PC maakt veel herrie

Pagina: 1
Acties:

• Makavelibrox2
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-04-2021
Hallo tweakers,

ik heb deze PC nu alweer een maandje en het valt mij op, dat mn kast heel veel lawaai maakt.

Alvoor ik begin mijn stats:

|| AMD Athlon 64 venice 3200+ s939 2,0 GHz@2,2 GHz || Asus A8N-E || Zalman CNPS7700-AlCU || 2x512 MB Kingston PC3200 400MHz Dual Channel || Asus EN6800GT 256MB DDR3 PCI-e || Creative Soundblaster Audige 2 ZS || 2x Samsung Spinpoint 200GB Raid0 || Lite-On 16x 48x || NEC ND-3540 16x 8x 16x || Sunbeam Transformer || Cooler Master Real Power 450W || BenQ FP937s+ 19" || logitech Z-3e || Logitech UltraX Keyboard || Logitech MX 518 || ADSL Planet Comfort 3200 Mbit || www.hetsportforum.tk

Zoals jullie zien is mijn kast een Sunbeam Transformer,
Ik heb er een foto van (mijn PC):
Afbeeldingslocatie: http://www.linuxhostess.org/hetsportforum/images/avatars/gallery/Makavelibrox%20PC/Sunbeam%20Dark%201.JPG

In totaal heb ik 6 Fans.

3 "Gekleurde" in de behuizing
1 "Normale" Aan de achterkant
1 van m'n Cooler Master 450W
1 Zalman CNPS7700-AlCU op m'n CPU.

Logisch gek, je hebt 3 Gekleurde Fans aan in je behuizing, vind je het gek dat hij lawaai maakt!
Ja, maar als ik die eruit haal, maakt hij nog steeds een kabaal.

Ik denk dat het aan m'n Zalman koeler ligt.

Je hebt je CPU 10% overgeklokt, gek he dat hij lawaai maakt
Ja, maar daarvoor was het ook al.

Nu heeft AMD een heel leuk tooltje, Cool 'n Quiet ingebouwd in de BIOS.
Als ik die aanzet, gaat m'n klokselheid naar 1,0 GHz (Als ik via Windows kijk)
als ik die uitzet, gaat hij terug naar 2,2 GHz.
ik merk geen geluidsverschil.

M'n CPU is nu 35 Graden, voor de overklok was dat 34 Graden.
Ik denk dat het geluid van m'n CPU cooler komt, maar dat weet ik niet zeker.
Met Speedfan klooien helpt ook niet :).

Kan ik zomaar m'n CPU Cooler even uit m'n mobo trekken, om zo het geluidsverschil te horen, of kan ik dit beter niet doen (In geval van doorbranding)?

Wie helpt me van dit lawaaiige probleem af :9~

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
CPU Cooler er even (een tiental seconden) uittrekken is geen probleem, zeker niet met zo'n enorm koelblok.

Verwijderd

Als je de casefans uit zet, sidepanel eraf en dan de boel aanzetten --> dan moet je zo kunnen horen of het je cpu koeler is. |:(

Verwijderd

nee ! Je kan zeker niet even de CPUcooler even loskoppelen. De kans is heel groot dat je de processor gelijk over de rooie jaagt.Wel kan jij hem vervangen door een goede en vooral stille cooler van een merk dat daarom bekend staat. Maar even loskoppelen? niet doen.
Joopata
ps. Bij mijn vriend stond na misschien 10/15 sec de temp op 90 Graden! Dus daar zou ik niet voor kiezen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2005 23:57 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Alle fans, op die van de CPU en de voeding na loskoppelen. Even de fan van de CPU vasthouden luisteren en als de donder weer loslaten. Simpel as that.
Verwijderd schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 23:55:
nee ! Je kan zeker niet even de CPUcooler even loskoppelen. De kans is heel groot dat je de processor gelijk over de rooie jaagt.Wel kan jij hem vervangen door een goede en vooral stille cooler van een merk dat daarom bekend staat. Maar even loskoppelen? niet doen.
Joopata
De Zalman IS een goede en stille koeler.

En groeten onder je post hoeft niet, we zien je nickname immers. :)

[ Voor 66% gewijzigd door Guardian Angel op 29-10-2005 23:58 ]

ARME AOW’er

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Joopata
ps. Bij mijn vriend stond na misschien 10/15 sec de temp op 90 Graden! Dus daar zou ik niet voor kiezen.
Onzin, als je in een koperen blok 100 watt injaagt (de athlon is idle veel minder) dan zal deze met 15 seconden nauwelijk 1 graden warmer worden. Stukje natuurkunde heet dat.

90 graden is bullshit. Als je er een northbridge koeler op zet misschien 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Fairy op 30-10-2005 00:23 ]

Verwijderd

zet de 3 gekleurden maar eens uit die zullen zo veel herrie maken.

en die normalen casefan ook de zalman zal het niet zijn zowel is er iets flink mis mee

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2005 00:45 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:27
Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 00:44:
zet de 3 gekleurden maar eens uit die zullen zo veel herrie maken.
Makavelibrox2 schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 23:48:

Logisch gek, je hebt 3 Gekleurde Fans aan in je behuizing, vind je het gek dat hij lawaai maakt!
Ja, maar als ik die eruit haal, maakt hij nog steeds een kabaal.
|:(

Tijd in je topicstart steken is tegenwoordig overbodig lijkt het. Hij wordt toch niet gelezen... 8)7

@TS: Die zalman verdenk ik niet. Tenzij er een defect aan is, het zou namelijk een vrij stille koeler moeten zijn. Een paar seconden die koeler stoppen laat echt niets doorbranden trouwens. :P Je Coolermaster lijkt me ook niet echt luidruchtig, die "normale casefan" dan misschein. :? Iig, PC open halen en luisteren is het handigste. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 30-10-2005 00:48 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• sjhgvr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:58
Je harddrives misschien?

oisd.nl

• Xander
Twee Samsung schijfjes? Zou ook wel mee moeten vallen denk ik.

En ik ging er even vanuit dat de TS het verschil tussen een HDD en een fan hoorde eigenlijk. :P

Verwijderd

denk eerder die > Cooler Master Real Power 450W

en over c&q: heb je die proc. van wel op een cpu_fan connector zitten?

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-02 22:27
De processorkoeler zal het waarschijnlijk niet zijn, de voeding denk ik ook niet. De casefans zou kunnen, daarom moet je die ook alle 4 even uit/los gooien.

Maar wat zit er op je videokaart? De standaard koeler zeker? Mijn XFX ging na een tijdje ook steeds harder en harder te ronken..

Specs

Verwijderd

Freaky Maus schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 01:04:
De processorkoeler zal het waarschijnlijk niet zijn, de voeding denk ik ook niet. De casefans zou kunnen, daarom moet je die ook alle 4 even uit/los gooien.

Maar wat zit er op je videokaart? De standaard koeler zeker? Mijn XFX ging na een tijdje ook steeds harder en harder te ronken..
'Logisch gek, je hebt 3 Gekleurde Fans aan in je behuizing, vind je het gek dat hij lawaai maakt!
Ja, maar als ik die eruit haal, maakt hij nog steeds een kabaal.'

Is het nou echt zo moeilijk?

• Xander
Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 01:12:
[...]

'Logisch gek, je hebt 3 Gekleurde Fans aan in je behuizing, vind je het gek dat hij lawaai maakt!
Ja, maar als ik die eruit haal, maakt hij nog steeds een kabaal.'

Is het nou echt zo moeilijk?
Dan hou je nog een vierde fan over... die Freaky Maus ook bedoelde... ;)

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:39
Joopata
Onzin. De TS heeft een AMD64. ik zelf ook (een 3200+ Winny) met stock koeler. ook ik heb dit eens geprobeerd om de herrie van mn CPU fan te checken, en dat ding heeft gewoon 5+ minuten zonder actieve koeling gedraaid. toen was de temp van 35c (met fan aan) naar 41c gegaan, en da's echt niks om je zorgen over te maken. Sterker nog, ik denk dat als ik de fan uitzet etc er gewoon mee in windows kan werken zonder dat ie te warm wordt. Heb wel een 8x8 intake en een 12x12 outtake, maar de airflow in mijn kast is niet super.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 13:16

Mentalist

[avdD]

Joopata
:'(

Zet dit soort onzin alsjeblieft niet op GoT, je hebt gewoon echt niet goed gekeken bij die "vriend", of de hele heatsink viel eraf 8)7

Soms vraag ik me af of mensen die hier nieuw komen ooit oude computers hebben gezien, waar nog losse heatsinks in zaten zonder fannetje. Tegenwoordig zit op iedere heatsink een fannetje, maar zo'n los koelblok werkt heus ook wel hoor. Alleen minder goed.

Als je temperatuur met fan niet extreem hoog is kan je rustig een paar minuten de fan lostrekken. Alleen niet vergeten terug aan te zetten of de computer uit te zetten daarna :). En zelfs daarna zal iedere moderne computer in snelheid terugschakelen/uitschakelen om schade te voorkomen, nog voor de 100 graden bereikt kan worden. En _beetje_ CPU kan daarbij ook best 80 graden aan zonder te overlijden (mijn P3 rende ooit passief gekoelt Quake 3 op 90 graden, toen schakelde de beveiliging wel in.... uiteindelijk, dat ding had 3 kwartier Q3 gespeelt geloof ik :+).

Ook de computer van mijn broertje was dikke lol. Een Celeron 667@1Ghz met hoger voltage. Bij het plaatsen van een nieuwe voeding vergat ik de CPU fan weer aan te sluiten.. Hij heeft dat ding wekenlang gebruikt maar klaagde wel dat hij zo vaak crashte :+. CPU fan weer aangesloten en hij werkt weer als een zonnetje. Dat je CPU stuk zou gaan door zonder actieve koeling te draaien is met iedere moderne computer dus echt een fabeltje. Alleen een stuk oudere CPU zou je zo kunnen slopen, en dan moet je automatisch uitschakelen bij een te hoge temp in het BIOS handmatig uitzetten.

Dit slaat dus nergens op : je fan even tegenhouden, welke dan ook in je computer, voor een halve minuut zal geen schade opleveren. Alleen met het tegenhouden van de voedingsfan zou ik oppassen, als die oververhit dan heb je iets wat direct aan de 230V zit en er zit meestal geen temperatuursensor in dus je hebt geen idee hoe hard ie zal opwarmen, daarbij zitten er meestal maar relatief kleine heatsinkjes in die dus weinig buffer geven. Beperk je daarbij dus tot een halve minuut. Maar dat is meer dan genoeg om te checken of daar je herrie vandaan komt.

Nu voor de topicstarter : heb je die CPU koeler direct aangesloten? Zoja, zit daar de fout. De temperatuur is ook "te laag" dus dit kan goed kloppen. Waarschijnlijk heb je een fanmate bij je koeler gekregen, gebruik die! Draai 'm helemaal dicht, dan heb je ongeveer 6V output. Dat is voldoende om een stock/lichtjes overgeclockte CPU te koelen. Even je temperatuur in de gaten houden.

Je CPU kan rustig op zo'n 50 graden idle draaien, en stressed 60 (stock. Wil je overclocken, check dan of het nog stabiel is op deze temperaturen). Dat geeft je een stuk meer stilte, en zal het jou verrotten of die CPU 10 jaar of 20 jaar meegaat? ;) Je hebt met 60 graden stressed ook nog voldoende hoofdruimte voor de zomer, alleen temidden van een hittegolf op je zolderkamer moet je de fan maar wat harder zetten, als je dan wil gaan stressen. :P

Met C'n'Q zal je idle temp wat lager liggen, maar C'n'Q is (afgezien van energieverbruik) eigenlijk alleen zinnig als je een temperatuurgestuurde koeler hebt. Die Zalman is dat niet. Als je een temperatuurgestuurde koeler hebt zal die langzamer gaan draaien wanneer je CPU idle is.

Op je moederbord zit nog een klein fannetje. Trek dat stekkertje eens los, als dit het is moet je op zoek naar een Zalman NB47J.

Je voeding ken ik niet, je kan de fan(s) even tegenhouden hiervan, als die het is moet je op zoek naar een Tagan of Antec Neopower/Truepower 2.0 of vergelijkbaar.

Die Creative kaart eruittrekken zal ook een hoop herrie schelen >:) :+

Je videokaart heeft zeker nog stock koeling? Gezien de prullerige stekkertjes is fannetje tegenhouden hier het makkelijkste, kan makkelijk voor een minuut, zelfs met de miniheatsinkjes op videokaarten. Is dit het, dan moet je een Zalman VF700 of Arctic Silencer hebben. De stock koeler op mijn 6600GT was al vreselijk, en de 6600GT is dan nog relatief zuinig waarschijnlijk.. Ik wil niet weten wat je op een 6800GT kan aantreffen.

Die HD's maken niet zo vreselijk veel herrie. Daar hoef je niet te lang naar te kijken.

Al je casefans kan je gewoon lostrekken. Casefans helpen alleen maar mee en zijn zelden cruciaal voor het functioneren van de computer. Het voordeel is dat je met meerdere fans ze allemaal wat trager kan laten draaien en dat in the end stiller kan zijn dan 2 fannetjes die op volle toeren staan te blazen.

Of met andere woorden, loop alle onderdelen eens na en koop een betere koeler voor dat onderdeel (of vervang het) en check dan weer. Waarschuwing : nu is waarschijnlijk een _ander_ onderdeel weer het meest luidruchtig. Je kan op deze manier heel veel geld uitgeven (experience talking), probeer op een bepaald punt tevreden te zijn ;)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Makavelibrox2
Oke,

Ik heb alles gelezen en heb besloten om alle fans te testen.

Met als resultaat, dat de fan aan de achterkant van m'n PC de boosdoener is, als ik die uitzet, hoor ik enkel nog de CPU Fan en die is vrij stil. (De zijkant is er nog uit, dus als ik die erin zit, zal het helemaal geweldig zijn.
W3ird_N3rd schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 02:37:
[...]
Al je casefans kan je gewoon lostrekken. Casefans helpen alleen maar mee en zijn zelden cruciaal voor het functioneren van de computer. Het voordeel is dat je met meerdere fans ze allemaal wat trager kan laten draaien en dat in the end stiller kan zijn dan 2 fannetjes die op volle toeren staan te blazen.
Ik heb dus die 3 "Gekleurde fans ook nog in m'n kast zitten, die stil koelen.
Kan ik hieruit opmaken, dat ik die aan de achterkant uit mag laten?
Want dat is de boosdoener.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 13:16

Mentalist

[avdD]

Simpel, kijk of je temperaturen aanvaardbaar blijven met die fan uit. Waarschijnlijk wel. Dan kan je 'm uitlaten :)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Makavelibrox2
De temperaturen blijven gelijk.

En hij draait al een stuk stiller.

_/-\o_ aan alle tweakers _/-\o_
Pagina: 1