Ik ben zelf ook werkzaam voor een detacheringsbureau en het hele verhaal rond schulden en dergelijke is vrij simpel, tenminste zo is het bij mij geregeld.
Als jij zelf op eigen verzoek een cursus/opleiding wilt volgen dan gaat je adviseur deze voor je regelen. De kosten van zo'n cursus zijn zeer uit éénlopend. Sommige cursussen/opleidingen zijn bij grote detacheringsbureau's intern te volgen waarbij de kosten nul of minimaal zullen zijn. Maar.... als je een cursus/opleiding buiten de deur moet volgen dan kunnen de kosten aardig oplopen. 5 á 6000 euro zijn dan geen uitzonderingen. Voordat je deelneemt aan zo'n opleiding/cursus moet je meestal een contractje tekenen waarin je zoveel jaar moet blijven om de cursus/opleiding af te betalen en als je dan eerder vertrekt het resterende bedrag via een rekenmodel terug moet betalen. Wat meestal ook in zo'n contractje staat is dat je nieuwe werkgever kosteloos de resterende kosten kan overnemen dan wel af betalen.
Wat echter wel zo is, is als je werkgever wilt dat je een cursus volgt je niks hoeft terug te betalen, tenminste als je het goed uitspreekt en op papier van te voren vast legt. Maar let op.. speel dit spelletje dan wel slim uit!!
Ten alle tijde heeft je detacheringsbureau dan wel werkgever baat bij een het volgen van een curus/opleiding door de werknemer. Ik weet bijvoorbeeld dat mijn tarief omhoog gaat op het moment dat ik een cursus/opleiding heb gevolgd en succesvol heb afgerond, plus dat de werknemer weer een kunstje meer kan.
Het persoonlijke grote voordeel aan dit soort constructies vindt ik zelf is dat je meer loonsverhoging mag en kan vragen omdat je een hoger opgeleid/meer kan/certificeerd bent, etc. etc. Altijd leuk aan het eind van het jaar
Ps. het is niet ongebruikelijk dat je nieuwe werkgever je studieschuld wilt overnemen, maar geef dit wel aan bij je nieuwe werkgever. Een werkgever kijkt namelijk op een c.v. wat voor opleidingen een kandidaat heeft gevolgd. Hoe beter dit aansluit bij het profiel wat ze zoeken hoe beter. Tijdens het tweede gesprek dan wel contractbesprekingen moet je dan melden dat je nog een studieschuld open hebt staan.