Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-11 14:40

Arjan A

Cenosillicafoob

Topicstarter
Ik ben sinds gisteren eigenaar van een PDA (PalmOne) met GPS-navigatiesysteem voor in de auto.
Afijn, geinstalleerd, alles werkt naar behoren.
Maar, er is één 'maar': Die draden over het dashboard. Het hele dashboard ligt vol draden, ik heb e.e.a. nou om dat stangetje heen gewikkeld, maar het ziet er nog steeds niet uit. Hoe doen andere mensen dat? Ik had al even bij het winkelcentrum op de parkeerplaats gekeken maar de enige daar met navigatie had de boel draadloos 8)7.

Even de situatie: Ik heb een GPS-dingetje van Kirrio, een palmtop in een raambevestiger (in het midden v/h raam, zo laag mogelijk) en een stekker die in de 12V aansluiting moet. En daartussen hangt het dus vol met draden.
Uit de het GPS-dingetje komen twee draden, één voor de spanning, en een voor de data. Bij de palmtop komen ook twee draden, eentje spanning en de andere van de GPS.
Het GPS-dingetje zelf is nergens vast te klikken of te plakken. Het heeft alleen een wat stroeve ondergrond.

Hopelijk is het duidelijk.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:12

Nakebod

Nope.

Ik heb vanuit mijn "sigaretenaansteker" een verdeeldoosje naar 2 nieuwe "sigarettenaansteker"aansluitingen. Deze ligt ergens achter mijn dashboard.

In het verdeeldoosje zit 1 plug naar de PDA, en 1 naar de GPS.

PDA:
Vanaf de verdeeldoos heb ik de kabel langs de zijkant van het dashboard kunnen trekken, zodat de connector net een paar cm (uitrekbare) kabel uitsteekt, ruim zat tot aan de houder.

GPS:
Zoals hier te zien is, is mijn GPS via een USB stekker aangesloten op de 12v verdeeldoos.
Vanaf de verdeeldoos ligt een 3 meter USB verleng kabel onder de vloerbedekking door, tot in de kofferbak, en aan de verlengkabel de orginele (1 meter) USB aansluitkabel.

GPS is BT, dus geen kabels tussen PDA en GPS nodig.
Je moet dus kijken of het mogelijk is, en of je dat zelf wenselijk vindt, hoe je de kabels achter/tussen/door het dashboard kan laten lopen.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

Topicstarter
Eén probleempje: ik heb een leasebak, dus ff aan het dashboard sleutelen is er niet bij helaas.
Maar er zijn toch wel meer tweakers die dit "probleem" hebben? Of laat iedereen die zooi gewoon op het dashboard liggen?
En wat me nog het meest ergert is het rollende aanstekertje dat dan tijdelijk in de asbak ligt.

Canon EOS | DJI M2P

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 21:00

Sick Nick

Drop the top!

Ik heb een 2210 en een gps aan een draadje, dus wel vergelijkbaar. Vanaf de 12v stekker gaat er een draad naar een verdeelblokje, een draadje naar de gps (gaat signaal en stroom over) en eentje naar de pda (ook signaal en stroom).
De 12v stekker zit in een stekkerdoos die ik onder m'n tapijt bij de meerijdersstoel bij het voeteneind heb gedaan. De GPS ontvanger zit onder m'n dashboard boven het dashboard kastje, zie je dus niks van en heeft altijd perfect signaal.
Er loopt bij mij dus maar 1 draad door de auto, naar de pda toe. Als die niet in gebruik is ligt ie onder de mat van de meerijder langs de middenconsole.

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:08

Sabbi

je denkt aan mij.

Ik heb een ipaq 3970, aan het dashboard in een brodithouder+proclip.
Dit is echt de enige echt goeie manier om je pda in je auto te monteren, het zit niet in je rijzicht, en met de proclip heb je wel een profi mount zonder in je dashboard te moeten boren, dingen zijn namelijk voor elke auto anders en 'clippen' vast. Bij mij zit het ding rechts naast de autoradio.
Achter het handschoenenkastje heb ik een aftakking gemaakt van de stroom naar de radio met daaraan een aanstekercontact met daarin een gemodde ipaqcharger. Hiervandaan loopt een 5 volts lijn naar de ipaq, komt gewoon rechts langs de middenconsole 1 lijntje omhoog, en voor de gps die rechts voor vlak onder m'n voorruit ligt loopt er een aftakking van de charger onzichtbaar rechts van m'n dashboard omhoog.

Qua knutselwerk om dit te monteren was het echt een eitje, ik hoefde alleen m'n handschoenenkastje eruit te halen om overal goed bij te kunnen.. Daarvandaan zat ik zo achter de radio, ik moest verder alleen nog zorgen dat de stekkers en kabeltjes een beetje bleven zitten ipv voor de voeten van de bijrijder te vallen. Tape en friemelen (meuk achter fan-pijpen klemmen) losten dat op. Bijkomend voordeel van aan de radio hangen is dat als je het contact uitzet, de stroom ook van je laders af is. Verder is mijn gps dan wel wireless (ik wil hem nog wel eens op de boot gebruiken, das dan erg handig) maar in de auto heb ik hem toch liefst aan de accu hangen, dus ipv alleen een stroomkabel kan je best een stroom/datakabel trekken.

Al met als dus een nette oplossing met weinig zichtbare kabelmeuk waarvoor ik weinig aan m'n wagen hoefde te modden.

[ Voor 9% gewijzigd door Sabbi op 31-10-2005 12:19 ]

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-11 14:00
Ik heb een Ipaq 4700 en bedraade GPS.

Ik heb bij Bodit een dashboard hoduer gekocht, deze heb ik in mijn Xantia net naast de radio op eht dashbaord bevestigd, hierdoor kon in de kabels gelijk eht dashboard invoeren. Ik heb onder het handschoenen vakje bij mij carkit een 2e 12v plug gemaakt daar zit de Ipaq + GPS op.

De gps ligt op het dashboard, net naast de rechter tweeterafdekkapje, hierdoor heb ik de kabel wegggevoerd, even 2 uurtjes werk maar ik heb geen losse kabels meer!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-11 08:22

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

In mijn 307 is het vrij eenvoudig om de draden weg te werken achter de zijpanelen van de middenconsole. Van daaruit loopt de draad van de GPS-ontvanger via het dashboardkastje en de raamstijlen naar het 'tolgat' achter de binnenspiegel waar de GPS-ontvanger is bevestigd. De stroomadapter is weggewerkt achter de bekleding bij het voeteneinde aan de passagierszijde. De degelijkheid van het interieur van de 307 is zeer matig; je kunt alles uit elkaar trekken en bijna alles zit met kliksystemen in elkaar. Het wegwerken van de kabels is daardoor wel erg eenvoudig.

Bij mijn volgende auto (3-serie) laat ik de bekabeling door de dealer wegwerken.

Zo ziet mijn install er nu uit:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/productsurvey/1151/540.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/productsurvey/1151/541.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/productsurvey/1151/543.jpg

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-11 21:02

Rico

Wie dit leest is gek....

Hoe heb je die gps ontvanger daar vastgemaakt? Dubbelzijdig tape?

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 16:50
met een tie-ripje de boel vastzetten aan een ventilatierooster.

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

Topicstarter
Skaah schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 17:14:
met een tie-ripje de boel vastzetten aan een ventilatierooster.
Whehe, mooi is anders :D
Ik heb nu alles maar om het staafje heen gewikkeld. Er gaan nu twee kabeltjes recht naar beneden, eentje naar de 12V, de andere gaat (verstopt tussen paneel-overgangen in het dashboard) de stuurkolom over en komt links voor het raam weer boven water alwaar het GPS-dingetje ligt. Voor een lease-auto zonder profi-inbouw-laten-doen vind ik het redelijk acceptabel. Alleen nog ff kijken of die sigarettenaansluiting ergens anders kan/mag....

Canon EOS | DJI M2P

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:58
Mijn Dell Axim X51v heb ik tussen het instrumentenpaneel en het linkerportier met een gewone universele PDA-houder met zuignap aan de voorruit naast de linkerstijl bevestigd. Voordeel van de montage aan de linker kant is dat het geheel niet zo prominent in het midden in het zicht zit en zo ook nog eens zicht wegneemt. Bovendien kon ik hem niet in het midden plaatsen vanwege het opklapbare (zonne)brillen bakje wat precies in het midden op het dashboard zit.

De Adapt AD-300 Bluetooth GPS ontvanger heb ik met een stukje zelfklevend klitteband aan het raam boven de binnenspiegel bevestigd en kan ik in een tel verwijderen en plaatsen. De batterij hiervan gaat ruim 30 uur mee dus kan er gerust een week mee navigeren als ik hem natuurlijk tussentijds uitzet. Aan- en uitzetten is met dat klitteband een koud kunstje.. ;)

Dus geen kabelbende hier. Alleen vind ik dat de accu van m'n X51v wat snel leeg is met TomTom 5 navigator in gebruik. Na een uurtje of drie is het toch wel bekeken. Toch maar eens een grotere accu bestellen..

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-11 20:25
In de verschillende leaseauto's die ik heb gehad gebruikte ik altijd een universeel beugeltje waar normaal gesproken carkits op gemonteerd zitten. Die klem je dan tussen 2 panelen van je dashboard .

Ik had die via mijn toenmalige werkgever (Douwe Egberts).
Misschien ken je iemand die daar werkt? Dan kun je kijken welk beugeltje ik bedoel. Iedere auto van D.E. met carkit heeft er meestal wel zo een.

GPS ontvanger monteerde ik altijd onder het dashboard bij het dashboardkastje, deze is namelijk bij bijna iedere auto er eenvoudig uit te schroeven.

Stroom tapte ik af van de constante plus van de radio.

Ik was er altijd ongeveer 15-30 min mee bezig.
Pagina: 1