PC pakt FDD niet

Pagina: 1
Acties:

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024
Ik heb een oude pc uit '98 waarop ik een clean install van Windows wil doen. Nu kan hij om de één of andere vage reden niet van CD booten (Ja, in het bios ingesteld, maar hij gaat gewoon lekker vanaf C bezig). Nu heb ik een tijdje geleden de FDD eruit gesloopt en nu moet hij erin om ffies in dos te kunnen booten (bootflop dus). Helaas doet hij het gewoon voor geen meter. Ik heb het al met een andere FDD geprobeerd, andere bekabeling, maar niets helpt. Hij krijgt wel stroom, dus dat kan ook geen probleem zijn.

Volgens Windows kan hij de drive niet starten (foutcode 10). Op M$ dotcom verwijst men mij bij deze code vrolijk naar de wizard voor hulp bij apparaatbeheer, die mij aanraadt het apparaat opnieuw te installeren. Het probleem is dat ik het ding gewoon niet goed geïnstalleerd krijg. Bij het installeren van de drivers krijg ik deze melding.

Ik heb hier weinig verstand van, dus Googlen gaat dan ook helaas niet.

PS: Mocht er iemand een manier weten om zonder flop een clean Windows install te doen dan is dat ook goed :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Mei schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 14:55:

PS: Mocht er iemand een manier weten om zonder flop een clean Windows install te doen dan is dat ook goed :)
Opstarten vanaf de win98 cd en van hieruit de setup starten. Werkt een stuk sneller. Doet hij dit niet eens kijken of je wel een bootable cdtje hebt (het meerendeel is WEL bootable namelijk).

[ Voor 16% gewijzigd door TERW_DAN op 30-10-2005 15:01 ]

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-02 11:11

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

zit de floppy kabel soms verkeert om?

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• Mei
[b][message=24497423,noline]Nu kan hij om de één of andere vage reden niet van CD booten
Ik had allang geprobeerd of hij vanaf een cd kon booten :) En ja, ik weet zeker dat de cd waarmee ik het geprobeerd heb bootable is :)

@Hubert: Bedoel je gewoon de platte geribbelde kabel (Not sure of dat ook IDE is...)? Zoja, die zit goed (er zit op elke stekker zo'n plat uitsteekseltje)

• Vizorium-5
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 21:43

Vizorium-5

Framerate = Life

Wat je ook kunt doen:

1. Op een andere partitie of schijf de inhoud van de win98 cdrom zetten.
2. windows 98 afsluiten naar ms dos.
3. format window98 systeempartitie / schijf
4. setup starten vanaf de ander partitie / schijf.

Werkt bij mij prima, geen flop of bootable cd nodig.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Mei schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 15:10:
[...]
@Hubert: Bedoel je gewoon de platte geribbelde kabel (Not sure of dat ook IDE is...)? Zoja, die zit goed (er zit op elke stekker zo'n plat uitsteekseltje)
Dat hoeft nog niet te betekenen dat het ook daadwerkelijk goedzit, gezien er geen standaard is hoe die dingen moeten zitten en je dus met een kabel die er maar op 1 manier inpast toch verkeerd kan zitten.

Anders kun je altijd nog proberen te booten vanaf USB stick of de hdd in en ander systeem hangen en deze bootable maken.

• Mei
Zou je hier misschien iets meer uitleg over kunnen geven? Ik snap niet hoe ik dat dan moet doen (behalve stap 1 dan:P).

//edit: Dit was een reply op het bericht van Vizorium.

@Terw_Dan: Vanaf USB stick booten gaat niet, daar is hij te oud voor. In een andere pc hangen gaat ook niet, aangezien mijn ouders me niet in hun pc laten rommelen :P

[ Voor 49% gewijzigd door Mei op 30-10-2005 15:18 ]

• Vizorium-5

Vizorium-5

Framerate = Life

Ok, je hebt dus de files in de map (voor het gemak zeg ik) D:\win98

edit
(zorg dat in deze map ook het bestand setup.exe staat. ook behoren in deze map veel .CAB bestanden te staan)
/edit

stap 2: Ga naar Start, Afsluiten, Computer afsluiten naar MS DOS
Met deze optie sluit je window98 af, en start je in MS DOS

stap 3: Tik in: format c: \q [enter]
Hiermee formateer je de C:. Hierdoor zullen er geen bestanden meer op de c: staan. Maak dus een goede backup van je data! \q betekent dat je snelformateren doet. Dit is lekker snel. Hij vraag om volume label, hier kun je gewoon op enter drukken.

stap 4: Als het formateren klaar is, tik je in: d: [enter]. Daarna tik je: cd win98. Dan typ je: setup.
Nu wordt de windows98 setup gestart

[ Voor 10% gewijzigd door Vizorium-5 op 30-10-2005 15:26 ]

• Mei
Best nogal eenvoudig dus. Het leek moeilijker dan het was. Helaas is er één probleempje; Er staat nu XP op en daarbij zit (bij mijn weten, maar ga zo ff Googlen) geen optie om te rebooten naar dos :)

• Vizorium-5

Vizorium-5

Framerate = Life

Nope, in xp kan dat helaas niet. Ik ga ff denken, dit wordt wel lastig/

• Mei
Thnx :) Ik zit al te Googlen, maar dan krijg ik alleen maar results die aangeven dat je met een floppy in dos kan booten...

//edit: Ik zit nu in de Windows help te zoeken en er staat hier iets over dosonly toepassingen starten met commandline. Misschien dat hij dán de dos install opstart.

[ Voor 41% gewijzigd door Mei op 30-10-2005 15:41 ]

• Vizorium-5

Vizorium-5

Framerate = Life

Ik denk dat je toch met je HDD naar een andere PC moet gaan. Je hebt geen bootmogelijkheden van flop / CD-rom / USB. En er staat nu een (brakke) XP install op.

Kun je misschien bij een vriend terecht met je HDD? Dan kun je schijf formateren en bootable maken met een window bootflop (typ: sys c:. Zorg dat er verder geeeeeeen andere hdd op het systeem aanwezig zijn!!!!)

• Mei
Hmm, dat met "dosonly" werkte dus niet...

Als je je HDD bootable maakt, hoe gaat het dan precies?

• Vizorium-5

Vizorium-5

Framerate = Life

Een bootflop zal de volgende bestanden op je geformateerde partitie (c:\) zetten:

io.sys
command.com
config.sys

Hiermee kun je van hdd booten (infeite een mini dos OS erop zetten). daarna kun je de setup van d:\win98 starten zoals stap 4 hierboven beschrijfd.

• Mei
Hmmm, eens kijken of dat gaat werken :D

• Vizorium-5

Vizorium-5

Framerate = Life

Nog even 1 ding. Voordat je sys c: doet, eerst je partitie formateren ( format c: \q) intypen als je op a:\ staat.

• Mei
Volgens iemand anders gaat dit niet lukken, omdat je vanuit dos geen drivers hebt voor de optische drive...

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:18
Mei schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 19:11:
Volgens iemand anders gaat dit niet lukken, omdat je vanuit dos geen drivers hebt voor de optische drive...
Kan wel, moet je in google zoeken hoe je cdrom toevoegt in dos, moet je wel dingen als autoexec.bat gaan wijzigen.

Je zegt dat je de fdd een tijdje geleden hebt verwijderd, je hebt dan dus ook het bios aangepast (anders krijg je elke keer een melding dat er geen fdd is)
Heb je in je bios wel weer ingesteld dat er weer een fdd in zit?

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Mei
Ik kan me niet zo goed herinneren wat ik toen precies heb gedaan... Ik wet wel dat ik nu op A: een 1,44mB FDD heb ingesteld.

• Vizorium-5

Vizorium-5

Framerate = Life

Mei schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 19:11:
Als je van cd-rom wilt installeren heb je idd cd-rom drivers nodig. Om deze in te stellen, typ je eerst sys c:. Daarna kopieer je de inhoud van je bootflop naar je c:\. Dan worden je cd-rom drivers geladen.

Maar je kunt toch alle bestanden van de cdrom onder XP toch naar D: zetten?
Pagina: 1