Raar beeld na eventjes een spel gepeeld te hebben

Pagina: 1
Acties:

• Mvdlaak
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-07 18:33

Mvdlaak

~*Gnarf*~

Topicstarter
Hallo,
Ik heb sinds enige tijd een vreemd probleem en ik weet niet precies waar het aan ligt maar ik weet wel dat het gruwelijk irritant is. Ik kan 't moeilijk beschrijven dus ik laat het maar zien:

Afbeelding 1
Afbeelding 2
Afbeelding 3

Ik heb als voorbeeld het spel Civilisation 4 genomen. Daar zie je op de achtergrond bij het menu een planeet ronddraaien en af en toe zie je zelfs een zon voorbij komen. Dat zag er bij mij uit als afbeelding 1,.. Daarna een spel geprobeerd te laden, wat eruit zag als afbeelding 2. Toen heb ik de moed opgegeven en ben ik terug gegaan naar m'n desktop wat er uitzag als afbeelding 3.

Ik heb een Club3D Radeon 9700 kaartje, geflashed tot pro. Die heb ik nu al een aantal jaar en nooit problemen mee gehad. En aangezien het altijd fout gaat wanneer ik een 3dspel draai (hij doet het ook bij World of Warcraft, precies hetzelfde effect als bij afbeelding 1). Denk ik dat het aan die kaart ligt. Maar het zou ook aan mijn CPU kunnen liggen.
Enige tijd geleden heb ik per ongeluk de CPU uit de socket getrokken zonder het slot eraf te halen |:( . (Auw!). Het zat vastgekoekt aan het koelblok dus vandaar.. (ik doe 't nooit meer, beloofd!)...
Het kan zijn dat de CPU beschadigd is.. maar verder werkt m'n computer gewoon normaal.
Ik heb ook de drivers opnieuw geinstalleerd en ook oudere drivers geprobeerd maar het probleem blijft.

Ik heb op school rondgevraagd of iemand het probleem kende (doe een informaticaopleiding), maar niemand scheen er verstand van te hebben.. Informatica = computergenieën? B) Blijkbaar niet op mijn school.
En nu hoop ik er eigenlijk op dat iemand mij hier kan helpen.
Alvast bedankt!

• Kortfragje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:11

Kortfragje

......

T is waarschijnlijk idd je videokaart.

Kan verschillende oorzaken hebben, temperatuur (voel of je koelblok op je kaart warm is na spelen/ probeer met de kast open of extra fan erop te spelen). Als je koelblok erd warm is heb je te wenig airflow, als ie helemaal niet warm is is dat of niet het probleem of de koelpasta kan opgedroogd zijn (t is ten slotte een oude kaart). Je zou eventueel het koelblok opnieuw kunnen installeren of een vervangende koeler kunnen gebruiken.

Het kan echter ook (spreek uit ervaring) dat het aan de aarding van je computer kan liggen, op mijn oude 9600 xt kreeg ik dezelfde problemen nml als ik de computer niet geaard had. Na aarding geen problemen meer.

http://www.gjpvanwesten.nl

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-05 16:42
Ik kreeg dit soort beelden toe ik aan het voltmodden was met mijn videokaart... Mijn GPU om precies te zijn... of je GPU is kapot, of hij wordt inderdaad te warm, of je videokaart geeft een te hoog voltage aan de GPU, waar hij vanzelf kapot van zal gaan...

Als het na het games is, kan het idd de temperatuur zijn. Door games wordt je GPU extra belast en wordt warmer.
Draait je fan van je vidkaartkoeler nog? Ik er een goede luchtstroom in je kast? Zit alles soms vol stof? Zit het koellichaam nog wel goed op de GPU?

P.S. en dat met die CPU heb ik gisteren ook voor elkaar gekregen... met mijn spiksplinternieuwe AMD athlon 64 3500+ Venice E6 revisie... Die AS5 sloot wel erg goed aan :o |:(
Hij leek gelukkig niet beschadigd...

[ Voor 22% gewijzigd door MeMoRy op 30-10-2005 00:11 ]

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

Als ik afbeelding 3 zie lijkt het erop dat je videokaart geheugen naar de filistijnen is. Heb hetzelfde probleem gehad en de ene keer doet ie wel normaal en de andere keer blijft ie datzelfde probleem geven. Ik denk dat je hem kan afschrijven en dat ie zijn beste tijd heeft gehad.

Zelfs met under clocken, betere airflow, het hielp allemaal niets. Als ik eenmaal die artifacts had en booten, bleef het probleem, totdat ik tikte op de geheugen chips met een schroevendraaier, lichte tikjes. Dan deed ie het weer. Ging dan voor een dagje goed om na 2 dagen weer mis te gaan. Kaartje is inmiddels in de vuilnisbak verdwenen, 9800Pro en sindsdien een gf3-200ti erin gezet, nergens geen last van, Ik blijf erbij, corrupte geheugen chips.

• Mvdlaak

Mvdlaak

~*Gnarf*~

Topicstarter
Hej,
Bedankt voor de snelle reacties!

Ik dacht al dat het misschien aan een hogere temperatuur kon liggen dus ik heb de kast maar opengemaakt maar dat leek ook niet te helpen. Ik heb gevoeld of er iets in de computer iets te warm was naar mijn zin en het kan idd aan het geheugen van de kaart liggen omdat het ijzeren plaatje dat daarop zit behoorlijk warm is. (daar zit toch 't geheugen?)
Is het zo dat als je geheugen corrupt is dat je geheugen warmer wordt?

De heatsink van de kaart is niet echt warm en de fan draait gewoon nog. De heatsink lijkt zo op het oog nog stevig vast te zitten.

De computer aarden... hij is toch al geaard via 't stopcontact? Of niet?

@ MeMoRy:
Gelukkig doet je Venice 't nog! Zou wel een beetje zonde zijn nietwaar? Bij mij leek hij het eerst niet te doen; computer gaf met het booten een prachtig piep en bleep concert weg, maar na enig prutswerk deed ie 't eindelijk weer. _/-\o_

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Offtopic:
Dat van die proc met koeler en al uit zijn socket trekken, komt me erg bekend voor.
Gebeurt me op de zaak vrij regelmatig, idd vooral met procs die met arctic paste contact maken met de koeler. Goed vacuum tussen de proc en de koeler blijkbaar met die zooi.
Gisteren nog mijn A64 3000+ Venice met koeler en al uit de socket gevist...
Werkt nog steeds.

Voor wat het probleem betreft, misschien de koelpasta van de videokaart eens vervangen?
probeer eventueel een grote kamerventilator over de kaart heen te laten blazen om hem wat koeler te houden, misschien scheelt dit?

• Mvdlaak

Mvdlaak

~*Gnarf*~

Topicstarter
Ik zal 't proberen om 'm wat extra te koelen, maar ik vrees dat Parabellum gelijk heeft.

Maar is er een diagnostisch progje oid dat ik op deze kaart kan loslaten om dat te checken? Of zou ik het met een grote boog de prullenbak in moeten mikken? (heb nog een GeForce 2 MX liggen :P, maar die trekt 't denk allemaal niet meer).

[ Voor 53% gewijzigd door Mvdlaak op 23-01-2006 12:52 ]

• Mvdlaak

Mvdlaak

~*Gnarf*~

Topicstarter
't Wordt steeds erger met dat gekke ding dus ik mik de kaart met een zeer grote boog de prullenbak in. Bedankt voor de reply's!

Verwijderd

Heb je dan wel lang volgehouden met zo'n brakke kaart :)
Maar is toch ook geen ramp als je er al jaren plezier van hebt gehad?
Pagina: 1