[ervaringen]Nachtzichtkijkers: hoe werkt het, wat is er?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.573 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:53

Technicality

Vliegt rechtsom...

Topicstarter
Elk jaar rond deze periode geeft een klasgenoot van mij een "feestje" waarbij we lekker kinderachtig smokkelaartje gaan doen, maar dan wel in de vrieskou in het bos. Hoewel het waarschijnlijk wat duf klinkt is dat wel ontzettend vet, omdat je echt verdomd weinig ziet in het donker en dus echt met samengeknepen billetjes in de sneeuw ligt te wachten tot je een kans hebt om net ff die 15 stappen verder naar voren te kunnen rennen.

Dit jaar wil ik echter wel met iets nieuws komen: een nachtkijker(tje) (zonder dat iedereen het in eerste instantie weet }) ) gebruiken om zo meer te zien. Daarnaast lijkt zon ding me zowieso handig in het bos en op het water.

Maar: ik heb op dat gebied geen ervaring...

Wie heeft wel ervaring/meer informatie hierover en kan mij wat vertellen over oa de volgende punten:

-Hoe zit het met die "generaties" die ik op internet tegenkom: (generatie 1, 2 en 3)
-Wat zie ik er nou precies mee (pics!!!onenone)
-Wat is het verschil tussen de verschillende nachtkijkers (restlichtversterkers != nachtzichtkijer toch?)
-Is een IR lichtbron nodig?
-etc etc

Bij voorbaat dank!

Edit: Tenslotte, is dit iets?

[ Voor 8% gewijzigd door Technicality op 30-10-2005 03:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:05
De enige ervaringen die ik er mee heb zijn uit m'n diensttijd. Dat waren dus restlichtversterkers. Ze geven je een groen/zwart beeld van de omgeving. Ook al lijkt het pikkedonker, er gaat een wereld voor je open. Een restlicht versterker versterkt dus het omgevingslicht tot een niveau dat wel zichtbaar zichtbaar is zonder externe verlichting. Ik heb nog nooit zo veel sterren gezien dan toen ik met dat ding de lucht in keek.
Nadeel is wel de prijs...
Kijk ook eens op:
http://www.reinaertelectr...kijkers/nachtkijkers.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:21

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Je wilt 300 Euro uitgeven voor een kinderachtig spelletje wat je 1x per jaar doet? Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50893

Erazzzer schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 03:50:
[...]

Je wilt 300 Euro uitgeven voor een kinderachtig spelletje wat je 1x per jaar doet? Of mis ik iets?
Wat voor de 1 een kinderachtig spelletje is kan voor de ander een leuke vorm van vermaak zijn.
Ik weet nog goed de vossenjacht met 27mc bakkies, dat was destijds harstikke leuk, find the wolf :)

Ik denk dat een nachtkijker, een goeie, prijzig is. Denk dat je jezelf kan afvragen, is het wel eerlijk tegenover de rest :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ik meen dat die nachtzichtkijkers in het leger meerdere 1000den Euros kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaZ-
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

NaZ-

Hoeblablahoeblabla

Oehh, 's nachts smokkelaartje spelen in de bossen, _/-\o_ vet! Je moet er van die paintballguns bijdoen :Y)

Altijd leuk, oude herinneringen :D

Beetje offtopic, mja ;)

edit: oja, misschien is dit iets voor je :?

[ Voor 24% gewijzigd door NaZ- op 30-10-2005 05:12 ]

AMD Pentium 4 32+, 2056MB DDR-ROM, 60INCH HD, Logitech Muis, MS-Toeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 17:38

steveman

Comfortabel ten onder

Ben ik ooit een keer mee head first een bramenstruik mee ingedoken... in de duinen is het een levensgevaarlijk spelletje! Maar damn, dat zijn wel bedragen zeg van die kijkers :/

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality

Technicality

Vliegt rechtsom...

Topicstarter
Het is natuurlijk niet alleen voor dat spelletje (en waarschijnlijk zal ik het dan n iet eens gebruiken) maar ook gewoon als algemene gadget... We zitten hier toch in Gadget talk? Julli snappen toch wel dat zoiets gewoon leuk is om te hebben??? :P

edit: die howstuffworks link is een _hele_ nuttige _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door Technicality op 30-10-2005 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110703

Ik vond Deze link via google ,is de geschiedenis en verschillende soorten night vision. En op Deze site staat een uitgebreide uitleg over hoe het werkt. Ook vond ik een nachtkijker van 389 dollar op de Volgende site. Ik was eigenlijk aan het zoeken of ergens een omschrijving stond hoe je het zelf kunt maken. Heb hier nog een gare verrekijker }) maar heb helaas niks kunnen vinden daarover. Ik hoop dat je toch wat aan de links hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 110703 op 30-10-2005 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-06 11:05

TheBorg

Resistance is futile.

Bij de Conrad hebben ze er al 1 voor 199 Euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NITRORC
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-06-2022
wat dacht je van deze hack http://www.hackaday.com/entry/1234000747064862/. Kwestie van IR licht stralertje wat makkelijk zelf is te maken en een negatief plaatsen op de ccd chip van de camera. Je moet alleen wel een camera hebben die je wilt opofferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality

Technicality

Vliegt rechtsom...

Topicstarter
Mwoa, misschien ff postje maken in v&a: gezocht: digitale camera (liefst Fuji FinePix 1300). Ziet er wel geschikt uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:41

Creesch

bla bla!

NITRORC schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 20:07:
wat dacht je van deze hack http://www.hackaday.com/entry/1234000747064862/. Kwestie van IR licht stralertje wat makkelijk zelf is te maken en een negatief plaatsen op de ccd chip van de camera. Je moet alleen wel een camera hebben die je wilt opofferen.
het idee hiervan is leuk.. alleen met de spotjes gemaakt in deze tutorial kan je niet echt ver zien...plus dat je het probleem hebt dat iedereen het schermpje van je camera ziet oplichten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:57

rapture

Zelfs daar netwerken?

Restlichtkijkers detecteren de restjes licht, versterken het gemakkelijk duizendmaal en tonen het op een displaytje (dat kan in de kijker ingebouwd zijn).

Zoek ook achter een veilige restlichtkijker, als iemand met zaklamp op je restlichtkijker schijnt, dan moet het versterkte licht begrensd worden voor de veiligheid.

Generaties:
  • eerste generatie is zo brak als de CS night vision
  • 2de generatie versterkt het licht gemakkelijk 10000x Carl Zeiss Orion 80B II
NITRORC schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 20:07:
Je straalt zelf IR uit, dan ben je een sitting duck in het leger. Want IR-stralers worden normaal gezien als bakens gebruikt, dan vraag je erom: "hit me, please".

[ Voor 33% gewijzigd door rapture op 31-10-2005 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality

Technicality

Vliegt rechtsom...

Topicstarter
rapture schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 15:08:
Restlichtkijkers detecteren de restjes licht, versterken het gemakkelijk duizendmaal en tonen het op een displaytje (dat kan in de kijker ingebouwd zijn).

Zoek ook achter een veilige restlichtkijker, als iemand met zaklamp op je restlichtkijker schijnt, dan moet het versterkte licht begrensd worden voor de veiligheid.

Generaties:
[list]• eerste generatie is zo brak als de CS night vision

...
Je straalt zelf IR uit, dan ben je een sitting duck in het leger. Want IR-stralers worden normaal gezien als bakens gebruikt, dan vraag je erom: "hit me, please".
Uhm, wat bedoel je met zo brak als CS..? Counterstrike? vind ik dan wel vrij meevallen :P MAar ik denk dat het dan toch de BN 5 wordt (zie SP). Ik zal mijn ervaringen posten. Overigens wil ik iedereen die wel eens met zon ding heeft gelopen uitnodigen om ook ervaringen te posten, het duur nl nog wel ff voordat ik die zal (kunnen :X )kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:57

rapture

Zelfs daar netwerken?

headhunternl schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 20:42:
Uhm, wat bedoel je met zo brak als CS..? Counterstrike? vind ik dan wel vrij meevallen :P MAar ik denk dat het dan toch de BN 5 wordt (zie SP). Ik zal mijn ervaringen posten. Overigens wil ik iedereen die wel eens met zon ding heeft gelopen uitnodigen om ook ervaringen te posten, het duur nl nog wel ff voordat ik die zal (kunnen :X )kopen...
Met de Counter-Strike night vision kan je niet ver en niet veel zien tov de foto's van beelden dat je met 2de generatie restlichtkijkers kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality

Technicality

Vliegt rechtsom...

Topicstarter
Dus de 2e generatie is de prijs (meer dan het dubbele van een G1) wel waard? Nog maar ff doorsparen dan. Wie heeft er nog een linkje naar een 2e generatie restlichtkijker onder de 600 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-06 13:06

BaRF

bijna kerst

probeer anders wat te maken van een oud tweedehands sony videocameraatje :D Mijn hi8 cam heeft ook een goede nightvision (geen restlichtversterker, maarja ;)) en daar kan je met een beetje knutselen toch ook wel wat mee :) Moet je voor een 'paar' tientjes wel kunnen vinden toch?

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality

Technicality

Vliegt rechtsom...

Topicstarter
jah daar heb ik die link (waarbij iemand een fotocamera heeft omgebouwd) ook al van gelezen, zie er ook erg aantrekkelijk uit. Misschien nog even verder kijken.

Een google sessie leert mij dat de 1e generatie nog prima voldoet voor mijn doel, namelijke stilstaand/liggend dingen zien die anderen niet zien...
Pagina: 1