[Gentoo]nvidia module geeft 'No such device'

Pagina: 1
Acties:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Argh. Na een dag ploeteren zit ik met de handen in het haar.

Situatie:

HW:
AXP 1800+, 512MB RAM, 18GB Linux root partitie
GA-7N400L (nForce2) mobo, GeForce4Ti4200-8X (128MB)
Verder SBLive5.1 (emu10k), Q-Logic Fiber Channel adapter (nog niet onder Linux relevant), LG DVD+-RW/RAM

Videokaart heeft twee uitgangen, daar hangen twee monitoren aan:
- IBM P70 (17", 29-82kHz/50-120Hz, 4:3)
- Sony W900 (24", 30-96kHz/50-160Hz, 16:9)

SW:
Gentoo Linux 2005.1
Kernel: 2.6.13-gentoo-r5
gcc: 3.3

Dualboot via Grub, andere OS is Windows XP

Probleem:
Met de nv drivers van Xorg krijg ik slechts een van de twee heads aan de praat. Dat is te verwachten aangezien nv Twinview niet ondersteunt. Ik kan leven met (voorlopig) maar een scherm onder linux, zolang het maar de W900 is. Kwalijker is dat dat alleen maar de uitgang is waar de P70 aan hangt. Omdat die uitgang DVI-I is, moet er sowieso een adapter op om een monitor aan te kunnen sluiten. Als ik de W900 daaraan hang, merk ik al ghosting als hij boven de 1280x720 komt. Dus is gewoon nv gebruiken geen optie.

Nu zou er een simpele oplossing zijn hiervoor: installeer de nVidia drivers. Dan is dualview prima ondersteund. OK, ik download de nieuwste van www.nvidia.com - 1.0-7676 om precies te zijn. Dan installeren:
ERROR: Unable to load the kernel module 'nvidia.ko'. This is most likely because the kernel module was built using the wrong kernel source files [...] If you know the correct kernel source files are installed, you may specify the kernel source path with the '--kernel-source-path' commandline option.
Uit /var/log/nvidia-installer.log
Dus dat doe ik ook (ze zitten uiteraard in /usr/src/linux) - maar exact zelfde melding

Daarna ga ik zoeken naar oplossingen, waarbij ik eerst op de Gentoo site kom. Daar wordt aangeraden om via emerge de packages binnen te halen, dus:
code:
1
2
3
emerge nvidia-kernel
emerge nvidia-glx
emerge opengl-update

OK, so far, so good, dat liep allemaal goed. Maar zodra ik modprobe nvidia doe, krijg ik:
code:
1
FATAL: Error inserting nvidia (/lib/modules/2.6.13-gentoo-r5/video/nvidia.ko):No such device

Dit is overigens vanaf de command line, zonder draaiende X, waarbij ik ervoor gezord heb dat de rivafb support niet in de kernel aanwezig is.

En dan...

http://www.gentoo.org/doc/en/nvidia-guide.xml

udev lijkt net niet te zijn:
udev and nvidia

If you use the proprietary driver from nVidia and the X server fails to start on a udev-only system, then make sure you have:

* the nvidia module listed in /etc/modules.autoload.d/kernel-2.6
* a version of nvidia-kernel equal to or greater than media-video/nvidia-kernel-1.0.5336-r2
* a version of baselayout equal to or greater than sys-apps/baselayout-1.8.12
- nvidia module wil niet eens modproben
- nvidia-kernel-1.0.6111-r3 >5336-r2 (ook andere versies tot 7676 geprobeerd)
- baselayout-1.11.13-r1

Verder:
When I attempt to load the kernel module I receive a "no such device"

This usually occurs when you don't have a matching video card. Make sure that you have an nVidia-powered graphical card (you can double-check this using lspci).

If you are confident that you have an nVidia card, check your BIOS and see if the directive Assign IRQ to VGA is set.
Ik heb een nVidia video kaart 8)7

Ondanks een BIOS die geen aparte setting heeft voor IRQ assignen ( :r ) heb ik kunnen achterhalen dat hij op IRQ19 zit. Dat is het ook niet.

modinfo nvidia geeft het volgende:
code:
1
vermagic: 2.6.13-gentoo-r5 preempt K7 gcc-3.3

Dat past perfect bij uname -a
code:
1
Linux localhost 2.6.13-gentoo-r5 ...

Ook niet raar aangezien beide vandaag met dezelfde gcc gecompileerd zijn :z

Tenslotte heb ik deze nog gevonden:
http://forums.gentoo.org/viewtopic.php?p=1707634
Do you have linux 2.6.9 ? Nvidia not working right? stuck? try this simple guide to help you get it working again. Thanks to all that help me fix up this guide 8)

.:'the guide':.
make sure you have latest portage and ebuilds.
get out of any desktop enviroments, X, or anything else! All you need is a PLAIN console prompt; (maybe you should bookmark this with lynx !!)
I got rid of these packages first because I needed a fresh merge;
I unemerge these packages because I had servere errors; it wouldn't let me update nvidia. some maybe experiencing the same problem
Code:
emerge -C nvidia-kernel
emerge -C nvidia-glx
emerge -C opengl-update

edit file /etc/portage/package.keywords add these lines to this file;
if this directory and/or file does not exist, create them
make sure to change ~x86 to your computers architecture. examples of others: ( ~sparc / ~alpha / ~amd64 )
Code:
media-video/nvidia-kernel ~x86
media-video/nvidia-glx ~x86
x11-base/opengl-update ~x86

Afterwards, emerge these new packages for 2.6.9 to use
(although they are still unstable packages, they still work real good with 2.6.9)
Code:
emerge =media-video/nvidia-kernel-1.0.6111-r2
emerge =x11-base/opengl-update-1.8.1-r1
emerge =media-video/nvidia-glx-1.0.6111
En ondanks dat tot op de letter te volgen (en later wat losser toen bleek dat 1.0.6111-r2 door 1.0.6111-r3 vervangen was...) krijg ik nog steeds dezelfde fout bij modprobe nvidia

Samenvatting:
- alle gekende issues die ik hier kon vinden uitgesloten
- meerdere driverversies tussen 1.0.6111-r2 tem 1.0.7676 geprobeerd
- zowel via Gentoo Portage als via nVidia's eigen installer pogingen gedaan
- toch wil die module nog niet :'(

Let op:
Ik post zeer bewust mijn xorg.conf file niet. Het gaat al ruim voor X fout, namelijk bij de module. Als die eenmaal draaiend is, is het instellen van X geen probleem :z

Oslik blyat! Oslik!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb exact deze 'fout' gehad, en bij mij was het zo dat ik de kernel had gecompiled met framebuffer support voor 'nvidiafb'. Deze zorgde ervoor dat ik mijn nVidia installer (zowel van Gentoo als van nVidia) niet wilde en dus hetzelfde effect had als jij nu hebt.

Oplossing was helaas de framebuffer 'nvidiafb' uit de kernel slopen, opnieuw compilen zonder die support en toen kon ik ineens wel de nVidia driver installeren (zowel Gentoo als die van nVidia zelf).

C:\>_

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Helaas. Had ik moeten vermelden, maar die heb ik er ook al uitgesloopt. Geen fb-support (rivafb of nvidiafb) meer in de kernel. Ben nu bezig de kernel zelf uit te sluiten (ik hoorde al eerdere meldingen van issues met 2.6.13) door de net uitgekomen 2.6.14 te proberen...

Edit:
Ondertussen draai ik na de nodige compileerwerk met de (testing) kernel 2.6.14-gentoo. Om zeker te zijn eerst dit gedaan:
code:
1
2
3
emerge -C nvidia-kernel
emerge -C nvidia-glx
emerge -C opengl-update

Vervolgens dat herhaald zonder de '-C'

En dan modprobe nvidia met als resultaat:

Niets \o/

lsmod toont het ook netjes:
code:
1
2
Module        Size  Used by
nvidia     3706408  -

Kortom, het lag aan een conflict tussen de kernel en de drivermodule, blijkbaar :o

Moraal:
Als je 2.6.13-gentoo-r5 hebt en je hebt problemen met de nVidia driver, upgraden naar 2.6.14 :)

Edit2:
Momenteel zit ik naar twm te kijken op twee montoren met cursor die over beide kan. Tijd om emerge gnome ofzo te doen :+

[ Voor 62% gewijzigd door dion_b op 30-10-2005 21:25 ]

Oslik blyat! Oslik!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-02 22:05

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Even wat mosterd na de maaltijd. Voor hardware waar vrij regelmatig driver update's voor uitkomen (video, geluid), moet je eigenlijk nooit de driver in de Kernel bakken, maar hooguit als losse module. Wanneer je vervolgens de laatste drivers installeerd wordt deze module vervangen voor de nieuwe drivers.

Bij een dergelijke "fout" moet je ook altijd eerst naar je kernel kijken of die wel goed is (op de site van Gentoo staat bijvoorbeeld een hele duidelijk handleiding over hoe je een nvidia kaart moet installeren, compleet met aanwijzingen voor de kernel).

[ Voor 3% gewijzigd door deepbass909 op 30-10-2005 21:56 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Eh, deze driver zat ook niet in de kernel gebakken...

(die optie is er niet eens)

En zoals in mijn topicstart gemeld is, ik heb die guide exact gevolgd zonder succes. Een andere kernel proberen om de module tegen te compileren was zowat de enige tip die er niet in zat...

Oslik blyat! Oslik!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

apart
ben benieuwt naar je .config file
kijken of iemand anders hem kan compilen

>.< >.< >.< >.<

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Die nVidia driver voor de GeForce's (als je daar over spreekt...) kun je idd niet in de kernel vinden, omdat nVidia niet de sourcecode van hun drivers vrijgeeft ;) Alleen binary module-driver dus.

Goed, blij te horen dat het nu wel werkt. Heb je nu ook nvidia/rivafb support er in zitten?

[ Voor 12% gewijzigd door Vinnie op 31-10-2005 08:43 ]

C:\>_

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
opengl-update is bij mijn weten vervangen door eselect.

En als je riva support in je kernel hebt, heb je de nvidia drivers niet nodig, die zijn alleen voor de geforce kaarten.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Vinnie schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 08:42:
Die nVidia driver voor de GeForce's (als je daar over spreekt...) kun je idd niet in de kernel vinden, omdat nVidia niet de sourcecode van hun drivers vrijgeeft ;) Alleen binary module-driver dus.
Idd, alleen een kernel module als interface daarheen. Best elegant systeem eigenlijk :)
Goed, blij te horen dat het nu wel werkt. Heb je nu ook nvidia/rivafb support er in zitten?
Nope. rivafb sowieso niet, nvidiafb ga ik misschien vanavond nog proberen- maar dat heeft lage prioriteit, eerst alle troep die met emerge gnome meegekomen is uitziften - dat je bij een metapacket veel meekrijgt is te verwachten, maar ik heb niet 3 browsers (mozilla 1.7, Galeon en nog eentje - en dat terwijl ik firefox 1.07 wil ;) ), 2 mailclients (mozilla & evolution) enzovoorts nodig 8)7 Iets vond zelfs een qt-dependency nodig :X Imho totaal onnodige bloat bij een Gnome omgeving, dus dat wordt even uitvogelen wat ik *echt* nodig heb en de rest stuksgewijs eruit knallen :P

En daarnaast draait nu Sid Meier's Alpha Centauri for Linux als een tierelier, ook dat heeft hogere prio dan de framebuffer :P

Oslik blyat! Oslik!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:34
Heb je toevallig AGP statisch in de kernel gebakken? Heb je dat als module gebakken, haal die dan eerst ff met rmmod weg. De normale AGP modules zitten de nvidia drivers nml nogal in de weg vaak.

Verwijderd

dion_b schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 11:29:

Nope. rivafb sowieso niet, nvidiafb ga ik misschien vanavond nog proberen
Probeer maar niet, want die driver kan -niet- op de NvidiaFB draaien, dat word duidelijk vermeld als je opstart :)

Eigenlijk erg stom, dat een nvidia driver niet op nvidiafb kan draaien, maar tja, das logica he ;) (8>

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Post eens je xorg config en lspci -vv
Overigens had ik enigzins hetzelfde probleem had een pci en een agp kaart maar de pci kaart werd wel gezien door lspci maar de nvidia module pakte de pci kaart niet ?? Ik heb het niet werkend gekregen en ik dacht er ook wel verstand van te hebben.
je kan de kaarten in je xorg config specifiek aanduiden(busid), je kan kijken of dat scheelt

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Euh it0, zoals ik in mijn tweede post vermeldde, ik heb het werkend sinds ik een andere kernel pakte.

2.6.13-gentoo-r5 : module compileert wel, maar geeft fout bij poging tot insmod
2.3.14-gentoo: module compileert en installeert perfect. HET WERKT

Verder heeft (zoals in topicstart vermeld) xorg er sowieso niets mee te maken omdat het al bij de module foutging. En als die module er niet is, is het nogal logisch dat xorg er niets mee kan 8)7

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1