[PXE] Hoe een diskette mounten via PXE?

Pagina: 1
Acties:
  • 66 views sinds 30-01-2008

• FezzFest
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Beste Tweakers,

Een aantwal weken geleden heb ik van een collega een oude Fujitsu Siemes Lifebook B-2610 (laptop) gekregen. Hij gebruikte het beestje niet meer omdat hij a) een nieuwere laptop heeft b) de windowsconfiguratie op de harde schijf naar de verdoemenis heeft geholpen. Nu was mijn plan gewoon de C: schijf te formateren en windows xp er terug op te zetten. Goed en wel tot ik de laptop in kwestie eindelijk in handen kreeg: het was een zeer klein model zonder diskettestation en zonder cd-rom drive.
Booten via een USB stick wordt niet ondersteunt, ik beschik noch over een USB-diskette station, noch over een USB-CD-ROM station. Het enige dat beschikbaar was om va te booten, was een zekere "Realtek Bootagent". Blijkbaar kan deze laptop via een netwerk booten. Thuis heb ik 3 desktops in een netwerkje met een routertje. Ik verbond de laptop met het netwerk en waarachtig, dit scherm verscheen
Na een tijdje wachten gaf de laptop melding dat hij geen pxe rom kon laden.
Enthousiast ging ik op zoek wat die PXE betekende, op google en op de gathering-tweakers.net fora vond ik informatie.

http://gathering.tweakers...s/734528///netwerk%2Cboot
http://gathering.tweakers...s/165515///netwerk%2Cboot

In 1 van de topics kreeg ik de raad het stappenplan van Hanewin te volgen. Ik begon de stappen 1 voor 1 te doorlopen en ik slaagde erin om een pxe-rom op de netwerkkaart van de laptop te laden, via de haneWIN DHCP/TFTP Server, het pxe-rom zelf vond ik op de rom-o-matic site. Ik voerde alle nodige stappen uit, alleen bij stap 3 van hane's handleiding liep ik vast: daar moet er iets in perl uitgevoerd worden(?). Ik geloof dat ik het bij het rechte eind heb dat Perl een soort programmeertaal is, maar meer weet ik ook niet. Ik kon echter een aantal files downloaden waaronder een mkimage.bat file die voor mij de klus zouden klaren. Ik voerde mkimage.bat uit: er werd een image gemaakt van m'n opstartdiskette (IMAGE.DOS) en nog een extra file dos.bin. Volgens het stappenplan moest ik de laptop het dos.bin bestand laden. Dat deed ik, de laptop download het dos.bin bestand, en doet dan niets. Ik merkte op dat het dos.bin bestand echter leeg was (in notepad openen gaf een leeg blad, bestand was 0Kb). Daarom probeerde ik dan maar het IMAGE.DOS (+/- 1.4Mb) bestand te laden, maar toen gaf de laptop dat het geheugen te klein was (nochthans spreken we hier over een 800mhz laptop met 256SD-RAM en 30gig harde schijf). Dan kwam bij mij ook nog de vraag op, als ik erin slaag om de diskette te laden op de pc, hoe laad ik dan m'n windows xp cd-romop die laptop? Ten einde raad besloot ik maar dit topic te openen. Kort samengevat van wat ik wil bereiken: Windows XP installeren op die laptop via het netwerk (pxe).

Alvast bedankt voor de moeite om dit te lezen en hopend op een oplossing...

Fezz.

PS:
De PC waar de DHCP/TFTP server op staat heeft ip: 192.168.1.4
De laptop krijgt via de DHCP server op 192.168.1.4 ip adres 192.168.1.2 toegewezen
Dit zijn de opeenvolgende screenshots van de laptop:
Ip door DHCP toegewezen
pxe-rom ingeladen
zoeken naar bootfile op server
(Na deze stap doet hij niets meer) bootfile ingeladen

Instellingen van haneWIN DHCP/TFTP Server

Verwijderd

kan je niet een image maken met minder bestanden, bedoel.. edit.exe (of .com) heb je niet nodig
er zijn een hele boel dingen die je eruit kan laten

als jij met een lijstje van je files komt, geef ik wel ff aan welke je eruit kan laten.

*Kweet zeker dat je image het prob geeft :')

-edit: even m'n geheugen opgefrist, de enigste bestanden die je nodig hebt in je image om te booten
zouden io.sys / msdos.sys en command.com zijn (althans bij een floppy)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2005 09:40 ]

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-02 15:02

ReLight

echo("What Now ? !")

Die rom boot images (van de diskette) mogen maar een bepaalde grote hebben. Lang geen 1.44 mb.

Ik heb dit een tijd geleden ook eens uitgezocht, en hier liep ik ook op stuk. Er zij wel sites die enkele boot images online hebben staan, hier heb ik ze ook gevonden.
Net pc opnieuw opgebouwd anders zou ik je hem nog kunnen sturen, maar helaas.

@ lovemath, hij moet feiten lijk een minmal win98 boot flop hebben, met cd support. of netwerk support.

www.bootdisk.com ?

[ Voor 16% gewijzigd door ReLight op 30-10-2005 09:43 ]

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
waarom moeilijk doen als het veeeeel makkelijker kan :)

1) windows server 2003 evaluation downloaden (180 dagen bruikbaar)
2) vmware workstation 5.5 downloaden (trial, 30 dagen bruikbaar)

stappenplan

1) installatie windows server 2003 in vmware omgeving
2) installatie RIS op die server (zit in 2003)
3) cdrom xp pro erbij en in ris configureren
4) booten vanaf het netwerk.. en voila xp op die laptop

al helemaal omdat die realtek gewoon std wordt ondersteund door ris is het vrij makkelijk en heb je geen gezeik met drivers :)

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

ReLight schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 09:41:

@ lovemath, hij moet feiten lijk een minmal win98 boot flop hebben, met cd support. of netwerk support.

www.bootdisk.com ?
Ja dat begrijp ik, maar als ie dat ding eerst nou weet te booten ... stap 1.. mja, wat jij zegt een bootdiskje van .com .. downloaden (en die dan strippen) werkt beter denk ik ook

(die van bootdisk zijn ook vrij groot, de volle 1.44

• motormuisje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03-2024
Zoals Zwelgje het aangeeft is de beste optie.

http://www.cmu.edu/comput...ws/andrew-ris-server.html

Daar staat een stap voor stap plan en als je dat in VMWare, de rest spreekt voor zich.

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-02 15:02

ReLight

echo("What Now ? !")

Dan ben je wel even verder zeg. okey het werkt, maar het is echt enkel een kwestie van de juiste img maken, en daar is hij al bijna.

Ik moest destijds de img aanmaken van een flop met het progje winimage (winima61.exe), daarmee is het toen geluk op te booten. Dez maakt de juiste soort img bestanden.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:44

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Omdat je vorige topic geen replys meer heeft, wil dat nog niet zeggen dat je gewoon een 2e met copy/paste kunt aanmaken.
Hier dus verder : [rml][ XP] Laptop booten via netwerk (PXE)*[/rml]

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.