Toon posts:

[Acer AL1714] Scherm overbelicht

Pagina: 1
Acties:
  • 255 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal. Sinds een week hebben wij thuis een Acer AL1714 scherm aangesloten (analoog) op onze pc. Nu levert de overstap van CRT naar TFT ineens een groot bureau op waarop je alle kabels die eerst verstopt waren ziet lopen.. Dus ging mijn vader vandaag aan het klussen. Tijdens dit klussen heeft hij 'een' kabel van het scherm eruit getrokken. Nu we het scherm echter weer aangesloten hebben heeft alles een overdreven witte kleur gekregen. Zwart is meer grijs dan zwart. En eigenlijk alle kleuren lijken vermengd te zijn met een emmertje witte verf.

Wanneer ik de beeldinstelling via windows bekijk valt mijn oog vooral op het regenboogje dat onderin het venster staat. De kleuren zijn nu brede blokken van de primaire en secundaire kleuren, met daartussen een heel klein stukje voor andere kleuren. (dus: breed geel, klein groen, breed cyaan, klein lichtblauw, klein donkerblauw, breed paars, klein rood, klein donkergeel, breed geel, en herhaling..). Dit zie ik bij zowel de 16 bits als 32 bits kleurkwaliteit. (ik heb de drivers van de kaart geïnstalleerd).

Bij aansluiting van het scherm op andere pc's herhaalt het probleem zich. Pikant detail is dat het OSD van het scherm wél in de goede kleuren verschijnt, dus het probleem lijkt vooral bij de verbinding met de pc's te liggen. Het scherm rapporteert echter wel de goede resolutie en refreshrate te ontvangen van de pc. Helaas kan ik de kleurkwaliteit niet opvragen van het scherm.

Zou het probleem mogelijk aan de kabel kunnen liggen? Of zal het in het scherm zitten?

Help me tweakers, you are my only hope.. (behalve terugbrengen voor garantie)..

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

je brightness staad die wel oke of het kleuren gamma?
en verder duid het vermoeden inderdaad op een kapote kabel en/of aansluiting omdat je instel venster wel goed word weer gegeven

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• n-i-x
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-05 20:35
Probeer een beetje te spelen met de brightnes en contrast instellingen van je monitor(hoger is niet altijd beter).
Als je het daar niet meer op kan lossen, dan kan je een andere kabel uitproberen, en als dat niet lukt dan kan je hopen dat het onder de garantie valt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 21:06:
Help me tweakers, you are my only hope.. (behalve terugbrengen voor garantie)..
Smeekbede's mag je achterwege laten, klinkt idd (zoals bovenbuur al aangeeft) alsof er iets met de verbinding is ; ), SUB-D prob oid..

je geeft aan dat het scherm analoog is aangesloten, hiermee bedoel je dus gewoon met een normale vga sub-d kabel (welke je ook met crt schermen gebruikt?) > heb je niet ergens nog een kabeltje liggen waarmee je het kan proberen? (van het oude scherm..)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2005 21:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, update.. Ik heb ergens een tweede videokabel weten te bemachtigen. Probleem blijft helaas gewoon bestaan nadat ik deze had aangesloten. Ben bang dat dit dus echt garantiewerk gaat worden. Het lijkt er nog het meeste op dat het scherm niet de goede kleurkwaliteit weet te ontvangen van de pc.Volgens mij denkt hij dat het om een 256 kleuren beeld gaat, misschien 65k. Veel te weinig in ieder geval. Helaas zit er op het scherm geen DVI, dus ik kan hem ook niet op andere wijze aansluiten.

Ik had het al geprobeerd via het OSD, maar het enige resultaat wat dat opleverde is dat de lettertjes nog meer onleesbaar worden.

Bedankt voor alle suggesties in ieder geval, we gaan het maar weer terugsturen naar de fabrikant.

• -Sir_Killalot-
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-07 21:22
Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 11:07:
Het lijkt er nog het meeste op dat het scherm niet de goede kleurkwaliteit weet te ontvangen van de pc.Volgens mij denkt hij dat het om een 256 kleuren beeld gaat, misschien 65k. Veel te weinig in ieder geval.
Nou...dat klopt wel :P. Dergelijke TFT schermen kunnen helemaal geen True Color (24-bit - 32-bit heeft er een alpha knaal bij) weergeven. Ze hebben slechts 6-bit per kanaal = 18 bits = 262144 kleurties. Vervolgens gebruiken ze difthering om jouw te laten geloven dat de rest van de kleuren ook wordt weergegeven.
Ik had het al geprobeerd via het OSD, maar het enige resultaat wat dat opleverde is dat de lettertjes nog meer onleesbaar worden.
Elke monitor heeft wel een reset functie in z'n OSD, die al es geprobeerd :? Daar wordt geen woord over gerept nl.

Verwijderd

Topicstarter
Reset heb ik wel geprobeerd, maar maakte totaal niet uit. :(
Pagina: 1