Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[electronica] Motor regelen

Pagina: 1
Acties:

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
(jarig!)
Hoi, ik ben voor een projectje van m'n pa en mij op zoek naar een PWM schema om een 24V 14 Ampere motor te kunnen regelen...

Ik heb op circuits online het volgende artikeltje gevonden:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/17

Ik begrijp hieruit dat ik dan T1 met de 24V moet voeden en de 555 met een apparte 12 volt voeding... MAAR: ik kan dan geen 14 ampere maar maar 10 ampere over T1 zetten... Zou iemand voor mij zo lief kunnen zijn om het schema zo aan te passen dat ik dat wel zou kunnen doen O+

Zelf heb ik namelijk echt de kennis niet in huis om dit te doen. De reden dat ik het hier plaats en niet in CME is dat het dus eigenlijk gewoon een schema request is en ik niet weet hoe de policy daarover is daar...

Om een kant en klare schakeling te kopen gaat me wat ver... de enigste die we weten is rond de 300 euro en moet uit Engeland komen (is dan al in elkaar gezet) De conrad levert ook alleen maar setjes tot 10 ampere...

Ik zou degene die kan zorgen dat ik strakjes een mooie schakeling kan opbouwen eeuwig dankbaar zijn :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Pfff, wat voor motor is dat wel niet dattie 14 ampere zuipt :?

Verder: Om 14A te schakelen is het gewoon een kwestie van T1 te vervangen door iets nog lompers... ik zal even zoeken...

Edit: Bekijk www.conrad.com, best.no. 158712 - 89 maar es; da's de BUZ111/IRF 3205. Als ik het zo goed inschat zou dat geval tot een ampere of 20 iig prima moeten kunnen werken.
Ow, het artikel zegt het ook al, maar nog even voor de zekerheid: goede koeling is hier gewenst! Sloop een einversterker ofzo als je het goedkoop wil doen, daar zitten meestal Lompe Koelblokken in.

[ Voor 55% gewijzigd door Sprite_tm op 30-10-2005 16:23 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
(jarig!)
Het is een motor van een oude scootmobiel.. zo'n ding wat bejaarden gebruiken om zich voort te bewegen :P

Wij gaan hem in een model trein monteren zodat we er achteraan kunnen rijden :)

(de spoor breedte is 7 1/4 inch)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-11 15:54

AcouSE

Swedish Chef

Je kunt ook gewoon twee of drie BUZ11 parallel zetten. Aangezien de RDSon van zo'n ding omhoog gaat als hij warmer wordt verdelen ze de stroom ondeling eerlijk. Piece of cake. Wel goed koelen natuurlijk :)

Denk eraan dat je ook betere vrijloopdiodes nodig hebt. Ik zou twee schottky dubbeldiodes in een TO220 behuizing nemen. (Ik kan morgen op m'n werk wel even een gangbaar type uitzoeken).

[ Voor 32% gewijzigd door AcouSE op 30-10-2005 20:50 ]

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
(jarig!)
AcouSE ... Ik snap werkelijk waar de helft van je verhaal niet :X die vrijloopdiodes, waar zitten die in het schema, zijn dat D1 en D2?

Verder zie ik dat er zegmaar parallel aan de motor nog een diode zit... D3.. moet die niet ook groter worden als het amperage groter wordt?

Als je morgen op je werk een gangbaar type uit kan zoeken voor die diode's graag :)

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Lol, n00b.

Als de fet "aan" is, loopt er een grote stroom door die motor. Als je vervolgens de fet uitzet draait de motor nog door en wil de stroom ook doorlopen (een beetje zoals water in een tuinslang die je uitdraait, dat loopt ook nog even door). Die stroom moet je we laten lopen omdat je anders een hele hoge spanningspiek krijgt die je fet kan vernielen. Daarom leg je parallel aan de motor een diode, de zgn vrijloopdiode (D3 in je schema). Een MBR2045 heeft 2 interne 10A schottkydiodes. Hij kost waarschijnlijk een euro of twee, dus als je niet super-low budget werkt zou je er het beste 2 kunnen nemen.

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
(jarig!)
Ok, ik heb het schema aangepast naar hoe ik denk dat het dus uiteindelijk wordt :P

Zouden jullie het kunnen controleren of het ook echt klopt ?

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Apen-nootjes/schema.jpg

Stuklijst:
R1 = 1 K ohm
R3 = 47 ohm
P1 = 50 K ohm
C1 = 1 nF
C2 = 100 nF
C3 = 470 uF 25V
D1, D2 = 1N4148
D3, D4 = MBR2045
T1 = BUZ111 / IRF 3205
IC1 = NE 555

Koelplaat = groot en lomp :P

Ohwja.. het symbooltje van de T1 klopt niet omdat ik die niet kon vinden...

[ Voor 10% gewijzigd door Apen-nootjes op 31-10-2005 19:10 ]

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
(jarig!)
* Apen-nootjes heeft nog even alle onderdelen opgezocht bij conrad... is dit goed?

Onderdeel Tek.OnderdeelConrad Bestel Nr.Prijs
R2KOOLFILM 1/4W 5% 1K 100ST404047-89€ 1,45
R3WEERSTAND 1/4W 1% 47R 100ST408000-89€ 1,79
P1360 GR 1 W POTMETER 50 K424102-89€ 12,87
C1Condensator 1nF
C2Condensator 100nF
C3Condensator 470uF 25V
D11N4148 100V 150MA162280-89€ 0,05
D21N4148 100V 150MA162280-90€ 0,05
D3DIODE MBR 2045CT=2545164070-89€ 1,05
D4DIODE MBR 2045CT=2546164070-90€ 1,05
T1TRANS. IRF 3205 TO 220158712-89€ 3,25
IC1IC NE 555 TIMER177113-89€ 0,29

Sorrie als ik jullie verveel met m'n n00b vragen...

* Apen-nootjes probeert z'n best te doen om het te begrijpen maar is nog best lastig...

[ Voor 5% gewijzigd door Apen-nootjes op 31-10-2005 19:55 ]

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
(jarig!)
Nu ik het schema verder aan het uitpluizen ben, begin ik te vermoeden dat de motor met dit schema maar 1 kant op kan draaien. Het is echter de bedoeling dat hij twee kanten op kan draaien...

Is het zo dat het met dit schema maar 1 kant op kan draaien? En hoe zou ik het kunnen veranderen zodat hij twee kanten op kan draaien?

Of wordt het nu wel tijd om het naar CME te laten verplaatsen...

[ Voor 10% gewijzigd door Apen-nootjes op 31-10-2005 22:18 ]

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Twee kanten op wordt wat complexer ja; dit is een heel simpel schemaatje. :)
twee kanten op; dan kijk je tegen nog drie vermogenstorren aan voor het ompolen en de sturing wordt ook wat complexer.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ten eerste: Jah, hij kan maar 1 kant op; voor 2 kanten heb je een H-brug nodig, en dat maakt alles een stuk lastiger. Of je pakt gewoon een lomp relais om de polariteit van de motor om te draaien, kan ook. Als alles toch handmatig bestuurd moet worden kan je ook een lompe schakelaar pakken voor dit geintje, kost het je geen extra onderdelen verder.

Ten tweede: de -12V en -24Vs zijn bedriegelijk: er staat namelijk 0V op tov. de +12V / +24V. Je kan ze beter weghalen, en onthouden dat de min van de voeding aan de gnd moet.

Ten derde: Jahoor, ik heb er geen probleem mee om 't naar CM&E te moven als je dat wilt. Geef maar even een gil als ik dat moet doen.

[ Voor 13% gewijzigd door Sprite_tm op 31-10-2005 23:38 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Euh, zo ff tussen neus en lippen door: je hebt eigenlijk geen 1W potmeter van 12 euro nodig. De enige reden die ik me kan bedenken is zo'n potmeter wat steviger is en daarmee beter als "gaspedaal" op een trein past.

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
(jarig!)
Ik had idd deze potmeter genomen omdat hij wat steviger is, de kleinere potmeters ben ik bang dat als er een keer iemand anders op rijdt die niet weet dat het potmetertje wat kleiner en minder sterk is dat hij wordt stukgedraaid :)

De oplossing van sprite om hem met een schakelaar om te polen is opzich wel aardig, maar het is natuurlijk mooier om dat electronisch op te lossen ;)

Zouden jullie me daar een beetje mee kunnen helpen ? (Hier danwel in CME )

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

* Kaj. zet 'm even naar CME.

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
(jarig!)
* Apen-nootjes is nog aan het zoeken geweest naar de opmerking van Sprite_tm .. de H-brug... ik kan hiervan veel vinden, maar alles gaat over kleinere motortjes met een belasting tot een paar honder milli amperé ... niet echt handig dus :(

Heeft iemand een voorbeeld van een H-Brug die geschikt zou zijn voor deze voltages en amperages ?

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-11 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Ik zou geen h-brug maken voor 14 A. Een schakelaar is het makkelijkst daarvoor. Als je het niet met de hand aan wilt sturen is een relais de beste oplossing waarschijnlijk. Een relais heeft bijna geen weerstand en dus ook geen koelblok nodig en daarmee is het waarschijnlijk kleiner dan een FET met een lomp koelblok.

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-11 22:07
waarom zou dat niet kunnen... je moet alleen wel zorgen dat je FET's die stroom wel aankunnen.. (wordt heel erg lomp idd)

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
(jarig!)
Hmm... het beste wordt dus gewoon om een schakelaar ertussen te zetten...

Zijn daar speciale schakelaars voor ?

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Kun je niet gewoon 4x die BUZ111 gebruiken als H-brug? Of denk ik nu te simpel? En dan ergens via een schakelaartje om te kiezen welke 2 transistors aangestuurd worden. Misschien via een multiplexer? (Bestaan die op 12V?)

kijk ik verkeerd of staat er in de datasheet van de BUZ11 dat die 30A aankan?
EDIT: ik kijk juist naar de datasheet van de BUZ111S en die kan tot 80A :? beetje overkill lijkt me zo.

offtopic:
wow gathering of moderators in dit topic :)

[ Voor 27% gewijzigd door kluyze op 02-11-2005 16:21 ]

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Dat kan wel, maar de gatespanning moet een aantal volt hoger zijn dan de sourcespanning. (M.a.w. je moet hem aansturen met een paar volt hoger dan wat je switcht). Dus dan moet je meer dan 24V hebben om hem aan te sturen, en dat kan lastig zijn.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Dat probleem heb je dan toch ook bij de originele uitvoering (Dus met 1 BUZ11) Ook als je maar 12V gaat aansturen. Dan heb je toch ook maar 12V ter beschikking.

Of heb je het nu over de multiplexer? :X (, of was dat gewoon niet tegen mij. :) )

Hmm nadenken? Het is vakantie voor iedereen hè. :Z

EDIT: Jaja ik ben mee :*) . Je bedoelt de transistor die tussen de 24V lijn en de motor staat. Ja inderdaad dat kan een probleem geven.

[ Voor 20% gewijzigd door kluyze op 02-11-2005 17:02 ]

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Nee, niet echt, want je switch de GND kabel. Dus een paar volt is genoeg om die fet te sturen.
Pagina: 1