[DDR2 geheugen] kapot onderdeeltje geheugenreep

Pagina: 1
Acties:

• RSD1982
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
Zo juist mijn pakketje geopend waarmijn nieuwe geheugen reepjes inzitten van Corsair namelijk
2 x512mb DDR2 533MHZ. Wat blijkt ik open de verpakking en hoor iets vallen(klonk als een speld)
Dus ik kijk zie ik een klein deeltje liggen. Heb mijn reepje erbij gepakt en wat blijkt er is iets van het geheugenreepje gebroken/losgeraakt

Nu heb ik een pic van ddr2 geheugen van de corsair site even toegevoegd en aangegeven wat er dus af is.

Afbeeldingslocatie: http://img430.imageshack.us/img430/7152/valueddr23hf.th.jpg
klik!

Mijn vraag!
Direct retour naar de shop voor nieuwe?
Of is het niet ernstig, wat me sterk lijkt anders zit het er niet op.
3e vraag wat is het in godsnaam??

• Wokkel1982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-03 18:20
Die chips zitten er niet voor niets op, terugsturen die hap :)

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:31
Dat is een weerstand als het goed is, en die zit er inderdaad vast niet voor niets op.

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-04 07:44

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

zoals hierboven al gezegt word, een weerstandje, en er is inderdaad wat mis als die er zomaar afvallen :P. Terugsturen dus :)

Geheugenbankjes zijn over het algemeen nogal kwetsbaar, mijn ervaring is dat ze bij het minste of geringste beschadigde onderdeel al falen.

[ Voor 44% gewijzigd door SleutelMan op 30-10-2005 00:12 ]

Logius | Somda | Twitter

• RSD1982
Ok...heb zojuist een DOA verzoek aangevraagd...
weg ermee dus :O

Verwijderd

Als je betreffend onderdeel nog hebt, kun je het er op solderen en beste kans dat het dan werkt.(maar dan is wel je garantie weg, RMA dus)

Verwijderd

Wel lachen dat het nu net met valueselect spul gebeurd is :)

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 00:15

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Ik weet al tijden dat het value select gebeuren van Corsair "niet al te goed" spul is. In dit geval moet je imho meteen heel de zending terugsturen. Als het kan zelfs de koop annuleren.

Met professionele geheugentesters komen de value select modules van corsair er (om een understatement te gebruiken) niet al te gunstig af.

Het is meestal niet eens brand-to-brand geheugen .... Ze gebruiken goedkope chips op een PCB dat ook al niet overhoud. Koop liever een iets minder bekend merk (Infineon, PQI, Twinmos) of iets dergelijks maar laat de value select links liggen.

Dit is mijn mening ik heb met de geheugentester op de zaak echt diep bedroevende resultaten gezien mbt de value select modules. Deze zijn geens zins beter dan tests met het gemiddelde OEM geheugen. Afblijven dus (Sorry MyCom :+ )

Powered By C8H10N4O2

Verwijderd

Hmmm mijn ogen niks mis met de Value Select series maar goed ;)
Idd niet veel bijzonder in verhouding tot OEM geheugen. Ow ja! Behalve dan de levenslange garantie! :+

Ik zal eerlijk zijn, ik ben dit in onze winkel ook al 2 keer eerder tegen gekomen dat die weerstand gewoon los in de verpakking zat. Heel raar, maar als ik het nog een keer zie zal ik eens een keer kijken of ik niet ff iemand van inkoop corsair kan porren.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2005 20:34 ]

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 11:28
Wokkel1982 schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 22:36:
Die chips zitten er niet voor niets op, terugsturen die hap :)
Als de duvel!
Di dingetjes bij vaak weerstandjes oid, vaak werken de modules prima zonder, maar dit is duidelijk een DOA, en je heb de kassa bon nog..dusse..ruilen nu het nog kan!

Ga NIET zelf solderen zonder eerst proberen te ruilen...

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• RSD1982
Was ik niet van plan mensen...
En ik zag tegen een kleine bij betaling indien dat mogelijk is alweer wat lekkerder geheugen (geen corsair btw ;)) heb gister avond de DOA aanvraag gedaan dus we zullen zien
Overigens is het niet dat reepje van de pic maar het is wel valueselect die van mij heeft 4 weerstandjes, maar dat veranderd nix aan de zaak
Solderen is uitgesloten ik kan t niet eens 8)7

[ Voor 45% gewijzigd door RSD1982 op 30-10-2005 23:08 ]

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

RetepV

ALLES valt te repareren

Purechaos schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 22:46:
Dat is een weerstand als het goed is, en die zit er inderdaad vast niet voor niets op.
Nee, het is geen weerstandje, het is een condensatortje.

Omdat er wel vaker geblaat wordt, zal ik nu voor eens en voor altijd uitleggen hoe je kan zien dat het een weerstandje is of een condensator.

Weerstandjes hebben altijd een 3-cijferige code op de verpakking staan. 103, 741, 520, 650, noem maar op. De code is de weerstandswaarde. De eerste twee cijfers geven de hoeveelheid OHM aan en het laatste cijfer hoeveel nullen er achteraan geplakt moeten worden. 103 is dus 10000 ohm, 741 is 740 ohm, 520 is 52 ohm, 650 is 65 ohm.

Condensatortjes zijn bijna altijd kleiner dan weerstandjes, en ze hebben GEEN code. Meestal zijn ze in een vaag paars/bruin achtig kleurtje.

De condensator die er afgevallen is hoogstwaarschijnlijk een 'afvlakcondensatortje', dwz. een condensatortje om storingen op de voedingslijn af te vlakken, c.q. weg te werken. Deze condensators zijn meestal 100 nanofarad (100n).

Doorgaans kun je een afvlakcondensator herkennen aan het feit dat er van dat ene type 'tig ove rhet hele board verspreid zitten. Zo zitten er zeker 30 op dit simmetje.

Als je goed kijkt zie je ook dat het condensatortje aan twee kanten aan een breed printspoortje vast zit. Dat zijn voedingslijnen, waarschijnlijk 3,3V en GND.

Omdat die printspoortjes zo breed zijn, trekken ze tijdens het solderen veel warmte weg van de condensator. En dan kun je wel eens een slechte soldeerverbinding hebben. Bij SMD componenten valt het ding er dan wel eens af.

Het kan op zich geen kwaad dat hij er af is, de DIMM zal het gewoon nog doen. Maar je zult wel op je vingers na kunnen tellen dat er door de missende condensator meer storing op de voedingslijn zal zijn. En dat kan toch voor crashes en rare dingen zorgen.

Dus ik zou hem gewoon inruilen voor een nieuwe, als dat kan. Als dat niet kan, dan kun je de condensator gewoon zelf vastsolderen. Als je geen vaste hand hebt, of geen fijne soldeerbout, dan moet je even iemand zoeken die dat wel heeft.

Edit:

Weerstandjes:
Afbeeldingslocatie: http://www.berechiah.com.tw/images/2005117154619一般電阻RC.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door RetepV op 31-10-2005 13:39 ]

Macbook Pro

Pagina: 1