Netwerk voor ene computer wel en andere computer niet

Pagina: 1
Acties:

• Maf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-04 12:45
De titel is een beetje vaag maar ik weet zelf ook niet hoe ik het moet omschrijven. Ik heb een zeer vreemd netwerkprobleem. Ik zal het proberen uit te leggen.

Bij mij thuis heb ik een klein netwerk.

Het begin punt is waar de ADSL modem/router staat. Deze wordt direct doorgelinkt op een switch. Deze switch staat gelinkt op een aantal computers. Deze werken naar behoren. Een tak van de switch gaat echter naar een aparte kamer. In deze kamer staan meerdere computers. Omdat deze kamer moeilijk te bereiken is voor kabels ligt er eentje naar de hele kamer. Nu wil ik op deze kamer een switch om alle computers van aansluiting te voorzien. Maar nu doet het volgende probleem zich voor:

De kabel die die kamer inkomt had ik op mn laptop aangesloten, internet werkt. Echter, wanneer deze kabel op de desktop gaat werkt internet niet; hij ziet netwerkconnectie maar krijgt geen IP. Maar de laptop wel. Maar voordat je net als ik denk dat het de desktop is... wanneer ik een switch na de binnenkomende kabel zet heeft zowel de desktop als laptop geen connectie. Ze zien wel een netwerk maar krijgen geen IP toegewezen.

Ik snap er geheel niks van hoe dit probleem komt... heeft iemand ideeen? Het doortrekken van veel kabels is eigenlijk een nogo.

"If someone takes a knife, you take a gun. If someone puts one of yours to the hospital, you send one of them to the morgue. That's the Chicago way."

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-04 00:10

DefLite

Why so serious?

heb je ingesteld dat je desktop automatisch een ip krijgt of niet

• Maf
Little_captain schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 20:04:
heb je ingesteld dat je desktop automatisch een ip krijgt of niet
Ja, dat staat ingesteld.

"If someone takes a knife, you take a gun. If someone puts one of yours to the hospital, you send one of them to the morgue. That's the Chicago way."

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Ik denk dat het aan je kabel ligt, omdat hij blijkbaar geen (goede) verbinding maakt met de desktop en de switch. Je laptop is misschien net iets minder kieskeurig waardoor hij wel een verbinding maakt. Als je de stekkers er zelf aangeknepen hebt, controleer dan even of ze ook daadwerkelijk goed contact maken. Anders voor de zekerheid even nieuwe stekkertjes eraan knijpen.

If I can't fix it, it ain't broken.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:24
Wat gebeurd er als je handmatig een ip instelt in de juiste range...

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Verwijderd

grapjas :D
check je stekkers :P

• DukeBox
  • Niet online
Borizz schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 20:08:
Ik denk dat het aan je kabel ligt,
Anders voor de zekerheid even nieuwe stekkertjes eraan knijpen.

• Maf
Ik had nog ergens 50m kabel liggen, ik heb via een omweg dus een andere poort van de eerste switch ingeplugd, en via een omweg de kabel even neergelegd... probleem... hetzelfde... zou het in de kabels of stekkers kunnen zitten? Ik snap het niet... ik heb wel verbinding met de kabel en stekkers op mn laptop, maar niet op de desktop en de switch. Ook niet met een nieuw geknepen kabel.

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Een andere poort op die switch proberen of even die switch omwisselen met je andere switch om te testen of de desktop dan wel werkt?

If I can't fix it, it ain't broken.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:24
Maf schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 20:39:
Ik had nog ergens 50m kabel liggen, ik heb via een omweg dus een andere poort van de eerste switch ingeplugd, en via een omweg de kabel even neergelegd... probleem... hetzelfde... zou het in de kabels of stekkers kunnen zitten? Ik snap het niet... ik heb wel verbinding met de kabel en stekkers op mn laptop, maar niet op de desktop en de switch. Ook niet met een nieuw geknepen kabel.
SdK2004 schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 20:16

Wat gebeurd er als je handmatig een ip instelt in de juiste range...
lijkt me sterk dat alle 2 die kabels het niet doen maar je weet het nooit... als die ene kabel helemaal los is kun je hem ff doormeten maar dat zal dan het probleem niet zijn.
Om zeker te zijn idd ff desktop checken of die het zowieso wel doet..

[ Voor 8% gewijzigd door sdk1985 op 30-10-2005 20:47 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Maf
Ok, probleem wordt nog leuker...

De kabel die van de eerste switch naar de kamer gaat ligt er al een tijdje, vroeger deed ie t ook gewoon. Nu is er een verbouweing geweest en ben ik het netwerk dus weer aan het aanleggen, nu met 2e switch. Maar, ik heb 2 oude kabels gepakt, waarvan ik zeker wist dat deze het deden, maar hierbij hetzelfde probleem; laptop heefft wel connectie; als je dit over de switch doet heeft de laptop geen connectie; desktop sowieso geen connectie.

• BeachPatroller
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-04-2024

BeachPatroller

Buk en suck

In hoeverre heb je geen connectie, krijg je in windows XP letterlijk, cable unplugged te zien? als je in je cmd ipconfig kijkt heb je dan een media disconnected of werkt alleen het TCP/IP gebeuren niet?
Ik zie dat je wel netwerk hebt maar geen Internet, je hebt gewoon je TCP/IP gebeuren blijkbaar niet goed geconfigureerd. Controleer alle instellingen nog een keer en geef wat meer info over hoe je IP nummers zijn ingevoerd en of je overal de juiste gateway en dns etc. hebt geconfigureerd.

Voer anders eens een statisch ip op je desktop in, (1tje in de range die ongebruikt is). Ping je laptop, ping je router, kijk met arp -a of hij alle macadressen van je lan resolved.

Heb je een uplink poort in je switch en doe je de kabel daarin? Zoja, dat is fout want van switch naar switch moet er een crossed kabel. Er zijn zoveel dingen die fout kunnen zijn.

Van switch naar switch kan via verschillende methodes,
switch port -> switch port = crossed kabel
uplink -> andere switch (gewone port), = straight kabel
uplink naar uplink = crossed kabel

check maar es of je dat goed voor elkaar hebt. Als je laptop doet aan die kabel moet hij in de switch via de uplink port.

[ Voor 86% gewijzigd door BeachPatroller op 30-10-2005 21:22 ]

Ik ben malle Pietje niet.

• Maf
k krijg geen IP aangewezen, maar windows ziet t netwerk wel. Hij geeft ook uitroepteken met low to no connectivity

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-04 02:38

leuk_he

1. Controleer de kabel!

effe wat lossen puntjes.

van switch naar switch heb je (vaak) een cross kabel nodig. (tenzij 1 van de 2 auto-mdi-x is)

Heb je die desktop ook al eens aangesloten op een punt waar hij zeker wel moet werken. ( de netwerk kaart kan gewoon kapot zijn)

Je kunt ook 2 netwerkaansluitingen over 1 kabel voeren (zie faq) Dan hoef je niet een nieuwe kable te leggen, maar alleen andere uiteinden er op te knijpen.

kijk vooral de volgorde van de aansluitingen van de kabel na. en kijk ook eens of die laptop 100mbit of 10 mbit heeft, wellicht heeft die maar een 10 mbit netwerk en staat dus wat mindere aansluitingen toe

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Maf
Dat switch naar switch crossed moest zijn wist ik niet.... ik heb nu de tweede switch achter de eerste, het werkt... maar... ik krijg maar een snelheid van 10 Kbit/s ipv de 300 dis ik met een normale kabel krijg... de crossed is gecheckt en die werkt naar behoren.

• BeachPatroller

BeachPatroller

Buk en suck

Heb je een uplink port in 1 van je switches? Dan heb je dus geen crossed kabel nodig. Zie mijn bericht eerder....

• Maf
leuk_he schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 21:21:
effe wat lossen puntjes.

van switch naar switch heb je (vaak) een cross kabel nodig. (tenzij 1 van de 2 auto-mdi-x is)
Dit wist ik niet, heb ik al uitgeprobeerd; het werkt dan :) Maar helaas is mijn snelheid van 300Kb/s naar 10Kb/s gegaan

Heb je die desktop ook al eens aangesloten op een punt waar hij zeker wel moet werken. ( de netwerk kaart kan gewoon kapot zijn)
Netwerkkaart is niet kapot, maar voor de zekerheid gooi ik de brakke install van windows eraf en gooi er een nieuwe op

Je kunt ook 2 netwerkaansluitingen over 1 kabel voeren (zie faq) Dan hoef je niet een nieuwe kable te leggen, maar alleen andere uiteinden er op te knijpen.
Dit zie ik als laatste optie; er komen namelijk nog meerdere computers op die kamer.

kijk vooral de volgorde van de aansluitingen van de kabel na. en kijk ook eens of die laptop 100mbit of 10 mbit heeft, wellicht heeft die maar een 10 mbit netwerk en staat dus wat mindere aansluitingen toe
Alles is 100 of 1000 Mbit

• Maf
BeachPatroller schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 22:05:
Heb je een uplink port in 1 van je switches? Dan heb je dus geen crossed kabel nodig. Zie mijn bericht eerder....
Geen uplinkpoort..

• BeachPatroller

BeachPatroller

Buk en suck

Dan moet je de switches met een crossed met elkaar verbinden. Je kan een nieuwe plug aan je bestaande kabel plaatsen zodat ie crossed is (met een UTPplugtang en nieuwe plug). Anders werkt het slecht/ niet. Op internet zijn zat plaatsen te vinden hoe dat moet, gewoon zoeken naar een schema over hoe dat moet.

[ Voor 21% gewijzigd door BeachPatroller op 30-10-2005 22:23 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-04 02:38

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Dit wist ik niet, heb ik al uitgeprobeerd; het werkt dan :) Maar helaas is mijn snelheid van 300Kb/s naar 10Kb/s gegaan
Doe eens gek en sluit de pc rechtsstreeks aan en stel die in de settings in op 10Mbit/s ( JA TRAGER!) en kijk of het uitmaakt. Als dat wel werkt dan is de kans 95% dat de kabel niet goed geknepen is.

Ik denk toch echt aan een rotte kabel, alle verschijnselen duiden daar op.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• DukeBox
  • Niet online
leuk_he schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 09:30:
[...]

Doe eens gek en sluit de pc rechtsstreeks aan en stel die in de settings in op 10Mbit/s ( JA TRAGER!) en kijk of het uitmaakt. Als dat wel werkt dan is de kans 95% dat de kabel niet goed geknepen is.

Ik denk toch echt aan een rotte kabel, alle verschijnselen duiden daar op.
Jah, ik ook maar aangezien hij al 2 verschillende heeft geprobeerd... misschien vuil (geoxideerd) contactjes in de switch ? Bij lange kabels kan dan de weerstand te hoog worden..

• Maf
Ik ben weer op mijn kamer (doordeweeks zit ik op kamers) ik zal het bovenstaande proberen als ik weer thuis ben (van het weekend)... ik ga tevens wat nieuwe stekkertjes halen en alles nogmaals knijpen (met andere kabel ook... wie weet)

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Welke kleurcode gebruik je bij het knijpen van de kabels?

• DukeBox
  • Niet online
Mishmash schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 12:52:
Welke kleurcode gebruik je bij het knijpen van de kabels?
Goeie opmerking !

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-04 08:39

Valkyre

Kitesurf FTW!

wat je ook nog kan proberen,

is om een vast ip in te stellen en een continue ping naar je router laat gaan.

code:
1
ping -t 10.0.0.138

als je dan ook random timeouts krijgt dan lijkt het erop dat je kabel inderdaad wat brak is.

iRacing Profiel

Pagina: 1