Laptop weigert dienst maar wat is de oorzaak

Pagina: 1
Acties:

• robbydw
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-01 15:16

robbydw

live your life

Topicstarter
Afgelopen vrijdag was ik thuis aan het werk op mijn Laptop
(compaq EVO n1020v, 512MB geheugen, 30 GB Fujitsu harddisk, DVD ROM speler Windows XP Pro SP2)

Totdat ik een blue screen kreeg. Gebeurt wel eens dacht ik en laptop boot op nieuw. Na weer ingelogd te zijn na 2 minuten weer een blue screen. Dit herhaalde zich nog een keer waarna de laptop helemaal niet meer wilde booten :? Ook het Compaq logo (wat normaal verschijnt meteen nadat laptop wordt aangezet) verscheen nu niet. Alleen het lampje brandde dat aangaf dat laptop aanstond brandde en ik hoorde cpu fan draaien. Verder ook CD die in de drive zat hoorde ik opspinnen.

Laptop vervolgens weer uitgezet met vermoeden dat HD misschien wel eens defect zou kunnen zijn. Laptop half uurtje uit laten staan en toen weer aangezet. Laptop startte weer op maart scheen er daarna ook snel weer mee uit. Geen blue screen maar plotseling onder windows gewoon zwart beeld. FAN van CPU bleef wel draaien.

Hierna laptop proberen op te starten en in bios te komen om te kijken of ik misschien een firmware update kon / zou moeten uploaden. Zag dat er idd een firmware update was maar bij beschrijving op HP site stonden geen problemen die dit zou verhelpen waar ik eventueel last van zou hebben.

Kort hierna crashte laptop ook in de bios. Er kwamen wat verticale stippellijntjes :? in het bios scherm te staan en beeld was bevroren.

Heb toen HD eruit gehaald en laptop zonder HD aangezet. In de BIOS liep de laptop nu niet vast maar verder viel er weinig te testen.

Hierna HD weer geplaatst en geprobeerd te booten met bootable Ghost image DVD om image terug te zetten. Ghost startte netjes op maar zodra restore begon kreeg ik een overflow error Geen idee wat dat is.

Heb daarna laptop opengeschroefd. Onder het toetsenbord bevindt zich een grote koperen heatsink voor de processor. Op het moment dat ik de laptop aanzet wordt deze loeiheet!!!! (weet niet of dit normaal is) de fan die daar achter zit draait op volle toeren. Om te testen of het eventueel een warmteprobleem was heb ik laptop toen weer aangezet.

Afbeeldingslocatie: http://img496.imageshack.us/img496/5603/img5803small0bj.th.jpg
Na aantal pogingen wilde deze weer booten vanaf DVD maar crashte de laptop toch weer bij terugrollen image.

Lijkt dus ook niet het probleem.

Verder zag ik dat er op de GPU een heatsinkje zat maar het lijkt er wel op of deze maar gedeeltelijk over de GPU heen zit (zie foto)
Afbeeldingslocatie: http://img496.imageshack.us/img496/1903/img5802small5hu.th.jpg

Mogelijk dat dit een oorzaak is. Krijg koperen heatsink er echter niet af om goed te kunnen kijken of heatsinkje van GPU verkeerd zit. Er zit wel een hoop plakresten op het gedeelte van de GPU waar geen heatsink zit |:(

Vrijdag de laptop verder met rust gelaten na een hoop geschroef en weer in elkaar gezet.

Gisteren laptop aangezet en hij bootte weer van DVD. Kon zowaar image terugrollen op de HD waarna laptop ook weer bootte. Kon zelfs inloggen en werken op de laptop :)

Totdat ik hem optilde :( Zwart scherm, fannetjes bleven verder draaien en verder niks. Weet nu echt niet meer wat oorzaak zou kunnen zijn!!

IEMAND???? Ben diegene zeer dankbaar!

Geen commentaar

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat je notebook warm wordt is redelijk normaal, daar zou ik me nog niet direct zorgen over maken. Als echter de koeling tekort schiet dan is de kans groot dat je moederbord het begeven heeft. Het continu uitvallen en rare strepen op het beeld zou te maken kunnen hebben met de heatsink die ontbreekt op je graphicschip. Heb je misschien de mogelijkhed daar een nieuw heatsinkje te plaatsen?

• robbydw

robbydw

live your life

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 10:02:
Dat je notebook warm wordt is redelijk normaal, daar zou ik me nog niet direct zorgen over maken. Als echter de koeling tekort schiet dan is de kans groot dat je moederbord het begeven heeft. Het continu uitvallen en rare strepen op het beeld zou te maken kunnen hebben met de heatsink die ontbreekt op je graphicschip. Heb je misschien de mogelijkhed daar een nieuw heatsinkje te plaatsen?
Lijkt erop dat heatsink is verschoven wat me redeliujk vreemd lijkt omdat die goed vastgeplakt worden! Krijg de koperen plaat echter niet los die erboven zit dus kan het niet goed zien.

En aan de andere kant....gisteren heeft de laptop het bijna 2 uur achter elkaar gedaan. Als ik hem nu aanzet heb ik GEEN beeld terwijl alles nog "koud" is

[ Voor 11% gewijzigd door robbydw op 30-10-2005 12:56 ]

Geen commentaar

• robbydw

robbydw

live your life

Topicstarter
Inmiddels een foto >:) kunnen maken van de screen / mini dump. Deze ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: http://img363.imageshack.us/img363/9264/img5805large7rv.th.jpg

Iemand suggesties voor de actie(s) die ik uit kan voeren?

Inmiddels trouwens ook kunnen achterhalen dat de heatsink van de GPU deels niet op de GPU zit maar ernaast |:( snap echt NIET hoe dat kan!

[ Voor 20% gewijzigd door robbydw op 30-10-2005 14:39 ]

Geen commentaar

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:42

DefLite

Why so serious?

irgl_is_less_or equal duidt op een driver probleem volgens de bsod guide

• robbydw

robbydw

live your life

Topicstarter
Little_captain schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 14:42:
irgl_is_less_or equal duidt op een driver probleem volgens de bsod guide
Zie het inderdaad. Wel vreemd want image datik terug heb gezet doet al ruim een jaar zonder problemen goed zijn werk.

Geen commentaar

Pagina: 1