Nieuwe pc, goede keus of toch iets aanpassen.

Pagina: 1
Acties:
  • 202 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 18:45
UPDATE! Jape1985 in "Nieuwe pc, goede keus of toch iets aanpa..."

Hallo allemaal, ik loop nu een maandje of wat stage en gezien de verdiensten daarvan wil ik graag een pc aanschaffen.

Ik wil een pc waarop ik lekker kan internetten, spelletjes spelen (ook de nieuwe spellen op een redelijke framerate), autocad ed gebruiken en tekstverwerken. Verder wil ik met dit systeem een jaar of 3 vooruit kunnen te hoeven upgraden.
Ook moet het systeem goed stil zijn, daarom heb ik gekozen voor een Nexux breeze met 350Watt voeding. Boxen zijn niet nodig, want ik sluit de pc aan op mijn stereo.

Mijn budget is ongeveer €1300,-

Eventueel wil ik er nog een eenvoudige tv-kaart instoppen, afhankelijk van de prijs.

Na een tijdje rondgesnuffeld te hebben op tweakers.net, ben ik tot de volgende configuratie gekomen:

512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR, CL2.5 (GeIL Value Dual Channel) € 99,-
(Ruim voldoende voor wat ik wil)
AMD Athlon 64 3000+ Venice (S939, 1.8GHz, 512KB), € 117,85
(Snel tegen een leuke prijs, zonder boxed koeler)
Asus A8N-E, nForce 4 Ultra (Sound, LAN, SATA-RAID) € 79,-

BenQ DW1640 16x (Dual Layer, Zwart) € 40,48

BenQ FP937S+ (19", 8ms, D-sub/DVI) € 310,-
(Hier twijfel ik nog over, misschien toch een TFT met PVA paneel)
Logitech Cordless Desktop LX500 € 37,96
(Ook nog enige twijfel, misschien toch een MX51x met los tobo)
2x Maxtor DiamondMax 10, 250GB (7200rpm, SATA, 16MB, NCQ) € 194,- Hitachi Deskstar T7K250, 250GB (7200rpm, SATA II, 8MB) € 208,02
(Diamondmax icm nForce 4 schijnt problemen te geven. Jammer dat deze minder Cache hebben en ook duurder zijn.)
Nexus Breeze 350 (ATX, 350W) € 135,95
(Goed geisoleerde kast met stabiele voeding)
PNY GeForce 6800 GT 256MB DDR3 € 166,54
Sapphire Radeon X800GT €135,00
(Mooie snelle kaart, mag ook wat anders worden)
Zalman CNPS7000B-AlCu (Socket A/478/754/939/940) € 20,- €
(Goede stille koeling)
Zalman ZM-NB47J (passief) € 2,76
(Geluidloze koeling op de Northbridge)

Totaal € 1250.00 (incl verzendkosten)
Pricewatchlink.

Het belangrijkste na goede prestaties is de geluidsproductie, het hoeft geen totale stilte te zijn, maar wel zo stil dat ik ernaast kan slapen. Als er dus onderdelen zijn die hiermee conflicteren hoor ik het graag.

Ook algemene aan en opmerkingen zijn van harte welkom.

[ Voor 11% gewijzigd door Jape op 01-12-2005 21:21 . Reden: Update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drake
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-09 18:46
Je vvergeet de vga koeling.....ook een zalman hiervoor is een verademing :-)

En wat betreft tft, zou ik kiezen voor de Samsung 970P.....om dat te financieren zou ik op wat andere dingen besparen of nog even doorsparen

Waarop ik zou besparen:
A) de kast ..... zou hiervoor gewoon een paradigit miditower nemen 300W (goed genoeg als je niet
overklokt. (scheelt je 80 euro)
B)CPU koeling ..... venice wordt standaard met budgetkoelertje al niet warmer dan de kasttemp.
(scheelt je 20 euro)
C) Waarom geilgeheugen ..... Is Winbond/Twinmos niet goed genoeg (scheelt je 20 euro)
D) Zalmankoeler direct van de lijst schrappen.....chipsetfan hoor je zelden, of kies een moederbord die een passief gekoelde chipset heeft ... mijn voorkeur Asrock 939dual-sata2 (scheelt je 30 euro)

etc..etc en succes

[ Voor 66% gewijzigd door Drake op 30-10-2005 16:19 ]

Systeem Specificaties Workstation Systeem Specificatie Toshiba Portege M200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Die schijven maken gewoon een goed acceptabel geluidsniveau, ook om naast te slapen. Maar als je nog ± 30 euro over hebt kan je dan niet nog een 400W voeding kopen?

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je vraag over die harde schijven, de DiamondMax 10 serie is wel goed stil.

Als je ze in RAID wil steken voor snelheid, dan heb je wel 1 mega schijf van 500 gig, wat niet echt aangewezen is. Als er iets gebeurt met je windows/met je raidconfig/met 1 van de schijven en je had de dag ervoor net geen backup genomen, ben je wel alles kwijt. Steek als het even kan 2*80 gig in raid0 voor je windows en progs, en hang er eentje van 250 gig bij voor je data op te slaan. Zal ongeveer even duur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:35
ik zou dus niet die maxtor schijven kopen. Bij mijn weten hadden ze problemen met de Nforce 4 chipset...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik zou i.p.v. een Benq tft een Samsung 930BF prefereren, deze is momenteel echt het aantrekkelijkst en een favoriet bij de pricewatch!:
pricewatch: Samsung SyncMaster 930BF (19", 4ms g>g, D-sub/DVI-D)

Overigens geef je zelf al aan dat de videokaart een X800GTO2 kan worden, dat lijkt me echt als tweaker een uitstekende keus als je hem dan ook flashed naar een X850XT(PE?)! zie:
[rml][ OC] Sapphire X800 GTO² --> x850xt PE topic[/rml]

Om geld te besparen zou ik absoluut geen E99,- per 512MB GeiL geheugenlat kopen, puur omdat deze sticks niet echt OC-baar zijn. Ga dan voor 1 of 2 latten MDT?

500GB hardeschijf ruimte, heb je dat echt nodig? Hier zou je goed op kunnen besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
voor wat je NU met je pc wilt is je configuratie geen probleem.
Je wilt er alleen een tijd mee doen. Dan zou ik toch een beetje twijfelen als ik jou was.

Geheugen is dan wat krap.
Processor kan een probleem worden.
Videokaart: over 2 jaar toch ook aan z'n grenzen, of dit sluit ik zekers niet uit.

Ik zou dus maar goedkoper geheugen nemen en dan gelijk 2gig.
Een amd athlon 3500 ipv een 3000 is ook te overwegen.

Je kan natuurlijk ook van dat "3 jaar ermee doen" afstappen. Dan is je configuratie goed genoeg. Alleen zou ik toch ook goedkoper geheugen kopen. In de toekomst kan je dan 2 nieuwe strips erbij plaatsen. Je kan dan ook alsnog een dual core processor en een betere videokaart erin zetten.
Dat is op zich een goede keuze als je nu het geld er niet voor hebt, of voor over hebt. Die onderdelen zijn nu namelijk nog een beetje duur (excl geheugen), over bijv 1,5 tot 2 jaar vast niet meer.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08 19:21
Ik zou er een goede (stille) 400 of 450 watt voeding inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

consolefreak schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 16:13:
ik zou dus niet die maxtor schijven kopen. Bij mijn weten hadden ze problemen met de Nforce 4 chipset...
dat is allang opgelost ;)

heb hier ook een Maxtor (Maxline III :P) op een NForce 4-4x en werkte gelijk zonder gezeik! 8)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Man on Fiya
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-01-2018
Mag ik opmerken dat de 6800GT, zelfs van PNY, NIET 166 piek is. Meer de 6600GT. Verder een leuk systeempje. :Y)

MBP 2.2 GHz, 2 GB, 8600GT 128mb, Bootcamp Vista, Crumpler Gel Sleeve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Ik zou ook niet voor de maxtor gaan. Veel problemen over gelezen icm chipsets/controllers en firmware etc...

Zou voor nog stillere en koelere schijven gaan als de Samsung spinpoint series. Zijn maar een fractie langzameren ongeveer even duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
Drake3 schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 16:08:
Je vvergeet de vga koeling.....ook een zalman hiervoor is een verademing :-)

En wat betreft tft, zou ik kiezen voor de Samsung 970P.....om dat te financieren zou ik op wat andere dingen besparen of nog even doorsparen

Waarop ik zou besparen:
A) de kast ..... zou hiervoor gewoon een paradigit miditower nemen 300W (goed genoeg als je niet
overklokt. (scheelt je 80 euro)
B)CPU koeling ..... venice wordt standaard met budgetkoelertje al niet warmer dan de kasttemp.
(scheelt je 20 euro)
C) Waarom geilgeheugen ..... Is Winbond/Twinmos niet goed genoeg (scheelt je 20 euro)
D) Zalmankoeler direct van de lijst schrappen.....chipsetfan hoor je zelden, of kies een moederbord die een passief gekoelde chipset heeft ... mijn voorkeur Asrock 939dual-sata2 (scheelt je 30 euro)

etc..etc en succes
A) Een vriend van mij heeft die kast en hij geniet van de stilte, ik weet nog niet of ik ga overklokken, goede kans dat dat gaat gebeuren.
b) Athlon 64 zonder boxed koeler + Zalman is goedkoper dan met boxed koeler
c) Dit was ongeveer de laagste prijs die ik kon vinden voor 2*512 Mb (kost € 99,- per set van 2)
d) Voor die €2.76 hoef ik dat niet te laten.
webfreakz.nl schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 16:09:
Die schijven maken gewoon een goed acceptabel geluidsniveau, ook om naast te slapen. Maar als je nog ± 30 euro over hebt kan je dan niet nog een 400W voeding kopen?
Misschien wel, maar ik vraag me af of ik dat wel nodig heb, kan eventueel over 3 jaar nog een 500W kopen.
Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 16:11:
Je vraag over die harde schijven, de DiamondMax 10 serie is wel goed stil.

Als je ze in RAID wil steken voor snelheid, dan heb je wel 1 mega schijf van 500 gig, wat niet echt aangewezen is. Als er iets gebeurt met je windows/met je raidconfig/met 1 van de schijven en je had de dag ervoor net geen backup genomen, ben je wel alles kwijt. Steek als het even kan 2*80 gig in raid0 voor je windows en progs, en hang er eentje van 250 gig bij voor je data op te slaan. Zal ongeveer even duur zijn.
Komt waarschijnlijk een 2e schijfje bij voor backup van belangrijke data, verder kan het me niet zoveel schelen als ik hem een keer opnieuw moet installen.
matinez schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 16:20:
Ik zou i.p.v. een Benq tft een Samsung 930BF prefereren, deze is momenteel echt het aantrekkelijkst en een favoriet bij de pricewatch!:
pricewatch: Samsung SyncMaster 930BF (19", 4ms g>g, D-sub/DVI-D)

Overigens geef je zelf al aan dat de videokaart een X800GTO2 kan worden, dat lijkt me echt als tweaker een uitstekende keus als je hem dan ook flashed naar een X850XT(PE?)! zie:
[rml][ OC] Sapphire X800 GTO² --> x850xt PE topic[/rml]

Om geld te besparen zou ik absoluut geen E99,- per 512MB GeiL geheugenlat kopen, puur omdat deze sticks niet echt OC-baar zijn. Ga dan voor 1 of 2 latten MDT?

500GB hardeschijf ruimte, heb je dat echt nodig? Hier zou je goed op kunnen besparen.
Ik heb ook nog een mooie monitor gezien van belinea, maar ik weet niet meer welke, moet ik nog even navragen. Je hoort het z.s.m.

Ik kan de X800GTO2 niet meer vinden in de pricewatch, tweaken van zo'n ding zal niet zo'n probleem zijn, maar dan moet je er wel 1 kunnen krijgen.

Zoals ik al zei, kosten die latten €99,- per 2 stuks.

250GB schijven zijn het goedkoopst per Gb, dus dat lijkt me een goede optie.
Quacka schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 16:42:
voor wat je NU met je pc wilt is je configuratie geen probleem.
Je wilt er alleen een tijd mee doen. Dan zou ik toch een beetje twijfelen als ik jou was.

Geheugen is dan wat krap.
Processor kan een probleem worden.
Videokaart: over 2 jaar toch ook aan z'n grenzen, of dit sluit ik zekers niet uit.

Ik zou dus maar goedkoper geheugen nemen en dan gelijk 2gig.
Een amd athlon 3500 ipv een 3000 is ook te overwegen.

Je kan natuurlijk ook van dat "3 jaar ermee doen" afstappen. Dan is je configuratie goed genoeg. Alleen zou ik toch ook goedkoper geheugen kopen. In de toekomst kan je dan 2 nieuwe strips erbij plaatsen. Je kan dan ook alsnog een dual core processor en een betere videokaart erin zetten.
Dat is op zich een goede keuze als je nu het geld er niet voor hebt, of voor over hebt. Die onderdelen zijn nu namelijk nog een beetje duur (excl geheugen), over bijv 1,5 tot 2 jaar vast niet meer.
Videokaart mag wat mij betreft ook over 2 jaar vervangen worden, het gaat mij niet perse om de eyecandy, dus over 3 jaar zal het voor mij nog voldoen.

3500+ is veel duurder dan 3000+, terwijl de prestaties niet veel hoger liggen, liever over 2 jaar vervangen voor een 4800+ X2

Geheugen kost nu €99,- dus over 2 jaar kan ik vast wel voor datzelfde bedrag aan 2GB komen, wat voor mij voorlopig afdoende is.
Builder N00b schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 23:54:
Mag ik opmerken dat de 6800GT, zelfs van PNY, NIET 166 piek is. Meer de 6600GT. Verder een leuk systeempje. :Y)
Deze staat maar bij 1 winkel in de pricewatch, wordt waarschijnlijk een X800GT, tenzij deze verkrijgbaar blijft.
ToFast schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 00:08:
Ik zou ook niet voor de maxtor gaan. Veel problemen over gelezen icm chipsets/controllers en firmware etc...

Zou voor nog stillere en koelere schijven gaan als de Samsung spinpoint series. Zijn maar een fractie langzameren ongeveer even duur.
Dat schijnt opgelost te zijn, maar in ieder geval een goede optie, Spinpoints zijn wel €18 p/s duurder voor 250Gb exemplaren.

Iedereen tot nu toe hartelijk bedankt voor de adviezen _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals al is gezegt zou ik ook een iets snellere processor nemen. Ik heb een AMD 64 3000Mhz, maar de 3200 is niet veel duurder (5 €).

Die prijzen van jou zijn mooi maar wil je echt alle onderdelen bij een andere zaak kopen? Ik zou dat niet doen ivm garantie en gedoe enz.
Dan wordt jou systeem al heel wat duurder want, zoals al is opgemerkt, een 6800 GT is heel wat duurder dan 166 euro. Eerder 260. Ook andere onderdelen vallen duurder uit.

Verder is het een mooi systeem.

Voor een stille pc zou ik ook even langs een Gamma of Karwei gaan voor wat noppenschuim (of geluidsdemping voor vloer). Kost 10 euro en maakt de pc zeker stiller.
Voor 2 HD heb je ook een HD koeler nodig, op 5 volt maken die geen herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 08:34:
Zoals al is gezegt zou ik ook een iets snellere processor nemen. Ik heb een AMD 64 3000Mhz, maar de 3200 is niet veel duurder (5 €).

Die prijzen van jou zijn mooi maar wil je echt alle onderdelen bij een andere zaak kopen? Ik zou dat niet doen ivm garantie en gedoe enz.
Dan wordt jou systeem al heel wat duurder want, zoals al is opgemerkt, een 6800 GT is heel wat duurder dan 166 euro. Eerder 260. Ook andere onderdelen vallen duurder uit.

Verder is het een mooi systeem.

Voor een stille pc zou ik ook even langs een Gamma of Karwei gaan voor wat noppenschuim (of geluidsdemping voor vloer). Kost 10 euro en maakt de pc zeker stiller.
Voor 2 HD heb je ook een HD koeler nodig, op 5 volt maken die geen herrie.
Met boxed koeler scheelt het niet veel tussen 3200 en 3000, maar zonder scheelt het wel meer, en dan kan ik er een Zalmannetje op plakken.

6800GT heb ik al gezien, is veranderd in een X800GT.

Kast wil ik graag standaard zo hebben, zit een goede voeding in en ook mooi noppenschuim, verder is alles heel mooi afgewerkt. Tevens zitten er 2 12cm fans in die heel stil zijn.

Ik bestel waarschijnlijk bijna alle onderdelen bij Salland automatisering, dat is ongeveer €25,- duurder dan de onderdelen bij verschillende winkels bestellen.

Heb nog een HD koeler liggen, en anders zet ik er misschien een fan voor.

[ Voor 3% gewijzigd door Jape op 31-10-2005 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
ik was juist goedkoper uit door alles bij 2 verschillende winkels te kopen.
Dat moet jou toch ook lukken...

Ik zou trouwens voor de freezer 64-koeler gaan ipv de zalman 7000-koeler.
Qua prijs maakt het niet uit, maar de freezer koelt wel beter en is ook stiller.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
Quacka schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 09:46:
ik was juist goedkoper uit door alles bij 2 verschillende winkels te kopen.
Dat moet jou toch ook lukken...

Ik zou trouwens voor de freezer 64-koeler gaan ipv de zalman 7000-koeler.
Qua prijs maakt het niet uit, maar de freezer koelt wel beter en is ook stiller.
Ik koop het bij 2 of 3 winkels, maar omdat ze bij Salland bijna alle onderdelen hebben die ik wil voor hooguit een paar euro meer vindt ik dat wel handig, ook in verband met garantie ed.

Kzal straks eens kijken naar die koeler, bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Bespaar jezelf een hoop ellende en koop een ander merk dan Maxtor. Met de nieuwste firmware hoeven je problemen nog niet opgelost te zijn, ze ook deze topics.

Maxline kan wel werken misschien, maar dat is dan ook geen Diamondmax.

Problemen topics
Opstart problemen ASUS A8N-E
[rml][ A8N-SLI] Verdwijnende SATA-drives[/rml]
Opstart problemen ASUS A8N-E (eigen topic)
OM FAQ / Beleid --> Compatibiliteit
A8N-SLI Deluxe + Maxtor DM10 firmware update
Compatibiliteit Maxtor DiamondMax10
Asus A8N-SLI heeft specifieke problemen?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
Gunner schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 11:32:
Bespaar jezelf een hoop ellende en koop een ander merk dan Maxtor. Met de nieuwste firmware hoeven je problemen nog niet opgelost te zijn, ze ook deze topics.

Maxline kan wel werken misschien, maar dat is dan ook geen Diamondmax.

Problemen topics
Opstart problemen ASUS A8N-E
[rml][ A8N-SLI] Verdwijnende SATA-drives[/rml]
Opstart problemen ASUS A8N-E (eigen topic)
OM FAQ / Beleid --> Compatibiliteit
A8N-SLI Deluxe + Maxtor DM10 firmware update
Compatibiliteit Maxtor DiamondMax10
Asus A8N-SLI heeft specifieke problemen?
Kan de schijven dus beter aanpassen naar Hitachi Deskstar T7K250 Sata II?

Of is het probleem volledig opgelost met die firmware upgrade, want die maxtor's zijn wel een stuk goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornelis18
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:58
Voorzover ik weet geeft de Diamond Max serie allang geen problemen meer met de a8n-sli deluxe. In maart een nieuwe pc besteld met dm10 200gb, nooit problemen mee gehad en laatst nog een 200gb erbij en deze keer ook weer geen problemen.

Dus volgens mij valt het allemaal wel mee met de problemen, dus ik zou zeggen gewoon doen, want ze zijn snel, stil en zijn niet duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Jape1985 schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 12:44:
Of is het probleem volledig opgelost met die firmware upgrade, want die maxtor's zijn wel een stuk goedkoper?
Mijn ervaring is dat het in mijn specifieke geval blijkbaar (ASUS A8N-E en Diamondmax 10) het niet echt opgelost was , ondanks de nieuwe firmware op de Maxtor schijf. Nadat ik een Seagate kocht, waren alle problemen opgelost.

Als jij graag goedkoop uit wilt zijn met een Maxtor; be my guest. Ik deel slechts mijn ervaringen
Cornelis18 schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 12:49:
Dus volgens mij valt het allemaal wel mee met de problemen, dus ik zou zeggen gewoon doen, want ze zijn snel, stil en zijn niet duur.
Goedkoop wel, stil niet. De Seagate waarvoor ik de Maxtor heb vervangen maakt een stuk minder herrie, maar is misschien in de testen wat minder snel. (alsof je dat zal merken met huis-tuin en keuken gebruik)

[ Voor 30% gewijzigd door Gunner op 31-10-2005 13:45 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
Gunner schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 13:41:
[...]

Mijn ervaring is dat het in mijn specifieke geval blijkbaar (ASUS A8N-E en Diamondmax 10) het niet echt opgelost was , ondanks de nieuwe firmware op de Maxtor schijf. Nadat ik een Seagate kocht, waren alle problemen opgelost.

Als jij graag goedkoop uit wilt zijn met een Maxtor; be my guest. Ik deel slechts mijn ervaringen

[...]

Goedkoop wel, stil niet. De Seagate waarvoor ik de Maxtor heb vervangen maakt een stuk minder herrie, maar is misschien in de testen wat minder snel. (alsof je dat zal merken met huis-tuin en keuken gebruik)
Hmzz, ga vanmiddag is ff zoeken naar hoe het nu zit met temperatuur, merk je het verschil tussen 16MB Cache of 8MB Cache goed, of is dat enigzins te verwaarlozen?

Heb het sterke vermoeden dat ik toch naar Samsung Spinpointjes ga uitkijken, naar een bezoekje aan een maat van me, die heeft nl ook een Nexus breeze, en die Samsung's hoor je toch nog een klein beetje, dus hoe stiller de schijven, hoe beter.

[ Voor 13% gewijzigd door Jape op 31-10-2005 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
de x800gto2 is eventueel nog op voldoende plaatsen te verkrijgen:
www.alternate.nl
www.4launch.nl
www.empc.nl
www.pczaak.nl
www.icomputers.nl
www.maxactive.nl

en hij staat inderdaad niet in de pricewatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
Spacejam schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 23:43:
de x800gto2 is eventueel nog op voldoende plaatsen te verkrijgen:
www.alternate.nl
www.4launch.nl
www.empc.nl
www.pczaak.nl
www.icomputers.nl
www.maxactive.nl

en hij staat inderdaad niet in de pricewatch.
Die wordt me toch te duur, ik koop wel een X800GT, die is goed genoeg voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drake
Jape1985 schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 08:05:

A) Een vriend van mij heeft die kast en hij geniet van de stilte, ik weet nog niet of ik ga overklokken, goede kans dat dat gaat gebeuren.
b) Athlon 64 zonder boxed koeler + Zalman is goedkoper dan met boxed koeler
c) Dit was ongeveer de laagste prijs die ik kon vinden voor 2*512 Mb (kost € 99,- per set van 2)
d) Voor die €2.76 hoef ik dat niet te laten.
Mijn redelijk nieuw (aug 2005) samengesteld syteem is niet voor te oc'en, maar om gewoon lekker op te kunnen werken voor een aantal jaartjes. Persoonlijk ben ik geen die-hard gamer meer, maar meer iemand die allround alles met zo'n pc wil kunnen doen. Mijn drijfveer was stilte en een goede prijs/kwaliteit (student he).

Kast: Zwarte paradigit miditower + 300W (12cm fan .... absoluut stil te noemen)
Mobo: Asrock 939A8X-M
Proc: Amd64 3000+ Venice (niet oc'ed)
CPU-cooler: Glacialtech Iglo 7200 ..... paradigit (absoluut stil te noemen)
Mem: 2x512mb pc3200 Twinmos/Winbond ch-5
Hdisk: WD 160gb 7200 8mb
Video: Asus 6800le met zalman waaier op 5v
dvdrw ed ook natuurlijk

Maar het is hier zeeeeeeer stil in huis en je hoort de pc niet of die nu aanstaat .... .echt super stil.
En daarnaast ook gewoon goed geventileerd.....kasttemp max 32 graden .... cpu temp max 35 graden ... videotemp max 53 graden. Ik ben sinds lange tijd een keer echt tevreden over mijn pc....heb er al heel wat versleten in het verleden en was erg kieskeurig, wat anderen vaak stil noemden, vond ik vaak zeker niet stil.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

@Drake3:

Ik heb hier ook een AMD Athlon64 3000+ Venice, en die is gewoon 27 graden met een Boxed cooler? Dus ik denk dat die Glacialtech Iglo 7200 toch een beetje gaar is? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _avalanche_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09 21:49
webfreakz.nl schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 12:42:
@Drake3:

Ik heb hier ook een AMD Athlon64 3000+ Venice, en die is gewoon 27 graden met een Boxed cooler? Dus ik denk dat die Glacialtech Iglo 7200 toch een beetje gaar is? :P
dat slaat helemaal nergens op, want waarschijnlijk is jouw kast temp een stuk lager, en heb jij alleen naar de idle temp gekeken.

ma goed back ontopic:
de pc zoals die er nu staat is aardig, alleen die 3000+ zou ik iets sneller nemen als ik het geld had :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 21:50

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

3200+ is bijna niets duurder. pak lekker die 3200 en overclock die evt.

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drake
webfreakz.nl schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 12:42:
@Drake3:

Inderdaad een loze reactie.....kick

Wilde alleen maar aangeven dat een semi dure zalmancooler voor de cpu, niet noodzakelijk is om deze topproc koel te houden. Klinkt misschien raar, maar de pc die ik gebouwd heb komt toch echt niet ver boven de 700 euro uit ... in dat geval heb je nog ruimte genoeg voor een toptft.

En laten we nou eerlijk zeggen....een Samsung 930BF is leuk om te gamen, maar de kleuren zijn wel flets en is niet super kleurecht. Dat heeft de Samsung 970P zeker wel, en is ook nog eens super geschikt om te gamen (wat wil je nog meer?) ... Be real, dat is toch hetgeen waar je de gehele dag naar staart. Dus alle onnodige onkosten zou ik besparen.

Maar de keus ligt natuurlijk niet bij mij, helaas :)

[ Voor 5% gewijzigd door Drake op 01-11-2005 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
Ik zag net dit nieuwsbericht: http://tweakers.net/nieuws/39639, en dat ziet er heel leuk uit, beste kans dat het nu een 3200+ gaat worden voor die paar euri.

Edit:

512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR, CL2.5 (GeIL Value Dual Channel, GE1GB3200BDC) € 99,-
AMD Athlon 64 3200+ Venice (S939, 2.0GHz, 512KB) € 136,-
Asus A8N-E, nForce 4 Ultra (Sound, LAN, SATA-RAID) € 74,95
BenQ DW1640 16x (Dual Layer, Zwart) € 40,48
BenQ FP937S+ (19", 8ms, D-sub/DVI) € 310,-
Conceptronic CTVFMi TV/FM-kaar € 31,40
Logitech MX510 Optical Mouse Blauw (USB) € 26,90
Logitech Ultrax Media desktop € 22,16
Nexus Breeze 350 (ATX, 350W) € 135,95
Samsung 3,5" Diskette Drive 1,44MB (Zwart) € 4,90
Samsung Spinpoint SP2004C, 200GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ) € 187,90
Sapphire Radeon X800 GT 128MB DDR3 (PCI-e, DVI) € 135,01
Zalman CNPS7000B-AlCu (Socket A/478/754/939/940) € 20,-
Zalman ZM-NB47J (passief) € 2,76
Totaal € 1227,41

Dit lijkt me na een tijdje zoeken wel een heel leuk systeempje. :*) :*) :*)

[ Voor 75% gewijzigd door Jape op 01-11-2005 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
Ik heb nog een tijdje verder gezocht met de door jullie geplaatste opmerkingen in mijn achterhoofd. En ik denk dat ik met deze configuratie een topsysteempje te pakken heb.

De enige vraag waar ik nog geen goed antwoord op heb gevonden is welk geheugen het best overklokbaar is in de prijscategorie onder de €100,-

Ik zou graag nog jullie reactie krijgen op deze samenstelling.

20-pin naar 24-pin ATX Voedingskabel Adapter, No Name € 2,15
512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR (Corsair VS1GBKIT400) € 89,-
AMD Athlon 64 3200+ Venice (S939, 2.0GHz, 512KB) € 144,75
Asus A8N-E, nForce 4 Ultra (Sound, LAN, SATA-RAID) € 84,-
Belinea 101920 (19", ms, D-sub/DVI-D) € 362,95
BenQ DW1640 16x (Dual Layer, Zwart) € 39,86
DVI-DVI Cable male-male single link € 5,50
Leadtek Winfast TV-2000-XP € 32,-
Logitech MX510 Optical Mouse Blauw (USB) € 26,50
Logitech Ultrax Media desktop € 22,67
Nexus Breeze 350 (ATX, 350W) € 135,90
Samsung 3,5" Diskette Drive 1,44MB (Zwart) € 5,81