS heeft een dvd van de categorie Zoom. Ik zie ook maar nergens een woord over croppen en re-encoden met software voordat je ze goed op een breedbeeld tv kunt kijken :P
juist! TS wil dat niet en wil het gefixt hebben

de "zoom versie" is imho een hele foute manier om breedbeeld op DVD te zetten

[ Voor 60% gewijzigd door ThaHandy op 31-10-2005 00:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
ThaHandy schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 00:28:
breedbeeld en gewoon beeld hebben geen letterboxen IN het beeld (op 1:85:1 films na dan) die worden nl. aangemaakt bij het bekijken op een 4:3, TS heeft het al in het beeld wat er uit moet dus
idd! dat klopt helemaal

ik ben nu allemaal software aan het proberen die genoemd is in het topic zodra ik het gewenste resultaa t heb laat ik het merken

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

ThaHandy schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 00:28:
de "zoom versie" is imho een hele foute manier om breedbeeld op DVD te zetten
Is het ook, maar door zelf uit te snijden en er een anamorphe versie van te maken zorg je echt niet dat het beeld beter wordt. Je kan er gewoon niet meer detail uithalen dan erin zit. En met croppen en opnieuw comprimeren wordt het alleen maar slechter.

Maar jullie bekijken het maar, ga lekker moeilijk doen als je daar zin in hebt :P

Verwijderd

Gizz schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 00:41:
[...]

Is het ook, maar door zelf uit te snijden en er een anamorphe versie van te maken zorg je echt niet dat het beeld beter wordt. Je kan er gewoon niet meer detail uithalen dan erin zit. En met croppen en opnieuw comprimeren wordt het alleen maar slechter.

Maar jullie bekijken het maar, ga lekker moeilijk doen als je daar zin in hebt :P
Heb het net even allemaal doorgelezen en moet Gizz gelijk geven. Zeg dan wat je tv merk en type is, voor zover ik weet speelt iedere tv gewoon 4:3 als breedbeeld af, mits je dat instelt. En softwarematig zal je weinig winst behalen. Ook zit zo een instelling op een dvd speler, iig op de mijne. En als je hem wil bekijken op je pc dan moet je die randen maar voor lief nemen :? En anders eens wat meer verdiepen in software. Even decrypten naar je harde schijf en daarvan bijvoorbeeld met Roxio, Magix even kijken of die de optie's hebben voor de bewerking die je wil. En hoezo komt die DVD niet tot zijn recht ? Tis toch een concert ? Heb veel concerten op DVD's hier liggen, vele op 4:3 formaat, maar nooit zwarte balken, vreemd toch :? Anyway, no offence, maar vind het een beetje pietleuterig :)

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-12 16:04

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Flash dvd ripper of iets als dvdamigo?

And it goes BRAAAAAPP!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-12 23:51
ROFLASTC schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 00:54:

Flash dvd ripper of iets als dvdamigo?
Wat een zinloze discussie...
Wat berijk jij nou voor meerwaarde, als je met je PC die dvd vertiaal gaat upscalen?...

Ben eens niet zo eigenwijs, en bedenk zelf eens waarom dat absoluut geen voordelen heeft..
Alleen maar nadelen(ik zeg compressie artifacten)

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Elke dvd is trouwens 4:3 (de pal-resolutie is dat namelijk), ook de anamorphe dvd's.

Dat nog even als afsluiter :P

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-12 16:04

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Animal schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 01:05:
[...]

Wat een zinloze discussie...
Wat berijk jij nou voor meerwaarde, als je met je PC die dvd vertiaal gaat upscalen?...

Ben eens niet zo eigenwijs, en bedenk zelf eens waarom dat absoluut geen voordelen heeft..
Alleen maar nadelen(ik zeg compressie artifacten)
pardon?

Ik geef TS soort van antwoord omdat die programmas doen wat ie vraagt en dan kom jij n beetje wijsneuzen tegen mij... :/ (ik zeg 2 tellen kijken en dan posten wil je)

[ Voor 7% gewijzigd door ROFLASTC op 31-10-2005 01:55 ]

And it goes BRAAAAAPP!

• j-w
  • Niet online

j-w

Heb je het 'zoom' knopje op de afstandsbediening inmiddels al geprobeerd?

• mace

mace

Sapere Aude

Het lijkt mij dat de TS gewoon eigenwijs is en zulk soort mensen moeten we in hun eigen sop laten gaarkoken (nofi :)).

We hebben genoeg mogelijkheden gegeven, maar de TV gebruiken om te zoomen is nogsteeds het makkelijkst, als de TS geen zoomfunctie op zijn BB tv heeft, dan mag hij een nieuwe TV kopen. ;)
Pagina: 1