[RedHat9] Formatteren lukt niet

Pagina: 1
Acties:

• Acid_Schnitzel
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:21
Ik heb nu een computer waar ik met spoed Linux op moest hebben omdat ik snel een computer nodig had en geen ongebruikte Windows licenties over had. De computer heeft nu zijn werk gedaan en linux moet er weer af, maar het lukt me met geen mogelijkheid om die te doen.

Ik heb nu al een hoop topics op GoT en Google gelezen, maar ik kom er niet uit.

-Opstartdiskettes werken niet, omdat hij van CDrom noch diskette wil booten (boot sequence in bios heb ik aangepast)
-Fdisk wil niet openen want als ik fdisk /dev/hda pak zegt hij "This is the entire disk, not a partiotion, proceed anyway y/n?" en dan typ ik "y" maar dan doet hij niks.
-Partition Magic kan ik nergens vinden voor Linux, alleen de windows versie.
-Bios is up to date

Heeft er iemand nog een idee wat ik kan doen?

You only need 2 tools, WD40 and Ducttape. WD40 when something doesn't move and it should, ducttape when something moves and it shouldn't.

Verwijderd

De Windows versie van Partition magic kan prima met ext2/ext3/reiserfs overweg... (iig verwijderen van partitie's) Zelfs de DOS versie kan dat. (Dus met de rescue diskette's van PM.) Je zou eens moeten kijken waarom de PC niet van diskette/cd-rom wil opstarten... Is deze defect ?

Anders heb je straks je linux eraf en kan je helemaal niets meer... ;)

En als je toch je partitie's wilt verwijderen in linux, probeer dan eens cfdisk.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2005 18:12 . Reden: Kwam nog op het idee van cfdisk ]

• Acid_Schnitzel
In de RedHat terminal zegt hij dat cfdisk niet bestaat (onbekend commando), die had ik al geprobeerd.

Ik ben er overigens vrij zeker van dat het aan Linux ligt dat hij alleen van de HD wil booten, want de onderdelen zijn niet defect, en het is pas sinds er linux opstaat zo. En hoe kan ik de windows versie van Partition Magic openen? aangezien Linux niet met .exe files overweg kan en ik geen windows op de computer heb staan. (Rescue Disks van Partition magic heb ik niet, waar kan ik die ergens vandaan halen?)

You only need 2 tools, WD40 and Ducttape. WD40 when something doesn't move and it should, ducttape when something moves and it shouldn't.

Verwijderd

Cfdisk zit er niet in... Oke, viel te proberen.

Hmm, gebruik je toevallig grub als bootloader ? Volgens mij zou je dan namelijk vanuit grub ook een diskette op kunnen laten starten... Moet ik even kijken hoe dat ook alweer zat.

Oke, ik zie dat dit in grub.conf gezet zou moeten worden :
code:
1
2
title DOS Boot Disk
    chainloader (fd0)+1

Bron: http://www.faqs.org/docs/...nux+Win9x+Grub-HOWTO.html

Wat ook werkt is het volgende :
code:
1
dd if=/dev/zero of=/dev/hda bs=1M

Ik citeer : WARNING! This will destroy ALL data on the hard drive, all boot sector info and all data on all partitions.

Bron : http://www.linuxquestions...ion=viewarticle&artid=329

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2005 18:43 ]

Verwijderd

Linux moet eraf... Zelfs met een oude fdisk onder DOS 6.0 kan je linux eruit keilen door elke non-dos partition te deleten... Ik snap het probleem eigelijk niet goed..

En zo een oude fdisk onder DOS kan je vinden op www.bootdisk.com.

• Insanergy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-11-2025
Als je niet kan booten van cd en flop, hoe ga je er dan een ander os opzetten? :?

Probeer andes eens parted

But I thought YOU did the backups...

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
Als je de boot-sequence hebt aangepast om te voorkomen dat er van floppy/cd-rom wordt geladen dan kun je het toch ook weer instellen dat ie dat juist wel doet :?

Verder kun je anders gewoon even een andere hardeschijf als primair in het systeem hangen waar dos, linux of zelfs windows op staat en vanaf daar de boel formatteren.

Voor parted is er trouwens een prachtige frontend: qtparted.

Verwijderd

ga ff naar de site van de fabrikant van je harddisk en haal daar een low level format tool.
heb zoiets een keer gehad met RH9 toen ik een software mirror (raid 1) aangemaakt had.
kon ook niet meer verwijderen / aanpassen.

lowlevel was enige oplossing

• Acid_Schnitzel
Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 18:34:
Cfdisk zit er niet in... Oke, viel te proberen.

Hmm, gebruik je toevallig grub als bootloader ? Volgens mij zou je dan namelijk vanuit grub ook een diskette op kunnen laten starten... Moet ik even kijken hoe dat ook alweer zat.

Oke, ik zie dat dit in grub.conf gezet zou moeten worden :
code:
1
2
title DOS Boot Disk
    chainloader (fd0)+1

Bron: http://www.faqs.org/docs/...nux+Win9x+Grub-HOWTO.html

Wat ook werkt is het volgende :
code:
1
dd if=/dev/zero of=/dev/hda bs=1M

Ik citeer : WARNING! This will destroy ALL data on the hard drive, all boot sector info and all data on all partitions.

Bron : http://www.linuxquestions...ion=viewarticle&artid=329
Ik gebruik inderdaad grub als bootloader, en het maakt niet uit dat de hard-drive helemaal gewist wordt, want dat moet juist gebeuren.
En aangezien ik verwacht dat het echt aan Linux ligt dat ik niet kan booten vanaf een CD of Floppy, wil ik de gok best wagen dat het straks ineens wel kan. En als het dan niet kan, dan ga ik deze HD wel in een andere computer klaar maken ofzoiets.

Ik ga eerst de 1ste oplossing van Sander.NL proberen, en dan de 2de, en anders probeer ik die low-level format wel (had dit niet gevolgen voor de schijf :? )

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:56
Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 19:23:
ga ff naar de site van de fabrikant van je harddisk en haal daar een low level format tool.
heb zoiets een keer gehad met RH9 toen ik een software mirror (raid 1) aangemaakt had.
kon ook niet meer verwijderen / aanpassen.

lowlevel was enige oplossing
Dat is echt onzin en een heel slecht idee.

Een low-level format is nooit een goede (laat staan de enige werkende) oplossing voor het oplossen van partitioneringsproblemen. Het overschrijven van de harddisk met nullen lost vast het probleem wel op maar is ook een beetje als het doodslaan van een mug met een voorhamer.

Als de computer niet van diskette en CD wil booten, kan dit sowieso niets te maken hebben met willekeurig wat voor bitjes op de harddisk dan ook. Dus als dat niet werkt, probeer dan dat probleem op te lossen.
Het tweede, welke fdisk hebben we het over, die van Red Hat? Die melding komt me zeer ongebruikelijk voor aangezien fdisk juist bedoeld is om op hele schijven te werken (like, duhhh..). Weet je zeker dat 'fdisk' dit zegt en niet 'mkext2fs' of een ander formatterings-programma?

En zoals anderen al opmerken, stel dat het je lukt om Linux compleet te verwijderen. Dan boot je computer nog steeds niet van CD of diskette, dus...wat ga je dan precies doen..? Je kunt beter zorgen dat het ding gewoon van CD boot. Met de fdisk op de installatie-CD van Windows XP of willekeurig welke windows-NT versie kun je vervolgens gewoon de linux-partities weggooien en nieuwe NTFS-partities maken.

Verwijderd

Grub doet dit soort 'geintjes' vaker. Had ik dus ook met een laptop waar ik grub op had gezet... Prompt wilde deze niet meer opstarten van andere media behalve de HD(met daarop grub). Hoe ik de boot sequence ook veranderde.

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 23:25

zomertje

Barisax knorretje

Eensch met Wilke :)

En als het niet wil met de dos fdisk dan zou je die van een willekeurige Linux nog kunnen proberen en gewoon dos partities aanmaken.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

-Fdisk wil niet openen want als ik fdisk /dev/hda pak zegt hij "This is the entire disk, not a partiotion, proceed anyway y/n?" en dan typ ik "y" maar dan doet hij niks.
Wat bedoel je met "hij doet niets"? Krijg je bash-prompt terug of niet? Het is normaal dat fdisk op input van jou wacht, en niet uit zichzelf van alles op het scherm zet. Zou dat het probleem kunnen zijn?

Ik ben het trouwens met een aantal andere posters eens dat het niet kunnen booten van diskette of CD niets met de inhoud van je harde schijf te maken heeft. Wat gebeurt er als je van diskette of CD boot:
- kun je aan de led'jes zien of kun je horen of de diskette / CD gelezen wordt?
- voordat er naar harde schijf geboot wordt, verschijnt er nog iets op het scherm dat met de diskette / CD te maken heeft?

Een mogelijk probleem bij booten van CD is bijvoorbeeld de melding "press any key to boot from CD". Als je dat niet doet, gaat hij na een tijdje door met de harde schijf. Bij een USB toetsenbord dat niet goed ingesteld staat in het BIOS, zal echter jouw toetsaanslag niet aankomen, en wordt er dus doorgeboot naar harde schijf.

Oslik blyat! Oslik!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:56
Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 19:46:
Grub doet dit soort 'geintjes' vaker. Had ik dus ook met een laptop waar ik grub op had gezet... Prompt wilde deze niet meer opstarten van andere media behalve de HD(met daarop grub). Hoe ik de boot sequence ook veranderde.
De enige manier waarop dit volgens mij zou kunnen is als Grub je BIOS modificeert (flashed dus). Ik geloof eerlijk gezegd niet dat dit de oorzaak kan zijn. Op het punt dat het BIOS beslist wat het gaat doen (booten van HD, CD, diskette) is Grub namelijk nog helemaal niet geladen en het heeft dan ook totaal niets in te brengen over wat voor boot-sequence het BIOS denkt te gaan gebruiken....

Een totaal ander punt, wat ik wel eens heb zien gebeuren, is dat de Windows XP installatie-CD blijkbaar bepaalde onjuiste assumpties doet over de indeling/partitionering van je harddisk, en daardoor vrijwel meteen in het begin blijft hangen, omdat meteen na het booten van de CD de harddisk+partitionering wordt gedetecteerd, en er blijkbaar bugs in die code zitten.

Het blijven hangen van een installatie-CD kan dus inderdaad wel liggen aan de inhoud van je HD, maar dit treed dan pas op nadat van de CD is geboot (en kan slechts gebeuren als er bugs in de installatie-CD van een OS zitten)

[ Voor 30% gewijzigd door Wilke op 31-10-2005 11:56 ]

Pagina: 1