Toon posts:

Pc wil niet meer opstarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende is het geval.

De pc heeft de laatste tijd heel veel aangestaan, en na een herstart heeft ie de geest gegeven.

Ik denk dat het een paar weken terug begonnen is, in die paar weken is het een paar keer voor gekomen dat als ik hem opstarte hij gelijk de bios in vloog.
Die even goed zetten, en dan gewoon opstarten. Geen probleem dacht ik nog( wel lastig, maar niet ernstig).

Nu start ie dus helemaal niet meer, het enige wat hij doet als ik de powerknop in druk is even aan gaan, de 5 ventilatoren beginnen te draaien( inclusief die van de voeding) de lampjes van de cd/dvd/r/rw spelers beginnen te branden, de 3 harde schijven beginnen te draaien, en dan niets.

Dan houdt ie op, dan brandt alleen het groene lampje op de voorkant van de kast nog, om die vervolgens uit te krijgen moet ik de knop 10 sec indrukken.

De opstart procedure duurt ongeveer 3 sec, en dan is het dus game over.
De monitor wordt ook niet geactiveerd.

specs.
voeding Q-TEC psu 450W Dual Fan Gold
mobo Asus A7V333
processor Amd Socket A 1700
reepjes 2x 512 mb DDR
2 hardeschijven van western digital (WD1200) 120g
en 1 maxtor van 100 g
video kaart kan ik zo niet achter komen. :-(

ik heb de reepjes al los gehad, verplaatst en 1 voor 1 geprobeerd, en in ander slotjes gehad.
De processor heb ik los gehad en herplaatst, en het zelfde gedaan met de videokaart, andere video kaart geplaatst.
Ik heb de battarij er een uur uitgehad, voor reset.
En de voeding lijkt mij ook goed te zijn, omdat ie de juiste waardes aangeeft.

Helaas heeft niets mogen helpen, hij blijft de zelfde prestaties leveren.

Is het mobo overleden, of de processor?

Vr Gr R. de Jong.

Verwijderd

Topicstarter
Misschien in verkeerde forum gezet, als dit zo sry hier voor, maar ik weet namelijk niet precies wat er aan de hand is

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk eerst eens of de losse onderdelen nog wel werken, dus hang er eens een andere voeding in, andere mobo enz.
Kijk eens naar de elcos op je mobo. Deze kunnen namelijk nog wel eens brakkig zijn, zeker als je net als in dit geval een slechte kwaliteit voeding eraan hebt hangen.

neem ook Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door.

• OsiriS.nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-02 13:56
Mss je voeding, koppel alle onbelangrijke dingen los..

Want Q-tec staat niet echt goed in het boekje, om het zo maar es te zeggen :P

Verwijderd

Topicstarter
k, ik heb alles losgekoppelt, en toen bleef het probleem,.
Nou heb ik van een oud pctje de voeding erin gezet 250w, en nou blijft ie wel aan, maar hij start nog niet op, het beeldscherm wordt ook nog niet geactiveerd.

Verwijderd

Topicstarter
de hangen en troubleshoot had ik al door genomen.

• LoWang
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-02 15:12
Ik zou zeggen, gooi die Q-Tec 450W eruit. Test eens met een andere voeding. Een pc hierzo heeft het bijna 2 jaar volgehouden met die voeding, totdat de voltages dramatisch begonnen in te zakken en de pc spontaan begon te rebooten. Dit was bij een vergelijkbaar systeem als jij zelf hebt. Nu zit er een standaard 400W voeding in (die toch hogere ampères heeft op de voltlijnen heeft dan de q-tec) en hij draait al weer bijna een jaar goed.

Q-Tec zet namelijk niet het constant vermogen op zijn voedingen maar het piekvermogen. Je kunt deze voedingen dus lang niet zo zwaar belasten dan dat het lijkt.

**edit**

Ik zie net dat je zegt dat de voeding wel de juiste waarden aangeeft. Hoe heb je dit getest, in een andere pc? Je huidige pc doet immers niet veel.

[ Voor 12% gewijzigd door LoWang op 30-10-2005 15:20 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 15:07:
de hangen en troubleshoot had ik al door genomen.
Post dan ook wat de uitkomst daarvan is. Als je deze doorgenomen hebt dan kom je vanzelf op een antwoord uit namelij, als het niet werkt zal dat zijn dat je onderdelen moet vervangen.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb met een multimeter het voltage van de voeding getest, en deze geeft de juiste waarden aan, namelijk 12 volt, 5 volt en 3,3 volt + en -

dus dat is het probleem niet, alleen als hij de amperage moet leveren kan hij dat waarschijnlijk niet aan.

Dat is het zelfde als een lege batterij, deze geeft wel het voltage aan, maar kan niets meer leveren aan vermogen.

Oftewel het vermogen van deze voeding ligt dus plat. (P=UxI)

Ik heb eerst een oud voedinkje van een oud pctje er net in gezet, en dan blijft hij dus wel aan, dan schakeld hij dus niet meer uit, maar dan loopt ie niet door.

Heb net de voeding nog geprobeerd van de buurtjes hun pc, deze is ook 400 watt en dan doet hij dus hetzelfde, hij blijft dus nu wel aan, maar start niet op

Het vreemde is dat nu met deze laatst genoemde voeding hij wel stabiel draait, maar 2 ventilatoren eventje laat opstartten, en dan doen deze niets meer, dat is het zelfde als met de netwerk kaarten, de lampjes gaan heel even branden, en dan uit.

Ik heb nu het idee dat het mobe ook aan puin is, omdat de helft van de ventilatoren maar draait.

Hij laat de videokaart ook niet opkomen, de monitor doet namelijk ook helemaal niets.
...

Verwijderd

Topicstarter
vergeten te melden, hier bij zijn 2 van de harde schijven niet aangesloten op het spannings circuit

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 16:27:
Ik heb nu het idee dat het mobe ook aan puin is, omdat de helft van de ventilatoren maar draait.

Hij laat de videokaart ook niet opkomen, de monitor doet namelijk ook helemaal niets.
...
Als het ding het met een andere voeding nog steeds niet doet zou ik de troubleshooter vanaf hier eens doornemen. Er is nog genoeg dat je kunt testen met je mobo.
Pagina: 1