Toon posts:

Photoshop RAW conversie vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Misschien hele simpele vraag maar kom er niet uit:

Ik gebruik Photoshop CS2 voor raw conversie en nabewerking van fotos. Als ik een raw uit mijn canon 20D (toch ong. 8 Mb) dan in photoshop open en dan opsla als jpeg (hoogste kwaliteit) is ie toch maar 1.2 Mb en net groot genoeg om op 20 x 30 af te drukken. Hoe kan ik ze opslaan als jpeg, maar dan veel groter (bv. 5 Mb) zodat ik ook veel groter kan afdrukken.

Ik kom er niet uit, dus jullie help is zeer welkom.

Dank!

Verwijderd

je kan toch gewoon de compressie instellen? waarschijnlijk staat deze bij jou nog niet op de minste compressie.

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Een grotere resolutie nemen bij het maken van de foto? Het ligt niet aan de kwaliteit van de JPEG maar de resolutie van de RAW afbeelding.

If I can't fix it, it ain't broken.

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Borizz schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 20:52:
Een grotere resolutie nemen bij het maken van de foto? Het ligt niet aan de kwaliteit van de JPEG maar de resolutie van de RAW afbeelding.
RAW = rauw en daarvan kun je de resolutie niet instellen. Die zit altijd gewoon op z'n maximale resolutie. Via een RAW conversie programma (zoals het pakket van Adobe wat je nu gebruikt) kun je dan instellen welke resolutie je wilt gebruiken en op welke resolutie je een JPG bestand uit het RAW bestand wil halen.

Verder kun je met je 20D ook instellen dat je tegelijkertijd een JPG en een RAW bestand schrijft als je een foto maakt. De kwaliteit en de resolutie van het .jpg bestand kun je dan ook instellen in de camera zelf.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:17

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

1.2MB is wel erg weinig voor een 8 megapixel afbeelding. Weet je zeker dat je de jpeg-kwaliteit wel op het beste zet, niet het laagste? :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Topicstarter
Stom stom stom,

had inderdaad in het raw venster in cs2 de compressie op maximaal dus kreeg vandaar hele kleine jpegjes van hele grooooottee raw files, nogal stom, want heb net wat fotos op 20 x 30 laten afdrukken terwijl het eigenlijk op het randje was van acceptabel volgens de foto site, dus maar even opnieuw mijn raw files bewerken en wat groter maken!

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
gium schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 20:59:
[...]

RAW = rauw en daarvan kun je de resolutie niet instellen. Die zit altijd gewoon op z'n maximale resolutie.
Oke dat wist ik niet, verder houdt ik me er ook niet zo mee bezig eigenlijk. Maar je kan aan de grote van de jpeg natuurlijk niet zo goed afleiden of hij geschikt is om af te drukken op A4 bijvoorbeeld. Daarvoor zul je toch de resolutie moeten weten.

If I can't fix it, it ain't broken.

Pagina: 1