Argh. Na een dag ploeteren zit ik met de handen in het haar.
Situatie:
HW:
AXP 1800+, 512MB RAM, 18GB Linux root partitie
GA-7N400L (nForce2) mobo, GeForce4Ti4200-8X (128MB)
Verder SBLive5.1 (emu10k), Q-Logic Fiber Channel adapter (nog niet onder Linux relevant), LG DVD+-RW/RAM
Videokaart heeft twee uitgangen, daar hangen twee monitoren aan:
- IBM P70 (17", 29-82kHz/50-120Hz, 4:3)
- Sony W900 (24", 30-96kHz/50-160Hz, 16:9)
SW:
Gentoo Linux 2005.1
Kernel: 2.6.13-gentoo-r5
gcc: 3.3
Dualboot via Grub, andere OS is Windows XP
Probleem:
Met de nv drivers van Xorg krijg ik slechts een van de twee heads aan de praat. Dat is te verwachten aangezien nv Twinview niet ondersteunt. Ik kan leven met (voorlopig) maar een scherm onder linux, zolang het maar de W900 is. Kwalijker is dat dat alleen maar de uitgang is waar de P70 aan hangt. Omdat die uitgang DVI-I is, moet er sowieso een adapter op om een monitor aan te kunnen sluiten. Als ik de W900 daaraan hang, merk ik al ghosting als hij boven de 1280x720 komt. Dus is gewoon nv gebruiken geen optie.
Nu zou er een simpele oplossing zijn hiervoor: installeer de nVidia drivers. Dan is dualview prima ondersteund. OK, ik download de nieuwste van www.nvidia.com - 1.0-7676 om precies te zijn. Dan installeren:
Dus dat doe ik ook (ze zitten uiteraard in /usr/src/linux) - maar exact zelfde melding
Daarna ga ik zoeken naar oplossingen, waarbij ik eerst op de Gentoo site kom. Daar wordt aangeraden om via emerge de packages binnen te halen, dus:
OK, so far, so good, dat liep allemaal goed. Maar zodra ik modprobe nvidia doe, krijg ik:
Dit is overigens vanaf de command line, zonder draaiende X, waarbij ik ervoor gezord heb dat de rivafb support niet in de kernel aanwezig is.
En dan...
http://www.gentoo.org/doc/en/nvidia-guide.xml
udev lijkt net niet te zijn:
- nvidia-kernel-1.0.6111-r3 >5336-r2 (ook andere versies tot 7676 geprobeerd)
- baselayout-1.11.13-r1
Verder:
Ondanks een BIOS die geen aparte setting heeft voor IRQ assignen (
) heb ik kunnen achterhalen dat hij op IRQ19 zit. Dat is het ook niet.
modinfo nvidia geeft het volgende:
Dat past perfect bij uname -a
Ook niet raar aangezien beide vandaag met dezelfde gcc gecompileerd zijn
Tenslotte heb ik deze nog gevonden:
http://forums.gentoo.org/viewtopic.php?p=1707634
Samenvatting:
- alle gekende issues die ik hier kon vinden uitgesloten
- meerdere driverversies tussen 1.0.6111-r2 tem 1.0.7676 geprobeerd
- zowel via Gentoo Portage als via nVidia's eigen installer pogingen gedaan
- toch wil die module nog niet
Let op:
Ik post zeer bewust mijn xorg.conf file niet. Het gaat al ruim voor X fout, namelijk bij de module. Als die eenmaal draaiend is, is het instellen van X geen probleem
Situatie:
HW:
AXP 1800+, 512MB RAM, 18GB Linux root partitie
GA-7N400L (nForce2) mobo, GeForce4Ti4200-8X (128MB)
Verder SBLive5.1 (emu10k), Q-Logic Fiber Channel adapter (nog niet onder Linux relevant), LG DVD+-RW/RAM
Videokaart heeft twee uitgangen, daar hangen twee monitoren aan:
- IBM P70 (17", 29-82kHz/50-120Hz, 4:3)
- Sony W900 (24", 30-96kHz/50-160Hz, 16:9)
SW:
Gentoo Linux 2005.1
Kernel: 2.6.13-gentoo-r5
gcc: 3.3
Dualboot via Grub, andere OS is Windows XP
Probleem:
Met de nv drivers van Xorg krijg ik slechts een van de twee heads aan de praat. Dat is te verwachten aangezien nv Twinview niet ondersteunt. Ik kan leven met (voorlopig) maar een scherm onder linux, zolang het maar de W900 is. Kwalijker is dat dat alleen maar de uitgang is waar de P70 aan hangt. Omdat die uitgang DVI-I is, moet er sowieso een adapter op om een monitor aan te kunnen sluiten. Als ik de W900 daaraan hang, merk ik al ghosting als hij boven de 1280x720 komt. Dus is gewoon nv gebruiken geen optie.
Nu zou er een simpele oplossing zijn hiervoor: installeer de nVidia drivers. Dan is dualview prima ondersteund. OK, ik download de nieuwste van www.nvidia.com - 1.0-7676 om precies te zijn. Dan installeren:
Uit /var/log/nvidia-installer.logERROR: Unable to load the kernel module 'nvidia.ko'. This is most likely because the kernel module was built using the wrong kernel source files [...] If you know the correct kernel source files are installed, you may specify the kernel source path with the '--kernel-source-path' commandline option.
Dus dat doe ik ook (ze zitten uiteraard in /usr/src/linux) - maar exact zelfde melding
Daarna ga ik zoeken naar oplossingen, waarbij ik eerst op de Gentoo site kom. Daar wordt aangeraden om via emerge de packages binnen te halen, dus:
code:
1
2
3
| emerge nvidia-kernel emerge nvidia-glx emerge opengl-update |
OK, so far, so good, dat liep allemaal goed. Maar zodra ik modprobe nvidia doe, krijg ik:
code:
1
| FATAL: Error inserting nvidia (/lib/modules/2.6.13-gentoo-r5/video/nvidia.ko):No such device |
Dit is overigens vanaf de command line, zonder draaiende X, waarbij ik ervoor gezord heb dat de rivafb support niet in de kernel aanwezig is.
En dan...
http://www.gentoo.org/doc/en/nvidia-guide.xml
udev lijkt net niet te zijn:
- nvidia module wil niet eens modprobenudev and nvidia
If you use the proprietary driver from nVidia and the X server fails to start on a udev-only system, then make sure you have:
* the nvidia module listed in /etc/modules.autoload.d/kernel-2.6
* a version of nvidia-kernel equal to or greater than media-video/nvidia-kernel-1.0.5336-r2
* a version of baselayout equal to or greater than sys-apps/baselayout-1.8.12
- nvidia-kernel-1.0.6111-r3 >5336-r2 (ook andere versies tot 7676 geprobeerd)
- baselayout-1.11.13-r1
Verder:
Ik heb een nVidia video kaartWhen I attempt to load the kernel module I receive a "no such device"
This usually occurs when you don't have a matching video card. Make sure that you have an nVidia-powered graphical card (you can double-check this using lspci).
If you are confident that you have an nVidia card, check your BIOS and see if the directive Assign IRQ to VGA is set.
Ondanks een BIOS die geen aparte setting heeft voor IRQ assignen (
modinfo nvidia geeft het volgende:
code:
1
| vermagic: 2.6.13-gentoo-r5 preempt K7 gcc-3.3 |
Dat past perfect bij uname -a
code:
1
| Linux localhost 2.6.13-gentoo-r5 ... |
Ook niet raar aangezien beide vandaag met dezelfde gcc gecompileerd zijn
Tenslotte heb ik deze nog gevonden:
http://forums.gentoo.org/viewtopic.php?p=1707634
En ondanks dat tot op de letter te volgen (en later wat losser toen bleek dat 1.0.6111-r2 door 1.0.6111-r3 vervangen was...) krijg ik nog steeds dezelfde fout bij modprobe nvidiaDo you have linux 2.6.9 ? Nvidia not working right? stuck? try this simple guide to help you get it working again. Thanks to all that help me fix up this guide
.:'the guide':.
make sure you have latest portage and ebuilds.
get out of any desktop enviroments, X, or anything else! All you need is a PLAIN console prompt; (maybe you should bookmark this with lynx !!)
I got rid of these packages first because I needed a fresh merge;
I unemerge these packages because I had servere errors; it wouldn't let me update nvidia. some maybe experiencing the same problem
Code:
emerge -C nvidia-kernel
emerge -C nvidia-glx
emerge -C opengl-update
edit file /etc/portage/package.keywords add these lines to this file;
if this directory and/or file does not exist, create them
make sure to change ~x86 to your computers architecture. examples of others: ( ~sparc / ~alpha / ~amd64 )
Code:
media-video/nvidia-kernel ~x86
media-video/nvidia-glx ~x86
x11-base/opengl-update ~x86
Afterwards, emerge these new packages for 2.6.9 to use
(although they are still unstable packages, they still work real good with 2.6.9)
Code:
emerge =media-video/nvidia-kernel-1.0.6111-r2
emerge =x11-base/opengl-update-1.8.1-r1
emerge =media-video/nvidia-glx-1.0.6111
Samenvatting:
- alle gekende issues die ik hier kon vinden uitgesloten
- meerdere driverversies tussen 1.0.6111-r2 tem 1.0.7676 geprobeerd
- zowel via Gentoo Portage als via nVidia's eigen installer pogingen gedaan
- toch wil die module nog niet
Let op:
Ik post zeer bewust mijn xorg.conf file niet. Het gaat al ruim voor X fout, namelijk bij de module. Als die eenmaal draaiend is, is het instellen van X geen probleem
Oslik blyat! Oslik!