Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

fan op een fietscomputer aansluiten??

Pagina: 1
Acties:
  • 235 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-11 21:56
Ik heb hier een pc fan met 3 draadjes (dus 1 voor de RPM meting), maar kan ik die op een fietscomputer aansluiten, zodat je daarop een bepaalde snelheid ziet? :9
Het is gewoon een simpel fietscomputertje die gewoon meet wanneer (en hoevaak) er contact tussen de twee draadjes is.
De fan moet gewoon uit te lezen zijn als die boven een andere fan hangt, dus dat die door die luchtstroom gaat draaien.
Hij krijgt dus zelf dus geen stroom van de voeding.

misschien wel helemaal nutteloos, dus vraag niet waarvoor 8)7 :>

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

het zou misschien wel kunnen werken, de fietscomputer ontvangt pulsen, ik denk dat het niet uitmaakt waar die pulsen vandaan komen.

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:59
Maar wel hoe hoog de spanning van de pulsen is, als die te hoog is verbrand er iets van je fietscomputertje en daarbij denk ik niet dat het fietscomputertje het bij kan houden, aangezien de meeste maar tot 999 gaan.

Verwijderd

Bij een fietscomputer worden de twee polen kortgesloten door de sensor op je vork. Een fan werkt anders, die geeft op de pulsdraad een puls van 5 of 12 volt bij elke omwenteling. De twee zijn dus niet zonder meer samen te gebruiken.
Je kan misschien wel met behulp van wat elektronica zorgen dat het wel samen kan.

• -DG-
Maar op welke draadjes van de fan moet ik hem dan aansluiten?
Er zitten 3 draadjes aan, een zwarte en rode(+ en -) en een gele(rpm), maar welke twee moet ik dan hebben?

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-10 20:35
Flesdop schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 09:10:
Maar wel hoe hoog de spanning van de pulsen is, als die te hoog is verbrand er iets van je fietscomputertje en daarbij denk ik niet dat het fietscomputertje het bij kan houden, aangezien de meeste maar tot 999 gaan.
Nou, mijn fietscomputer is voor de echte atleten hoor. Ding kan moeiteloos de 1500 km/u bij houden, wat ook wel nodig is. |:( Wil je een fan op je fiets zetten voor in de zomer of zo?

• -DG-
Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 09:14:
Bij een fietscomputer worden de twee polen kortgesloten door de sensor op je vork. Een fan werkt anders, die geeft op de pulsdraad een puls van 5 of 12 volt bij elke omwenteling. De twee zijn dus niet zonder meer samen te gebruiken.
Je kan misschien wel met behulp van wat elektronica zorgen dat het wel samen kan.
Met wat voor 'n elektronica dan? Of weet iemand anders dit?

Verwijderd

mocht de snelheid te hoog worden, dan kan je altijd het resultaat delen met divider ic's en zo de input voor de fietscomputer beinvloeden.
-DG- schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 09:16:
[...]

Met wat voor 'n elektronica dan? Of weet iemand anders dit?
Je zal met de puls van de fan denk ik een transistor aan moeten sturen. Deze is waarschijnlijk wel in staat om de "kortsluiting" te genereren die je nodig hebt voor je fietscomputer.
Het eventuele delen van het signaal om de uitkomst kleiner te maken kan met wat logische ic's. Maar ik denk dat het eerst belangrijk is om te kijken of dit inderdaad mogelijk is met een transistor.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2005 09:19 ]

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-11 18:15

Emiel1984

Made in NL

WillemJanJansen schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 09:15:
[...]
Nou, mijn fietscomputer is voor de echte atleten hoor. Ding kan moeiteloos de 1500 km/u bij houden, wat ook wel nodig is. |:( Wil je een fan op je fiets zetten voor in de zomer of zo?
Een Windmeter zou ook kunnen imho ;)

[LTS][MTS][HTS]

• -DG-
WillemJanJansen schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 09:15:
[...]

Als de fan bijv. 1000 rpm draaid dan ga je met een wielgrootte van 100 cm, dan zal dat ding 60 km/u aangeven, dus dat is niet het probleem, want hij kan tot 199.

maar het gaat meer om het aansluiten, het instellen komt later wel :)

• Cave_Boy
  • Laatst online: 21-11 20:28
"Nou, mijn fietscomputer is voor de echte atleten hoor. Ding kan moeiteloos de 1500 km/u bij houden, wat ook wel nodig is. Wil je een fan op je fiets zetten voor in de zomer of zo?"

Te Koop aangeboden: Fiets met airco 8)7

Nee ik vermoed dat hij de fan in zijn computer wil zetten en dan aansluiten op de fietscomputer (wel lollig idee trouwens). Echter ik vraag me af hoe dit inderdaad gaat met dat singaal.

Weet iemand misschien hoe het singaal gaat met een analoge snelheidsmetertje die je zo kant en klaar kan kopen bij bijvoorbeeld de Halford's?. Deze zijn voor brommers, scooters enzo. En nu doel ik niet op die grote vierkante bakken maar meer op die kleinere ronde meters. Die zien er wel stoer uit. En dan nog een fan controller ertussen en gas geven maar euh stroom geven _/-\o_

• WillemJanJansen
  • Laatst online: 08-10 20:35
Cave_Boy schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 09:24:
"Nou, mijn fietscomputer is voor de echte atleten hoor. Ding kan moeiteloos de 1500 km/u bij houden, wat ook wel nodig is. Wil je een fan op je fiets zetten voor in de zomer of zo?"

Te Koop aangeboden: Fiets met airco 8)7
Gat in de markt 8)7
Nee ik vermoed dat hij de fan in zijn computer wil zetten en dan aansluiten op de fietscomputer (wel lollig idee trouwens). Echter ik vraag me af hoe dit inderdaad gaat met dat singaal.

Weet iemand misschien hoe het singaal gaat met een analoge snelheidsmetertje die je zo kant en klaar kan kopen bij bijvoorbeeld de Halford's?. Deze zijn voor brommers, scooters enzo. En nu doel ik niet op die grote vierkante bakken maar meer op die kleinere ronde meters. Die zien er wel stoer uit. En dan nog een fan controller ertussen en gas geven maar euh stroom geven _/-\o_
Als het goed is gaat een analoge snelheidsmeter gewoon met een kabel. Tenminste dat was bij de Harley Davidson van Mark Evans (A bike is born of zo.) Dus zonder contactpuntjes e.d.

[ Voor 7% gewijzigd door WillemJanJansen op 30-10-2005 09:34 ]

• -DG-
Nee ik vroeg me af in hoeverre het mogelijk is op die manier te meten hoe snel je rijdt en hoeveel dit af gaat wijken van je echte snelheid. (na goed calibreren natuurlijk)
Als windmeter is het tuurlijk ook te gebruiken. :)

Maar een fan geeft dus telkens stroompulsjes door die je om moet zetten in contactplusjes?
Weet iemand dan met wat voor 'n simpele electronica schakeling dit te maken is? :)

Verwijderd

heb je een multimeter? dan moet je even meten of er een gelijkspanning staat tussen de twee polen.

• -DG-
Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 09:58:
heb je een multimeter? dan moet je even meten of er een gelijkspanning staat tussen de twee polen.
Ja die heb ik en er staat gelijkspanning tussen de twee polen. :)

Verwijderd

ik zat te denken aan zoiets

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/markdyk/images/1.jpg

en dan tussen j1 en j2 de fietscomputer en i.p.v. V1 komt dan de pulsgever van de fan samen met de ground. Heb voor het gemak even een voeding erin getekend.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11 21:17
Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 09:14:
Nope, een fan trekt zijn tacho draad naar massa, daar wordt dus geen spanning op gezet.
( open collector uitgang )

maar je zult wel spanning nodig hebben om je tacho sensor te laten werken, en dat haalt hij uit de spanning van de fan, en als je spanning op de fan gaat zetten ....

[ Voor 3% gewijzigd door Sine op 30-10-2005 10:25 ]

Repareren doe je zo.

• -DG-
okej dank je wel :D
Maar waarvoor zijn die weestanden en hoeveel ohm moeten die ongeveer zijn? of hoe kun je dit bepalen? (heb er niet super veel verstand van)
En welk soort transistor heb je hiervoor nodig?(of maakt dat niet veel uit?)

• -DG-
Sine schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 10:25:
[...]

Nope, een fan trekt zijn tacho draad naar massa, daar wordt dus geen spanning op gezet.
( open collector uitgang )

maar je zult wel spanning nodig hebben om je tacho sensor te laten werken, en dat haalt hij uit de spanning van de fan, en als je spanning op de fan gaat zetten ....
hehe dan gaat die draaien :D :9 Dat is inderdaad niet de bedoeling...
Waar moet je dan spanning op zetten bij dat schema van whoppa (hierboven)? of werkt die dan niet?

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Omg, nog beter, dan de fan op je dynamo aansluiten.. :P

Je fietst lekker met een windje.. en je ziet hoe snel je windje gaat... hoe harder je trapt, hoe meer tegenwind..

Pfoe, zal ik er nog een laten :7

[ Voor 59% gewijzigd door FiXeR.nl op 30-10-2005 10:31 ]

Verwijderd

FiXeR.nl schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 10:30:
Omg, nog beter, dan de fan op je dynamo aansluiten.. :P

Je fietst lekker met een windje.. en je ziet hoe snel je windje gaat... hoe harder je trapt, hoe meer tegenwind..

Pfoe, zal ik er nog een laten :7
of meewind :P

Verwijderd

De weerstandswaarden moeten bepaald worden aan de hand van de gekozen transistor en ook de fietscomputer speelt hierbij een rol. Ik moet nog even nadenken over het schema, als het inderdaad zo is dat de fan een open collector uitgang heeft voor de pulsgever dan werkt dit in ieder geval niet.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2005 10:47 . Reden: aanpassing ]

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Maak een fiets met propellors.. Okee, nu gaan we te off-topic

Ik heb thuis zelf een fiets computer, en als je de 2 metalen pinnetjes over metaal schuift gaat ie een snel iets aangeven,, zo kun je kijken of ie het aankan.. (de metalen pinnetjes waarmee hij in het houdertje klikt!)

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Maakt een fan niet gewoon contact tussen puls en massa draad bij elke omwenteling? Zet je multimeter eens op weerstands-stand op de gele en zwarte draad en draai je fan heeel langzaam rond, en kijk of op een bepaald punt de weerstand naar 0 inzakt.
Als dat het geval is kun je de draden van de fietscomputer gewoon aan die 2 draden hangen.

Probeer het voor de zekerheid ook even met de rode en de gele.

Verwijderd

ik zat er ook net aan te denken, als de fan inderdaad naar ground gaat 1 keer per omwenteling zou er een sluiting moeten komen tussen twee draden.

• -DG-
de fan maakt nergens volledig contact tussen de massa en de puls als je hem langzaam ronddraaid :( dat zou inderdaad veel makkelijker zijn. Overal rond de 1000 ohm.
mijn multimeter gaat wel 2 keer per rondje een klein beetje heen en weer(analoge multimeter), wat dus die pulsen zijn, maar dat is echt heel weinig, bovendien gaat de weerstand ook omlaag als die harder gaat draaien, dus daar heb je niks aan.

Maar hoe werkt die fan nou precies? volgens mij snap ik dat niet helemaal. :P

[ Voor 5% gewijzigd door -DG- op 30-10-2005 11:58 ]

Verwijderd

dat de fan twee keer per omwenteling een signaal geeft dat klopt in ieder geval. Ik ben aan het zoeken wat er nou precies gebeurd.

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Super_ik

haklust!

tip van de dag: gebruik een optocoupler :)

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

Super_ik schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 15:36:
tip van de dag: gebruik een optocoupler :)
heb ik inderdaad ook al aan zitten denken, dan kan je iig de twee circuits scheiden, maar je moet dan natuurlijk nog wel het puls signaal omzetten in een kortsluiting

Ik heb zitten zoeken en uit dit verhaal maak ik op dat er toch een pulsgevend signaal is en dat het mijns inziens mogelijk moet zijn om met een schema zoals hierboven staat het geheel om te zetten naar een signaal waar de fietscomputer iets mee kan.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

die coupler doat dat toch al voor je

[ Voor 76% gewijzigd door Fish op 30-10-2005 16:39 ]

Iperf

• MMach
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-11 13:01
En een relais? Bij het pulsje van 5 of 12 volt, gaat de relais dicht en verbindt die de 2 contacten van de fietscomputer

[ Voor 80% gewijzigd door MMach op 30-10-2005 19:13 ]

Verwijderd

het probleem met een relais is dat die niet zo snel kan schakelen, als je een fan 5000 toeren per minuut laat draaien, dan moet het relais 10000 keer per minuut schakelen. Dat is zo'n 166 keer per seconde. Dat kan helaas niet met een relais.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

de fan die erboven hangt zal niet zo snel gaan draaien.. wat voorn fan hangt eronder ? papst fan ? of een monsterlijke delta ?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-11 19:42
nee het derde draadje is puur voor het tacho signal die dus de RPM weergeeft, ik weet verder niet hoe het werkt

je zou de contactjes voor in het wiel op de fan monteren en de andere voor op je vork, doe je aan de rand van de fanhouder :/

en volgens mij heeft de fietscomputer ook maar 1 kabel naar de vork sensor, en die registreerd gewoon een magnetisch signaal, dus in princiepe zou het met 1 draad kunnen.(de witte)

[ Voor 66% gewijzigd door Bulls op 31-10-2005 02:12 ]

• -DG-
WSaeNoTSoCK schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 02:09:
nee het derde draadje is puur voor het tacho signal die dus de RPM weergeeft, ik weet verder niet hoe het werkt

je zou de contactjes voor in het wiel op de fan monteren en de andere voor op je vork, doe je aan de rand van de fanhouder :/

en volgens mij heeft de fietscomputer ook maar 1 kabel naar de vork sensor, en die registreerd gewoon een magnetisch signaal, dus in princiepe zou het met 1 draad kunnen.(de witte)
een fietscomputer heft twee draadjes met in de ontvanger een relais die kortsluit als het magneetje van het wiel erlangs komt.
met een relais is het denk ik wel te doen, want de fan zal inderdaad niet zo snel draaiden :) .
maar hoe moet je dit dan precies aansluiten?
gewoon 5 volt op de zwarte draad gooien en via de gele naar het spoeltje van het relais? en daarna weer terug naar de voeding..?

Verwijderd

technisch is het mogelijk, want je kunt gewoon een magneetje op het draaiende onderdeel van de fan plakken, en het relais erboven monteren.

Echter, je zult nooit in staat zijn de snelheid af te lezen.

- dat magneetje meet de hoeksnelheid, dat is, hoevaak gaat het wiel rond per seconde.
- in het fietscomputertje moet je de grootte van het wiel opgeven, waaruit hij dan de baansnelheid berekent (baansnelheid = hoeksnelheid (in rad) x straal ).

Je kunt in je fietscomputer vast niet de straal van fan opgeven. Maw, je zit naar een getal te kijken wat nergens op slaat (is veel te hoog)

• -DG-
Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 08:12:
technisch is het mogelijk, want je kunt gewoon een magneetje op het draaiende onderdeel van de fan plakken, en het relais erboven monteren.

- dat magneetje meet de hoeksnelheid, dat is, hoevaak gaat het wiel rond per seconde.
- in het fietscomputertje moet je de grootte van het wiel opgeven, waaruit hij dan de baansnelheid berekent (baansnelheid = hoeksnelheid (in rad) x straal ).

Je kunt in je fietscomputer vast niet de straal van fan opgeven. Maw, je zit naar een getal te kijken wat nergens op slaat (is veel te hoog)
jewel het kan wel, je moet hem alleen wel goed calibreren, want ik denk niet dat het fannetje even snel rond zal draaien als een wieltje met die diameter.

Verwijderd

Als je nu is gewoon meet op welke draad van de sensor een spanning staat, weet je aan welke kant je de collector van een transistor hangt.De emittor hang je aan de andere kant, basis stuur je met de tachopulsen. Wel rekening mee houden dat je de massa's van de pc en de teller moet doorverbinden.
Gezien zo'n teller elektronisch werkt moet dit volgens mij perfect werken (tenzij ie niet overweg kan met een 0,1v threshold, maar lijkt me wel dat zo'n ding minstens een shmitt-trigger ingang heeft)

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-11 16:47

Jelte,89

Woodworking

Mischien is het makkelijker om je fan op de fietscomputer aan te sluiten ipv andersom 8)

Revive the guild!

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-11 19:42
ja en dan nog wat wil je aflezen? hoeveel KM P/U je van fietst?

koop gewoon een akasa fancontrol

Verwijderd

WSaeNoTSoCK schreef op woensdag 02 november 2005 @ 21:26:
ja en dan nog wat wil je aflezen? hoeveel KM P/U je van fietst?

koop gewoon een akasa fancontrol
De echte tweakert hobbiet dat zelf in elkaar toch?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 08:12:

Hm je brengt me inderdaad aan het denken... Hoe bepaalt de hardware monitor in het BIOS het RPM dan? Is dit rechtstreeks vanuit het trim-draadje vd FAN? Dan wordt de "telling" (= hoe snel magneetje voorbij sensor komt) intern berekend en gewoon doorgestuurd naar het moederbord ofwat?
Je zou dan gewoon een display met voeding nodig hebben ofzo?
Anderzijds zou je een magneetje op een fan-blad moeten vastmaken en de afstand meten van de fan-as tot het uiteinde van een blad... Beetje omslachtig dacht ik zo :X
Intressant topic in ieder geval 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2005 22:46 ]

Verwijderd

plus het feit dat de fan totaal uit balans is.. mss dat je da niks kan schelen maar je bent en je blijft een tweaker :p

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

balanceren ? gewoon een schroef door een ander blad

maar ja, ik vind nog steeds dat je een opto-coupler mot gebruiken

Iperf

Verwijderd

Op zich is het idee van de optocoupler idd niet slecht maar dan zit je nog altijd met een transistor uitgang. Kan je evengoed de RPM uitgang van de fan gebruiken he.. waarom nog moeilijker maken, neem er gewoon is een multimeter bij..
Pagina: 1