Toon posts:

Verschil Realtime en Batch

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Heb dringend jullie hulp nodig.

Moet maandag een paar opgaven inleveren.
Nu ben ik bij een opdracht beland waarbij ik bepaalde werkzaamheden moet toepasen tot een Realtime of Badge verwerking.
Bijvoorbeeld.
Het versturen van een email
Of het online aanmelden van nieuwe gebruikers
Nu moet ik erbij zetten wat het beste erbij past: realtime of badge verwerking en waarom.
Ik vraag jullie niet het antwoord ik vraag gewoon om een gepaste uitleg over de verschillen van realtime en badge verwerkingen.
Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen, zou er zeer dankbaar voor zijn.
Weet niet of dit het correcte forum hiervoor is.
Als dit niet het geval is spijt he me ten zeerste.

Reeds bedankt

Verwijderd

Ik denk dat je batch bedoelt ipv badge.

En opeens krijg je zat hits met google...
http://www.google.nl/sear...rg.mozilla:en-US:official

Moet nu wel lukken dacht ik zo.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Dit is een grote strikvraag. Instinctief zou je zeggen real-time, omdat je graag zo snel mogelijk antwoord hebt op je mail, maar alle theorieboeken komen uit het jaar 1420, toen de bandbreedte nog duur en schaars en niet on demand was. Hier werd mail altijd opgespaard en vervolgens in een keer als batch verstuurd. (denk UUCP)

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Verwijderd

Topicstarter
heb zelf ook al op google gezocht ben niet zo diep in dit soort dingen.
begrijp er dan ook daadwerkelijk niks van.
ik zoek meer de uitleg van wat batch en realtime inhoud.
voor en nadelen.
Ik wardeer jullie hulp
reeds bedankt voor de 2 replys

p.s heb ff jou google link bekeken begrijp het niet echt
mischien dat iemand een goede nederlandse link voor me heeft waar het wat gemakkelijker uitgelegd word?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2005 02:30 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Snap je dan echt niet wat er met real-time en batch bedoeld wordt?

real-time: mail wordt direct verstuurd (bijv. bij het registreren van een nieuwe gebruiker)
batch: mail wordt opgespaard en in 1 keer verstuurd (bijv. bij een nieuwsbrief)

🖥️ | 🏎️ | 🚙

Verwijderd

http://www.devx.com/Java/Article/20791/0/page/3

In het eerste kopje wordt de basis uitgelegd.

Realtime
Real-time asynchronous processing is applicable when the processing must be performed immediately or when the results must eventually be communicated back to an on-line user. Integration solutions built upon application servers typically leverage this approach using JMS for messaging and notification.

Batch
Batch solutions are ideal for processing that is time or non-real-time event based and/or state based:
* Time-based: The business function executes on a periodic or recurring basis. The function is required to run only on a daily/weekly/monthly/yearly cycle or at a time denoted by the business.
* State-based: The business function operates over data that matches a given state where state can include simple, complex, and time-based criteria.

Een voorbeeld
Je virusscanner is realtime, immers zo gauw er een nieuw bestand op je pc komt wil je dat ie gescant wordt. Stel je voor als je dit via een batch bestand zou doen... je download een bestand moet dan vervolgens eerst dat batch programma opstarten die een virus scan doet.

Een geautomatiseerd backupsysteem zou prima via een batch systeem kunnen werken. Je stelt in dat de pc gewoon zo'n batch bestand die bestanden kopieerd (en misschien checks erop voert...incrementeel backuppen bijv) elke zondag om 0:00 opstart en uitvoerd. Stel je voor dat je dit realtime zou doen... elke paar sec krijg je dan "goh is het al zondag 0:00 zodat ik moet backuppen" net zolang het zondag 0:00 is

[ Voor 109% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2005 02:47 ]

Verwijderd

http://www.caledoncard.com/faqs.html#6
Ook een goeie link.

Q5 : How do I know which solution to use?

A5 :
Real-Time solutions would be used when an immediate response is required. For example, customers are to be allowed immediate access to a service, or you would prefer to authorize a credit card transaction while the customer is on the phone.

Batch solutions are ideal for businesses that have some flexibility regarding the timing of credit card authorization or billing. For example, orders received by mail or being shipped at a later date can be collected and submitted in batches.

The volume of transactions to be processed may also dictate the type of solution required.

Dus terug naar jouw email versturen probleem. Moet die mail direct over zijn: realtime, kan het wachten batch.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Zeer simpele vorm van e-mail versturen in batch versus semi-realtime: de offline instelling van een mailclient :+ (Serieus: schrijf een batchfile of liever bijv. WSH script die mails opspaart, of installeer een eigen SMTP server die het in batch verstuurt, of andersom kan natuurlijk ook: in batch van de server halen door een eigen mailserver).

e-Mail versturen als realtime toepassing: installeer een lokale SMTP server en configureer die goed (pas op: doe dat veilig en zorg dat het mag van je ISP). Of makkelijker: verstuur mail via telnet naar de juiste server: [google=telnet smtp].

"DOS" batch files: in de SA FAQ staan een paar sites waar het gegeven van batch files wordt uitgelegd. Ook zijn er zat tutorials te vinden over script talen zoals WSH/VBScript of natuurlijk de *Nix shell scripts.

Anyhow. We denken graag met je mee maar huiswerk voorkauwen is natuurlijk niet de bedoeling op GoT. Daar vraag je ook niet om maar toch zie ik geen initiatief: [google=realtime versus batch], [google=verschil realtime batch site:.nl], etc. zijn niet genoeg blijkbaar, maar wat houdt het volgens jou precies in? Wat zijn volgens jou voor- en nadelen?
offtopic:
Gezien de hulp van de mensen hierboven zal ik het topic niet sluiten, maar ik verwacht wel een serieuze poging van jouw kant. Google staat vol met besprekingen van het verschil en ongetwijfeld staat er ook wat over in je lesstof.

Huiswerk is bedoeld om zelf te doen met hooguit wat mensen die met je meedenken. Als je totaal geen idee hebt, is het beter om dit gewoon tegen je leraar te zeggen. Ja dat meen ik echt :o

Ik pas de topictitel trouwens aan, je bent niet op zoek naar een casebadge.

Als je zelf een paar opties hebt uitgedacht en hebt proberen uit te voeren maar waar je vastloopt, denken we graag verder mee :)

Overigens zit je bij batch (etc) met het probleem van de noodzaak tot compenserende transacties, terwijl je bij (vooral) realtime juist last kan krijgen van deadlocks. (Maar negeer dit maar tot je de basics hebt begrepen ;) )

[ Voor 7% gewijzigd door F_J_K op 30-10-2005 11:14 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-08 23:34
Voor dit soort vragen vond ik mijn heil altijd op computerwoordenboek.nl
Misschien dat je daar in de toekomst ook nog wat aan hebt ;)

Verwijderd

ach ja, een beetje zoeken en je vindt van alles via google....
en als je opdrachten hebt hierover houdt dat ook vast in dat je ook wat theorie erover hebt gehad of moet opdoen in een schoolboek dus in combinatie met al deze info moet het zeker wel lukken !
off-topic : enne is het je nog gelukt met laptop aanschaffen, zeker nadat je er 4 topics over hebt moeten openen....

sorry misschien allemaal beetje flauw maar steeds al dat voorkauwen voor noobs heb ik een hekel aan
Modbreak:Als je er een hekel aan hebt, waarom doe je het dan? Wij verplichten je daar niet toe, en zeker als het op een dergelijke toon moet heb ik liever dat je je opmerkingen achterwege laat ;)

[ Voor 20% gewijzigd door sanfranjake op 30-10-2005 11:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
zal er vast wat les stof over gehad hebben maar heb in het ziekenhuis gelegen.
ik heb nog bij mijn leraar geinformeerd of ik belangerijke stof gemist had.
hij gaf me uitleg over de dingen die ik gemist had maar batch en realtime verwerking was hier geen onderdeel van.
tot mijn grote verbazing dus.
en ik heb zelf ook op google gezocht maar ik kom er geen raad uit.
en mijn engels is niet al te best de termen vliegen me om de oren.
toch bedankt voor jullie hulp.

p.s: ja heb uiteindelijk een laptop aangeschaft.
ben nieuw op dit forum ben dus niet echt bekent met de regels.
Voorkauwen? ik vraag om hulp.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2005 11:50 ]

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Sja, het probleem van afwezigheid wegens ziekenuisbezoek ken ik helaas maar al te goed. Maar juist dan is het om zoals ik zei met je leraar te gaan praten. En om een volgende keer extra lesstof tot je te nemen, extra boeken te kopen buiten de lesstof om, etc.

Hoe dan ook kunnen we cq. gaan we op GoT nooit al te ver in het aan de hand nemen, zeker niet bij huiswerk (want de bedoeling van huiswerk is niet dat het af komt, maar dat je er van leert). Daarom ga ik het topic nu toch sluiten omdat we blijkbaar niets anders kunnen dan "voorkauwen" en dat kan hier niet.

Succes. En als je een eigen opzet hebt van de voor- en nadelen en van een mogelijke invulling: open gerust een nieuw topic om ons mee te laten denken :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Voorkauwen, aangezien je je er niet echt in lijkt te willen verdiepen. Wat let je om even de boeken te gaan halen? Zou een beetje van de zotten zijn als een ziekenhuis op zondag dicht is. En als je geen Engels spreekt, denk ik dat je beter gelijk ook even naar de boekhandel kan gaan voor een leuke cursus. Zonder Engels kom je bij computers niet ver, aangezien de Nederlandstalige computergebruikers maar een fractie van het totaal uitmaken, en de meeste info gewoon in het Engels aanwezig is.

Graag wat inzet van jouw kant waarin je laat zien wat je zelf allemaal specifiek niet begrijpt. Want die begrippen zijn nogal algemeen. voorkauwen van de info zoals je nu vraagt gaat niet gebeuren. Lees de Registratievoorwaarden en faq nog even goed door, daar staat dat allemaal haarfijn in uitgelegd.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

offtopic:
Sorry sanfranjake, ik had 'm al gesloten :P
geertuitweertt: sfj hierboven spreekt toch ware woorden. Neem dat dus mee in een volgend topic :)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.