Toon posts:

[mobile AMD Athlon XP-M] multiplier locked?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb sinds kort een mobile AMD Athlon XP-M 2600. Nu is het zo dat ik de multiplier en het voltage van de processor wel kan invoeren in de bios, maar hij blijft op multiplier 15x staan en het voltage blijft ook gelijk (1,65v dacht ik). Ik heb niet veel verstand van overclocken enzo, maar ik las dat deze processoren (mobile) nooit gelocked zijn. Ik kan nu alleen de FSB gebruiken met overclocken, maar door het voltage dat niet omhoog gaat krijg ik hem niet ver. (ook mn geheugen is dan een beperking).

Iemand ideen?

---
Athlon Xp-m 2600+ (std.fsb 266mhz)
MSI SiS745 Ultra
1024MB PC2300
Geforce 6800 LE

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
mmm 1,65 volt is wel een beetjeboel voor een mobile proc.....

Bios updateje?

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Topicstarter
Vergeten erbij te zetten het gaat om een 72W xp-m:

2600+ AXMA2600FKT4C 72W 133x15.0=2000MHz 1,65v

die dus..

Bios is nieuwste..

Verwijderd

Rey Nemaattori schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 19:11:

Bios updateje?
nee hoor, veel draaien gewoon 1.9-2.0 volt 24/7

Verwijderd

Rey Nemaattori schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 19:11:

Bios updateje?
tis geen a64
en dan nog zou het wel mee vallen :)

• Rey Nemaattori
Verwijderd schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 19:55:
nee hoor, veel draaien gewoon 1.9-2.0 volt 24/7
uiteraard, maar dan lopen ze op of 3ghz :+
Voor stock snelheden lijkt dit me eeerg veel spanning...

Maar tis blijkbaar wel zo....

@Stefan
Wat zegt je mobo manual over overclokcen/veranderen van multipliers?

ps: je kun je geheugen ook asynchroon draaien(dus geheugen op 200 oid) terwijl je je fsb opvoert

[ Voor 31% gewijzigd door Rey Nemaattori op 29-10-2005 20:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Rey Nemaattori schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 20:38:
[...]

Ja maargoed, ik heb dus de 72w versie en die draait op 1,65 volt. Dus dat is iig het probleem niet.
Dus iemand antwoord op mijn vraag?

• Rey Nemaattori
Read the edit :+

Verwijderd

Topicstarter
Rey Nemaattori schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 20:38:
[...]

Maar tis blijkbaar wel zo....

@Stefan
Wat zegt je mobo manual over overclokcen/veranderen van multipliers?

ps: je kun je geheugen ook asynchroon draaien(dus geheugen op 200 oid) terwijl je je fsb opvoert
Volgens mijn manual moet ik de waardes gewoon kunnen veranderen. En ik weet dat ik mn geheugen asynchroon kan draaien maar dan kom ik alsnog niet ver doordat ik het voltage niet kan veranderen..

Iemand nog een idee?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Probeer eens een lagere MP om te kijken of ie die wel pakt, zelf heb ik met mijn moederbord en mobile cpu een max MP van 12.5.

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 11:14:
Probeer eens een lagere MP om te kijken of ie die wel pakt, zelf heb ik met mijn moederbord en mobile cpu een max MP van 12.5.
Geen enkele werkt, hij gebruikt steeds de 15x waarde terwijl als ik in het instelscherm in de bios kijk daar mijn ingestelde MP staat.
Overigens kan ik trouwens wel het voltage veranderen, dit is een foutje van mij.. Hij draait nu op 15x160 met 768mb 333mhz draaiend op 320mhz (1:1). Zijn er nog meer mensen die een gelockte versie van deze processor hebben of ligt het ergens anders aan?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik denk dat het probleem eerder aan het moederbord ligt dan aan de CPU want de CPU hoort gewoon unlocked te zijn.

Zit er op je moederbord misschien ergens een dipswitch of jumper die iets met de MP kan doen ?

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 12:01:
Ik denk dat het probleem eerder aan het moederbord ligt dan aan de CPU want de CPU hoort gewoon unlocked te zijn.

Zit er op je moederbord misschien ergens een dipswitch of jumper die iets met de MP kan doen ?
Nee staat niks over, het zou gewoon moet kunnen.

hmm, heel vaag allemaal

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:45

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 12:31:
[...]

Nee staat niks over, het zou gewoon moet kunnen.

hmm, heel vaag allemaal
Er staat in de handleiding dat je de multiplier van een AMD Athlon XP-M 2600+ 'DTR' prima kunt veranderen :?

Wat ik graag zou willen weten:
• Welk moederbord heb je ?
• Welke multipliers heb je zelf in proberen te stellen ?
• Wat gebeurt er als je de MP op 'Auto' zet ?
• Heb je geen jumpers op het moederbord met betrekking tot MP's en FSB's ?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 13:05:
[...]
Er staat in de handleiding dat je de multiplier van een AMD Athlon XP-M 2600+ 'DTR' prima kunt veranderen :?

Wat ik graag zou willen weten:
• Welk moederbord heb je ?
• Welke multipliers heb je zelf in proberen te stellen ?
• Wat gebeurt er als je de MP op 'Auto' zet ?
• Heb je geen jumpers op het moederbord met betrekking tot MP's en FSB's ?
• MSI 6561 met Sis 745 Ultra chipset
• 10/12/13/14/15, bij allemaal gaat hij naar 15 alleen bij 14 heeft hij het moeilijk en geeft een tijd geen beeld, na een tijdje wel beeld en std FSB weer terug met melding 'FSB/SDRAM frequentie mistake'
• Bij de optie 'by H/W' gebruikt ie 15x (standaard voor deze processor)
• Nope

Misschien is het iets heel stoms ofzo, zoals ik al zei heb ik weinig ervaring met overclocken..

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2005 13:50 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Het MSI MS-6561 kan overweg met mutlipliers boven de 12,5x.
Ondersteuning van de AMD Athlon XP 2600+, ofwel een MP van 16x :z

Ik vermoed dat het bord de 'Auto' functie pakt om de MP te nemen boven 12,5x. In dat geval krijg je 15x en kun je die niet veranderen.
Tenminste, als ik kijk naar het gedrag van andere SiS735/SiS745 borden ;)

Het bord ondersteunt maximaal een FSB van 133MHz (DDR266). Overclocken naar een FSB van 143/147/150* zal de max. zijn.
*afhankelijk van de PCI/AGP lock en de gebruikte hardware
Mocht je meerdere/betere opties hebben m.b.t. PCI/AGP locks dan heb je ook nog kans dat 166MHz gaat draaien :o

Hogere multipliers van 15x werken niet ?
De processor kan officieel maximaal tot MP 24x. (Op 22,5x ná)

Je zou een wiremod (pinmod) uit kunnen voeren om de mutliplier te forceren.
Voor de juiste draadjes in gaatjes zie deze link :)

Waar komt dit allemaal op neer :
Als je alle mogelijkheden hebt geprobeert kom je zonder modificaties niet op een andere multiplier. Je moet in dat geval op 15x blijven en met de FSB gaan overclocken.
Wil je de MP veranderen, dan is een wiremod (pinmod) naar mijn mening het makkelijkste.

Bruggen (L3 Bridges) tekenen is een mogelijkheid om het e.e.a. te veranderen. Echter zit je ook met bruggen die juist open moeten, dit gaat geschiedt d.m.v. doorsnijden of opblazen. Nadeel daarvan is dat je fysieke modificaties hebt op de CPU.

Over de AMD Athlon XP-M is meer informatie te vinden. Zie deze link :)

[ Voor 12% gewijzigd door Thandor op 30-10-2005 14:17 ]

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-01 00:41
Wiremod is inderdaad niet zo lastig, heb ik zelf laatst ook gedaan met een xp-m bij iemand die niet eens de MP kon instellen. Het probleem is dan dus dat mobiles standaart op 100 x 6 gezet worden.
Mijn xp-m heb ik in 2 moederborden gehad, en die werd in beide standaart op 100 x 6 gezet.

Daarom vind ik het eigenlijk al vreemd dat hij wel op 15x staat, terwijl je de rest niet in kunt stellen.
Als je de MP op auto zet, draait hij dan nog steeds met een MP van 15, of maakt hij er 6 van? Ik betwijfel eigenlijk of het wel een mobile is.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

aapenootjes schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 14:25:
Wiremod is inderdaad niet zo lastig, heb ik zelf laatst ook gedaan met een xp-m bij iemand die niet eens de MP kon instellen. Het probleem is dan dus dat mobiles standaart op 100 x 6 gezet worden.
Mijn xp-m heb ik in 2 moederborden gehad, en die werd in beide standaart op 100 x 6 gezet.

Daarom vind ik het eigenlijk al vreemd dat hij wel op 15x staat, terwijl je de rest niet in kunt stellen.
Als je de MP op auto zet, draait hij dan nog steeds met een MP van 15, of maakt hij er 6 van? Ik betwijfel eigenlijk of het wel een mobile is.
Het moederbord heeft ondersteuning voor AMD's PowerNow! technologie. Misschien dat die feature het verschil maakt in de detectie van de multiplier.

Of de processor wel of geen AMD Athlon XP-M is : AXMA2600FKT4C
AXMA is een AMD Athlon XP-M 'Desktop Replacement' met een TDP van 72W en een vCore van 1,65V. Overigens gaat het hier om een processor met 512KB L2 cache, ofwel een 'Barton' Core.

Kijkende naar de CPU Support list ondersteunt het moederbord officieel alleen processoren met 256KB L2 cache. De 'Thorton' processoren vallen officieel ook af.
166MHz FSB processoren worden ook niet ondersteunt.

De processor van Stefan2006 werkt dus prima op standaard instellingen. Het overclocken in bijzaak en kan zonder modificaties alleen door middel van het verhogen van de FSB :z

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 14:15:
Het MSI MS-6561 kan overweg met mutlipliers boven de 12,5x.
Ondersteuning van de AMD Athlon XP 2600+, ofwel een MP van 16x :z

Ik vermoed dat het bord de 'Auto' functie pakt om de MP te nemen boven 12,5x. In dat geval krijg je 15x en kun je die niet veranderen.
Tenminste, als ik kijk naar het gedrag van andere SiS735/SiS745 borden ;)

Het bord ondersteunt maximaal een FSB van 133MHz (DDR266). Overclocken naar een FSB van 143/147/150* zal de max. zijn.
*afhankelijk van de PCI/AGP lock en de gebruikte hardware
Mocht je meerdere/betere opties hebben m.b.t. PCI/AGP locks dan heb je ook nog kans dat 166MHz gaat draaien :o

Hogere multipliers van 15x werken niet ?
De processor kan officieel maximaal tot MP 24x. (Op 22,5x ná)

Je zou een wiremod (pinmod) uit kunnen voeren om de mutliplier te forceren.
Voor de juiste draadjes in gaatjes zie deze link :)

Waar komt dit allemaal op neer :
Als je alle mogelijkheden hebt geprobeert kom je zonder modificaties niet op een andere multiplier. Je moet in dat geval op 15x blijven en met de FSB gaan overclocken.
Wil je de MP veranderen, dan is een wiremod (pinmod) naar mijn mening het makkelijkste.

Bruggen (L3 Bridges) tekenen is een mogelijkheid om het e.e.a. te veranderen. Echter zit je ook met bruggen die juist open moeten, dit gaat geschiedt d.m.v. doorsnijden of opblazen. Nadeel daarvan is dat je fysieke modificaties hebt op de CPU.

Over de AMD Athlon XP-M is meer informatie te vinden. Zie deze link :)
Bedankt voor de uitgebreide reactie. De maximum MP die ik kan instellen is 15.
Ik draai nu 160x15 (2,4ghz) stabiel. Hier ben ik wel tevreden mee. Dit is echter met alleen pc2700 geheugen (draaiend 1:1 dus 320mhz).
Het doen van een wiremod gaat me weer iets te ver.

Iedereen bedankt voor de reacties!
Pagina: 1