LAN-Cybercafe, wat heb je nodig...?

Pagina: 1
Acties:
  • 167 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Obi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-03 07:53
Yo medetweakers, mijn vader is met een projectje bezig in Turkije, nl een cybercafe gericht op LAN-gaming. Het is op die lokatie niet touristisch, dus het wordt niet zo'n mail-lees-tentje-voor-backpackers, maar een zwaar gamingparadijs... Nou moeten daar systeempjes voor aangeschaft worden, en de vraag is welke... Intel vs AMD, Geforce vs ?, 100mbit of misschien meer?, wat voor 'n server?

De systemen worden continu up-to-date gehouden, en oude(re) app wordt aan particulieren verkocht... Enlighten me, wat hebbie nodig? Ik heb natuurlijk wel mijn ideetjes, maar hoe zou ik mijn Pa raad kunnen geven zonder eerst met mijn mede-tweakertjes te overleggen ! :)

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:49

Mex

BIER :) :) :):

• Aeon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-08 18:49
WAAR IS DAT CAFE!??! Ik ga mijn vakantie naar playa de palma annuleren! *grijns*
In jouw geval moet je toch een beetje op de kosten letten, want die systemen moeten toch hun geld opleveren. Ik zou voor Athlon systemen gaan. Ten eerste omdat ze zeker zo goed zijn (in mijn mening beter) dan elk Intel systeem, en een stuk goedkoper. Wat betreft netwerk, 100mbit is leuk, maar geen vereiste. Ga in ieder geval voor een UTP netwerk. Als er veel systemen komen zou ik een switch overwegen.
Geforce grafische kaarten... kan je doen, maar is wel errug duur. Ik denk dat je ook wel met goedkopere kaarten weg komt.
Oh ja, zorg ook dat je voldoende stroom vorziening hebt. Klinkt vanzelfsprekend, maar dit is iets wat op grote lanparties nog wel eens over het hoofd wordt gezien.

Mischien een goede airco voor al die overklokte systemen! :)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Mzl

• Obi
Dat cafe komt in Istanbul, de lokatie is er al, ik ben nu het logo aan het maken, en binnenkort de site... De systemen moeten natuurlijk geld opleveren, maar moeten ook zeer de moeite waard zijn voor de 'kiddo's', je zou het misschien niet verwachten, maar de turkse jongeren zijn best wat gewend, en er is concurrentie (in deze vorm, puur game gericht).
:) More info please ! :)

• Aeon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-08 18:49
Hangt er een beetje vanaf wat de concurrentie doet. Persoonlijk vind ik alle Geforce kaarten nog veel te duur.

Wat betreft dedicated servers, ik zou het niet overdrijven. Simpel p2/p3 systeempje.

• Uitvreter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:50

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Een goeie hub, en da's dus meestal een dure. Als een pc problemen geeft kun je je klant achter een andere zetten, als je netwerk problemen geeft kun je je zaak sluiten. Er zijn nog niet zoveel spellen die aan 10 Mb niet genoeg hebben, maar dat is alleen maar een kwestie van tijd. Tenzij je echt geen geld meer hebt kies je 100 Mb.

De machientjes zelf: een celeronnetje van rond de 500 MHz moet voor de komende tijd ruim genoeg zijn. Pricewatch ligt er nu ff uit, maar zoek een snelheid met een goeie prijs/perfomance. Een goed, stabiel moederbordje, Asus of Abit ofzo. Geheugen minimaal 64 MB, als je geld hebt liever 128 MB. Video: TNT2 of Voodoo 3 of G400 16MB kaarten. Harddisks, ik ben geneigd om te zeggen gewoon goedkope WDtjes, met eventueel een paar in reserve op de plank. Na een jaar of twee moet je die dingen toch vervangen omdat ze te klein zijn. Een gameserver moet natuurlijk wel wat betrouwbaarders/snellers hebben.
SB64 of SB128 geluidskaartjes, wat je goedkoop kunt krijgen, alles staat toch maar tegen elkaar in te bleren. Een beetje redelijke boxjes (luisteren!)
Monitors, je kunt hele dure nemen, met een lange levensduur, maar in die omgeving wordt er waarschijnlijk toch niet erg zorgvuldig mee omgegegaan. Ik zou denk ik een goedkope 17 inch nemen die 1024x768@75Hz haalt. Niet zo erg (nouja) als iemand daar per ongeluk bier in kiepert.
Goedkoop keyboardje (verbruiksartikel) en een dure, optische muis, zodat je niet elke ochtend je ballen moet schoonmaken.

Behalve de game server zou ik ergens ook een ghost servertje inrichten dat automagisch elke nacht weer even een schone install op alle pc's speelt. Voorkomt een hoop problemen, en wist meteen alle rottigheid die je klanten msschien uitgehaald hebben.
Ik weet ook niet hoe de stroomvoorziening in Istanbul is, maar een surgeprotector lijkt me ook wel een fijne investering.

Comentaar? Aanvullingen?

Ik kom wel ff kijken als het klaar is, Obi! :)

May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!

Verwijderd

Hehehe... Ik stel voor dat al die computers een active desktop pagina krijgen met daarop een (realtime vertaald naar het turks natuurlijk) link naar Tweakers.net! >:) Afbeeldingslocatie: http://www.weirdsoft.domainvalet.com/coool.gif

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

op elke pc een koe natuurlijk..all you need :)

Verwijderd

Een beetje redelijke boxjes (luisteren!)
Is het niet wat slimmer om gewoon met een koptelefoon te spelen? Vink zelf wat fijner en dan krijg je ook niet dat je alle geluiden door elkaar hoort :)
Behalve de game server zou ik ergens ook een ghost servertje inrichten dat automagisch
elke nacht weer even een schone install op alle pc's speelt. Voorkomt een hoop
problemen, en wist meteen alle rottigheid die je klanten msschien uitgehaald hebben.
poeh... gewoon dicht gooien met pol-edit ofzo zodat ze alleen linkje naar spellen hebben op de desktop ofzo?

• Rashann
  • Laatst online: 24-08 07:20

Rashann

Zoek de hond...

Xenic, ik denk dat dat Ghost gedoe toch wel nodig is... als je bij ons op school kijkt, daar hebben ze ook alles dichtgegooid, dan zie je toch nog veel te veel rommel...

If nothing is written below, I was the last to reply...

• Rashann

Rashann

Zoek de hond...

Hmmm, dubbelklikken is dus toch niet nodig :)

• Renkie
  • Laatst online: 15:02
AHHHHH dis mijn terrein :)

Game PC's

Athlon 700/800
Asus/Abit slot a mobo
MINIMAAL 256mb ram
GeForce / wachten op GF2/VooDoo6000
Mooie 19 of 22" Iiyama monitor
20/30 Gb HDtjes -> UDMa66, 7200rpm
Logitech Wheelmouse of Razor boomslang 2000
Everglide muismatjes
3Com netwerkbla met 100Mbit
Geluidskaart met A3d 2.0 (zoals Diamond MX300, zorg wel voor de NIEUWSTE drivers van www.a3d.com als je Athlon neemt)
GOEIE koptelefoons -> Philips HP 900/910 bevalt mij erg goed, Senheiser schijnt beter te zijn maar is veel duurder

dedicated server:
Dual PIII 500 a 700 met 512 mb ram -> kun je flink wat gameservers op draaien onder linux
14" monitor ofzo :)
standaard vid kaartje
UW2 SCSI foking grote HD

ben vast wat vergeten maar dat post ik later wel :)

• Rashann

Rashann

Zoek de hond...

Renkie: En als je die dus enkele wilt neerzetten, in een LAN-cafe??? Yeah, right, daar meot je niet dure apparatuur, maar GOEDE apparatuur hebben, dus dingen die langer als 1 avond meegaan voor een redelijke prijs. Zelf ben ik het dan ook helemaal met Uitvreter eens...

• Renkie
Ja en ook iets waardoor je liever daar speelt dan thuis :)

Ik heb een vergelijkbaar systeem hier nu +- een half jaar en het rulez gewoon :)

Verwijderd

Renkie: Hij had het toch niet over een thuis pc :) .. hoeveel pc's moeten daar komen dan? als je tien pc's neerzet zoals die renkie beschreef heb je wel wat geld nodig..

RainManX:
Elke dag een nieuwe image terug zetten? is dat niet iets wat overdreven? De gebruikers hier zijn ook al erg maar elke dag.. poeheh is wel veel.. misschien elke week ofzo?

mzzl..

• Infinithlon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-08 23:39

Infinithlon

i was there!

en natuurlijk niet te vergeten: Ratpadz of Everglide muismatjes >:)

when i wake up people take up mostly all of my time!

• Rashann

Rashann

Zoek de hond...

Xenic: natuurlijk, elke dag zal niet nodig zijn, maar als je een fatsoenlijk netwerk hebt (100Mbit) dan kost het toch geen moeite om na sluitingstijd alles ff terug te zetten?

Better safe than sorry...

• Renkie
so?

je denkt toch niet dat mensen gaan betalen om op een celeron 500 met 128mb en een V3 2000 Q3/HL/UT met 40 FPS te mogen spelen ? :D

• Uitvreter

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Xenic: koptelefoons lijken me niet zo lekker bij 35 graden celsius. Bovendien is de halflife van een koptelefoon ook een stuk lager dan die van speakers: snoeren stuk, oorschelpen kapot...
Natuurlijk wel alle muziek uitzetten / centraal houden, en het maximale volume een beetje beperken.

Renkie: ben jij ooit wel eens in een internetcafe geweest?

Verwijderd

Uitvreter: Zonder geluid spelen is al minder leuk. En ik denk dat centraal geluid nog een minder effect geeft.. maar het gaat hier meer om het lannen :)

RainManX: Hmm is misschien wel zo ja..

• Uitvreter

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Xenic: Ik zie dat ik het een beetje ongelukkig ingetikt heb. Muziek centraal, maar alle geluidseffecten natuurlijk over de eigen boxen. Maar die hoef je je natuurlijk niet knetterhard te zetten.

• Obi
Ik bel straks nog even naar Turkije om te checken wat voor een systemen de concurrenten gebruiken, dit weet ik al: de meeste gebruiken celerons, en de klanten zoeken de zaken met PIII's uit, 'wij' willen de beste zijn, mag best wat kosten voor de PC's. Oh ja, de meeste zaken gebruiken 15" schermpjes (whoehahahaha!) wij gaan met schermen wel ff je jongsters imponeren (ik denk dat het of 15,1" flatpanels worden (we kunnen een goede (legale) deal krijgen voor LG's), of 19" schermpjes).

FF wat anders, wat voor een soort internetverbinding heb je nodig voor zo'n tent, T3?

[data] het gaat om zo'n 30 'werkplekken'[/data]

• php
  • Niet online

php

Ik ben geen gamer, maar denk even vanuit practisch oogpunt:

Investeer in het netwerk, dat ding is je brood.
Als de klanten meer eisen dan bij de concurrent:
19" schermen. Hoeven niet eens hele dure/goede te zijn, maar het effect alleen al.
Alles waar de klant aan zit, goedkoop houden (makkelijk te vervangen) of extreem robuust (nooit vervangen)
Pentium 3 of Athlons, dus.
Geheugen: genoeg voor de spellen, maar niet overdrijven.
Videokaart: no idea
Netwerkkaartjes: 10 of 100 Mbit. 100 is uiteraard beter, maar een switch (waar je met 30 gebruikers toch op terecht komt, ipv een hub) is op 100 Mbit flink duurder.
Harddisk: snel is belangrijker dan grootte, zeker als er maar enkele spellen gespeeld worden. Moet erop passen, maar veel ruimte over is niet nodig.
Floppie en CD-rom: je kan overwegen die er niet eens in te zetten. Als er ook nog geinternet wordt (ik geloof dat het meer een game-cafe wordt), kan je overwegen de downloadsels per gebruiker op een CD te schrijven, zodra deze het gebouw verlaat.

Ik zou persoonlijk iedere dag een ghost backup terugzetten. Je weet nooit wat er gerommeld is, dus iedere dag vers is wel zo relaxed. Geen zorgen.

Eventueel de harddisks in een hd rack zetten, als er een harddisk sterft, kan je wisselen.

• Obi
Hier alvast een ideetje voor een logo: Afbeeldingslocatie: http://gemeente.nl.fortunecity.com/euro/345/logo_cyberplace_1_klein.jpg

Feedback? -> Ik ben zelf niet echt te spreken over de naam die bedacht is, als iemand suggesties heeft... graag!

• php
  • Niet online

php

Waar staat dat logo? Wordt dat met rooksignalen doorgegeven of zo? :) :) Duurt twee minuten voor het binnen is.

• Obi
Sorry voor de traagheid...? :)

OK, meer info: Ze gebruiken daar bij de concorrenten voornamelijk cellies, nl 333 & 400 MHz... (Whoehahahaha!), 64 ram, en als videokaarten voodoo II & III en TNT2... Not difficult to top :) en ze spelen daar veel Counter Strike, Q3, Delta Force & fifa '99 (please...).

Dat moet allemaal beter kunnen, nog iemand een paar suggesties? Bij voorbaat dank vrienden!
:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

• Renkie
Tis voor games he :)

Dan zuigt een flatpanel

Verwijderd

ik zou voor volgende systemen gaan:
athlon 650a700 processor
128mb geheugen
geforce sdram (als je genoeg geld hebt met ddr geheugen)
sb128 met speakers die niet te hard kunnen
100mbit netwerk kaartje
15gb hd
19inch monitor goedkoopste model
goedkope kut toetsen borden en simpele muisen (bedrijven kopen voor 5piek per stuk logitech 3 knops muisje in, kan ook je eigen logo op.
server ik zou er 2 neerzetten heb je altijd een reserve server.
dual p3 500 a 600
512meg geheugen
raid scsi

netwerk 1x 100mbit switch 8 poorts en 4x 100mbit 8poorts hub's.

ik zou niet op de server's en het netwerk te besparen.

Verwijderd

LG deal met alle monitoren? neem dan die 19" (niet de flattron) neem gewoon simpele muizen (OEM logitech wheelmouse ofzo) die dingen gaan zoiezo kapot, goedkope ramplanken en celeron rond de 5 a 600 MHz, 128 MB ram, en een TNT 2 ultra ofzo?

• Obi
Jammer genoeg niet voor alle monitoren... :( Geen flatpanels dus?

• php
  • Niet online

php

Geen plat-panelen. Die dingen zijn leuk voor kantoorapplicaties, maar voor snelle bewegende beelden zijn ze minder geschikt. Zien er wel erg cool uit, zwik van die dingen aan de muur.

Overigens zijn ze ook redelijk gevoelig voor aanraken. Maakt thuis niet uit(zolang je de werkster maar vertelt dat dat ding NIET met chloor afgenomen moet worden) maar in een Cyber-Game-Cafe minder geschikt.

En inderdaad, goedkope muizen en toetsenborden, gaan toch na een dag kapot. De rest van de hardware kan je denk ik redelijk tegen "invloeden van buitenaf" beschermen.

• php
  • Niet online

php

Als de CD-rom speler en floppy bereikbaar moeten zijn voor de consument: Er zijn van die kastjes waar alleen een CD-rom speler en een floppie in kan, deze wordt met een kabel verbonden naar een slotplaatje, waar het allemaal netjes op de floppy-connector en IDE connector wordt aangesloten. leverancier weet ik niet meer, ook wel gezien bij Vobis :r maar die heeft ze al lang niet meer.

• Obi
Een cd-rom en floppydrive zijn niet nodig, hooguit een partitie op de schijven waar op gedownd kan worden waarna op het einde van de avond een cdtje gefikt kan worden. Kun je in win2k een downrestrictie zetten dat alleen op de 'd' schijf (bijvoorbeeld, een partitie van 600mb ofsow) filetjes gesaved kunnen worden..?

Oh ja, ze hebben daar wel iets cools waar ik nog niet het bestaan van wist; een soort kaartje wat in de comp zit dat als alles vast loopt, je de comp kan resetten en dat alle applicaties gesaved zijn (open word doc. bijvoorbeeld), en na het resetten alles weer precies zo is als voor het vastlopen (kost 100 dollar).

Heeft iemand nog ideetjes over videokaarten? Geforce is misschien ietwat duur (de DDR-versies in ieder geval), wat is een goed alternatief? -> lekkere resolutie, refresh rate en redelijk wat FPS... Supergoede (ala Matrox) kleuren zijn niet nodig.

Alvast thnx, Obi. Misschien kunnen we als het klaar is een mini WAN voor tweakers organiseren ;) Oh ja, en bij deze is beloofd dat de Dutch Power Cows er dan ook weer 30 koeien bij hebben! Turkse koeien welteverstaan!

Verwijderd

ik zou gewoon voor de geforce sdram gaan en dan gewoon de goedkoopste die er is, of misschien voodoo4 of voodoo5 32mb

en vraagje gaan de servers ook op het internet worden aangesloten zodat wij in nederland ook mee kunnen spelen

• php
  • Niet online

php

Voor die data-recovery kaartjes:
http://www.innovalue.com/LentenTech /
Pagina: 1