Toon posts:

[Howto] Bonjour op Linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter

[Howto] Bonjour op Linux

Inhoudsopgave

« ·^

Inleiding

Ik heb gisteren bonjour (was rendezvous; ook wel bekend als zero-configuration networking) op mijn (gentoo) linux server geinstalleerd en zie nu bepaalde services automatisch verschijnen op mijn powerbook. Voor de liefhebbers die het graag ook zouden willen, volg dan de onderstaande stappen. (NB. ik heb het op Gentoo Linux geinstalleerd; voor de overige linux smaakjes heb ik wat voorbeeld info toegevoegd -die ik alleen niet heb getest-). Succes :)

« ·^

Aan de slag..

Download de software

Download mDNSResponder (de multicast dns responder) source code bij Apple Developer Connection (je moet hier een login hebben/aanmaken). Ik zet de te compileren sources meestal in /usr/src maar je kan het natuurlijk overal neerzetten.

Uitpakken en compileren

Pak het archief uit, compileer de mDNSResponder voor linux en installeer de binaries via:

# tar -zxvf mDNSResponder-107.1.tar.gz
# cd mDNSResponder-107.1/mDNSPosix
# make os=linux
# cd build/prod
# mv mDNS* /usr/local/sbin

Configuratie bestanden

Maak een rendezvous configuratie bestand aan in /etc/rendezvous.conf met -bijvoorbeeld- de volgende services/typen (let op dat je precies 3 regels gebruikt, dan een linebreak, dan weer 3, etc; mDNSResponder blijkt vrij strikt te zijn wbt configuratie format):

/etc/rendezvous.conf:

Mijn Web Server
_http._tcp.
80

Mijn SSH Server
_ssh._tcp.
22

Mijn FTP Server
_ftp._tcp.
21

/etc/init.d/rendezvous voor gentoo:

#!/sbin/runscript
# Copyright 1999-2004 Gentoo Foundation
# Distributed under the terms of the GNU General Public License v2

depend() {
use net logger
}

checkconfig() {
if [ -f /etc/rendezvous.conf ][ -f /etc/rendezvous.conf ][/]; then
return 0;
else
eerror "Error starting rendezvous. /etc/rendezvous.conf is not present."
return 1;
fi
}

start() { # copied from /etc/usermin/start
checkconfig || return 1
ebegin "Starting Rendezvous"

start-stop-daemon --start --quiet \
--exec /usr/local/sbin/mDNSResponderPosix \
-- -f /etc/rendezvous.conf -b
eend $?
}

stop() {
ebegin "Stopping Rendezvous"
start-stop-daemon --stop --pidfile /var/run/mDNSResponder.pid --quiet
eend $?
}

/etc/init.d/rendezvous voor de meeste andere linux smaken:

#!/bin/sh
#
# A startup script for the Rendezvous mDNS Responder
#
# chkconfig: 345 98 2
# description: This script is used to start the rendezvous \
# server as a background process.\
#
# Usage /etc/init.d/rendezvous start|stop|reload|restart|status

# Source function library.
. /etc/rc.d/init.d/functions

RDV_CONF=/etc/rendezvous.conf
RDV_PID=/var/run/mDNSResponder.pid
prog=Rendezvous
exe=/usr/local/sbin/mDNSResponderPosix

start() {
echo -n "Starting $prog: "
daemon $exe -f $RDV_CONF -b
RETVAL=$?
echo
}

stop() {
echo -n "Stopping $prog: "
killproc $exe -SIGINT
RETVAL=$?
echo
}

reload()
{
echo -n $"Reloading $prog:"
killproc $exe -HUP
RETVAL=$?
echo
}

case "$1" in
start)
start
;;
stop)
stop
;;
reload)
reload
;;
restart)
stop
start
;;
status)
status $exe
RETVAL=$?
;;
*)
echo "Usage: rendezvous {start|stop|reload|restart|status}"
exit 1
esac

Runlevels toevoegen & opstarten rendezvous

voor gentoo:

rc-update add rendezvous default

voor de meeste andere linux smaken:

chkconfig --add rendezvous
chkconfig --level 345 rendezvous on

en start rendezvous voor de eerste keer:

/etc/init.d/rendezvous start

« ·^

Resultaat

Als het goed is moet je in je Apple nu bijvoorbeeld in de terminal (file->connect to server->ssh) automatisch je server zien verschijnen in het overzicht. Is dit niet het geval dan heb je waarschijnlijk een fout in de config file staan. Je kan de mDNSResponderPosix handmatig starten via: /usr/local/sbin/mDNSResponderPosix -v 2 -f /etc/rendezvous.conf waarbij v=2 zorgt voor een verhoogd debug level. Als de responder de file niet kan openen of het formaat juist is, geeft ie altijd een error in de trant van 'cannot read file'. Meestal betekend dat dat je config file dus niet klopt. Debuggen of je mDNSResponder draait kan je ook doen door op je Appl de RenBrowser te installeren.

NB. Ik schrijf als configfile /etc/rendezvous.conf en als init script /etc/init.d/rendezvous omdat ik rendezvous een duidelijker naam vind dan mDNSResponder. Natuurlijk ben je er zelf helemaal vrij in om dit mDSNResponder (of bonjour) te noemen.

[ Voor 99% gewijzigd door leon1e op 01-11-2005 08:56 ]

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:24

Super_ik

haklust!

mischien is t handig als je ff in je startpost meld wat voor programma;s dat zijn?
t zegt mij nix namelijk :?

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

Topicstarter
Super_ik schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 14:08:
mischien is t handig als je ff in je startpost meld wat voor programma;s dat zijn?
t zegt mij nix namelijk :?
Ik had misschien idd beter de topic iets anders kunnen formuleren (--> moderator? ;)) Bonjour (voor Tiger heette het Rendezvous) zit in OSX ingebakken. Via bonjour kunnen apple's elkaar 'vinden zonder te zoeken' en zonder ook maar iets te configureren omdat ze broadcasten welke services ze beschikbaar hebben voor andere apple's/pc's (er is ook een bonjour voor windows en ook onder *nix werkt het dus ook). Zie voor meer info Apple's Bonjour pagina of, als je er iets meer van wil weten, de bonjour developer connection pagina.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2005 14:28 ]

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:14
En de eerste howto in APL, bedankt 4np :). Ik denk dat dit voor veel mensen met een combinatie tussen Os X & Linux een waardevolle toevoeging is.

• HJR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-02 17:32

HJR

allemaal leuk dit, maar ik ben juist geinteresseerd in een rendezvous gateway, zodat ik vanaf mijn locale lan (192.168.1.0) mijn itunes library op mijn powerbook (wireless lan: 192.168.3.0) kan benaderen. de gateway tussen die twee is een linux firewall dus dat lijkt me wel wat eigenlijk....

• AntiChris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-12-2025

AntiChris

Fulltime IJsland-fan

Terwijl dit een natuurlijk een erg nuttige post is, is het heel eerlijk gezegd wel een klein beetje achterhaalde informatie allemaal (niet negatief bedoeld, ik ben lovend over het initiatief om er iets over te schrijven!). mDNSResponder van Apple is onder de Apple Public License uitgegeven en die is incompatible met de GPL. Zodoende kunnen de meeste andere Linux-programma's er officieel dus precies niks mee. Met andere woorden, je zou de statische configuratie kunnen gebruiken, maar het gebeuren inbedden in je eigen applicatie kan niet, zodoende elke dynamische publicatie van je service onmogelijk makend.

Gelukkig is mDNS en DNS-SD wel volledig vrij gespecificeerd en ben je dus vrij om je eigen implementatie te schrijven: Avahi - een freedesktop.org product - is een wél volledig vrije implementatie (LGPL) en is ook nog eens veel eenvoudiger te configureren en aan te spreken vanuit andere programma's (via D-BUS).

Als er interesse is wil ik wel een bijgewerkte HOWTO schrijven, maar eigenlijk is de configuratie van Avahi werkelijk te simpel voor woorden.

Een toepassing die al werkt (zij het in CVS) met Avahi is Rhythmbox, deze muziekspeler draait een DAAP (iTunes sharing) servertje en announcet deze aan Avahi, zodat alle iTunesen en Rhythmoxen in het netwerk deze kunnen zien en ermee verbinden. Dit zou dus onmogelijk zijn met de mDNSResponder van Apple, in verband met licensie-issues.

[ Voor 22% gewijzigd door AntiChris op 01-11-2005 17:30 ]

En það besta sem guð hefur skapað, er nýr dagur - Sigur Rós

Verwijderd

AntiChris schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 17:25:
Gelukkig is mDNS en DNS-SD wel volledig vrij gespecificeerd en ben je dus vrij om je eigen implementatie te schrijven: Avahi - een freedesktop.org product - is een wél volledig vrije implementatie (LGPL) en is ook nog eens veel eenvoudiger te configureren en aan te spreken vanuit andere programma's (via D-BUS).

Als er interesse is wil ik wel een bijgewerkte HOWTO schrijven, maar eigenlijk is de configuratie van Avahi werkelijk te simpel voor woorden.

Een toepassing die al werkt (zij het in CVS) met Avahi is Rhythmbox, deze muziekspeler draait een DAAP (iTunes sharing) servertje en announcet deze aan Avahi, zodat alle iTunesen en Rhythmoxen in het netwerk deze kunnen zien en ermee verbinden. Dit zou dus onmogelijk zijn met de mDNSResponder van Apple, in verband met licensie-issues.
Ik ben de laatste tijd een bezig met het mogelijk maken van communicatie van iBook en Linux op verschillende manieren maar ik heb de hele tijd gezeur met firewall gedoe. Aangezien ik ook op een hopeloos niveau qua kennis zit - krijg ik de indruk - zorgt het nog wel voor de nodige frustratie. Ik heb vanmiddag deze startpost gelezen en ga van dde week maar eens kijken naar Bonjour. Ik heb iets met Samba geprobeerd - maar daar kwam ik niet zo goed mee op gang - daarvoor heb ik daapd gebruikt (die werkte af en toe, en alleen als ik de iptables service uitschakelde, met alle benodigde poorten open weliswaar, geconfigureerd in firestarter), dat daapd lijkt me wel leuk. Vervolgens met mt-daapd aan te slag gegaan, dat ging helemaal niet.
Maar nu zeg je iets over een vet hippe server die ook nog eens een DAAP server kan draaien. Trouwens, Rhythmbox is toch een standaard muziekspeler in Fedora of niet?
Ik zou wel een howto willen, als je die zou willen schrijven, geweldig!

Ik ga maar weer eens naar m'n Linux PC (FC4) met veel muziek om een ander nummer aan te zetten aangezien een hardeschijf van 40GB in deze iBook natuurlijk behoorlijk hopeloos is voor het fanatiek beluisteren van muziek. Daarom wil ik dus zo graag een DAAP server. Want als daapd werkte, was het ook echt relax. iTunes zet 'm gewoon in je bronnenlijst. Heerlijk.

• AntiChris

AntiChris

Fulltime IJsland-fan

Ja, Rhythmbox is de iTunes-like (grafisch een kloon, op de achtergrond nogal anders) muziekspeler van GNOME... Fedora gebruikt geloof ik inderdaad GNOME.

Zoals gezegd, het zit alleen nog maar in CVS en is experimentele functionaliteit. Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat je als je er vanaf gaat streamen lekker 100% CPU aan het zuipen bent met je Rhythmbox.

Let op! Avahi is géén DAAP server maar alleen een mDNS server, de DAAP zit in (experimentele) Rhythmbox en je moet bereid zijn om zelf de boel te compilen. Hoeft niet ingewikkeld te zijn, kan wel net anders zijn dan ik het uitleg (ik gebruik zelf het Debian systeem). Voor een server is het dan ook minder geschikt en kan je beter daapd gebruiken en die statisch configureren in Avahi.

Ik zal er hopelijk van de week wat tijd in kunnen steken om een en ander precies uit te zoeken en op te schrijven en kan er wel een leuke post over in elkaar draaien.

Even een vraag aan de moderators: Is dit een AT-ding of kan het beter op NOS overgaan, hoewel de technologie (mede) van Apple komt is het geheel wel iets meer gericht op UNIX systemen in het algemeen.

• AntiChris

AntiChris

Fulltime IJsland-fan

Alsof ze het wisten:
G'day,

On behalf of the Rhythmbox developers, I'm proud to announce the second
release of the Rhythmbox 0.9 development series, which includes a large
number of fixes, improvements and new features.

* What is Rhythmbox ?
=====================

Rhythmbox is an integrated music management application, originally
inspired by Apple's iTunes. It is free software, designed to work well
under the GNOME Desktop, and based on the powerful GStreamer media
framework.

* What's changed in 0.9.1 ?
===========================

* Add DAAP (iTunes' music sharing) support [Charles Schmidt]

Verwijderd

Ik wist niet dat Rhythmbox zo vet was, joh! :)

Verwijderd

Hum... ik ga nu wel behoorlijk offtopic, maar moet ik hier dan een nieuw topic over openen? Ik heb rhythmbox in tar.gz formaat gedownload en wil het compileren maar stuit meteen op een probleem:
code:
1
2
3
4
5
checking for TOTEM_PLPARSER... Package totem-plparser was not found in the pkg-config search path.
Perhaps you should add the directory containing `totem-plparser.pc'
to the PKG_CONFIG_PATH environment variable
No package 'totem-plparser' found
configure: error: totem playlist parsing library not found or too old

Ik heb hier vandaan hoe ik de PKG_CONFIG_PATH kan bereiken zeg maar. Namelijk via
code:
1
export PKG_CONFIG_PATH=/usr/lib/pkgconfig

Als ik zoek naar het bestand totem-plparser kom ik alleen uit bij /usr/lib/libtotem-plparser.so.0.0.0, bij /usr/lib/libtotem-plparser.so en bij /usr/lib/libtotem-plparser.so.0 uit.
Ik heb gekeken op het fedoraforum.org en op google. Ik heb ook andere hints aan google gegeven maar daar kwam geen zinnige oplossing, of verklaring uitrollen.
Ik heb totem gedeinstalleerd en vervolgens geinstalleerd vanaf hier.

Ik heb echt geen flauw idee hoe ik deze configureer fout moet oplossen. Heeft iemand een oplossing, verklaring of wat dan ook? Graag.

• IcE_364
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 21:03
Ik heb gister avahi en daapd geinstalleerd, werkt erg makkelijk en je hoeft bijna niets te configureren. Alleen nu komt het probleem, zodra avahi draait crasht itunes achter elkaar omde zoveel minuten. Stop ik avahi dan draait itunes perfect. In de logfiles kan ik er niets van vinden en ik weet ook niet of het door avahi of door daapd veroorzaakt word.

Het maakt trouwens niet uit of ik gebruik maak van daapd en avahi, ook als ik een lokaal bestand afspeel en avahi draait blijft itunes crashen. Hebben anderen dit ook gehad en heb je dit ook op kunnen lossen?

Edit: na wat testen ben ik erachter dat avahi niet de veroorzaker is, het probleem doet zich voor zodra daapd mijn mp3 dir opnieuw inleest, elke 60 seconden. Nu nog uitvinden hoe ik het kan verhelpen

Edit2: Weer een update. Heb nu in plaats van daapd, mt-daapd geinstalleerd en deze werkt perfect. Nog geen problemen mee gehad.

[ Voor 24% gewijzigd door IcE_364 op 05-11-2005 23:09 ]

• Mon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-02 21:59

Mon

Ik ben voor! :)
Was eigenlijk van plan om gewoon Bonjour te gebruiken aangezien dat toch iets meer bewezen is maar als Avahi probleemloos werkt is dat natuurlijk wel stoerder ;)
Ik stel me beschikbaar om het te testen op Ubuntu.

Na een half uur prutsen:
IcE_364: ik ben erg benieuwd naar je .service bestanden, ik kom er helaas niet uit..

[ Voor 13% gewijzigd door Mon op 08-11-2005 10:37 ]

• IcE_364
_Mon_ schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 09:50:
[...]

Ik ben voor! :)
Was eigenlijk van plan om gewoon Bonjour te gebruiken aangezien dat toch iets meer bewezen is maar als Avahi probleemloos werkt is dat natuurlijk wel stoerder ;)
Ik stel me beschikbaar om het te testen op Ubuntu.

Na een half uur prutsen:
IcE_364: ik ben erg benieuwd naar je .service bestanden, ik kom er helaas niet uit..
Ik zal zometeen ff deze post editen met een howto, ben nu nog ff aan het kutten met de cvs versie van mt-daapd :)

Edit:
Ik gebruik hier gentoo maar zal niet veel afwijken voor andere distros. Avahi werkt al sinds afgelopen vrijdag probleemloos. Ren met mn powerbook door het hele huis, dan weer kabeltje, dan weer wireless, itunes open en ik heb muziek. Helemaal geen gekut dus \o/ En als ik zo naar de startpost kijk is het nog makkelijker op te zetten ook.

De volgende 2 paketten gebruik ik:
avahi-0.5.2
mt-daapd-0.2.3-r1

Gentoo:
emerge avahi mt-daapd

/etc/mt-daapd.conf
web_root        /usr/share/mt-daapd/admin-root
port            3689
admin_pw        xxx
mp3_dir         /mnt/data/music
servername      Network Music
runas           nobody
extensions      .mp3,.m4a,.m4p
db_dir          /var/cache/mt-daapd
rescan_interval 300
scan_type       2
always_scan     1
art_filename    front.jpg
process_m3u     0
compress        1

/etc/avahi/services/mt-daapd.service
<?xml version="1.0" standalone='no'?><!--*-nxml-*-->
<!DOCTYPE service-group SYSTEM "avahi-service.dtd">
<service-group>
 <name replace-wildcards="yes">Music Jukebox (%h)</name>
  <service protocol="any">
    <type>_daap._tcp</type>
    <port>3689</port>
  </service>
</service-group>

mt-daapd en avahi starten en gaan met dat ding :P

De eerste keer dat je mt-daapd start kun je niet direct verbinden, je zal ff moeten wachten tot hij alle mp3's gescanned heeft.

mt-daapd advertised zichzelf btw ook dus je zal hem 2x te zien krijgen in itunes, als je alleen mt-daapd wil gaan gebruiken kun je het eigenlijk ook zonder avahi. Als je meer via avahi wil gaan doen kun je mt-daapd -m starten om te zorgen dat alleen avahi advertised. Dit laatste moet ik straks wel nog ff testen omdat ik er net pas achter kwam en ik nu op m'n werk zit :P

Edit2: Getest met -m nu, werkt perfect, alleen avahi broadcast nu en mt-daapd niet meer.

[ Voor 114% gewijzigd door IcE_364 op 08-11-2005 19:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
AntiChris schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 17:25:
...Gelukkig is mDNS en DNS-SD wel volledig vrij gespecificeerd en ben je dus vrij om je eigen implementatie te schrijven: Avahi - een freedesktop.org product - is een wél volledig vrije implementatie (LGPL) en is ook nog eens veel eenvoudiger te configureren en aan te spreken vanuit andere programma's (via D-BUS)....
Hey leuk, die kende ik nog niet... ik had wel wat rondgezocht naar alternatieven maar ik kon eigenlijk niet zo snel iets anders vinden. Ik zie dat ie nog Masked is in gentoo:
* net-dns/avahi [ Masked ]
Latest version available: 0.5.2-r1
Latest version installed: [ Not Installed ]
Size of downloaded files: 636 kB
Homepage: http://www.freedesktop.org/Software/Avahi
Description: System which facilitates service discovery on a local network
License: LGPL-2.1
Ik denk dat ik hem zeker nog even ga proberen... :) Thanks voor de tip :)

edit:
avahi en mt-daapd zijn nu aan het compileren ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2005 14:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
nou ze draaien... ziet er goed uit zo. Ik zal het straks thuis eens even gaan checken :)

Hmm... wel vandaag direct een upgrade:
Calculating world dependencies ...done!
[ebuild UD] media-sound/mt-daapd-0.2.1.1 [0.2.3-r1]
[ebuild U ] app-portage/gentoolkit-0.2.0-r3 [0.2.0-r2]

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2005 12:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik heb mt-daapd (0.2.1.1) draaien en ik test het zojuist op mijn PowerBook met iTunes (6.0.1 (3)) maar die geeft een foutmelding:
The shared music library "Music jukebox" is not compatible with this version of iTunes.
Als ik nu op www.mt-daapd.org kijk zie ik dat de laatste versie al 0.2.3 is en bij 0.2.2 stond:
mt-daapd 0.2.2 has been officially released today. This version is primarily to fix iTunes 5 compatibility problems.
0.2.3 zit wel in gentoo maar is nog in 'testing' fase:
~# ACCEPT_KEYWORDS="~x86" emerge mt-daapd

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2005 17:40 ]

• IcE_364
Hij zit inderdaad wel in portage, maar hij is nog ~X86, hier draai ik hem al meer als een week nu en het werkt perfect.

• Mon

Mon

Ik zal nog eens een poging proberen. Mijn doel was echter om een ibook de printer geinstalleerd op een Ubuntu machine te laten gebruiken. Dus: iemand een voorbeeld van een printer.service? Ik heb al een voorbeeld gezien maar het lukt me nog niet echt...

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
mijn Aiport Express geeft een _pdl-datastream._tcp en een _riousbprint._tcp door, ik weet niet of dat is wat je zoekt, maar die kan ik wel doorgeven als je dat wil.

• Mon

Mon

Ik weet niet wat je bedoeld, maar het kan nooit kwaad om er naar te kijken. Laat maar zien :)

Verwijderd

Ik heb mt-daapd nu eindelijk ook aan de praat gekregen na veel wijzigingen te hebben gemaakt in de iptables en na veel reboots. Het werkt fantastisch, jammer alleen dat ik ze niet meteen naar mijn iPod toe kan kopieeren. Maar ach, dat is op zich vrij logisch aangezien mt-daapd natuurlijk niet alle muziek zendt naar de client maar alleen een lijstje met een overzicht.

Nu ben ik weer in de weer met gnump3d. Ik weet niet of iemand dit uberhaupt kent. In ieder geval, dit is een server die via HTTP muziek kan serven en aangezien het via HTTP opvraagbaar is kun je vanuit de hele wereld je eigen muziek luisteren. gnump3d werkt wel, maar hij doet het alleen intern, ik kan allleen gebruik maken als ik in het hetzelfde netwerk zit en dus via http://192.168.1.101:8888 inlog op mijn server. Gnump3d is echt een aanrader!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 17 november 2005 @ 19:48:
...
Nu ben ik weer in de weer met gnump3d. Ik weet niet of iemand dit uberhaupt kent. In ieder geval, dit is een server die via HTTP muziek kan serven en aangezien het via HTTP opvraagbaar is kun je vanuit de hele wereld je eigen muziek luisteren. gnump3d werkt wel, maar hij doet het alleen intern, ik kan allleen gebruik maken als ik in het hetzelfde netwerk zit en dus via http://192.168.1.101:8888 inlog op mijn server. Gnump3d is echt een aanrader!
Ik heb zelf thuis http://www.turnstyle.com/andromeda/ staan. Dat is een php script dat in principe precies hetzelfde doet. Je kan een trial downloaden (en als je een beetje php kan dan heb je in een handomdraai de full versie }))

Enige nadeel bij dit soort dingetjes is is dat het totaal niet te throttelen is. Als dus lekker wat mensen aan het luisteren zijn zakt je internet verbinding in elkaar; daarom heb ik er ook een .htaccess beveiliging op staan. Maar wel relaxed; ik zit nu op mijn werk lekker mijn muziek van thuis te streamen; ideaal :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2005 16:49 ]

Pagina: 1