Veranderen van baan: wie betaalt studiekosten?

Pagina: 1
Acties:
  • 7.722 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18273

Topicstarter
Indien ik van baan verander moet ik gemaakte studiekosten aan mijn oude baas terugbetalen. In hoeverre is het gebruikelijk dan een nieuwe werkgever deze kosten overneemt? Is dit vrij
normaal of wijzen ze me meteen naar het gat van de deur wanneer ik hier
na vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Zal wel het gat van de deur worden, tenzij het een wel heel erg aardige werkgever is. :)

Je kunt moeilijk van hen verlangen ooit gemaakte kosten voor hun rekening te nemen.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:47
Het is redelijk gebruikelijk dat de nieuwe werkgever deze kosten overneemt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:26

SmartDoDo

Woeptiedoe

Dat ligt er maar net aan over hoevel geld we praten en hoe graag een nieuwe werkgever je wilt hebben :) Ik ben zelf gedetacheerde en als ik nu overstap naar de werkgever waar ik op dat moment werk, staat er een studieschuld open én moet men een leuk bedrag betalen om me over te nemen. En toch worden dat soort bedragen probleemloos betaald omdat men weet wat ze in huis halen en ze je aan zich willen binden.

Het kan dus best, ligt er gewoon aan hoe graag het bedrijf je wilt hebben en dus hoe je je weet te presenteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:05

drooger

Falen is ook een kunst.

Ofwel, kan je wat meer gegevens geven :P

Wat voor banen e.d.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 14:20

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Is die studie nuttig voor je nieuwe werkgever? Als jij russisch geleerd hebt op kosten van de zaak en daar heeft je nieuwe werkgever niks aan. Dan zal deze waarschijnlijk niets willen betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Jaspertje schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 11:06:
Is die studie nuttig voor je nieuwe werkgever? Als jij russisch geleerd hebt op kosten van de zaak en daar heeft je nieuwe werkgever niks aan. Dan zal deze waarschijnlijk niets willen betalen...
Dat is toch helemaal niet relevant?

Het gaat erom dat als een werkgever voor persoon A meer moet investeren dan voor persoon B, er toch wel gekeken zal moeten worden naar de verschillen tussen deze personen. Of die studieschuld nu is van een cursus hamsterfokken in Siberië of een cursus Houthakken op Gibraltar doet geheel niet terzake :)

Welke kwaliteiten zoekt men en in hoeverre is een werkgever bereid daar wat meer voor te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 14:20

Jaspertje

Max & Milo.. lief

SmartDoDo schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 11:18:
[...]

Het gaat erom dat als een werkgever voor persoon A meer moet investeren dan voor persoon B, er toch wel gekeken zal moeten worden naar de verschillen tussen deze personen. Of die studieschuld nu is van een cursus hamsterfokken in Siberië of een cursus Houthakken op Gibraltar doet geheel niet terzake :)

Welke kwaliteiten zoekt men en in hoeverre is een werkgever bereid daar wat meer voor te betalen.
Voor de nieuwe werkgever zal dit misschien wel relevant zijn in het bepalen of hij de studieschuld wil overnemen of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Jaspertje schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 12:43:
[...]

Voor de nieuwe werkgever zal dit misschien wel relevant zijn in het bepalen of hij de studieschuld wil overnemen of niet
Op het moment dat je als werkgever kunt keizen uit:

• Werknemer A met kwaliteit 9
en een studieschuld voor het certificaat professioneel houthakker of,
• Werknemer B met kwaliteit 7 zonder studieschuld,

dan is het de overweging aan de werkgever wat hij over heeft voor een kwalitatief betere werknemer. Dan is ook niet interessant waar hij die studieschuld voor heeft, maar zijn de algehele kwaliteiten van die werknemer van belang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:17

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Nou SDD dat maakt toch wel heel veel uit hoor.
Denk je nou echt dat ik zijn kantkloscursus ga zitten betalen als hij beter is met Windows 2003 :?
Het volgende is veel interessanter :

- Werknemer A met studieschuld en kennis van Windows 2003 server omgeving (behaald met zelfstudie waar hij die schuld voor heeft)
- Werknemer B die ooit wel eens in Windows 2003 server geklikt heeft

Dan is de keuze redelijk makkelijk : je neemt iemand die Windws 2003 cursus gevolgd heeft met goed goed succes, waarbij je dus alleen een gedeelte van die kostne moet overnemen; of je neemt iemand in dienst zonder schuld (en waarschijnlijk ook minder salaris) en gaat zelf investeren met de vraag of hij dat haalt.

Moraal van het verhaal : Ja, werknemers zijn bereid deze schuld over te nemen indien het een relevante schuld is waardoor jij iets goed kan waar hij wat aan heeft. Ik gok echter dat je hier zelf wel moeite en initiatief voor moet tonen.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-05 12:23
Ik begrijp dat het vrij gebruikelijk is dat werkgevers bereidt zijn eventuele studieschulden over te nemen. Het wel en wee of het een schuld is die relevant is voor de nieuwe functie zou ik niet weten, maar het komt geregeld voor in bv de detachering zoals SmartDodo al beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08-2024

Telco

Biertje?

Of je al of niet de door je (huidige) werkgever gemaakte studiekosten terug moet betalen hangt af van de inhoud van je arbeidsovereenkomst, of de inhoud van een overeenkomst waarin de werkgever je toestaat de cursus op zijn kosten te laten volgen.

Vervolgens, wanneer je van baan wisselt, is het al of niet betalen van studiekosten of evt. nog terug te betalen studiekosten een onderhandelingspunt in de arbeidsvoorwaarden, net zoals de hoogte van je loon, wel of geen GSM van de zaak, laptop en noem maar op.

Uiteraard zal je nieuwe werkgever eerder geneigd zijn mee te betalen als je een interessante cursus hebt gedaan die het verschil maakt voor je nieuwe baan. Ben jij echter die secretaresse die kan toveren met WP 5.1 dan is het minder interessant om mee te betalen.

[ Voor 21% gewijzigd door Telco op 31-10-2005 12:43 . Reden: Grappig voorbeeld toegevoegd ]

Vandaag geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18273

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden :) Ik ga dit dus zeker meenemen tijdens toekomstige onderhandelingen. In mijn geval betreft het trouwens cursussen voor .NET ontwikkeling en projectmanagement. Wanneer ik naar een nieuwe baan in de ICT overstap (binnen hetzelfde gebied) bieden deze dus zeker toegevoegde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Het kan zijn dat deze worden overgenomen, maar dat je de schuld alsnog opbouwt bij je nieuwe werkgever onder bepaalde voorwaarden. Oftewel: als je je studie niet afmaakt, kan het bijvoorbeeld gebeuren dat de nieuwe werkgever van jou verlangt dat je de schuld terug betaalt.

Persoonlijk vind ik het geen goed idee om meteen schulden bij je nieuwe werkgever te hebben :/

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-04 17:56

curry684

left part of the evil twins

SmartDoDo schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 11:18:
[...]

Dat vind ik wel een heel erg vreemde instelling hoor? 8)7

Om een veelvoorkomend praktijkvoorbeeld aan te halen uit de ICT-wereld: de MCSE- en MCSD-certificeringen van Microsoft. Stel je hebt net je MCSE op kosten van Atos Origin gehaald. Op de dag dat je je diploma krijgt accepteer je een baan bij Pietje Puk Accountancy als systeembeheerder. Zal Pietje bereid zijn te dokken voor jouw MCSE?

Als je hem tijdens de sollicitatieprocedure op de hoogte stelt en hij MCSE een vereiste vindt voor die functie: ja, dat gaat ie betalen. Want iemand anders zal hij ook van die opleiding moeten voorzien om hetzelfde opleidingsniveau te behalen, of die heeft gedateerde kennis van 3 jaar geleden. Dus die opleiding is gewoon geld waard, zowel voor Atos Origin die hun investering terug willen hebben als voor Pietje die die investering ineens niet meer los hoeft te doen maar het al prepackaged binnenkrijgt: beide partijen happy.

Zou Pietje hetzelfde doen als jij een cursus Russische Poezie uit de 5e eeuw hebt gedaan? Denk het niet, wat heeft hij daar in godesnaam bij te winnen? Als jij daarover wil leren, fine, maar dok het dan maar lekker zelf. Als het relevant is voor jouw positie binnen zijn bedrijf is het negotiable, mits je tijdens de sollicitatie reeds aangeeft dat die claim op jou rust en jij dat "liever niet zelf gaat terugdokken". Daar doen werkgevers zelden moeilijk over tenzij het om astronomische bedragen gaat.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Laatst online: 14-04 17:27
curry684: laten we de theorie even laten voor wat het is. Als jij geld wil van de werkgever zal hij daar meestal over willen nadenken. Hoe het precies genoemd wordt - salaris, afkoop leaseregeling, overname studieschuld - maakt in de praktijk nauwelijks uit. De werkgever betaalt en krijgt daarvoor een werknemer met kwalificaties X en Y. De fiscus wil niet altijd meespelen, maar dat is een ander verhaal.

In dit geval is dus de vraag of de werkgever ( 1 ) de werknemer het geld waard vindt en ( 2 ) de drempel vooraf wil verlagen. Als de werkgever 10K vooraf moet dokken, maar best 10K/jaar wil dokken voor iemand met die kwalificaties, dan ben je wel erg dom om daarop iemand af te wijzen. Na 1 jaar maak je dikke winst.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-05 11:10

Cis

Even een vraagje terzijde: hoe wordt die hoogte van die studieschuld bepaald? Ikzelf heb een studieschuld, die ik ( --> mijn nieuwe werkgever :) ) gaat betalen. Ik neem echter niet aan dat mijn werkgever zomaar uit de losse pols een bedragje tevoorschijn tovert. Ik heb echter ook nergens staan hoe hoog mijn schuld is en hoe duur een examen is. Voor de verrekening van die vaste bedragen heb ik ook nooit getekend :?
Het gaat in mijn geval maar om 1 MCSE-examentje, maar goed: ik kreeg er wel verplicht een boek bij. Ws. heeft mijn werkgever beide met korting kunnen regelen...

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Cis schreef op maandag 07 november 2005 @ 12:27:
Even een vraagje terzijde: hoe wordt die hoogte van die studieschuld bepaald? Ikzelf heb een studieschuld, die ik ( --> mijn nieuwe werkgever :) ) gaat betalen. Ik neem echter niet aan dat mijn werkgever zomaar uit de losse pols een bedragje tevoorschijn tovert. Ik heb echter ook nergens staan hoe hoog mijn schuld is en hoe duur een examen is. Voor de verrekening van die vaste bedragen heb ik ook nooit getekend :?
Het gaat in mijn geval maar om 1 MCSE-examentje, maar goed: ik kreeg er wel verplicht een boek bij. Ws. heeft mijn werkgever beide met korting kunnen regelen...
Heb jij ooit iets ondertekend dat je een studieschuld aangaat met het 'oude' bedrijf ???
Zo niet, waarop baseerd dan je oude werkgever dat je hem iets verschuldigd bent ??

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparidem
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-11-2024
Wat ik gewend ben is dat je bij het aangaan van een cursus een overeenkomst tekent, waarbij de kosten voor de studie voor jou zijn als je binnen twee jaar vertrekt. De schuld wordt in die twee jaar liniear afgebouwd.

Ik ben zo'n acht maanden geleden overgestapt van werkgeven, en die heeft moeiteloos mijn studieschuld overgenomen, terwijl die studie niet direct relevante vakkennis was, maar 'persoonlijke coaching' (lekker ruime term). Het bedrag was trouwens niet bijzonder hoog, iets in de orde van 1500 euro. Dit bedrag is opgenomen als studieschuld die weer in 2 jaar wordt afgebouwd, net als bij alle andere studieschulden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:47
Cis schreef op maandag 07 november 2005 @ 12:27:
Ze kunnen alleen die kosten in rekening brengen, die ze aan kunnen tonen, waarbij gemiste arbeidstijd niet in rekening gebracht mag worden, dus alleen de echte kosten (cursus, boeken,examens etc)

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:17

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ze kunnen helemaal niets in rekening brengen ;)
Althans, als jij niets in je contract, secundaire arbeidsvoorwaarden of een los contract hebt staan .. kunnen ze ook niet eissen dat je een 'schuld' betaald.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Laatst online: 14-04 17:27
CAO kan denk ik ook nog, maar 't moet inderdaad uit de arbeidsovereenkomst voortkomen - ni9et alleen uit een wens achteraf van de werkgever

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89691

Personeelsregelement raadplegen van oude werkgever en nagaan of je ooit ergens in contract of onkostendeclaratie getekend hebt voor de studie. Ook maakt uit in hoeverre je oude werkgever je "gedwongen" heeft tot het volgen van een opleiding bijv. in je ontwikkelingsplan of functie omschrijving.

Bij het indienen van je ontslagbrief vraag je een overzicht van de eindafrekening bij vertrek, svp zo snel mogelijk, zonder specifiek te vragen naar de studiekosten (geen slapende honden wakker maken).

En tijdens de salarisonderhandelingen met nieuwe werkgever soepel ter sprake brengen (ik heb (mogelijk) nog studieschuld bij vorige werkgever, ik zou het waarderen als deze wordt overgenomen. Het gaat om een bedrag ten hoogste van.....). Is heel gebruikelijk om het voor te stellen, als ze je graag willen hebben, doen ze er niet moeilijk over (en anders moet je het afwegen tegen de voordelen van de nieuwe baan). Komt vrij vaak voor, ik denk bij de meerderheid van de sollicitaties. Als je het op een nette manier voorsteld, zal het je kansen om aangenomen te worden niet beinvloeden (zeker indien je al in de salarisonderhandelingen zit, dan ben jij de bijna aangenomen kandidaat, daarom wachten tot dat moment).

[ Voor 1% gewijzigd door Anoniem: 89691 op 08-11-2005 10:45 . Reden: spelfaut ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-05 11:10

Cis

Even een algemene reactie op bovenstaande replies (bedankt :) ):
Ik heb in mijn contract staan dat ik bij ontslag binnen 1 jaar alles moet terugbetalen. Dit is dus bij mij het geval. Ik heb echter nooit iets ondertekend waaruit blijft hoe hoog de kosten zijn.
Ik zal dus binnenkort even contact opnemen met mijn werkgever of ze kunnen aantonen hoeveel ik moet terugbetalen.
Mijn nieuwe werkgever is bereid om mijn studiekosten te betalen, maar als ik mijn nieuwe werkgever kosten kan besparen, doe ik dat natuurlijk graag :)

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimocash
  • Laatst online: 30-04 09:12
ik ben ook ah praten met andere werkgevers.
ik heb mijn mcse 2003 behaald en zit nog in mijn jaarkontrakt.(trainee)
het aanbod wat ik kreeg van mijn bedrijf is hetzelfde als wat ik nu al krijg van ze, alleen een vast contract.
hoe hoog zal mijn studieschuld zijn, denk je, wil ik overstappen naar een ander bedrijf ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21405

eh.... ik gok 4547632,-
Maar het kan ook 34325,- zijn natuurlijk....

hoe kan iemand hier in ***naam iets zinnigs over zeggen met deze info?

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 21405 op 23-01-2006 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimocash
ik heb mcse2003 gedaan
een klassikale cursus voor 270, 290 en 291incl de boeken voor deze 3.
meer niet
de rest als zelfstudie.
boeken heb ik van mn oom gehad. examens hadden zij wel betaald.
2 examens gezakt
dus ik vraag me af hoe hoog een studieschuld kan zijn als je dit hebt gevolgd

op zo een manier bedoelde ik het,sorry als ik niet duidelijk genoeg was. :)

[ Voor 32% gewijzigd door dimocash op 23-01-2006 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Dat verandert de zaak, dan is het € 596,67 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimocash
zucht.....

zo een cursus en die paar examens zullen toch niet meer kosten dan 4000 ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-05 12:43

Dido

heforshe

dimocash schreef op maandag 23 januari 2006 @ 17:11:
zucht.....

zo een cursus en die paar examens zullen toch niet meer kosten dan 4000 ofzo?
Hoe moet iemand hier iets zinnigs over zeggen zonder de volgende informatie:

• Wat is er betaald
• Over hoeveel maanden wordt dat afgeschreven
• Wanneer is die afschrijving begonnen

Als je die info hebt kun je het misschien zelf wel uitrekenen. Zonder die info kan niemand er iets zinnigs over zeggen.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimocash
ah ok, op zo een manier.
ik snap het. ik ging ervanuit dat er een standaard bedrag aan vast zat.
zelf ben ik niet zo thuis in die wereld vandaar.

sorry voor het overlast dan.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:52
Ik ben zelf ook werkzaam voor een detacheringsbureau en het hele verhaal rond schulden en dergelijke is vrij simpel, tenminste zo is het bij mij geregeld.

Als jij zelf op eigen verzoek een cursus/opleiding wilt volgen dan gaat je adviseur deze voor je regelen. De kosten van zo'n cursus zijn zeer uit éénlopend. Sommige cursussen/opleidingen zijn bij grote detacheringsbureau's intern te volgen waarbij de kosten nul of minimaal zullen zijn. Maar.... als je een cursus/opleiding buiten de deur moet volgen dan kunnen de kosten aardig oplopen. 5 á 6000 euro zijn dan geen uitzonderingen. Voordat je deelneemt aan zo'n opleiding/cursus moet je meestal een contractje tekenen waarin je zoveel jaar moet blijven om de cursus/opleiding af te betalen en als je dan eerder vertrekt het resterende bedrag via een rekenmodel terug moet betalen. Wat meestal ook in zo'n contractje staat is dat je nieuwe werkgever kosteloos de resterende kosten kan overnemen dan wel af betalen.
Wat echter wel zo is, is als je werkgever wilt dat je een cursus volgt je niks hoeft terug te betalen, tenminste als je het goed uitspreekt en op papier van te voren vast legt. Maar let op.. speel dit spelletje dan wel slim uit!!

Ten alle tijde heeft je detacheringsbureau dan wel werkgever baat bij een het volgen van een curus/opleiding door de werknemer. Ik weet bijvoorbeeld dat mijn tarief omhoog gaat op het moment dat ik een cursus/opleiding heb gevolgd en succesvol heb afgerond, plus dat de werknemer weer een kunstje meer kan.
Het persoonlijke grote voordeel aan dit soort constructies vindt ik zelf is dat je meer loonsverhoging mag en kan vragen omdat je een hoger opgeleid/meer kan/certificeerd bent, etc. etc. Altijd leuk aan het eind van het jaar :P

Ps. het is niet ongebruikelijk dat je nieuwe werkgever je studieschuld wilt overnemen, maar geef dit wel aan bij je nieuwe werkgever. Een werkgever kijkt namelijk op een c.v. wat voor opleidingen een kandidaat heeft gevolgd. Hoe beter dit aansluit bij het profiel wat ze zoeken hoe beter. Tijdens het tweede gesprek dan wel contractbesprekingen moet je dan melden dat je nog een studieschuld open hebt staan.
Pagina: 1